Uträkningshjälpmedel vid karaktärsskapande

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Fungerar strålande!
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Kul o höra! :)
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Programspråk

Inlägg av Oden »

Får man fråga vilket programspråk du använder?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kommer den hamna i filarkivet på sidans framsida också?

Mycket smidig applikation :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Verkligen bra! Låter den "jäsa" lite här på forumet (felsökning, testning, uppdatering) innan jag lägger den i filarkivet. (Med Erugs tillåtelse såklart!).
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Självklart Oden, applikationen är skriven i C#.

Låter bra Spelknepe, kan ju vara något man missat så bättre att fixa till sådant innan, så d cirkulerar så få olika versioner som möjligt. Tror dock det mesta bör fungera som det ska i nuläget (haft nån version på prov hos vänner) men man kan aldrig vara hundra! :)

Självklart okej att lägga i filarkivet! :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag testade att göra min dvärg men fastnade på att jag var tvungen att skriva in färdigheterna själv.

Smart att ha en pdf-visare för folk som tankar ned böckerna. ;)

Fixa gärna så att programmet skriver ut till rollperson1.txt, rollperson2.txt etc. är relativt enkelt så ta gärna och skriv det.

Möjlighet att skriva in namn på rollpersonen (och senare kunna slumpa namn). Om namn inte finns inskrivet så skriver programmet till rollperson1.txt, annars döper programmet filen till namn1.txt.

Bra att skadebonus och sådant uppdateras när man ändrar på grundegenskaperna, men den räknar på vad man har köpt och inte på den totala summan (alltså med grundegenskapsmodifieringar för raser och ålder och för barbarens yrkesförmåga).

Kostnad för nästa steg när man köper grundegenskaper.

Se hur mycket KP man behöver för att kunna öka till nästa KP-grupp för kroppsdelar. Typ att man skriver ut intervallet för den KP-grupp man har nu. Samma sak för SB. Kunna se att mellan intervallet 1-26 har man ±0 i SB.

= Steg 2 =
Kunna klicka någonstans för att få se tabellerna som man slår emot för dubbelhänt, socialt stånd och pengar.

= Steg 3 =
Kunna få en begränsning kring vilka yrkesfärdigheter man får ha. Ett skitgöra att skriva in dock. Har själv gjort en generator. Dessa ska man kunna få välja som yrkesfärdigheter i en rullista. Ett val ska vara att få skriva in en egen färdighet. Sekundära färdigheter har en rullista med ALLA färdigheter, exklusive de som man har som yrkesfärdigheter.

FV är en rullista från BC upp till det åldersbaserade maxet. Valmöjlighet även här att få skriva in värdet. Då slipper du ha ett inofficiellt max på 100, som du har nu.

Tydligare rubriksättning för primära-, sekundära- och yrkesfärdigheter samt besvärjelser. Kanske en grad större på teckensnittet för dessa?

Dvärgarna fick inte Geologi som primär färdighet.

= Steg 4 =
Kunna köpa utrustning som steg 4. Ha så kul med att skriva in utrustningslistan. ^^

---

Varför låses poängen mellan steg 1, 2 och 3? Jag kan till viss del förstå mellan steg 2 och 3, även om det inte är nödvändigt.

---

Kolla gärna in min generator till en väldigt tidig version av min DoD-klon för inspiration över programmeringslösningar. Javascript-koden är relativt noga kommenterad. Jag gjorde aldrig klart den så den är rätt svåröverskådlig till en början. "Välj ras" är en bra början dock. ^^ Från vad jag vet funkar den bra i Firefox men kan vara buggig i IExplorer. Det var därför jag slutade vidareutveckla den.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Smart att ha en pdf-visare för folk som tankar ned böckerna.
Förstår inte alls vad du menar, det är till för egna anteckningar i pdf-format, inget annat! :)
Fixa gärna så att programmet skriver ut till rollperson1.txt, rollperson2.txt etc. är relativt enkelt så ta gärna och skriv det.

Möjlighet att skriva in namn på rollpersonen (och senare kunna slumpa namn). Om namn inte finns inskrivet så skriver programmet till rollperson1.txt, annars döper programmet filen till namn1.txt.
Bra idé, tänkt lägga in namn på filen funktion men skulle kunna vara ett fält för namn på karaktären direkt.
Bra att skadebonus och sådant uppdateras när man ändrar på grundegenskaperna, men den räknar på vad man har köpt och inte på den totala summan (alltså med grundegenskapsmodifieringar för raser och ålder och för barbarens yrkesförmåga).
Superbra att du såg det det är en självklar miss från min sida, ska såklart ändra det till att räkna på summan, samma gällen antagligen för förflyttning.
Kostnad för nästa steg när man köper grundegenskaper.

