Sida 1 av 1

Pengar - översättning?

Postat: 2008-01-07 22:50
av Lindén
Hur mycket är en tl (gigantreglerna) i vår prisbild till de regler vi valt? Kan det översättas med Sm, Gm eller liknande?

Postat: 2008-01-07 23:45
av Gunther
I orginalreglerna var det 100gm iaf.

Postat: 2008-01-08 19:35
av Lindén
Tusen tack, har vi översatt 100 GM (orginal) till annat genom arbetet med utrustningslistorna? (Hur har vi justerat isåfall?)

Postat: 2008-06-26 19:38
av Krille
OT men då tråden ändå handlar om valuta:

Själv tycker jag det är totalt orimligt att en bonde tar med sig kärran packad med 2000 kontant kopparmynt till markanden för att köpa en ny arbetshäst.

Själv så har jag dividerat alla kostnader från DoD 4 grund med 10. Alltså står det silvermynt så utläser jag priserna att vara i kopparmynt. Detta gör givetvis att man måste moderera alla skatter och dylikt men det känns på något sätt mer medeltid att ett guldmynt för den vanlige bonden är en skatt i sig.

Detta fynkar med DoD 4 men till EDD och DoD 3 blir det problematiskt då de priserna skiljer sig mycket från DoD4 (speciellt DoD 3 grundbok). Brukar ha ett riktigt klurande på vad som är rimligt i pengar gällande skatter och priser och gamla äventyr och när man slår fram rp (använder EA Kampanjboks lista för startkapital och stånd, moddat med BP-systemet, ja jag är en riktigt krångelnisse när det kommer till regler).

Postat: 2008-06-27 00:34
av Grisodlar'n
Talenter användes väl bara i Gigants läntagarregler så vitt jag vet. I min utrustningslista så håller jag nog mer EDD/Kandra-priser, fast jag kollade en hel del i de få historiska källor jag kunde hitta. Priser varierade givetvis under medeltiden (ganska kraftigt ibland), men vad jag istället kollade var mer köpkraften (det heter säkert något annat i ekonomitermer). Jag kollade
t ex hur länge en vanlig hantverkare eller bonde behövde knega för att kunna köpa t ex en häst eller en ringbrynja och använde sedan Kandras dagslöner för att sätta priser. Vissa saker, som värdet på guld och silver i tackform, var lite knepigare, men jag är ändå rätt nöjd med mina prisnivåer. De är t ex mycket lägre än i DoD 4.

Postat: 2008-06-27 00:40
av Rickard
Krille skrev:Själv tycker jag det är totalt orimligt att en bonde tar med sig kärran packad med 2000 kontant kopparmynt till markanden för att köpa en ny arbetshäst.
Jag har alltid tolkat det som att bara är kostnaden för omsättningen och det mesta bonden köper sker via byteshandel.
Detta fynkar med DoD 4 men till EDD och DoD 3 blir det problematiskt då de priserna skiljer sig mycket från DoD4 (speciellt DoD 3 grundbok).
När jag jämförde vapenpriserna mellan DoD3 och 4 så har jag för mig att medelvärdet var 3,7, alltså att vapenpriserna i EDD var 3,7 gånger lägre i 91:ans upplaga. Fast i Svavelvinter är skatterna helt uppåt väggarna och är minst tio gånger så stora som i andra äventyr.

Annars håller jag med dig om att guldmynt borde vara en skatt för en bonde. Jag gillar exempelvis hur det är i första boken i Robert Jordans romansvit, där Rand och hans vänner häpnade över silvermyntet (eller var det ett guldmynt?) som de fick av aes sedaien. Jag har för mig att de jämförde det med att få en häst.

Postat: 2008-06-27 07:47
av Regil
100 gm är satt som en normalinkomst (enligt gigant och Expert) för en bonde/lönearbetare.

Då blir väl inte 1 gm en skatt?

Det blir kanske vad några tusenlappar är för en svensk... (förutom att pengar är viktigare när man är fattig).

Postat: 2008-08-13 11:59
av pegasus
Jag brukade helt enkelt ändra förhållandet mellan de olika myntet för att se guldmynt mer värt genom helt göra det 100:1 istället för 10:1. Behöll alla priser men omräknades från koppar. Utgick från att koppar var den vanliga valutan för bönder och fattiga stadsbor hade att röra sig med. I exemplet från ovan blir det dock 20 silver för hästen och ett guldmynt skulle köpa fem hästar. Dock så hade jag ingen stöd för detta utan ville bara skapa en mer användning för kopparmynt och guldmynt skulle vara enormt värdefullt.

Det skulle vara intressant med en mer grundligt genomgång av pengar, valuta och bankväxlar. Men det får bli ett framtida projekt.

Det var mina tankar.

Postat: 2009-03-18 14:34
av Khamul
jag funderar på att bara dra av en decimal på all priser. I DoD 4 står det om skatter...Drakskatt (ofantligt rik) 1T100x10 GM, 1T100x100 sm, 1T100x1000 km, 1T6 magiska prylar och 1T100 juveler....med det priser i prislistan låter det verkligen inte som en ofantlig summa pengar (hus i Kandra kostar 100000 sm)...

//Calle Berendisk råttman

funderar att göra guldmynten till 100:1 och idén med två silvermynt.

så slipper man bonden som drar 1 billion mynt för att köpa en häst :D

Valutor

Postat: 2010-12-15 22:56
av LoveFiction
Själv har jag övergått till hundra-system och ändrat alla priser från och med DoD 4.0 (1991) till kopparmynt.

Ett guldmynt = 100 Silvermynt
Ett silvermynt = 100 Kopparmynt

Stridstränad Häst = 7.000 kopparmynt
Bredsvärd = 1.000 kopparmynt
Metallharnest = 2.400 kopparmynt
Öppen hjälm = 600 kopparmynt
Summa = 1 guldmynt ^^