EAR: Färdighetsutformning

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

EAR: Färdighetsutformning

Inlägg av Grisodlar'n »

Färdigheterna vi tidigare hade måste ju bearbetas till viss del för att passa tärningspotter och nya SG. Jag gillar hur de har gjort i rollspelet Mouse guard. Där följer en mall på varenda färdighetsbeskrivning. Mallen innehåller något som kallas för Faktorer. För att illustrera hur allt funkar så börjar jag med ett färdighetsexempel jag har knåpat ihop:

ADMINISTRATION

En viktig färdighet för ämbetsmän, fogdar, ledare och länsherrar. Slag kan göras för att t ex skriva rapporter och mantalsskrivningar, organisera tullar, lag och ordning, driva in skatter och avgifter, etc. SL får i många fall använda sunt förnuft när han avgör vad ett misslyckande innebär. En hög MG när man driver in skatter i en provins kan medföra att folk i en viss trakt undlåter att betala skatt, att en revolt uppstår, att fogden blir rånmördad eller liknande.

FAKTORER

Typ:
rapport, budget, skatteindrivning

Vidd: familj/liten affärsrörelse, gods/handelshus/gille, litet län/mindre stad, grevskap, hertigdöme/provins, rike, imperium

Hjälp: Juridik, Matematik, Muta, Stadskännedom, Världskunskap

Faktorerna som räknas upp är i stigande SG-ordning. Den första faktorn har SG, den andra SG 2, o s v. De båda grupperna kombineras för att ge en slutgiltig SG. Att driva in skatter i ett grevskap har därför SG 7 (Skatteindrivning - SG 3+ grevskap - SG 4).

Hjälp (eller vad man nu ska ha för term. Krycka?) är färdigheter som man kan få en bonustärning ifrån. Har man Administration och Världskunskap så kan den senare färdigheten ge en bonustärning till slaget för Administration.

Hela systemet är väldigt simpelt, men min förklaring kanske är onödigt krånglig?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EAR: Färdighetsutformning

Inlägg av Alendor »

Ja gillar det här systemet, simpelt och är rätt lätt att modifiera och lägga till eget.
Skulle man kunna ha kvar Specialliseringar då också, att man kan speciallisera sig för varje Faktor och om någon av dom används så snker man SG med 1.

Som i ex. ovan. Har man då Specialliseringen Skatteindrivning så går SG ner till 6 istället för 7. Det gör ju att man kan få SG ner till -2.

Att få specialliseringar bör ju va rätt dyrt och höjs för varje extra man vill ha. Kostnader och sådant kan man ju gå in på senare när mer har beslutats. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: EAR: Färdighetsutformning

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Ja gillar det här systemet, simpelt och är rätt lätt att modifiera och lägga till eget.
Skulle man kunna ha kvar Specialliseringar då också, att man kan speciallisera sig för varje Faktor och om någon av dom används så snker man SG med 1.

Som i ex. ovan. Har man då Specialliseringen Skatteindrivning så går SG ner till 6 istället för 7. Det gör ju att man kan få SG ner till -2.

Att få specialliseringar bör ju va rätt dyrt och höjs för varje extra man vill ha. Kostnader och sådant kan man ju gå in på senare när mer har beslutats. =)
Det är tänkt att SG alltid ska vara fasta, oföränderliga värden. Däremot kan man bättra på oddsen genom bonustärningar via t ex Hjälp (andra färdigheter man har), via vänner (genom att bränna Äventyrspoäng) eller genom Förmågor.

Jag hade tänkt stryka Specialiseringar. Man kan redan få bonus på olika sätt. Vissa förmågor som passar in i sammanhanget ger också en bonus (t ex extra tärning, eller ännu kraftfullare, att man räknar 3 - 6 som Lyckat, istället för 4 - 6). Ytterligare bonus kan fås från karaktärsdrag/passioner/livsmål eller vad det nu ska kallas. Utnyttjar man olika resurser så är de flesta SG möjliga.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EAR: Färdighetsutformning

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Det är tänkt att SG alltid ska vara fasta, oföränderliga värden. Däremot kan man bättra på oddsen genom bonustärningar via t ex Hjälp (andra färdigheter man har), via vänner (genom att bränna Äventyrspoäng) eller genom Förmågor.

Jag hade tänkt stryka Specialiseringar. Man kan redan få bonus på olika sätt. Vissa förmågor som passar in i sammanhanget ger också en bonus (t ex extra tärning, eller ännu kraftfullare, att man räknar 3 - 6 som Lyckat, istället för 4 - 6). Ytterligare bonus kan fås från karaktärsdrag/passioner/livsmål eller vad det nu ska kallas. Utnyttjar man olika resurser så är de flesta SG möjliga.
Specialliseringar handlar ju inte enbart om Bonus utna gör att karaktärer med samma färdigheter lätt kan få lite variation.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar