Ok, visserligen kan man både spåra skurkar och t ex vara en spejare i armén, men sådant folk brukar väl vanligtvis rekryteras från utmarkajägarnas och deras gelikars håll. Finns inget sådant folk tillgängligt så kan ju ett koppel hundar vara rekommenderbart. Med Spåra i Jakt får vi a) färre färdigheter och b) en naturlig koppling till spårningskunskaperna.Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,
Jag slänger in följande:
Jag skulle vilja att vi bröt ut Spåra ur Jakt och lät det bli en egen färdighet. Man kan spåra annat än bytesvilt och rovdjur. Tex skurkar och annat löst pack.
Däremot kan vi med fördel hitta på regler som gör att man får bonus FV på ett eller annat sätt om man har FV i den ena färdigheten.
Men jag tycker att de bbör vara två separata färdigheter.
KAP. 6. FÄRDIGHETER (beskrivningar)
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1460
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
Alendor har en poäng.Alendor skrev:Detta gör ju enbart att det är en till färdighet man måste ha som jägare.Spelknepe skrev:Instämmer!Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,
Jag slänger in följande:
Jag skulle vilja att vi bröt ut Spåra ur Jakt och lät det bli en egen färdighet. Man kan spåra annat än bytesvilt och rovdjur. Tex skurkar och annat löst pack.
Däremot kan vi med fördel hitta på regler som gör att man får bonus FV på ett eller annat sätt om man har FV i den ena färdigheten.
Men jag tycker att de bbör vara två separata färdigheter.
Om Spåra blir en egen färdighet, "tunnas" Jakt ut.
Men kanske kan vi ta bort den helt och låta den smältas in i Vildmarksvana. Jaga och Vildmarksvana har redan stora likheter; båda ger rollpersonen mat.
Jag ser Spåra som en nyckelfärdighet för tex en Prisjägare, och där känns inte Jakt lika "logisk". För en Storviltsjägare är spårandet inte lika viktigt som Jakt eller Vildmarksvana. De är mest ute efter att fälla stora djur.
Varför inte göra det till en Speciallite i tex "Undre Världen" som man kan välja?
Att spåra en människa som Prisjägare är ju inte att hitta spår i vildmarken utan hitta information om var någon är. Vill han kunna hitta spår i vildmarken får han helt enkelt köpa färdigheten Jaga/Vildmarksvana (eller vilka/vilken det nu är).
Det är iaf vad ja tycker låter rimmligast.
Att spåra en människa som Prisjägare är ju inte att hitta spår i vildmarken utan hitta information om var någon är. Vill han kunna hitta spår i vildmarken får han helt enkelt köpa färdigheten Jaga/Vildmarksvana (eller vilka/vilken det nu är).
Det är iaf vad ja tycker låter rimmligast.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Ska spåra då va all typ av spåra? Annars blir det ju en veldit ensam färdighet men om det är all typ av spåra så blir det ju än mer opassande att en Jägare skulle kunna hitta Skurka i en stad än att en Prisjägare kan Vildmarksfärdigheter.Spelknepe skrev:Får nog hålla med Tobalt att slå ihop Jaga med Vildmarksvana, men att behålla Spåra som en färdighet.
Jakt tycker jag ska innehålla möjligheten att spåra i vildmarken medans Vildmarksvana är mer Överlevnad, kunna ta sig fram i olika miljöer, hitta bra läger osv, man behöver ju inte kunna spåra bara för att man lever i vildmarken eller känner igen spår. Tivilar på att Scouter kan spåra vilddjur.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Rätt och bra mat kan säkert påskynda läkningen =)Spelknepe skrev:Tycker nog inte att Matlagning ska läka sår, sålänge det inte är meningen att man ska -lägga- kåldolmarna på såret?
Men jag kom o tänk på det här med BC.
Ja tänker mig to sorter av BC nu, en där man får GE-gruppen grattis och sen dom övriga som man bör ha en chans att lyckas med även om man inte igentligen har lärt sig färdigheten.
Man får enbart GE-grupp på Starfärdigheterna från Uppväxt och Livsväg(arna) man valt och sen dom färdigheter som man bör ha en chans i utan att kunna nå där man får slå 2T10 men inte lägga till något, kanske tom kan få ett minus.
Det bör ju även finnas situationer där man måste ha ett minimum FV för att ens kunna lyckas klättra ett brant berg måste man kanske ha FV 6 minst.
Sen är det ju samma sak med automatiska lyckat.
Tar vi tex en Tjuv som är riktigt duktig som ska dyrka upp ett lås så har låset 2 siffror, en Sutomatiks lyckat-siffra och en svårighetsgrad. Har han över AL så lyckas han få upp det o behöver inte slå FV, om han nu inte vill göra det snabbare än vanligt så måste han slå.
Samma sak kan gälla grundegenskaper, att hitta ett föremål som inte ligger så dålt kanske inte kräver ett slag av UPP utan lyckas automatisok tom mmn har 12 men har man under måste man slå. STY och lyffta saker.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Kom o tänka på färdigheten VAPENTEKNIKER kanske man kan ha det som färdighet men det är ingen man har FV i, kanske mer likt en förmåga som alla Livsvägar som Krigare, Riddare, Lönmördare får.
Det gör att har man något av dom Livsvägar som har med Strid och Vapen så får man Vapentekniker vid uppnått FV i Stridsfärdigheter men är man tex en Magiker som lärt sig svärd så får man det inte?
Det gör att har man något av dom Livsvägar som har med Strid och Vapen så får man Vapentekniker vid uppnått FV i Stridsfärdigheter men är man tex en Magiker som lärt sig svärd så får man det inte?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1460
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Kan nog funka rätt bra, tror jag. Varför inte göra vapenteknikerna till renodlade Förmågor som bara kan väljas av de med mer krigiska Livsvägar?Alendor skrev:Kom o tänka på färdigheten VAPENTEKNIKER kanske man kan ha det som färdighet men det är ingen man har FV i, kanske mer likt en förmåga som alla Livsvägar som Krigare, Riddare, Lönmördare får.
Det gör att har man något av dom Livsvägar som har med Strid och Vapen så får man Vapentekniker vid uppnått FV i Stridsfärdigheter men är man tex en Magiker som lärt sig svärd så får man det inte?
Tycker inte man ska behöva köpa en Förmåga för att kunna Avväpna eller så, tycker skickligheten i ett vapen vagör vad man kan göra med det.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1460
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Kom att tänka på Grundegenskapen UPP.
Jag gillar den som GE men ser ett problem. Vill man tex göra en Detektiv-liknande karaktär, en stadsvakt elller nå som löser brott i staden så blir det ju svårt att bli bra på att hitta spår och ledtrådar då UPP är en GE vilket kostar att öka. Kanske man bör ha en färdighet som täcker upp sådant här, vi kommer ju då även igen in på Spåra som pratats om tidigare.
Man skulle ju kunna göra en färdighet som heter Spåra som mer handlar om att hitta ledtrådar om vad som varit här elelr vad någon kan vara. Dena ska ju till skillnad från den som finns med i Vildmarksvana inte handla om att hita spår i naturen utan mer för att hitta tex Lera inne i ett hus, ett frö någonstans som ger en ledtråd var personen har varit elelr är.
Man bör ju dock tilläga att man behöver kanske en Lärdomsfärdighet/Kunskap om.. för att veta vad för lera det är och var den finns, vad för frö och så vidare. Detta gör ju att det blir viktigare att ha en kombination av färdigheter som RP eller Spelgrupp och gör att det finns intressantare upplag för äventyr än enbart Strid o döda.
Jag gillar den som GE men ser ett problem. Vill man tex göra en Detektiv-liknande karaktär, en stadsvakt elller nå som löser brott i staden så blir det ju svårt att bli bra på att hitta spår och ledtrådar då UPP är en GE vilket kostar att öka. Kanske man bör ha en färdighet som täcker upp sådant här, vi kommer ju då även igen in på Spåra som pratats om tidigare.
Man skulle ju kunna göra en färdighet som heter Spåra som mer handlar om att hitta ledtrådar om vad som varit här elelr vad någon kan vara. Dena ska ju till skillnad från den som finns med i Vildmarksvana inte handla om att hita spår i naturen utan mer för att hitta tex Lera inne i ett hus, ett frö någonstans som ger en ledtråd var personen har varit elelr är.
Man bör ju dock tilläga att man behöver kanske en Lärdomsfärdighet/Kunskap om.. för att veta vad för lera det är och var den finns, vad för frö och så vidare. Detta gör ju att det blir viktigare att ha en kombination av färdigheter som RP eller Spelgrupp och gör att det finns intressantare upplag för äventyr än enbart Strid o döda.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1460
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
UPP är ju bara en RPs sinnen (syn, hörsel, etc). Din undersökande stadsvakt bör väl ha relativt högt i UPP, i kombination med t ex Undre världen, Världskunskap: Stadskännedom och liknande. Spårar gör man ju i vildmarken. Min idé av stadsvakter är att de flesta inte ens är yrkesmän, utan borgare som gör sin tjänstgöringsperiod som burvakt. Det var så det funkade i vår egen medeltida värld. Senare så kom det fler professionella stadsvakter, i takt med att borgare köpte sig fria från burvaktstjänstgöringen.Alendor skrev:Kom att tänka på Grundegenskapen UPP.
Jag gillar den som GE men ser ett problem. Vill man tex göra en Detektiv-liknande karaktär, en stadsvakt elller nå som löser brott i staden så blir det ju svårt att bli bra på att hitta spår och ledtrådar då UPP är en GE vilket kostar att öka. Kanske man bör ha en färdighet som täcker upp sådant här, vi kommer ju då även igen in på Spåra som pratats om tidigare.
Man skulle ju kunna göra en färdighet som heter Spåra som mer handlar om att hitta ledtrådar om vad som varit här elelr vad någon kan vara. Dena ska ju till skillnad från den som finns med i Vildmarksvana inte handla om att hita spår i naturen utan mer för att hitta tex Lera inne i ett hus, ett frö någonstans som ger en ledtråd var personen har varit elelr är.
Man bör ju dock tilläga att man behöver kanske en Lärdomsfärdighet/Kunskap om.. för att veta vad för lera det är och var den finns, vad för frö och så vidare. Detta gör ju att det blir viktigare att ha en kombination av färdigheter som RP eller Spelgrupp och gör att det finns intressantare upplag för äventyr än enbart Strid o döda.
Visst bör man ha bra UPP men då det är en GE så är den ju svårare att höja (hoppas jag iaf).
Färdigheten "Spåra" i detta fall tänkte ja inte som Spåra, den bör heta nå annat men har inte hittat på vad.
Kan iofs ha en Attribut till UPP som gör att man är bätre på att hitta Ledtrådar och sådant men det vore skönt med någon passande färdighet då det inte bara handlar om att hitta saker utan veta vad man bör leta efter, vad som avviker från det normala på en plats.
UPP som GE ser ja bara som basic, du hör bra, du ser bra etc. Detta funkar ju om man som spelare söker igenom ett rum efter nå speciellt, löndörrar, gömda skåp, prylar och sådant.
Detta bör ju variera stort mellan länder och kulturer. Rommarna hade ju tidsvis både Stadsvakter och Soldater som funka som vakter. Och för att det är så i vår värld tycker ja inte det behöver va så i Erebaltor, jag kanske vill göra min Kriminalare, min Tjuvjagande Stadsvakt (Night Watch i Anh Morpork).
Att Spåra är en Vildmarksfärdighet håller ja ju med om men det va ju en diskuion om att spåra skulle bli en egen färdighet också.Grisodlar'n skrev:Spårar gör man ju i vildmarken.
Färdigheten "Spåra" i detta fall tänkte ja inte som Spåra, den bör heta nå annat men har inte hittat på vad.
Kan iofs ha en Attribut till UPP som gör att man är bätre på att hitta Ledtrådar och sådant men det vore skönt med någon passande färdighet då det inte bara handlar om att hitta saker utan veta vad man bör leta efter, vad som avviker från det normala på en plats.
UPP som GE ser ja bara som basic, du hör bra, du ser bra etc. Detta funkar ju om man som spelare söker igenom ett rum efter nå speciellt, löndörrar, gömda skåp, prylar och sådant.
Visst ska man ha bra UPP men man måste ju komma på ett regelsystem som funkar tillsammans med det då. Hur ska man hitta något när det är flerfärdigheter? När ska man slå vad för att hitta något?Grisodlar'n skrev:UPP är ju bara en RPs sinnen (syn, hörsel, etc). Din undersökande stadsvakt bör väl ha relativt högt i UPP, i kombination med t ex Undre världen, Världskunskap: Stadskännedom och liknande.
Stadsvakt va bara ett exempel men iaf..Grisodlar'n skrev:Min idé av stadsvakter är att de flesta inte ens är yrkesmän, utan borgare som gör sin tjänstgöringsperiod som burvakt. Det var så det funkade i vår egen medeltida värld. Senare så kom det fler professionella stadsvakter, i takt med att borgare köpte sig fria från burvaktstjänstgöringen.
Detta bör ju variera stort mellan länder och kulturer. Rommarna hade ju tidsvis både Stadsvakter och Soldater som funka som vakter. Och för att det är så i vår värld tycker ja inte det behöver va så i Erebaltor, jag kanske vill göra min Kriminalare, min Tjuvjagande Stadsvakt (Night Watch i Anh Morpork).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1460
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
ADMINISTRATION (INT)
BC: 0
En viktig färdighet för ämbetsmän, ledare och länsherrar. Slag kan göras för att t ex organisera tullar, lag och ordning, skatteindrivning, etc. Färdigheten kan också användas för att veta vilka ämbetsmän och instanser man ska kontakta för att få saker gjorda, för att påskynda byråkratiska processer, skaffa audiens hos betydande personer, skaffa fram lejdebrev, tillstånd och liknande. SL bestämmer SG och tidsfaktor utifrån handlingens natur. Ett Särskilt slag kan t ex halvera väntetiden. Ett Perfekt slag kan t ex göra att man fixar fram en audiens, de rätta handlingarna redan inom loppet av ett par timmar eller dagar. Fummel innebär att något katastrofalt inträffar eller att det uppstår grus i det byråkratiska maskineriet.
SPECIALISERINGAR: Byråkrati, Förvalta, Ämbetsmannakunskap
1) Är något oklart i den nuvarande beskrivningen? Hur är språket?
2) Går denna färdighet att korta ned? Presentera förslag.
3) Innehåller den det som ni vill att den ska göra?
4) Vad ska Lyckat, Särskilt, Perfekt, Misslyckande, Fummel innebära?
5) Vad ska färdigheten ha för Specialiseringar?
BC: 0
En viktig färdighet för ämbetsmän, ledare och länsherrar. Slag kan göras för att t ex organisera tullar, lag och ordning, skatteindrivning, etc. Färdigheten kan också användas för att veta vilka ämbetsmän och instanser man ska kontakta för att få saker gjorda, för att påskynda byråkratiska processer, skaffa audiens hos betydande personer, skaffa fram lejdebrev, tillstånd och liknande. SL bestämmer SG och tidsfaktor utifrån handlingens natur. Ett Särskilt slag kan t ex halvera väntetiden. Ett Perfekt slag kan t ex göra att man fixar fram en audiens, de rätta handlingarna redan inom loppet av ett par timmar eller dagar. Fummel innebär att något katastrofalt inträffar eller att det uppstår grus i det byråkratiska maskineriet.
SPECIALISERINGAR: Byråkrati, Förvalta, Ämbetsmannakunskap
1) Är något oklart i den nuvarande beskrivningen? Hur är språket?
2) Går denna färdighet att korta ned? Presentera förslag.
3) Innehåller den det som ni vill att den ska göra?
4) Vad ska Lyckat, Särskilt, Perfekt, Misslyckande, Fummel innebära?
5) Vad ska färdigheten ha för Specialiseringar?
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1460
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås