Solriddare

Övriga diskussioner som rör regler
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Solriddare

Inlägg av Krille »

Anser ni en medlem av Solriddarna räknas som en Paladin (som står i direkt eller indirket kontakt med Etin/Etins ombud) eller trotts sin religiösa ställning fungerar man som en orden av "vanliga riddare".

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar vad som passar sig bäst gällande yrke för en Solriddare. Antingen Paladin, med sin speciella realtion till det gudomliga och har tillgång till att lära sig magi (Krigarens Handbok), en krigarmunk (´Krigarens Handbok), eller helt enkelt Riddare (D0D grund). Eller skulle en Solriddare kunna tillhöra vilken som helst av dessa kategorier? Några synpunkter och förslag?

Själv så tror jag nog det blir bäst om Solriddarna räknas som vanliga riddare, men kanske att Paladiner även kan finnas inom dom. Kanske en specialrank/speciell avdelning inom orden? Paladiner kanske är just omkringresande vandrande Solriddare som inte står i mycket kontakt med orden särskillt mycket utan vandrar och äventyrar med sitt svärd och tro som riktlinjer eller bedriver en enmansmission eller heligt uppdrag i sin ensamhet (och fogas i på något sätt i en äventyrargrupp)?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tja, de dalkiska solriddarna har ju en väldigt nära relation till Etin, vilket bevisas genom deras relation och tillgång till solandar (se Caddo). Jag är inte speciellt förtjust i klassificeringen "paladin" (känns väldigt AD&D), men säger ändå så här:

* En solriddare har en speciell och direkt kontakt med Etin.
* En solriddare förlänas ofta speciella förmågor, och kan vara s.k. "sändebud"
* En solriddare är avskild för andlig tjänst till Etin, och förväntas agera med barmhärtighet och kämpa för det goda.
* En solriddare förväntas följa en strikt bönedisciplin och vara ett andligt såväl som moraliskt föredöme.
* En solriddare agerar inte solo - utan alltid som en del av den Heliga Orden han/hon(?) är del av.

Om detta gör honom till "paladin" så är han kanske det. Själv skulle jag nog luta åt det...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Tycker det låter som en ganska bra indelning, speciellt för solriddare från Caddo/ StJustins Orden. Men jag tänkte lite på just regelmässigt efter yrkessystemet och sammanfoga det med kampanjvärlden så att det ska gå mer logiskt ihop. Det som gör Paladinen speciell från den vanlige riddaren (som likväl kan vara en tempelriddare/solriddare) är att Paladinen har förmågan att lära sig magi(mentalism) som speciell förmåga i Krigarens Handbok (som utbyggdsjägare som har animism i DoD4). Den dalkiska grenens solriddare borde nog kunna falla under denna kategori av rollen Paladin ( kan fungera som en fast ersätta magin med Solande/ljusinriktad elementarmagi som heliga förmågor).

Det är mer den aidniska grenen jag mest tänker på. Borde en Solriddare av den aidniska grenen ha förmågan att lära sig magi(mentalism) om spelaren spelar just yrket Paladin? Kan vissa medlemmar av Solriddarorden tänkas ha utbildning i grundläggande magi(paladiner är begränsade till FV 12 Mentalism) för att dels bekämpa onda magiker och dels för att kompensera deras brist på att kunna frammana solandarna?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det äv väl här jag inte tycker att handböckerna (inte minst Krigarens Handbok) var speciellt skräddarsydd för Ereb - utan snarare lite standard-fantasy. Stilmässigt är ju Solriddarna så nära "paladiner" man kan komma i Ereb - men stora skillnader finns när man jämför med arketypen i Krigarens Handbok.

Hade jag haft en spelgrupp (snyft) och någon av spelarna skulle vilja spela en Solriddare skulle jag nog ta mig en ordentlig funderare. Troligtvis skulle jag sitta ner och skapa ett eget yrke för "solriddare." Man skulle kunna utgå från Paladin, men byta ut yrkesförmågan "Mentalism" mot "Gudagåvor." Jag skulle sedan införa ett nytt system för användandet av speciella gudagåvor (baserat på DODTs utmärkta regler om "maktböner" och "gudspoäng"). Dessa regler och gudagåvor skulle inte bara gälla solriddare utan även solmunkar och riarker (osv). Samma regelsystem skulle kunna användas för andra religioner.

Om det finns intresse på forumet kan jag skriva ihop något som ett frivilligt supplement till LV-PDFen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ser heller inte solriddare som några paladiner, åtminstonde inte de tillhörande den aidniska Solriddarorden. Att koppla samman riddarna tillhörande S:t Justins Orden med ett eget yrke där gudagåvor tar över magins roll verkar dock mycket interessant.

Vad som går att göra om man vill ha riddare som tillhör LV och samtidigt använder magi är att skapa en ny riddarorden (ev. som en del/undergrupp av Solriddarorden) där riddarna får lära sig magi. Detta skulle egentligen passa bra med hur den aidniska grenen av LV ser magi tillhörande "de goda skolorna" som ett kraftfullt uttryck av Etins vilja. Men röstar alltså för en egen orden i så fall, vill behålla ordensriddarna som endast stridande med tro och vapen. Om man rakt av vill använda yrkerna från Krigarens Handbok och en spelare vill vara Paladin så känns det kanske också minst förvirrande om hon tillhör en egen orden där alla medlemmar är paladiner.

Exempelvis:

S:t Keriles Orden
-skapad genom ett samarbete mellan kerîsariet och Mentalisternas Hus i Pharynx.
-fick sina insignier och sin ordensregel välsignande av exarken Soldagen 457 eO i Pendons stortados.
-magikern S.t Kerile som levde på 200-talet eO ordens skyddshelgon.
-ordens medlemmar paladiner med FV 12 i Mentalism.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Birkes förslag om en egen orden låter bra. Man kan till och med kalla den S:t Paladius Orden för att ge en annorlunda förklaring av bruket av namnet "paladin". Ingen dum idé alls faktiskt... En sådan orden skulle vara kul, och helt i enlighet med den Aidniska grnens syn på magi.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:Jag ser heller inte solriddare som några paladiner, åtminstonde inte de tillhörande den aidniska Solriddarorden. Att koppla samman riddarna tillhörande S:t Justins Orden med ett eget yrke där gudagåvor tar över magins roll verkar dock mycket interessant.

Vad som går att göra om man vill ha riddare som tillhör LV och samtidigt använder magi är att skapa en ny riddarorden (ev. som en del/undergrupp av Solriddarorden) där riddarna får lära sig magi. Detta skulle egentligen passa bra med hur den aidniska grenen av LV ser magi tillhörande "de goda skolorna" som ett kraftfullt uttryck av Etins vilja. Men röstar alltså för en egen orden i så fall, vill behålla ordensriddarna som endast stridande med tro och vapen. Om man rakt av vill använda yrkerna från Krigarens Handbok och en spelare vill vara Paladin så känns det kanske också minst förvirrande om hon tillhör en egen orden där alla medlemmar är paladiner.

Exempelvis:

S:t Keriles Orden
-skapad genom ett samarbete mellan kerîsariet och Mentalisternas Hus i Pharynx.
-fick sina insignier och sin ordensregel välsignande av exarken Soldagen 457 eO i Pendons stortados.
-magikern S.t Kerile som levde på 200-talet eO ordens skyddshelgon.
-ordens medlemmar paladiner med FV 12 i Mentalism.
Tack för idéer. Du har just hjälpt mig komma runt ett förvirrande problem. Danke. Då vet jag vad min zorakiske paladin har för bakgrund :) och hänger samman med Ereb (har tidigare kört ganska generiska äventyr med honom).
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vilket upphov till konflikter sen!

En paladin som blir angripen av caddiska solriddare mitt på öppen gata eftersom han är "den värste av styggelser, en ulv i fårakläder!"
A fat man brings a cushion wherever he goes
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
S:t Paladius Orden
-skapad genom ett samarbete mellan kerîsariet och Mentalisternas Hus i Pharynx.
-fick sina insignier och sin ordensregel välsignande av exarken Soldagen 457 eO i Pendons stortados.
-magikern S.t Paladius som levde på 200-talet eO ordens skyddshelgon.
-ordens medlemmar paladiner med FV 12 i Mentalism.
457 eo, är det något specifikt med det året (något som hänt?). Vilket heraldiskt vapen brukar paladinerna? Jag skulle kunna tänka mig ett pentagram i kombination med Etins sol (med solen i mitten av pentagrammet). Idé jag haf från just den paladin jag spelat med som tillhör LV. Hade tänkt att min rps orden suklle vara anklagad för häxkonster (då DoD-paladiner som bekant brukar magi), och om detta vore St Paladius Orden (efter riktlinerna ovan) så vore väl denna orden vara högsta uttrycket för blasfemi för den dalkiska grenen(och kanske även vidskepliga hyser skräck för orden). Dom kanske kallas för "dödsriddarna", "den mörka orden" "djävulsriddarna" på Caddo ?

Min vilja skulle väl vara att det var lite "knights in shining armor"-stuk fast med lite mörker/mystik i bakgrunden. Vad gör verkligen paladinerna när ingen utomstående finns i närheten? Säkert något fuffens tänker bonden eller Solriddaren/St Wilhelm riddaren. Just pentagrammet som skrämmer kanske de okunniga eller får folk att fantisera om demondyrkan/demonbesvärjande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Krille skrev:
birkebeineren skrev:
S:t Paladius Orden
-skapad genom ett samarbete mellan kerîsariet och Mentalisternas Hus i Pharynx.
-fick sina insignier och sin ordensregel välsignande av exarken Soldagen 457 eO i Pendons stortados.
-magikern S.t Paladius som levde på 200-talet eO ordens skyddshelgon.
-ordens medlemmar paladiner med FV 12 i Mentalism.
457 eo, är det något specifikt med det året (något som hänt?). Vilket heraldiskt vapen brukar paladinerna? Jag skulle kunna tänka mig ett pentagram i kombination med Etins sol (med solen i mitten av pentagrammet). Idé jag haf från just den paladin jag spelat med som tillhör LV. Hade tänkt att min rps orden suklle vara anklagad för häxkonster (då DoD-paladiner som bekant brukar magi), och om detta vore St Paladius Orden (efter riktlinerna ovan) så vore väl denna orden vara högsta uttrycket för blasfemi för den dalkiska grenen(och kanske även vidskepliga hyser skräck för orden). Dom kanske kallas för "dödsriddarna", "den mörka orden" "djävulsriddarna" på Caddo ?

Min vilja skulle väl vara att det var lite "knights in shining armor"-stuk fast med lite mörker/mystik i bakgrunden. Vad gör verkligen paladinerna när ingen utomstående finns i närheten? Säkert något fuffens tänker bonden eller Solriddaren/St Wilhelm riddaren. Just pentagrammet som skrämmer kanske de okunniga eller får folk att fantisera om demondyrkan/demonbesvärjande.
457 eO var bara ett tillfalligt vald årtal.

...fast innan denna nya orden diskuteras vidare; saker på att du inte vill spela riddare tillhorande S:t Palins Orden, det fungerar både som dod och som levande? :P

viewtopic.php?p=11819#11819
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
Krille skrev:
birkebeineren skrev:
S:t Paladius Orden
-skapad genom ett samarbete mellan kerîsariet och Mentalisternas Hus i Pharynx.
-fick sina insignier och sin ordensregel välsignande av exarken Soldagen 457 eO i Pendons stortados.
-magikern S.t Paladius som levde på 200-talet eO ordens skyddshelgon.
-ordens medlemmar paladiner med FV 12 i Mentalism.
457 eo, är det något specifikt med det året (något som hänt?). Vilket heraldiskt vapen brukar paladinerna? Jag skulle kunna tänka mig ett pentagram i kombination med Etins sol (med solen i mitten av pentagrammet). Idé jag haf från just den paladin jag spelat med som tillhör LV. Hade tänkt att min rps orden suklle vara anklagad för häxkonster (då DoD-paladiner som bekant brukar magi), och om detta vore St Paladius Orden (efter riktlinerna ovan) så vore väl denna orden vara högsta uttrycket för blasfemi för den dalkiska grenen(och kanske även vidskepliga hyser skräck för orden). Dom kanske kallas för "dödsriddarna", "den mörka orden" "djävulsriddarna" på Caddo ?

Min vilja skulle väl vara att det var lite "knights in shining armor"-stuk fast med lite mörker/mystik i bakgrunden. Vad gör verkligen paladinerna när ingen utomstående finns i närheten? Säkert något fuffens tänker bonden eller Solriddaren/St Wilhelm riddaren. Just pentagrammet som skrämmer kanske de okunniga eller får folk att fantisera om demondyrkan/demonbesvärjande.
457 eO var bara ett tillfalligt vald årtal.

...fast innan denna nya orden diskuteras vidare; saker på att du inte vill spela riddare tillhorande S:t Palins Orden, det fungerar både som dod och som levande? :P

viewtopic.php?p=11819#11819
Jo jag hade tänkt att paladinen jag spelar skall tillhöra St Paladius Orden. Han är ju redan paladin, tillhör LV och kommer från Zorakin så det skulle bara vara naturligt att han tillhörde St Paladius Orden.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Det har säkert nämnts, men lever solriddare i celibat?
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Birke menade ST. PALINS orden (se länken) inte ST. PALADIUS ORDEN. St. Palins orden regerar ordensstaten Palinor som är grannland (och ärkefiende) med Ransard. De utövar en form av nekromanti för att väcka sina döda krigarhelgon till liv för att strida mot de hedniska Ransarderna.

Om St. Paladiusorden misstänks för häxkonster så kommer de få en svår tid i Zorakin. Allt som stavas Häxkonst eller Nekromanti är totalförbjudet och grupper som misstänks samröre med sådan magi misstänks också samröre med Svarta tornet och förföljs eller avskys med stor sannolikhet ohöljt av alla samhällsklasser i Zorakin. Och Ljusets hand försöker med stor sannolikhet utröna om medlemmarna i denna orden bedriver otillbörlig magi.

Mitt råd är att dämpa ner magianvändandet i Paladiusorden till Elementarmagi eller just Mentalism (Mentalisternas hus ligger förövrigt i i det kungliga hertigdömet Pharynx). Alternativt låter du istället din Zorakier ha rest på soltåg till Palinor och blivit medlem och Paladin av St.Palins orden och är nu hemkommen till Zorakin (kanske för sin ordens räkning). Att aidniska riddare far till Palinor för korståg förekommer men är inte helt vanligt. Palinor är för Aidniska riddare ett fjärran mytiskt land känd för sitt religösa krig med Ransarderna. St. Palins ordensriddare är just paladiner och som jag redan nämnt utnyttjar de nekromanti i sin krigsföring.

Sedan är inte magi inom religösa ordnar något nytt i Zorakin. Karlsorden är redan kända för att använda sig av Elementarmagiker, Animister.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Solriddare - Paladin?

Inlägg av LoveFiction »

[inlägg 10?]

Ny på forumet sedan igår natt.

Tänkte dela med mig av min lösning på paladiner och det (konstiga?) valet av mentalism som yrkesförmåga.

Jag gjorde om yrkesförmågan till att ge paladiner en egen 'magiskola', med besvärjelser från olika skolor, beroende på vad jag var ute efter.
Detta förklaras med att de inte har 'arcane' magi, som magiker, utan en 'divine' magi. Detta låter dem även använda vanlig rustning och ändå använda sina förmågor / besvärjelser.

För att få kalla sig paladin i min spelvärld krävs godhet, hjältemod och viljan att skydda de svaga och så vidare, som det så väl beskrivs om Riddare i DoD '91 (4.0).

Notera dock att detta kräver mycket av både SL och spelare att hålla koll på att paladinen följer sin ordens och framför allt guds riktlinjer, om han lämnar sin väg kan han inte längre använda sina förmågor / besvärjelser.

Följande besvärjelser gav jag dem:
M1 ORIENTERING
M1 TILLNYKTRING (för att 'hjälpa' de svaga :twisted:)
Sp2 ANDEBESKYDD (ja, jag har ändrat SV)
M2 KÄNNA MÄNNISKA
E2 LJUS
D3 TILLKALLA DEMON (för att utmana / bekämpa dem)
3 GUDOMLIG GUNST (Personlig, FV SR +1 CL och skada per E)
M3 MOTSTÅNDSKRAFT
3 VÄLSIGNA VAPEN (Beröring, FV min, +1 CL och 1T6 extra skada mot vandöda. Extra vapen per E eller ökad varaktighet)
4 AVLÄGSNA PARALYSERING (Ber, Omedelbar)
4 HELA (1 KP och SP)
4 HJÄLPANDE HAND (Beröring, FV min, +1 på CL, +1 på PSY mot skräck)
M4 KARTA
4 SALIG AURA (Personlig, FV min, +1 KAR, följeslagare får +2 per E på PSY mot skräck)
M5 GÖMMA SINNE
M5 HJÄRNBLANK
M5 KÄNSLOLÄSNING
M5 SNABBHET / STYRKA / UTHÅLLIGHET
6 ANTIMAGI / SKINGRA / VARSEBLI
E6 FÖRTROLLA VAPEN
M6 SKYDD
I7 AURA
M7 KÄNNA LÖGN
D7 SKICKA BORT DEMONISK TJÄNARE
M7 SNABBSÖMN
M7 UTHÄRDA HUNGER
M7 VAKA
M7 VÄCKA
8 AVLÄGNSA BLINDHET/DÖVHET (FV/4 rutor, Omedelbar)
A8 ELDSFRÄNDE / KÖLDFRÄNDE
8 HELA (2 KP och SP per E)
M8 MÖRKERSYN
M8 ÖGONMÅTT
Sp9 ANDELOKALISERING
9 BÖN (FV/4 rutor, FV min, 'förhäxade' får +1 på CL, skada och färdighetsslag, fiender får -1 på samma mot de påverkade)
E9 SKICKA BORT ELEMENTAR
M9 SYN
D10 BEFRIA DEMON
M10 PSYKOMETRI
A10 SANNFORM
M10 SYRASKYDD
M10 UTHÄRDA TÖRST
M11 FÖRSTÅ SPRÅK
A11 KROPPSVÄRME
M11 SANNHÖRSEL / SANNSYN
D11 VARSEBLI DEMON
Sp12 ASTRALT SPÅR
A12 HELA
D12 KONTROLLERA DEMON
M12 KÄNNA FIENDESKAP
M12 MOTSTÅ SJUKDOM
M12 RÄTT VÄG
M13 MAGISK SYN
D14 FÄNGSLA DEMON (R)
M14 ORÄDD
15 DRIVA BORT DEMON (R)
M15 EXORCISM (R)
A15 NEUTRALISER GIFT (F)
D15 SKICKA BORT DEMON (R)
M15 VARSEBLI PERSON (R,F)
16 AVLÄSA MAGI (R)
A/M16 BOTA FOBI (R)
Sp16 FÖRDRIVNING (R)
Sp16 RESTITUTION (R)
16 TRANSFER (R)
Sp17 BEFRIA SJÄL (R)
17 SKINGRINGSRITUAL (R)
A18 BOTA VARULV
M18 HISTORIA
E18 HÄVA FÖRSTENING
Sp19 ANDEBINDNING
19 HELIGT VAPEN (Personlig, FV timmar, Paladinens vapen räknas som Helig Hämnare och ger +5 CL och +2T6 helig skada mot demoner och vandöda)
A20 KURERA SJUKDOM (R)
A20 REGENERERA (R)
M22 SJÄLSKRAFT
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Re: Solriddare - Paladin?

Inlägg av lawisendro »

LoveFiction skrev:[inlägg 10?]

Ny på forumet sedan igår natt.

Tänkte dela med mig av min lösning på paladiner och det (konstiga?) valet av mentalism som yrkesförmåga.

Jag gjorde om yrkesförmågan till att ge paladiner en egen 'magiskola', med besvärjelser från olika skolor, beroende på vad jag var ute efter.
Detta förklaras med att de inte har 'arcane' magi, som magiker, utan en 'divine' magi. Detta låter dem även använda vanlig rustning och ändå använda sina förmågor / besvärjelser.

För att få kalla sig paladin i min spelvärld krävs godhet, hjältemod och viljan att skydda de svaga och så vidare, som det så väl beskrivs om Riddare i DoD '91 (4.0).

Notera dock att detta kräver mycket av både SL och spelare att hålla koll på att paladinen följer sin ordens och framför allt guds riktlinjer, om han lämnar sin väg kan han inte längre använda sina förmågor / besvärjelser.

Följande besvärjelser gav jag dem:
M1 ORIENTERING
M1 TILLNYKTRING (för att 'hjälpa' de svaga :twisted:)
Sp2 ANDEBESKYDD (ja, jag har ändrat SV)
M2 KÄNNA MÄNNISKA
E2 LJUS
D3 TILLKALLA DEMON (för att utmana / bekämpa dem)
3 GUDOMLIG GUNST (Personlig, FV SR +1 CL och skada per E)
M3 MOTSTÅNDSKRAFT
3 VÄLSIGNA VAPEN (Beröring, FV min, +1 CL och 1T6 extra skada mot vandöda. Extra vapen per E eller ökad varaktighet)
4 AVLÄGSNA PARALYSERING (Ber, Omedelbar)
4 HELA (1 KP och SP)
4 HJÄLPANDE HAND (Beröring, FV min, +1 på CL, +1 på PSY mot skräck)
M4 KARTA
4 SALIG AURA (Personlig, FV min, +1 KAR, följeslagare får +2 per E på PSY mot skräck)
M5 GÖMMA SINNE
M5 HJÄRNBLANK
M5 KÄNSLOLÄSNING
M5 SNABBHET / STYRKA / UTHÅLLIGHET
6 ANTIMAGI / SKINGRA / VARSEBLI
E6 FÖRTROLLA VAPEN
M6 SKYDD
I7 AURA
M7 KÄNNA LÖGN
D7 SKICKA BORT DEMONISK TJÄNARE
M7 SNABBSÖMN
M7 UTHÄRDA HUNGER
M7 VAKA
M7 VÄCKA
8 AVLÄGNSA BLINDHET/DÖVHET (FV/4 rutor, Omedelbar)
A8 ELDSFRÄNDE / KÖLDFRÄNDE
8 HELA (2 KP och SP per E)
M8 MÖRKERSYN
M8 ÖGONMÅTT
Sp9 ANDELOKALISERING
9 BÖN (FV/4 rutor, FV min, 'förhäxade' får +1 på CL, skada och färdighetsslag, fiender får -1 på samma mot de påverkade)
E9 SKICKA BORT ELEMENTAR
M9 SYN
D10 BEFRIA DEMON
M10 PSYKOMETRI
A10 SANNFORM
M10 SYRASKYDD
M10 UTHÄRDA TÖRST
M11 FÖRSTÅ SPRÅK
A11 KROPPSVÄRME
M11 SANNHÖRSEL / SANNSYN
D11 VARSEBLI DEMON
Sp12 ASTRALT SPÅR
A12 HELA
D12 KONTROLLERA DEMON
M12 KÄNNA FIENDESKAP
M12 MOTSTÅ SJUKDOM
M12 RÄTT VÄG
M13 MAGISK SYN
D14 FÄNGSLA DEMON (R)
M14 ORÄDD
15 DRIVA BORT DEMON (R)
M15 EXORCISM (R)
A15 NEUTRALISER GIFT (F)
D15 SKICKA BORT DEMON (R)
M15 VARSEBLI PERSON (R,F)
16 AVLÄSA MAGI (R)
A/M16 BOTA FOBI (R)
Sp16 FÖRDRIVNING (R)
Sp16 RESTITUTION (R)
16 TRANSFER (R)
Sp17 BEFRIA SJÄL (R)
17 SKINGRINGSRITUAL (R)
A18 BOTA VARULV
M18 HISTORIA
E18 HÄVA FÖRSTENING
Sp19 ANDEBINDNING
19 HELIGT VAPEN (Personlig, FV timmar, Paladinens vapen räknas som Helig Hämnare och ger +5 CL och +2T6 helig skada mot demoner och vandöda)
A20 KURERA SJUKDOM (R)
A20 REGENERERA (R)
M22 SJÄLSKRAFT
Najs, och jo, jag kastar ANIMERA DÖD på tråden: RISE!
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Skriv svar