KAP. 6. FÄRDIGHETER (beskrivningar)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

KAP. 6. FÄRDIGHETER (beskrivningar)

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-02 18:22

Det kan vara lämpligt att korta ned färdighetsbeskrivningarna i den mån det går. I den här tråden kan ni komma med förslag på hur det kan göras, eller förslag på vilka färdigheter som bör ses över/kortas ned åtskilligt.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
 
Inlägg: 1022
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-02 18:35

FÄRDIGHET (GE)
BC: ja/nej Då vissa ger BC om man får den i Uppväxt eller Livsväg men inte annars.

En text som beskriver vad den gör, kanske på ett lite rollspelsaktit sätt.

Speltekniskt hur den funkar. Mycke kanske ger info om var man kan hitta mer som tex Smyga och Anfall Bakifrån står i kapitlet STRID.
Specialicering: tabell med namn, krav, effekt.

Färdigheter som Hantverk som har mycke olika och där det säkert skilljer en hel del på både Specialiceringar och kanske hur dom funkar och vad man kan göra bör ju enbart ha nivåerna och dess "Titlar" Novis, Stormästare etc. medans resterande står i ett annat kapitel eller kanske "Spelarboken" eller nå liknande.

Många av dom som finns tycker ja nog kan va kvar förutom att vi ändrar om hur dom funkar när regler börjar fastställas?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-04 21:00

Kom att tänka på färdigheten Matlagning.
Man skulle ju kunna göra den mer intressant om den kunde användas till att få tillbaks tex Utmattningspoäng och kanske tom kunna skynda på läkningan av Lätta Sår?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Spelknepe » 2011-09-05 00:10

Tycker nog inte att Matlagning ska läka sår, sålänge det inte är meningen att man ska -lägga- kåldolmarna på såret? :)
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
 
Inlägg: 2512
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg

Inläggav Alendor » 2011-09-05 00:49

Spelknepe skrev:Tycker nog inte att Matlagning ska läka sår, sålänge det inte är meningen att man ska -lägga- kåldolmarna på såret? :)

Har du försökt? =)

Och ja tänkte inte att det läker men skyndar på den naturliga.
För att hela får man ta till magi eller örter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-05 11:20

Kanske vi ska kalla Specialiseringar för Attributer?
Då får vi ju samma ord över hela då GE har Attributer och även Utrustning.
En atrubut på ett vapen eller rustning kan ju uppstå pga att hantverkaren gör nå speciellt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Tobald Lättfot » 2011-09-05 11:33

Alendor skrev:
Spelknepe skrev:Tycker nog inte att Matlagning ska läka sår, sålänge det inte är meningen att man ska -lägga- kåldolmarna på såret? :)

Har du försökt? =)

Och ja tänkte inte att det läker men skyndar på den naturliga.
För att hela får man ta till magi eller örter.

Jag håller med Spelknepe, vällagad mat bör nog inte snabba på läkningen.
Inte ens om man använder maten som materiel....
Det borde däremot färdigheten Läkekonst göra.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inläggav Tobald Lättfot » 2011-09-05 11:37

Hejsan alla,

Jag slänger in följande:

Jag skulle vilja att vi bröt ut Spåra ur Jakt och lät det bli en egen färdighet. Man kan spåra annat än bytesvilt och rovdjur. Tex skurkar och annat löst pack.
Däremot kan vi med fördel hitta på regler som gör att man får bonus FV på ett eller annat sätt om man har FV i den ena färdigheten.

Men jag tycker att de bbör vara två separata färdigheter.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inläggav Alendor » 2011-09-05 11:45

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag slänger in följande:

Jag skulle vilja att vi bröt ut Spåra ur Jakt och lät det bli en egen färdighet. Man kan spåra annat än bytesvilt och rovdjur. Tex skurkar och annat löst pack.
Däremot kan vi med fördel hitta på regler som gör att man får bonus FV på ett eller annat sätt om man har FV i den ena färdigheten.

Men jag tycker att de bbör vara två separata färdigheter.

Kan man inte ha den i två färdigheter? Elelr iaf funktionen. Finns ju fler sätt att spåra än att leta brutna kvistar och spår i lera.
Är man Spårare så bör man ju ha färdigheten Vildmarksvana men sen kan man ju kanske använda andra färdigheter för att hitta information om var någon kan va, Undre Världen, Övertala, Muta (Handel?).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Spelknepe » 2011-09-05 12:28

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag slänger in följande:

Jag skulle vilja att vi bröt ut Spåra ur Jakt och lät det bli en egen färdighet. Man kan spåra annat än bytesvilt och rovdjur. Tex skurkar och annat löst pack.
Däremot kan vi med fördel hitta på regler som gör att man får bonus FV på ett eller annat sätt om man har FV i den ena färdigheten.

Men jag tycker att de bbör vara två separata färdigheter.


Instämmer!
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
 
Inlägg: 2512
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg

Inläggav Alendor » 2011-09-05 12:53

Spelknepe skrev:
Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag slänger in följande:

Jag skulle vilja att vi bröt ut Spåra ur Jakt och lät det bli en egen färdighet. Man kan spåra annat än bytesvilt och rovdjur. Tex skurkar och annat löst pack.
Däremot kan vi med fördel hitta på regler som gör att man får bonus FV på ett eller annat sätt om man har FV i den ena färdigheten.

Men jag tycker att de bbör vara två separata färdigheter.


Instämmer!

Detta gör ju enbart att det är en till färdighet man måste ha som jägare.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav birkebeineren » 2011-09-05 13:55

Spåra borde rimligtvis de folkslag med välutvecklade näsor ha ett stort pluss i, så som svartfolk, vargmän och råttmän.
birkebeineren
Admin
 
Inlägg: 6442
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inläggav Alendor » 2011-09-05 15:01

Om det är bonus pga nå sinne så som Lukta bör man ju få + i CL och inte FV men är det enbart ett folkslag som är uppväxta med edn färdighet så bör det ju va + i BC.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-05 20:57

Alendor skrev:Kanske vi ska kalla Specialiseringar för Attributer?
Då får vi ju samma ord över hela då GE har Attributer och även Utrustning.
En atrubut på ett vapen eller rustning kan ju uppstå pga att hantverkaren gör nå speciellt.


Vi får samma ord, men en stor förvirring. Attribut har ju en helt annan betydelse än ordet Specialisering.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
 
Inlägg: 1022
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-05 21:00

birkebeineren skrev:Spåra borde rimligtvis de folkslag med välutvecklade näsor ha ett stort pluss i, så som svartfolk, vargmän och råttmän.


Vargmän och liknande varelser med utvecklade sinnen har högre värden i UPP. Men visst kan man tänka sig att de har t ex dubbel BC i Spåra.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
 
Inlägg: 1022
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Nästa

Återgå till Alternativa Regelsystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst