KAP 10. SKADOR & LÄKNING

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

KAP 10. SKADOR & LÄKNING

Inläggav Alendor » 2011-09-18 11:32

Diskutera:

• Sårtrösklar
• Sår
• Blödning
• Fallskador
• Drunkning
• Skador av Eld
• Skador av Kyla
• Psykisk påfrestning
• Skräck
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-18 11:46

SÅRTRÖSKEL & SÅR:

*Hur dödligt är det tänkt en Strid ska va?
*Ska man kunna döda en Orustan människa på ett hugg?
tex: Om 20+ är Dödligt hugg, ska ett vapen kunna göra det i skada?
*Ska man kunna döda en Rustan människa på ett hug?

Tärningsskada: 1-10
Vapenskada: 3-5 (normalt 3?)
Skadebonus: 0-3 (max för en normal människa?)

Utan SB: 4-15 i skada.
Med SB: 4-18.

En träff på en orustad människa bör ju minst göra ett Lätt Sår och den sämsta träffen, 4 i skada, bör ju inte göra mer än ett Lätt Sår.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-18 16:43

Alendor skrev:SÅRTRÖSKEL & SÅR:

*Hur dödligt är det tänkt en Strid ska va?
*Ska man kunna döda en Orustan människa på ett hugg?
tex: Om 20+ är Dödligt hugg, ska ett vapen kunna göra det i skada?
*Ska man kunna döda en Rustan människa på ett hug?

Tärningsskada: 1-10
Vapenskada: 3-5 (normalt 3?)
Skadebonus: 0-3 (max för en normal människa?)

Utan SB: 4-15 i skada.
Med SB: 4-18.

En träff på en orustad människa bör ju minst göra ett Lätt Sår och den sämsta träffen, 4 i skada, bör ju inte göra mer än ett Lätt Sår.


Det bör iallafall vara teoretiskt möjligt att döda en orustad mänsklig motståndare på fläcken med ett hugg, iallafall med tyngre vapen. De bör ju också ha den högsta vapenskadan. Tänk också på att ett Kritiskt sår också kommer att innebära en säker död om man inte får hjälp, t ex på ett slagfält.

Just vapenskada har jag ofta tänkt från 0 - 5 el. 6. Man kanske t o m ska ha negativa värden för obeväpnad kamp, för de vapen som älvor använder och liknande?
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Tobald Lättfot » 2011-09-19 11:27

Alendor skrev:SÅRTRÖSKEL & SÅR:

*Hur dödligt är det tänkt en Strid ska va?

Enkel fråga med en komplext svar. Givetvis skall strid vara dödlig. Men inte för dödlig, en spelare som får sin rollperson skadad och väljer att fly/avbryta striden skall ju ha större chans att överleva än en spelare som låter sin sårade rollperson slåss vidare.

Alendor skrev:*Ska man kunna döda en Orustan människa på ett hugg?
tex: Om 20+ är Dödligt hugg, ska ett vapen kunna göra det i skada?

Ja det skall man, men återigen det beror nog lite på vem det är som får hugget. Namnlösa SLP (tex Tjänare#1) skall definitivt kunna dödas med en attack. Men namnade SLP (tex Shagul) skall nog vara lite svårare. Samma borde gälla för rollpersonerna.
Att vara orustad bör ge "bonus" för skadan?

Alendor skrev:*Ska man kunna döda en Rustan människa på ett hug?

Det skall vara möjligt, men det skall nog kräva en stor portion tur för anfallaren och otur för försvararen. Särskilda/perfekta träffar i kombination med fummel etc.

Alendor skrev:Tärningsskada: 1-10
Vapenskada: 3-5 (normalt 3?)
Skadebonus: 0-3 (max för en normal människa?)

Utan SB: 4-15 i skada.
Med SB: 4-18.

En träff på en orustad människa bör ju minst göra ett Lätt Sår och den sämsta träffen, 4 i skada, bör ju inte göra mer än ett Lätt Sår.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inläggav Alendor » 2011-09-19 11:57

Jag tycker kanske inte att man med ett hugg ska kunna döda någon i en strid även om man skadar motståndaren så svårt att han inte kan göra så myck mer.
Smyger man på någon och hugger i rygg bör man därimot få en bonus i skada och då kunna döda med ett hugg.

Men då vi verkar bestämt att Perfekt och Särskillt enbart ska kunna göras av RP och speciella SLP så kan man ju ha möjligheten att göra mer skada där.

Speciella träffar kan ju om man vill ge en skadebonus på +5 men då får man inte välja någon av dom andra effekterna som man har möjlighet till.
Perfekt kan ge +10 eller nå?

Edit:

Kom på att FV ger ju en bonus på Skada också, ca 0-4.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-10-03 09:15

Angående Sårtröskel...jag tycker inte det känns ok hur man räknar ut själva värdet. Eftersom STO-gruppen kan ha en negativ modifikation, så innebär det ibland att man måste räkna med negativa tal. Det känns helt fel och är bara klumpigt.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-10-03 09:38

Grisodlar'n skrev:Angående Sårtröskel...jag tycker inte det känns ok hur man räknar ut själva värdet. Eftersom STO-gruppen kan ha en negativ modifikation, så innebär det ibland att man måste räkna med negativa tal. Det känns helt fel och är bara klumpigt.

Bör ju kunna generalisera lite då nu har väl alla rollpersoner och humanoida varelser av liknande storlek samma STO?
Kanske kan låta STO-grupp va grund och sen får man bonus för FYS-grupp?

ska skissa lite på detta
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-10-03 11:35

Ok
Man gör så att STO bestämmer vilket grund KP man har, tex Medium (Människa, Hjort, Dvärg, Orch) har 1 - 10 - 15 - 20 i grund och sen lägger man helt enkelt på FYSgrupp vilket får en normal människa med FYS 11 följande 1 - 12 - 17 - 22. Sår är alltid 1.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-10-03 12:15

Alendor skrev:Ok
Man gör så att STO bestämmer vilket grund KP man har, tex Medium (Människa, Hjort, Dvärg, Orch) har 1 - 10 - 15 - 20 i grund och sen lägger man helt enkelt på FYSgrupp vilket får en normal människa med FYS 11 följande 1 - 12 - 17 - 22. Sår är alltid 1.


Ok, ska suga på den där pralinen ett tag.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Tobald Lättfot » 2011-10-04 11:12

Hejsan,

Jag har kanske inte förstått idén med vårt nya skadesystem etc på rätt sätt.
Var inte idén att vi skulle abstrahera bort skada 1T10+1 till något som är mer "sårrelaterat", tex lätt sår eller allvarligt sår?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inläggav Grisodlar'n » 2011-10-05 01:02

Tobald Lättfot skrev:Hejsan,

Jag har kanske inte förstått idén med vårt nya skadesystem etc på rätt sätt.
Var inte idén att vi skulle abstrahera bort skada 1T10+1 till något som är mer "sårrelaterat", tex lätt sår eller allvarligt sår?


Jo, det stämmer. Däremot så används ju T10 till skadeslaget. En av de tiosidiga tärningarna+fast vapenskada (t ex +3)+SB+FV-grupp. Summan avgör sedan vad för slags Sår man får.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås


Återgå till Alternativa Regelsystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst