EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av Alendor » 2011-08-26 10:25

Vi får lägga till och ändra allt efter som vi bestämmer hur en Strid går till.
Detta är det grundläggande och Närstrid vs Närstrid men det bör ju va samma med princip eller minimala ändringar för Magi och Avstånd.
ALT 1. skrev: Flera moment men avgörs inte lika snabbt.
Grundsystemet som kanske bör arbetas mst på.

1.
Anfallaren (A) och Försvararen (F) slår 2T10 och lägger till FV/CL.
2.
2A.

Om A slår högre räknas skadan ut med resultatet av Skadetärningen + Vapenskada + FV-bonus + SB och F markerar skadan på sitt rollformulär.
2B.
Om A och F får samma resultat börjar rundan om.
2C.
Om F slår högre börjar rundan om med F som Anfallare.
ALT 2. skrev: Farligare men snabbare.
Kan användas när RP slåss mot flera mindre skickliga kombatanter för att skynda på spelet. Spelarna själva bör få välja vilket system dom vill köra.

1.
Spelare 1 (S1) och Spelare 2 (S2) slår 2T10 och lägger till FV/CL.
2.
2A.

Om S1 slår högst räknas skadan ut med resultatet av Skadetärningen + Vapenskada + FV-bonus + SB och S2 markerar skadan på sitt rollformulär.
2B.
Om S2 slår högst räknas skadan ut med resultatet av Skadetärningen + Vapenskada + FV-bonus + SB och S1 markerar skadan på sitt rollformulär.
3.
En ny runda påbörjas.
Funderingar:
Jag vill och det verkar som att iaf Grisodlar'n vill ha någon form av färdighet som funkar som Undvika.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-26 10:27

Vi har olika syn på hur denna ska funka men jag lägger fram minna funderingar iaf.

Min va att man får en bonus, typ FV grupp och/eller SMI-grupp i ABS-bonus som sen varierar beroende på rustning. En med tung rustning kan inte röra sig och får då minus på sin bonus (aldrig negativt).
Fördelen är ju att man behöver inte slå ett extra slag utan det räknas ut direkt. Jag ser ju Vapenfärdigheten som en del av undvika då man inte står still i en strid utan man rör på sig, inte bara vapnet som parerar utan även du som lär dig kliva undan när du lär dig en vapenfärdighet.

Jag är inte helt imot ett färdighets slag för att undvika men då enbart om man är Obeväpnad mot en Väpnad motståndare, mot Avstånd eller liknande attacker. Problemet är ju att jag inte tycker man ska få ett till FV-slag efter att man misslyckats med en Parering då vapenfärdigheten i sig även är som undvika då man som sagt inte står stilla när man slåss.

Vad för färdighet ska användas (oavsätt hur man använder den, ABD eller FV-slag)? Ska det va en egen färdighet eller ska man räkna med den högsta vapenfärdigheten för att visa att man lär sig att undvika en väpnad motståndare även utan vapen?
Ska alla kunna lära sig undvika? Kan det va flera färdigheter man kan använda, man kör den man har högst?
Ett exempel är ju tex en Tjuv med färdigheten Rörlighet. Är han snabb och rörlig bör det ju va så att han kan undvika med den även om han inte är bra med ett vapen?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-26 10:32

Min ide grundar sig på att jag inte vill ha en Medeltidsstrid i spelet där en Rustning är ett måste utan jag är mer ute efter en Filmisk strid där man kan ha en lätt rustning och förlita sig mer på sin snabbhet och rörlighet.

Självklart ska en Tung rustning ge bätre ABS än en Lätt även om denna är snabb. Den stora fördelen bör ju va att en utan rustning kan strida längre, blir inte trött.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-08-26 10:44

Från början var Undvika inte en egen färdighet, utan en Specialisering till Rörlighet. Men även nu, när den listas som en unik färdighet, så får alla RP tillgång till den. Det rör sig dock inte om någon Matrix-liknande förmåga där användaren skuttar undan projektiler och liknande, utan realistiska duckningar och andra undanmanövrer. Det kan dock diskuteras om Undvika ska ha ett tak, t ex att SMI begränsar FV i Undvika.

I strid används Undvika för att kasta sig i skydd, ducka och liknande. Min tanke vara att det var något som även beväpnade kämpar kunde göra. Den taktiska svagheten med Undvika borde dock vara att man inte får kontroll på motståndarens vapen. Hur vi löser det regelmässigt är en annan sak. Men i strid är Undvika ett ALTERNATIV till pareringar och blockeringar, inte något man får göra utöver allt det andra.

