Reviderade grundegenskaper

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Reviderade grundegenskaper

Inlägg av Grisodlar'n »

Tidigare var min målsättning att det här rollspelet skulle vara tämligen kompatibelt med ÄS gamla produkter, men i och med nya spelmekaniken (tärningspotter, skalor mellan 1-10, etc) så ser jag inte samma behov av kompabilitet. Finns det något sätt vi kan lämna ÄS/BRPs sju GE (STY, STO, FYS, SMI, INT, PSY och KAR) och skapa något lite mer eget? Vad sägs om GE i stil med detta:

Kraft/Kropp?
Skarpsinne/Skärpa
Spänst
Psyke/Vilja/Själskraft?
Karisma/Charm/Utstrålning/Närvaro/Kommando?
Vaksamhet/Perception/Sinne/Uppfattning?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag gillar absolut inte att man måste hitta på några nya ord "bara för att..."

Personligen vill jag inbilla mig att vi gör världens första rollspel, och sen använda det ordet som beskriver det vi ska göra bäst.

Styrka & Fysik skulle kunna bli ett och endast kallas "Fysik"

Smidighet låter bättre än "Spänst". Rörlighet kanske låter lite bättre än smidighet.

Karisma tycker jag är perfekt. Finns inget bättre ord som uttrycket vad det handlar om (Utseense, charm, pondus = Karisma)

Vaksamhet, uppfattning - Absolut. Då lutar jag åt Uppfattning eller Vaksamhem.

Skarpsinne låter bättre än intelligens. Men kanske kan förväxlas med uppfattning. Dock tycker jag nog att intelligens är precis det ordet som efterfrågas.

Vilja gillar jag nog bättre än psyke.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Jag gillar absolut inte att man måste hitta på några nya ord "bara för att..."

Personligen vill jag inbilla mig att vi gör världens första rollspel, och sen använda det ordet som beskriver det vi ska göra bäst.

Styrka & Fysik skulle kunna bli ett och endast kallas "Fysik"

Smidighet låter bättre än "Spänst". Rörlighet kanske låter lite bättre än smidighet.

Karisma tycker jag är perfekt. Finns inget bättre ord som uttrycket vad det handlar om (Utseense, charm, pondus = Karisma)

Vaksamhet, uppfattning - Absolut. Då lutar jag åt Uppfattning eller Vaksamhem.

Skarpsinne låter bättre än intelligens. Men kanske kan förväxlas med uppfattning. Dock tycker jag nog att intelligens är precis det ordet som efterfrågas.

Vilja gillar jag nog bättre än psyke.
Nu är ju inte namnbyten något jag vill göra "bara för att", utan för att jag vill känna att jag håller på med ett helt eget rollspel, och inte bara en regelmodd till ÄS produkter.

Ord förmedlar dessutom känslor och ger stämning. Vi tar exemplet Skarpsinne kontra Intelligens. Skarpsinne är för det första mer stämningsfyllt och målande än Intelligens. Det är också smidigare att använda när man vill baka in t ex kvicktänkthet, visdom, list och liknande i begreppet. Det handlar alltså inte bara om hur hög IQ en rollperson har/hur smart han är.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Mental Styrka är ju också nå som används förr. Funkar ju istället för Psyke eller interlligens.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Mental Styrka är ju också nå som används förr. Funkar ju istället för Psyke eller interlligens.
Jo, det funkar också, men det är två ord, precis som Psykisk kraft. Det vore bättre med ett enda kärnfullt ord.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Kanske kan man använda Psykisk Styrka istället?
Skriv svar