KAP 6. FÄRDIGHETER (Allmänt)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

KAP 6. FÄRDIGHETER (Allmänt)

Inläggav Alendor » 2011-09-19 15:15

Här diskuteras allt som har med Färdigheter att göra förutom själva Färdigheterna.

• Färdighetsslag
• Svårighetsgrader
• Särskilda slag
• Perfekta slag
• Fummel
• Motståndsslag
• Ta en tia
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Svårighetsgrader/Motståndstabell

Inläggav Alendor » 2011-09-19 15:18

Har gjort en tabell där chansen att lyckas vid ett FV synns i % vid olika Svårighetsgrader.

http://gamemill.se/rpg/ExpertRedux/img/ ... grader.jpg

Det blir rejäla hopp i början men skillnaderne blir mindre i slutet.
Detta visar ju på att Svårighetsgrader bör va nå flexibelt och listan enbart förslag.

Tabellen kan ju hjälpa till när det gäller att forma Spelsystem för enskillda färdigheter och får ju en att se över hur mycke FV man får från början och även BC.

Edit:
Ju mer ja tänker på det så tycker ja det är bra.
är något lätt så ska det ju inte spela så stor roll om du är Riktigt duktig eller Megaduktig, du ska ju lätt klara av det iaf.

Nu blir det ju mer skillnad när du ligger "nära" Svårighetsgraden och varje FV räknas.
Senast redigerad av Alendor 2011-09-22 10:44, redigerad totalt 1 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Svårighetsgrader/Motståndstabell

Inläggav Alendor » 2011-09-22 10:40

Jag börjar mer luta mig åt att man inte kör en fast Svårighetsgrad man ska slå över utan att det allitd ska va ett Motståndsslag, Värde +2T10 mot Värde + 2T10.
Procent-chansen har så stora glapp i början så det är rätt svårt att göra det jämt. Om både SL och Spelare slår blir det ju lite mer slump men det ger ju Spelare med sämre värden en större chans att klara sig då SL kan slå lågt.
Sen att det blir samma System oavsätt vad man gör tycker ja är rätt bra.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Re: Svårighetsgrader/Motståndstabell

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-22 12:23

Alendor skrev:Jag börjar mer luta mig åt att man inte kör en fast Svårighetsgrad man ska slå över utan att det allitd ska va ett Motståndsslag, Värde +2T10 mot Värde + 2T10.
Procent-chansen har så stora glapp i början så det är rätt svårt att göra det jämt. Om både SL och Spelare slår blir det ju lite mer slump men det ger ju Spelare med sämre värden en större chans att klara sig då SL kan slå lågt.
Sen att det blir samma System oavsätt vad man gör tycker ja är rätt bra.


Så om rollpersonen Arn vill hoppa över en klyfta så slår spelaren 2T10+FV i Hoppa & Klättra medan SL slår SG+2T10? Allting har ett aktivt motstånd, klyftan som ska hoppas över, biblioteket som ska avslöja sina skrivna hemligheter, muren som ska äntras, dörren som ska pressas upp och stenen som ska lyftas?
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Svårighetsgrader/Motståndstabell

Inläggav Alendor » 2011-09-22 12:48

Grisodlar'n skrev:
Så om rollpersonen Arn vill hoppa över en klyfta så slår spelaren 2T10+FV i Hoppa & Klättra medan SL slår SG+2T10?

Ja
Grisodlar'n skrev: Allting har ett aktivt motstånd, klyftan som ska hoppas över, biblioteket som ska avslöja sina skrivna hemligheter, muren som ska äntras, dörren som ska pressas upp och stenen som ska lyftas?

Vad försöker du säga?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Re: Svårighetsgrader/Motståndstabell

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-23 06:44

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:
Så om rollpersonen Arn vill hoppa över en klyfta så slår spelaren 2T10+FV i Hoppa & Klättra medan SL slår SG+2T10?

Ja
Grisodlar'n skrev: Allting har ett aktivt motstånd, klyftan som ska hoppas över, biblioteket som ska avslöja sina skrivna hemligheter, muren som ska äntras, dörren som ska pressas upp och stenen som ska lyftas?

Vad försöker du säga?


Blir inte risken med att bara använda sig av Motståndsslag att:

1) Det blir en massa extraslag som segar ned allt?

2) Att RP misslyckas oftare?

Varför inte bara se över de statiska SG?
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-23 07:35

Här är alla svarighetsgrader och %-chans vid FV.

http://gamemill.se/rpg/ExpertRedux/img/ ... tsgrad.png

1) Nja, det blir ett och ja tycker inte det segar ner allt.

2) Det beror ju på Svårighetsgraden. Har du högre Värde än Svårighetsgraden så har ju ju lättare att vinna.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås


Återgå till Alternativa Regelsystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst

cron