Kampkonst

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Kampkonst

Inlägg av lawisendro »

En teori jag och min käre fader utformade för ett tag sen...

Om man klumpar ihop ALLA de kamptekniker man vill ha till en megafärdighet med skithög kostnad...

Sedan avgör SL ett FV krav för varje komponent.
RPn börjar med de komponenter han har FV nog för. Efteråt, då FV höjs utökas listan med komponenter som står till spelarens föfogande, dock höjs även kostnaden.

Detta reflekterar hur du blir bättre och hur det blir svårare och svårare att bli bättre ju högre "graderad" man är.

---

Då vissa RP har en tendens att börja med höga FV kan ju SL sätta höga (som i över 20-strecket) krav för vissa tekniker.

---

/Lawisendro
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vet inte om jag skrivit om det tidigare men. Förr i tiden, när vi spelade mycket DoD SAMURAJ, skapade vi husregler för kampsporter.

I korthet såg det ut ungefär såhär;

Först skapade flera komponenter, (exempelvis olika typer av slag och låsningar, nedbrytningar.)
Kampstilarna gavs olika graderingar med olika komponenter. Ungefär som egna men billigare. Exempelvis

Vitt bälte: 4 enkla komponenter Kostnad:2
Bruntbälte: 4 enkla komponenter Kostnad:2
Mörkbrunt Bälte: ¤ medelsvåra komponenter: Kostnad:3
osv...

För att gradera till nivå fanns ett minimi FV krav (Typ12?) För att gradera till nivå tre behövde du fått FV13 i nivå 1 och2. Till Nivå 4; FV14 i nivå1-3 osv

Vid högre grader tillkom grundegenskapskrav, men också grundegenskapsökningar, särskilda förmågor etc. Vissa graderingar behövde rollspelas och innefattade ofta att besegra motståndare i strid, Fysiska prövninigar, meditation etc

Detta var ett sätt att göra kampsport till en livsväg, precis som magi och inbjöd till en hel del rollspel :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag tycker att hela idén med kostnader för olika "moment"/"tekniker" är felaktig. Är det inte bättre att göra att olika FV i en viss kampform ger användaren möjlighet till olika moment/tekniker?

Tex
Karate FV 1-5: Användaren får använda Normal Spark, Normalt knytnävsslag och Blockering
Karate FV 6-10: Användare får även använda Rundspark
Karate FV 11-15: Användare får även använda Hoppspark
Karate FV 16: Användare får även använda dubbelspark
Etc
etc

Då flyttas frågorna ifrån hur man tar fram flest moment/tekniker till en optimal kostnad till vilken kampform man skall välja.
Så "allt" man behöver göra är att ta fram olika kampformer för olika länder, kulturer etc!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det är absolut ett enklare och mer strömlinjeformat tänk. Vårat system byggde som sagt mer på att karaktären kretadse runt sin kampform. (Det var ju d&d samuraj vi arbetade fram detta till)
Kampsport blev snarlikt en magiskola och en karaktär kom kämpat sig upp i graderna uppnådde närmast övernaturliga färdigheter. Som i klassiska kung-fu filmer ;)
Jag tror iof att systemet hade varit klumpigt och segt idag, när regelfetischism ger vika för berättande och avskalande. Ett bra kampsystem idag hade väl helt enkelt gett en skada baserat på färdighetsnivå (Som i gamla Mutant?!)och attacken beskrivs målande av spelare varpå en svårighetsgrad/modifikation el dyl sätts utifrån det. Då behövs inga särskilda färdigheter för att fånga pilar med tänderna, handvoltssparkar etc De motiveras och beskrivs av spelaren som sen får en modifikation på sitt slag att lyckas.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Låt personen kunna alla tekniker men att den får lika mycket minus-modifikation som kostnaden av tekniken. Du kanske även kan göra olika vägar (paket med olika tekniker) att gå där spelaren får välja väg vid olika färdighetsvärden, typ när personen går från ett BC till ett annat.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Tobald Lättfot skrev:Jag tycker att hela idén med kostnader för olika "moment"/"tekniker" är felaktig. Är det inte bättre att göra att olika FV i en viss kampform ger användaren möjlighet till olika moment/tekniker?

Tex
Karate FV 1-5: Användaren får använda Normal Spark, Normalt knytnävsslag och Blockering
Karate FV 6-10: Användare får även använda Rundspark
Karate FV 11-15: Användare får även använda Hoppspark
Karate FV 16: Användare får även använda dubbelspark
Etc
etc

Då flyttas frågorna ifrån hur man tar fram flest moment/tekniker till en optimal kostnad till vilken kampform man skall välja.
Så "allt" man behöver göra är att ta fram olika kampformer för olika länder, kulturer etc!
Precis det som var poängen, ursäkta om det blev snurrigt. Men kostnaden att avancera i FV höjs ju ständigt, men den kan även höjas på ett andra sätt.

T.e.x. När du kan Kampkonsten och har tillgång till två tekniker, då beräknas kostnaden du har att höja FV på dessa två. Sedan, när du når till FV X som ger dig teknik tre, då räknas kostnaden på alla tre tillgängliga tekniker. Detta symboliserar att du måste bli bättre på allt, inte bara lära dig nytt för att gradera.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kampkonst

Inlägg av Fafnir »

Rotade fram min samurajpärm från långt ner i gömmorna. Tänkte att jag skulle renskriva det om intresse finns.
Det lär ta en stund med alla komponenter och stilen är ju aningen daterad, men utifrån den kanske folk vill bygga sina egna verktyg? De gottigaste bitarna kommer ju senare i texten men det här var så långt jag orkade plita ihop idag. Tankar?
Bilagor
SampleDoD.jpg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar