EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Grisodlar'n skrev:Ok, Spelknepe. En kille med sköld (+2) står bakom en midjehög mur (+2) men blir attackerad bakifrån? Får han då tillgång till både sköld- och murbonus?
Precis, vi tar inte hänsyn till position. Däremot tar vi hänsyn till överraskning, vilket är en helt annat sak, lite som det som Alendor tar upp.

En person med sköld och en midjehög mur som skydd får mycket riktigt +4 i sitt försvar. Man tar för givet att ifall inte en anfallar smyger sig på sin motståndare, så är motståndaren alltid redo mot en anstormande fiende.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Han står ju framför skölden också.
Visst är det så men om man tänker för mycke så kommer det ju bli en massa situationsregler, vilken arm är skölden på? Höger Vänster? avr ifrån blir du anfallen? Precis bakifrån? Sidan? är anfallaren Höger eller vänsterhänt? Sticker han med vapnet eller hugger han?

Anfaller man bakifrån och försvararen inte märker något så bör man ju få in ett anfall som inte träffar skölden.

Träffar man skölden så ska man sluta med allt som har med vapen och strid att göra och syssla med något annat iställe, man är helt enkelt för dålig på det.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:Han står ju framför skölden också.
Visst är det så men om man tänker för mycke så kommer det ju bli en massa situationsregler, vilken arm är skölden på? Höger Vänster? avr ifrån blir du anfallen? Precis bakifrån? Sidan? är anfallaren Höger eller vänsterhänt? Sticker han med vapnet eller hugger han?

Anfaller man bakifrån och försvararen inte märker något så bör man ju få in ett anfall som inte träffar skölden.

Träffar man skölden så ska man sluta med allt som har med vapen och strid att göra och syssla med något annat iställe, man är helt enkelt för dålig på det.
Håller med! :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Anfaller man bakifrån och försvararen inte märker något så bör man ju få in ett anfall som inte träffar skölden.
Alltså finns det specialsituationer där skölden inte skyddar/ger bonus. Vad jag skriver om är när sköldar, murar och annat agerar som ett passivt skydd mot t ex projektiler. Tänk dig t ex att färdigheten Undvika kan användas för att kasta sig i skydd. Om muren du kastat dig bakom inte skyddar, varför ska man då kasta sig i skydd? Om passivt skydd inte ska finnas med i reglerna, vad fyller då t ex en pavise för funktion?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Anfaller man bakifrån och försvararen inte märker något så bör man ju få in ett anfall som inte träffar skölden.
Alltså finns det specialsituationer där skölden inte skyddar/ger bonus. Vad jag skriver om är när sköldar, murar och annat agerar som ett passivt skydd mot t ex projektiler. Tänk dig t ex att färdigheten Undvika kan användas för att kasta sig i skydd. Om muren du kastat dig bakom inte skyddar, varför ska man då kasta sig i skydd? Om passivt skydd inte ska finnas med i reglerna, vad fyller då t ex en pavise för funktion?
Passivt skydd bör ju enbart gälla vid avstånd?
I närstrid så rör du dig och är skölden stor så får du ju en högre FV-bonus vid försvar.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
morfis
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-09-20 15:32

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av morfis »

Har ni lyckats ena / förena era respektive idéer för ett nytt stridssystem?

För oss nya spelare verkar stridssystemet inte vara det mest genomtänkta som finns. Även om jag tar hänsyn till de detaljerade stridsreglerna (dvs. handlingssystemet) som finns i KH så saknas möjligheten att "undvika".

Hur har ni andra löst detta?

Jag och min spelgrupp finner det logiskt omöjligt att förmågan "kasta sig undan" skall vara endast förbehållet de som har den särskilda förmågan / stridskonsten. Så min fråga - hur har ni andra löst det? =))
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av Grisodlar'n »

morfis skrev:Har ni lyckats ena / förena era respektive idéer för ett nytt stridssystem?

För oss nya spelare verkar stridssystemet inte vara det mest genomtänkta som finns. Även om jag tar hänsyn till de detaljerade stridsreglerna (dvs. handlingssystemet) som finns i KH så saknas möjligheten att "undvika".

Hur har ni andra löst detta?

Jag och min spelgrupp finner det logiskt omöjligt att förmågan "kasta sig undan" skall vara endast förbehållet de som har den särskilda förmågan / stridskonsten. Så min fråga - hur har ni andra löst det? =))
Jag tror den enklaste lösningen är att införa färdigheten Undvika likt färdigheten som finns i Mutant/Mutant UA eller att man kör med grundegenskapsslag (ett SMI-slag). En brist det gamla stridssystemet har är när man strider mot djur och bestar. En tiger kommer inte att parera en kämpes anfall, men däremot inbillar jag mig att den är rätt svårträffad ändå på grund av sin smidighet.
morfis
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-09-20 15:32

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av morfis »

Grisodlar'n skrev: Jag tror den enklaste lösningen är att införa färdigheten Undvika likt färdigheten som finns i Mutant/Mutant UA eller att man kör med grundegenskapsslag (ett SMI-slag). En brist det gamla stridssystemet har är när man strider mot djur och bestar. En tiger kommer inte att parera en kämpes anfall, men däremot inbillar jag mig att den är rätt svårträffad ändå på grund av sin smidighet.
Toppen! Tack för hjälpen, men finns det någon fingervisning om hur "svårt" det ska vara med ett SMI-slag vid önskan att undvika?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av Grisodlar'n »

morfis skrev:
Toppen! Tack för hjälpen, men finns det någon fingervisning om hur "svårt" det ska vara med ett SMI-slag vid önskan att undvika?
Jag inbillar mig att det borde räcka med ett normalsvårt SMI-slag (slå under SMI-värdet). Det har jag använt mig av. Ett litet pillrigare alternativ är att anfallarens differens modifierar Grundegenskapsslaget positivt eller negativt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av Alendor »

Jag skulle nog använda den stridfärdighet rollpersonen använder sig av. All form av stridskonst bör ju inkludera ett sätt att undvika att bli träffad sen om det nu är parera eller helt enkelt flytta sig undan en attack spelar ju ingen roll.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
morfis
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-09-20 15:32

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av morfis »

Alendor skrev: 2018-12-11 05:15 [...] det nu är parera eller helt enkelt flytta sig undan en attack spelar ju ingen roll.
Toppen! Tack för ytterligare svar! Har ni någon husregel om hur svårt det ska vara?
Skriv svar