När det gäller rustad kontra orustad strid så bör tunga rustningar främst ge Utmattning. Som du säger, så blir man trött snabbare. Där har den lättrustade sin fördel. Nackdelen blir att han måste försöka anfalla där motståndaren är sämre skyddad.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-08-26 11:42

Ett tips; inspireras gärna av dessa filmsnuttar:
http://www.youtube.com/watch?v=-TzdtyMC7ek
http://www.youtube.com/watch?v=HC5FIyfI8TA
http://www.youtube.com/watch?v=gTVC25hYJaY
http://www.youtube.com/watch?v=qbK7m3w9FXI
http://www.youtube.com/watch?v=qEMwcSGauY8

Jag tycker det är intressant att se hur nästan varje parering avslutas i ett anfall. Även anfallen i sin tur ger möjligheter till "uppföljning". Man behöver inte "hugga på nytt". En annan anmärkningsvärd sak är hur ofta de försöker fälla varandra.

Har vi enats om en grundidé till striden?
Skall de påminna om DoDs anfall/parera flera SR i rad eller skall avgörandet komma snabbare?
OBS avgörande tycker jag skall oftast innebära att man ges möjlighet att fly (vilket jag tror "hände på riktigt" så att säga)

Om vi går på snabba avgörande tror jag att FV blir viktigt. Och att den man inte har i FV kan delvis uppvägas i rustning. Mycket av det man ser i Youtube-videorna resulterar i allvarliga skador om man är orustad. I Helrustning/brynja tror jag att det blir en annan sak. Många av skadorna dämpas nog oxå av ännu lättare rustning.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-08-26 11:47

Ett annat problem att tackla är det faktum att de vapen som finns i Fantasyspel ofta spänner över flera hundra (ibland även tusen) år.

Vissa vapen, sköldar, rustningar är ju resultatet av taktikanpassning.
Dvs man utvecklade motdrag. Tex svärden ersattes av krossvapen/korpnäbb som en följd av att helrutningen kom.

Detta tar man inte hänsyn till, vilket i sin tur kan resultera i att reglerna lätt blir skeva.


Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-26 12:07

Grisodlar'n skrev: Från början var Undvika inte en egen färdighet, utan en Specialisering till Rörlighet. Men även nu, när den listas som en unik färdighet, så får alla RP tillgång till den. Det rör sig dock inte om någon Matrix-liknande förmåga där användaren skuttar undan projektiler och liknande, utan realistiska duckningar och andra undanmanövrer. Det kan dock diskuteras om Undvika ska ha ett tak, t ex att SMI begränsar FV i Undvika.
Självklart rör det sig inte om något sådant men jag har ju vart med om mer än en situation där man som Rollperson vart utan vapen mot någon med och det det inte funnits någon regel för mig att klara mig, inte ens kasta mig ut genom ett fönster för att undvika fienden. Men jag skulle tycka det va riktigt trist om min erfarna hjälte som har stridigt och besegrat hav av fienden plötsligt inte kan göra något mot en bonde med en högaffel bara för att mitt svärd råkar ligga en bitt bort.
Tobald Lättfot skrev: Ett annat problem att tackla är det faktum att de vapen som finns i Fantasyspel ofta spänner över flera hundra (ibland även tusen) år.

Vissa vapen, sköldar, rustningar är ju resultatet av taktikanpassning.
Dvs man utvecklade motdrag. Tex svärden ersattes av krossvapen/korpnäbb som en följd av att helrutningen kom.

Detta tar man inte hänsyn till, vilket i sin tur kan resultera i att reglerna lätt blir skeva.
Det går ju inte att göra ett helt realistiskt stridssystem utan att göra det allt för komplicerat. Jag tror därimot att Attributer på vapen kan funka riktigt bra. Man gör vissa vapen bätre mot vissa rustningar eller situationer.

Men visst, det är ett problem att det finns så många olika vapentyper i spelet från så många tidsåldrar. En lösning kan ju va att helt enkelt ta bort vapen och sikta in oss på en tidsålder men det tror ja blir lite trist.
Tobald Lättfot skrev: Jag tycker det är intressant att se hur nästan varje parering avslutas i ett anfall. Även anfallen i sin tur ger möjligheter till "uppföljning". Man behöver inte "hugga på nytt". En annan anmärkningsvärd sak är hur ofta de försöker fälla varandra.
Mitt alternativ 2 är ju lite som detta, inte en massa Anfall och Pareringar.
Problemet här är ju att ett högt FV blir mer avgörande.

Man skulle ju kunna arbeta lite på Stridstaktik, olika sätt att anfalla och strida på som vi pratat om tidigare, Passivt, Aggresivt etc.

