Sida 1 av 1

Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 09:32
av skaraborgarn
Fantasy är genre. Alla genre innehåller klyschor. Western filmer, serier och böcker innehåller nog alltid hattar, hästar, revolvrar och whisky. Science Fiction innehåller nära på alltid högt utvecklad teknologi (även om det inte förekommer så brukar det alltid finnas med i prologen som exempelvis kärnvapenkrig) rymdskepp, utomjordingar och intelligenta robotar.
Film noir utan skuggor och farliga mystiska damer fungerar sällan.

Så hur gör man ett äventyr i Drakar och demoner utan att ha för mycket klyschor med?

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 12:55
av Jeb
Jag tycker att man ska använda de klyschor som finns. Det är svårt som det är att relatera till en påhittad värld. Ereb är ett bra exempel på hur man använder fantasyklyschor och gör dem till något eget. Erebaltor.se är sedan för att ge klyschorna ytterligare en twist eller modernisera dem till de klyschor som finns idag.

Jag anser att fantasyklyschor är det en bra fantasyvärld grundas på. Vill man att världen ska sticka ut hittar man nya vinklar på dem. En westernfilm kan vara bra utan flera av klyschorna, men tar man bort alla blir det historisk dramafilm. Då blir jag lite besviken om jag är där för att se en western.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 13:05
av skaraborgarn
Redan för tjugo år sedan tröttnade vi på uppdrag på värdshus.
Labyrinter roar mig inte så mycket.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 18:23
av Grisodlar'n
skaraborgarn skrev: 2019-06-09 13:05 Redan för tjugo år sedan tröttnade vi på uppdrag på värdshus.
Labyrinter roar mig inte så mycket.
Jo, det är alltid kul med lite nya, fräschare grepp. Men ibland är uppdraget på värdshuset fortfarande charmigt.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 18:25
av skaraborgarn
Ja det är väl lite så.
Men sedan är det ju tänkt att det ska vara människor, alver dvärgar som sitter där.
Om jag är mäktig man som vill skicka folk på uppdrag skulle jag nog inte välja det där gänget som består av två halvslängsmän och en anka.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 18:46
av Jeb
Det beror väl helt och hållet på vad jag vill att de ska göra? Jag ogillar klyschan att man måste slåss eller förtrolla någon. Fine, det är kul att rulla tärningar, men det är bara i brist på god fantasi man måste ta till nävarna vid första chans. Sedan är ju det fina med rollspel att man gör som man vill. Ibland är det kul att bara kötta. I min mening finns dataspel som lämpar sig bättre för det än rollspel. Olika smak får vi väl anse?

Jag gillar också värdshuset. Det är klassiskt och mysigt. Var annars om du nu ska anställa främlingar i en fantasyvärld?

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 19:08
av skaraborgarn
Annan klyscha är väl att RP blir tillfångatagna och släppt fria mot att de hjälper kungen eller vem det nu är som bestämmer.
Eller de hör någon dam i nöd eller hittar en döende man. som berättar vad han vet innan han drar sin sista suck.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 20:03
av Grisodlar'n
Ja, den klyschan fungerar ju också. Eller kombinerat med klyschan att de vill rentvå sina namn? De kanske har blivit oskyldigt anklagade för brott? Eller klyschan In medias res, där man släpps in direkt in i handlingen, vilken är hyfsat ovanlig i rollspel jämfört med film.

Något jag tänkte göra en äventyrsepisod av utspelar sig på en av de där feliciska fängelseöarna. En lite omvänd Monte Christo-grej där RPna måste ta sig in i fängelset för att finna en fånge som sitter på någon slags information, eller behövs på annat sätt? Det kanske är lätt att komma in, men ut blir svårare sedan.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2019-06-09 20:06
av skaraborgarn
Bästa är nog att man bestämmer från början vilka RP är och varför de gör som de ska.
Ni är tex alla riddare i tjänst hos kung Altur och för att bli ska få sitta vid långa bordet så måste ni visa er dugliga.
Ni är alla svarta ankor i tjänst hos den grymme piraten och nu ska här plundras.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2021-05-17 10:42
av Albrekt
Som Jeb sade tidigare i den här diskussionen tror jag också att klyschor är viktiga så att världen eller genren känns igen av spelarna. Annars blir de (precis som Jeb när han vill se en western och sex-skjutarna uteblir) besvikna.

Men man kan leka med spelarnas förväntningar och det uppskattar de oftast jättemycket. Det kan vara något så lätt som att låta någon kontakta RPna utanför värdshuset istället för därinne som alltid annars. Eller att enstaka SLP beter sig tvärt emot vad man förväntar sig: en dvärg man möter har valt att raka skägget (klåda kanske? eller ett avant-garde mode?); eller en orch-härjare som deserterat för att han inte klarat av att döda småbarn (han bär nu på en föräldralösing som han inte vet vad han ska göra med...).

Sådana grejor blir roliga och bra just därför att spelarna redan vet vad som egentligen förväntas i en fantasy värld. Men det måste blandas med det gamla vanliga lite, tycker jag, så att de ändå känner sig hemma, men aldrig riktigt vet vad som kommer härnäst.

Re: Undvika klyschor

Postat: 2021-05-20 23:46
av skaraborgarn
Klyschan att kungen lovar prinsessan och halva kungariket tycks aldrig vara med.