Sida 1 av 1

Regelfråga: kan man parera med ASTRALVAPEN?

Postat: 2018-08-30 08:23
av Wolfhart
Som rubriken lyder. Så här lite knappt 30 år efter att formeln publicerades första gången så har det uppstått en något högljudd regeldiskussion om huruvida ett ASTRALVAPEN kan pareras av en motståndare eller kan parera en motståndares vapen? Rimligen borde ju svaret vara lika i båda frågorna, antingen ja till båda eller nej till båda?

Re: Regelfråga: kan man parera med ASTRALVAPEN?

Postat: 2018-08-30 09:17
av Snibben
Ja, det borde man kunna.

Astralvapen är en Fysisk besvärjelse och fysiska besvärjelser är just fysiska manifestationer. Detta borde ses som att Astralvapen har en faktiskt kropp och borde kunna stoppa ett annat vapen.

Förslag: BV är antingen effektgraden alt. BV -2 (precis som skadan, dock lägst 1). När vapnet "bryts" så skingras besvärjelsen istället för att vapnet går av. Detta borde göra att besvärjelsen inte heller blir overpowerd.

Re: Regelfråga: kan man parera med ASTRALVAPEN?

Postat: 2018-08-30 11:17
av Wolfhart
Tack! Tack för ett genomtänkt och välargumenterat svar, och jag hoppas du inte misstycker att jag tänker hänvisa till dig som regelguru! Och BV-2 är en utmärkt lösning :)

Re: Regelfråga: kan man parera med ASTRALVAPEN?

Postat: 2018-08-30 11:57
av Snibben
Wolfhart skrev:Tack! Tack för ett genomtänkt och välargumenterat svar, och jag hoppas du inte misstycker att jag tänker hänvisa till dig som regelguru! Och BV-2 är en utmärkt lösning :)
MAGI sid 16 annars handlar om Fysisk magi.

Astralvapen är annars en väldigt dålig beskriven besvärjelse. Räckviden är s/2 rutor? Är det så långt bort från magikern som besvärjelsen är fungerande (ex. om han kastar den) eller är det en maximal längden på t.ex ett stångvapen eller är det så långt magikern kan kasta besvärjelsen (på/till en annan person)?

Dessutom säger MAGI (och Sinkadus 15) att det krävs en E per BEP (3kg) men i DoD91 är det en E per kg.

Besvärjelsen beskrivs först i Sinkadus 15 och är oförändrad i sin beskrivning från det genom MAGI och DoD91 samt DoD Chronopia. Ingen verkar heller tidigare funderat på hur Astralvapen fungerar mer praktiskt varför vi kan anta att den är inte särskilt välbrukad.

En sak vi dock vet är att det väger ingenting och ger endast skada om de är spetsiga eller eggvapen. Det är logiskt att anta att eftersom de inte väger något så kan de inte heller ge krosskada samt att de -2 skadepoängen bygger på just att ett vapen även skall ha lite tyngd. Man får dock antag att de istället är supervassa för att ge skada.