Vi kan ju tänka till lite hur en strid med en typ av vapen funkar mot en annan. Svärd+Sköld mot Svärd+Dolk, Spjut mot Svärd, Stor yxa mot Kortsvärd etc. Göra lite kombinationer och sen se vad för taktik dom olika vapnen måste ha för att besegra ett annat?
Det kommer inte va helt realistiskt såklart men för mig räcker det om det kan tänkas va troligt och ser bra ut.

Jag vill inte ha ett spel där om jag vill skapa en krigare så måste denna ha en tung rustning och ett viss typ av vapen för att vara bra, jag vill kunna göra min dansande svärdskämpe och kunna klara mig mot en rustad motståndare och göra det för jag är bätre med vapen och rörligare än han är.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-08-26 12:07

Tobald Lättfot skrev:Ett annat problem att tackla är det faktum att de vapen som finns i Fantasyspel ofta spänner över flera hundra (ibland även tusen) år.

Vissa vapen, sköldar, rustningar är ju resultatet av taktikanpassning.
Dvs man utvecklade motdrag. Tex svärden ersattes av krossvapen/korpnäbb som en följd av att helrutningen kom.

Detta tar man inte hänsyn till, vilket i sin tur kan resultera i att reglerna lätt blir skeva.
Det finns diskussioner rörande rustnings- och vapenutvecklingen/nivån i Altor här på forumet. Vi kan hämta inspiration därifrån. Precis som du säger, så har vissa vapen utvecklats för att kontra rustningars utveckling.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-08-26 20:53

En annan sak jag skulle vilja se om vi skall tackla på något sätt är om vi skall hantera "statister" på ett annat sätt än "namnsatta SL".
Skall det vara lika farligt/dödligt för en rollperson att slåss mot "Stadvakt#6" som det är att slåss mot "Sheriffen av Notingham"?

I filmer fäller hjältarna statister i parti och minut. Luke Skywalker skadas inte en enda gång när han slåss med mängder av Imperiesoldater, Legolas och Gimli har till och med en tävling...

Jag vet inte, men jag lutar nog åt att det (mer eller mindre) skall vara lika farligt. Läste någonstans att någon grupp hade som regel att statister aldrig kunde få Särskilda- eller Perfekta slag. Det känns ju snopet att dö bara för att Stadsvakt#4 fick en Perfekt träff med sin hillebard...

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-27 06:37

Tobald Lättfot skrev:En annan sak jag skulle vilja se om vi skall tackla på något sätt är om vi skall hantera "statister" på ett annat sätt än "namnsatta SL".
Skall det vara lika farligt/dödligt för en rollperson att slåss mot "Stadvakt#6" som det är att slåss mot "Sheriffen av Notingham"?

I filmer fäller hjältarna statister i parti och minut. Luke Skywalker skadas inte en enda gång när han slåss med mängder av Imperiesoldater, Legolas och Gimli har till och med en tävling...

Jag vet inte, men jag lutar nog åt att det (mer eller mindre) skall vara lika farligt. Läste någonstans att någon grupp hade som regel att statister aldrig kunde få Särskilda- eller Perfekta slag. Det känns ju snopet att dö bara för att Stadsvakt#4 fick en Perfekt träff med sin hillebard...
Jag skulle inte va helt främmande mot iden att vanliga SLP inte kan få Perfekt och Särskillt, eller iaf inte Perekt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-27 07:47

Dom olika delarna i en Strid: (kanske?)

Anfall/Parera/Blockera/Undvika
Vapen,Magi,Obeväpnad attack och försvar.
Vapenfärdigheten

Undvika Undvika,Fly

ABS Absorbera skadan.
SkyddSvårighetsgrad beroende på % som skyddar.

Aggresivt Bonus i Skada, Minus i Anfall.
Passivt Bonus i Parera, Minus i Skada/Anfall
Dessa beror ju lite på vilket typ av strid vi kör med. 2T10 och vinnaren skadar eller 2T10 och anfallaren skadar om han vinner?

UtmattningUtmatta i strid, går snabbre med Tyngre Rustning och vapen.
Bör ju ta några SR innan man börjar dra ifrån, kan ju bero på FYS. Sen dras det ifrån ganska snabbt. Har FYS poäng och varje SR efter så drar man ett fast antal beroende på Rustning och Vapen?

Attributer På vapen: kan ge bonus i situationer och mot vissa vapen.
Långt,Kort,Stick,Kross,Kedja,Lätt,Tungt,Snärjande
Senast redigerad av 2 Alendor, redigerad totalt 2011 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-27 07:53

Skissa på en exempel soldat för att se "KP", Sår, ABS och Skada.
Typvärden i GE och duktig i Vapenfärdigheter (11).
Särskilld och Perfekt träff är inte medräknad.

