EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EN STRIDSRUNDA: (lathund)

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Jag skulle vilja se alt. 1 som en grund vi kan utveckla. Striderna kommer ändå att bli dödligare och gå snabbare än i Drakar och Demoner, eftersom man hela tiden måste slå högre än motståndaren. I DoD så behövde man ju bara slå under sitt FV, vilket ledde till en strid ström av: Anfall, parering, Anfall, parering, etc, om kämparna var någorlunda skickliga.
Jo, har har ju i praktiken halverat slagen med detta, resultatet synns snabbare .

Då har vi en grund, om än kanske inte spikad så sitter dom fast i plankan iaf. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Att ha en sköld tycker jag skall ge stora bonusar i försvar. Dels för att det på något sätt skall löna sig att släpa runt med åbäket. Dels för att...tja alla hade sköldar på medeltiden?

Vad jag är ute efter är att svärd/sköld på något sätt skall vara effektivare vid försvar än två vapen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Att ha en sköld tycker jag skall ge stora bonusar i försvar. Dels för att det på något sätt skall löna sig att släpa runt med åbäket. Dels för att...tja alla hade sköldar på medeltiden?

Vad jag är ute efter är att svärd/sköld på något sätt skall vara effektivare vid försvar än två vapen.
Hmm.. kanske Sköld ger bonus på FV vid försvar medans två vapen ger bonus på Skada vid Anfall?
Man kan ju ge vissa vapen som tex Dolk en Grundskada som man gör om man använder den som huvudvapen och sen en som används om man har den som "off-hand". Detta gör ju det hela simplare, inte en massa regler om hut två vapen funkar med handlingar o FV-slag.

Man måste ju ha färdigheten två vapen eller ha den som Speciallite (om man har båda vapnen så kan man välja kombinationen som Speciallite?)

Sköld ger alltså inge ABS-bonus eller så utan enbart FV vid försvar för det är lättare att försvara sig med en sköld än utan.

Sen mot Avstånd eller liknande kan det ju va att den höjer Svårighetsgrad beroende på hur stor den är och hur mycke den täcker, samma regler som dom för ett fast skydd.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Sen mot Avstånd eller liknande kan det ju va att den höjer Svårighetsgrad beroende på hur stor den är och hur mycke den täcker, samma regler som dom för ett fast skydd.
Ja, det är väl det rimligaste. Sköldens storlek och typ avgör vilka kroppsdelar den skyddar passivt mot t ex projektiler.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag skulle vilja se alt. 1 som en grund vi kan utveckla. Striderna kommer ändå att bli dödligare och gå snabbare än i Drakar och Demoner, eftersom man hela tiden måste slå högre än motståndaren. I DoD så behövde man ju bara slå under sitt FV, vilket ledde till en strid ström av: Anfall, parering, Anfall, parering, etc, om kämparna var någorlunda skickliga.
Jag gillar alternativ 1 (jag gillar alt 2 också). Och tycker absolut vi ska utveckla detta.

Tycker nog som Alendor angånde sköld; Att den ger en bonusmodifikation på försvar. Detta gäller ju även vid avståndsstrid. Att säga att en sköld ska täcka vissa träffområden kommer grusas sönder i alldeles för många specialfall.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:
Jag skulle vilja se alt. 1 som en grund vi kan utveckla. Striderna kommer ändå att bli dödligare och gå snabbare än i Drakar och Demoner, eftersom man hela tiden måste slå högre än motståndaren. I DoD så behövde man ju bara slå under sitt FV, vilket ledde till en strid ström av: Anfall, parering, Anfall, parering, etc, om kämparna var någorlunda skickliga.
Jag gillar alternativ 1 (jag gillar alt 2 också). Och tycker absolut vi ska utveckla detta.

Tycker nog som Alendor angånde sköld; Att den ger en bonusmodifikation på försvar. Detta gäller ju även vid avståndsstrid. Att säga att en sköld ska täcka vissa träffområden kommer grusas sönder i alldeles för många specialfall.
Men är det inte ganska logiskt att man träffar skölden om man hugger mot personens sköldarm? Förutsatt att man inte anfaller sköldbäraren i ryggen?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jo, det är logiskt, sannerligen. Det är också logiskt att kasta eldbollar, slåss med två vapen samtidigt eller tro på drakar! ;)

En +2 modifikation symboliserar just denna logik. Att säga att sköldarmen alltid är skyddad mot avståndsattacker är nog inget problem, men i närstrid så tillför det bara en specialregel. Väljer jag ytterligare en specialregel mot en mer generell regel, så väljer jag personligen den sista. Tror inte spelare kommer att bry sig jättemycket. Om man ska ta hänsyn till all logik så blir spelet tillslut inte spelbart...

Och du skrev det själv: "Förutsatt att...", det innebär en lucka i systemet. Ju mer specialregler man tillför, ju lättare är det för systemet att braka samman.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Jo, det är logiskt, sannerligen. Det är också logiskt att kasta eldbollar, slåss med två vapen samtidigt eller tro på drakar! ;)

En +2 modifikation symboliserar just denna logik. Att säga att sköldarmen alltid är skyddad mot avståndsattacker är nog inget problem, men i närstrid så tillför det bara en specialregel. Väljer jag ytterligare en specialregel mot en mer generell regel, så väljer jag personligen den sista. Tror inte spelare kommer att bry sig jättemycket. Om man ska ta hänsyn till all logik så blir spelet tillslut inte spelbart...

Och du skrev det själv: "Förutsatt att...", det innebär en lucka i systemet. Ju mer specialregler man tillför, ju lättare är det för systemet att braka samman.
Vi har nog inte samma syn på vad som är luckor i systemet. För mig betyder det inte att ett system är trasigt bara för att man inte räkna skölden som skydd när man blir huggen i ryggen. Det betyder bara att systemet är grundat på sunt förnuft. Din föreslagna +2 bonus, ska den även gälla vid attacker bakifrån?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hehe, förstår att du försöker spika hål på mitt eget argument. Ja jag tänkte att det även skulle kunna gälla bakifrån. Kanske får försvararen en +2 modifikation för att han har just skölden. Och även bakifrån löper anfallaren en risk att träffa försvararens sköld.

Förstå mig rätt. Vi skulle kunna lägga till en uppsjö av specialregler. Men mina erfarenheter säger mig att fler specialregler bäddar för mer trassel och förvirring.

• Vad händer om sköldbäraren blir skjuten i ryggen
• Vad händer om sköldbäraren blir skjuten från andra hållet
• Vad händer om sköldbäraren blir skjuten underifrån
• Vad händer om sköldbäraren slåss i vatten
• Vad händer om sköldbäraren har en liten bucklare?
• ...en stor sköld.
• ...står i en formation med andra sköldbärare.
• ...klättrar
• ...får en eldkvast på sig
• ...får kokande olja mot sig
• ...är fasthållen i armen samtidigt som han blir beskjuten av pilar?

Nu är jag helt övertygat att du kan svara på alla mina ovanstående frågor. Men det jag vill poängtera är, att det händer alltid märkliga situationer när specialregler blir förvirrande. Jag menar inte att just din sköldregel skulle krångla till det märkvärdigt mycket, men man måste ta det i beaktning istället för att bara slänga ut en snabb "...vi gör såhär, för det är logiskt".

Ifall skölden inte gäller när fienden attackerar dig i ryggen, då föds ett nytt regelverk - positionering, som i sin tur påverkar hur mycket som helst...

Om jag inte kan försvara mig med skölden ifall jag står med ryggen mot så borde...

• ...jag inte kunna försvara mig när jag blir anfallen i sidan (vapenarmen).
• ...fienden få en modifikation ifall de siktar på min sköldar, eller kan de ens anfalla min sköldarm, för det står ju i reglerna att min sköldarm är helt skyddad?
• ...kastspjut ha samma effekt?
• ...etc, etc, etc

Ibland är en enkel regel ett bättre alternativ, även om den är mindre logisk.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Hehe, förstår att du försöker spika hål på mitt eget argument. Ja jag tänkte att det även skulle kunna gälla bakifrån. Kanske får försvararen en +2 modifikation för att han har just skölden. Och även bakifrån löper anfallaren en risk att träffa försvararens sköld.

Förstå mig rätt. Vi skulle kunna lägga till en uppsjö av specialregler. Men mina erfarenheter säger mig att fler specialregler bäddar för mer trassel och förvirring.

• Vad händer om sköldbäraren blir skjuten i ryggen
• Vad händer om sköldbäraren blir skjuten från andra hållet
• Vad händer om sköldbäraren blir skjuten underifrån
• Vad händer om sköldbäraren slåss i vatten
• Vad händer om sköldbäraren har en liten bucklare?
• ...en stor sköld.
• ...står i en formation med andra sköldbärare.
• ...klättrar
• ...får en eldkvast på sig
• ...får kokande olja mot sig
• ...är fasthållen i armen samtidigt som han blir beskjuten av pilar?

Nu är jag helt övertygat att du kan svara på alla mina ovanstående frågor. Men det jag vill poängtera är, att det händer alltid märkliga situationer när specialregler blir förvirrande. Jag menar inte att just din sköldregel skulle krångla till det märkvärdigt mycket, men man måste ta det i beaktning istället för att bara slänga ut en snabb "...vi gör såhär, för det är logiskt".

Ifall skölden inte gäller när fienden attackerar dig i ryggen, då föds ett nytt regelverk - positionering, som i sin tur påverkar hur mycket som helst...

Om jag inte kan försvara mig med skölden ifall jag står med ryggen mot så borde...

• ...jag inte kunna försvara mig när jag blir anfallen i sidan (vapenarmen).
• ...fienden få en modifikation ifall de siktar på min sköldar, eller kan de ens anfalla min sköldarm, för det står ju i reglerna att min sköldarm är helt skyddad?
• ...kastspjut ha samma effekt?
• ...etc, etc, etc

Ibland är en enkel regel ett bättre alternativ, även om den är mindre logisk.
Ska man kunna attackera folk bakifrån? Typ som färdigheten Anfall bakifrån fungerade i -91 års regler? Ska man få plus om man befinner sig högre än motståndaren, t ex i en trapp? Om man står bakom en midjehög stenmur, ska muren då skydda den delen av kroppen som är skymd?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Ska man kunna attackera folk bakifrån? Typ som färdigheten Anfall bakifrån fungerade i -91 års regler? Ska man få plus om man befinner sig högre än motståndaren, t ex i en trapp? Om man står bakom en midjehög stenmur, ska muren då skydda den delen av kroppen som är skymd?
Jag tycker man ska ha möjligheten att anfalla bakifrån men inte en färdighet för det. Ligger man i bakhåll och motståndaren inte är berädd bör det va FV mot Svårighetsgrad, Är han berädd så kan det va strid som vanligt.
För att smyga på någon bakifrån bör det va Smyga mot UPP och lyckas Smyba bätre är det FV mot Svårighetsgrad men lyckas UPP bätre är det FV mot FV som vanligt (ink Sköld).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Grisodlar'n skrev: Ska man kunna attackera folk bakifrån? Typ som färdigheten Anfall bakifrån fungerade i -91 års regler? Ska man få plus om man befinner sig högre än motståndaren, t ex i en trapp? Om man står bakom en midjehög stenmur, ska muren då skydda den delen av kroppen som är skymd?
Jag tycker inte. Dock kan det finnas generella regler för överraskning, lite som Alendor påpekar.

Står man i skydd, så bör man få ytterligare en modifikation (säg +2) för att symbolisera att där är en mur. Det är bra ifall samma siffra återanvänds. Dock kan olika grader av skydd, skydda olika mycket. Kanske räcker med tre grader. Något skydd: +2, En del skydd: +4, Mycket skydd; +8.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, Spelknepe. En kille med sköld (+2) står bakom en midjehög mur (+2) men blir attackerad bakifrån? Får han då tillgång till både sköld- och murbonus?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Ok, Spelknepe. En kille med sköld (+2) står bakom en midjehög mur (+2) men blir attackerad bakifrån? Får han då tillgång till både sköld- och murbonus?
Om han blir attakerad bakifrån så står han ju inte bakom muren utan framför. =)

Jag skissar vidare på min ide och för in Stridsvana i systemet.


Bakhåll:
(avstånd)
Om någon skjuter dig med ett avståndsvapen och du inte vet om det så slår denne FV mot Svårghetsgrad, Sköld ger ABS-bonus. (SG avgörs med tabell beroende på storlek, avstånd och kanske väder och siktförhållande)

Om du ser bågskytten är det som vanligt, Sköld ger FV på försvar och är du obeväpnad och utan sköld så är det Undvika som gäller.

(närstrid)
Om Du bli överaskad slår du ett Stridsvaneslag (SG beror på situation) och lyckas du så får du försvara dig med vapen och sköld blir Försvars-bonus (om du har dom redo, annars Undvika enligt dom reglerna).

Misslyckas du så försvarar du dig som om du va obeväpnad.

(anfall bakifrån/ ett anfall där försvarare inte ser dig)
Anfallaren slår Smyga/gömma sig mot Försvararens UPP.
Lyckas anfallaren så slår han Anfall mot SG.

Lyckas Försvararen så är det strid som vanligt.
(närstrid)
Om Du bli överaskad av folk så du inte är berädd slår du ett Stridsvaneslag (SG beror på situation) och lyckas du så får du försvara dig med vapen och sköld blir Försvars-bonus.

Misslyckas du så försvarar du dig som om du va obeväpnad.

(anfall bakifrån)
Anfallaren slår Smyga/gömma sig mot Försvararens UPP.
Lyckas anfallaren så slår han Anfall mot SG.

Lyckas Försvararen så är det strid som vanligt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Han står ju framför skölden också.
Skriv svar