Normala GE bra Stridsfärdighet (elite) 9-12
STY 11 - 2
FYS 11 - 2
SMI 11 – 2
Typvärde för GE
SB +1
FV 11 – 2
FV 9 – 2
Är man skicklig på ett vapen har man mellan 9-12 i FV
Vapen 3 (vanligaste?)
Ska alla vapen istort göra samma skada?
Tärningar: 2T10, den ena är skadetärning o gör mellan 1-10 där ”medel” är 5.
Lägst 1+3+2+2 = 8 = Orustad, ingen ABS-bonus = Lätt
Medel 5+3+2+2 = 12 = Orustad, ingen ABS-bonus = Allvarligt
Högst 10+3+2+2 = 17 = Orustad, ingen ABS-bonus = Kritisk
Räknar på Orustad strid och där inga regel om Bonus i ABS av SMI eller Rörlighet finns.
2 10 15 20
Ha som grund för en Typvärdes människa? Sätter 2 som minsta för att få lätt. 1 i skada gör ”snudd”, ett lätt skärsår och man kan få hur många som helst igentligen men det kan orsaka smärta.
Rustningar:
Exempel på vilka som kanske har dom och vad det är.
Lätt rustad = ABS 3
(Tjuvar)Läder Bröstkorg mage över delen av benen.
Under medel = 5 ABS
(lönnmördare) Full Läderrustning
Medel rustad = ABS 7
(Soldater,Vakter) Harnesk, Hjälm, Handskar, höft ,i plåt + möjligen läder för armar och ben.
Över medel = 9 ABS
(Krigare, Soldat) Lång ringbrynja, Lång Lamell, Fjällpansar+ Handskar, kraftiga kängor,Hjälm
Tungt rustad = ABS 13
(Riddare) ( Full plåtrustning)


Vi bör ju ändra värden beroende på vad vi vill att en "Soldat" ska åstakomma vid en träff. Ska den va direkt dödlig utan Rustning eller ska man få några chanser på sig?
Det är ju 10% chans att det blir Särskilld och 1% chans för Perfekt.
Hur mycke ska en Rustning skydda?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-08-27 08:26

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev:En annan sak jag skulle vilja se om vi skall tackla på något sätt är om vi skall hantera "statister" på ett annat sätt än "namnsatta SL".
Skall det vara lika farligt/dödligt för en rollperson att slåss mot "Stadvakt#6" som det är att slåss mot "Sheriffen av Notingham"?

I filmer fäller hjältarna statister i parti och minut. Luke Skywalker skadas inte en enda gång när han slåss med mängder av Imperiesoldater, Legolas och Gimli har till och med en tävling...

Jag vet inte, men jag lutar nog åt att det (mer eller mindre) skall vara lika farligt. Läste någonstans att någon grupp hade som regel att statister aldrig kunde få Särskilda- eller Perfekta slag. Det känns ju snopet att dö bara för att Stadsvakt#4 fick en Perfekt träff med sin hillebard...
Jag skulle inte va helt främmande mot iden att vanliga SLP inte kan få Perfekt och Särskillt, eller iaf inte Perekt.
Jag håller med. Inga Särskilda eller Perfekta slag för standard-SLP. Vi kan spika detta.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-08-27 08:36

Alendor skrev:Vi får lägga till och ändra allt efter som vi bestämmer hur en Strid går till.
Detta är det grundläggande och Närstrid vs Närstrid men det bör ju va samma med princip eller minimala ändringar för Magi och Avstånd.
ALT 1. skrev: Flera moment men avgörs inte lika snabbt.
Grundsystemet som kanske bör arbetas mst på.

1.
Anfallaren (A) och Försvararen (F) slår 2T10 och lägger till FV/CL.
2.
2A.

Om A slår högre räknas skadan ut med resultatet av Skadetärningen + Vapenskada + FV-bonus + SB och F markerar skadan på sitt rollformulär.
2B.
Om A och F får samma resultat börjar rundan om.
2C.
Om F slår högre börjar rundan om med F som Anfallare.
Jag skulle vilja se alt. 1 som en grund vi kan utveckla. Striderna kommer ändå att bli dödligare och gå snabbare än i Drakar och Demoner, eftersom man hela tiden måste slå högre än motståndaren. I DoD så behövde man ju bara slå under sitt FV, vilket ledde till en strid ström av: Anfall, parering, Anfall, parering, etc, om kämparna var någorlunda skickliga.

Skriv svar