Se hur mycket KP man behöver för att kunna öka till nästa KP-grupp för kroppsdelar. Typ att man skriver ut intervallet för den KP-grupp man har nu. Samma sak för SB. Kunna se att mellan intervallet 1-26 har man ±0 i SB.
Ska se över om jag kan få in lite mer information om vad som händer bakom kulisserna. Inte velat ha för mkt sådant utifrån risken att gränssnittet blir för rörigt.
Kunna klicka någonstans för att få se tabellerna som man slår emot för dubbelhänt, socialt stånd och pengar.
Började med att ha det faktiskt men lade krut på att funktionaliteten i första hand. En annan anledning till att jag undvek det var oro för upphovsrättsliga aspekter.
Kunna få en begränsning kring vilka yrkesfärdigheter man får ha. Ett skitgöra att skriva in dock. Har själv gjort en generator. Dessa ska man kunna få välja som yrkesfärdigheter i en rullista. Ett val ska vara att få skriva in en egen färdighet. Sekundära färdigheter har en rullista med ALLA färdigheter, exklusive de som man har som yrkesfärdigheter.
Precis som du skriver är det ett rent h*!¤%e att mata in, får jag tid över kommer jag absolut fundera på att lägga in den funktionaliteten, men har tyvärr inte tid till det i nuläget.
FV är en rullista från BC upp till det åldersbaserade maxet. Valmöjlighet även här att få skriva in värdet. Då slipper du ha ett inofficiellt max på 100, som du har nu.
I den numeriska up-ned rutan kan man även skriva in värdet manuellt, visst att det blir ett inofficiellt max på 100 nu men hur många karaktärer kommer överstiga detta i skapandefasen? :) Kan öka max om det hjälper? Fördelen med att ha det i numeriska up-ned rutor är att jag inte måste kontrollera att användaren skriver in bokstäver eller liknande.
Dvärgarna fick inte Geologi som primär färdighet.
Det är väl ett undantag att de ska få det? Har inte gått in så mkt på undantag pga att det blir ohållbart att räkna in alla sådana, kanske något att kika på längre fram om det finns tid över. :)

Varför låses poängen mellan steg 1, 2 och 3? Jag kan till viss del förstå mellan steg 2 och 3, även om det inte är nödvändigt.
Det är bara av praktiska/lathets/tidsbrists skäl, behöver inte vara så men ville undvika massa kontroller på förändringar.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

erug skrev:Ska se över om jag kan få in lite mer information om vad som händer bakom kulisserna. Inte velat ha för mkt sådant utifrån risken att gränssnittet blir för rörigt.
Du skulle kunna ha informationen som en hover-effekt (onmouseover, typ), för jag håller med om att det annars kan bli rörigt.
Kunna klicka någonstans för att få se tabellerna som man slår emot för dubbelhänt, socialt stånd och pengar.
Började med att ha det faktiskt men lade krut på att funktionaliteten i första hand. En annan anledning till att jag undvek det var oro för upphovsrättsliga aspekter.
Det behöver du inte oroa dig över. :) Regler och tabeller är inte upphovsrättsskyddade.
FV är en rullista från BC upp till det åldersbaserade maxet. Valmöjlighet även här att få skriva in värdet. Då slipper du ha ett inofficiellt max på 100, som du har nu.
I den numeriska up-ned rutan kan man även skriva in värdet manuellt, visst att det blir ett inofficiellt max på 100 nu men hur många karaktärer kommer överstiga detta i skapandefasen? :) Kan öka max om det hjälper? Fördelen med att ha det i numeriska up-ned rutor är att jag inte måste kontrollera att användaren skriver in bokstäver eller liknande.
Jaha, det missade jag. Ignorera det jag skrev. Angående mata in bokstäver så kan du ha VARIABEL/1 => 0, för då kan du kontrollera både att det inte är andra tecken än siffror och att det är högre än noll.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Underbart! Kan se mig själv sitta och göra gubbar lite då och då när jag har en minut över.

Stort tack för att du har tagit dig tid att göra den och sen är generös nog att dela med dig.

Mvh Magnus
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från felpostad tråd:
Oden skrev:OOPS. Denna post ska vara inne i Uträkninshjälpmedel, blev fel knapp tydligen. Enbart moderatorer som kan flytta poster?

Om du tar emot önskelistor eller tips har jag några ideer.

- En resetknapp så man inte behöver starta om programmet för att göra en ny gubbe.

- En "låsuppknapp" som tar bort begränsningarna då man vill göra SLP´s etc.

- Göra så att de särskilda förmågorna direkt påverkar andra värden, samt att man kan slå fram flera särskilda förmågor.

- Hjälteförmågor kanske?

- Vid färdigheterna en knapp eller lista med alla officiella färdigheter som man snabbt kan välja från, men jag vill inte förlora förmågan att skriva in egna som du har nu.

- Har du för mycket tid en dag skulle ju en fjärde tab kunna läggas till där man kan spendera sitt startkapital på utrustning med mera.

Annars ett bra program och initiativ för oss lata spelare/spelledare. 8)
erug skrev:
En resetknapp så man inte behöver starta om programmet för att göra en ny gubbe.
Bra idé! Det ska jag se till att få in.
En "låsuppknapp" som tar bort begränsningarna då man vill göra SLP´s etc.
Menar du för grundegenskaper eller? Isf vet jag inte riktigt vad BP-kostnaden för värden över 18 är faktiskt, kanske jag kan få tips om iofs? :)
Göra så att de särskilda förmågorna direkt påverkar andra värden, samt att man kan slå fram flera särskilda förmågor.
Det är mkt jobb att göra det som det är upplagt i nuläget, får jag mkt tid över längre fram kanske jag lägger in det men i nuläget får man tyvärr hålla koll på det själv.

Ska dock lägga in funktion för flera särskilda förmågor. Gällande Hjälteförmågor kan jag kanske lägga till det när jag får lite tid över. Men tanken är att det skulle vara hjälpmedel för att skapa nya karaktärer och visst att man kan ha hjältar från start men slag på hjältetabellen köper man väl med HP och inte BP, eller? På så vis effektiviserar det inte så mkt eller?
Vid färdigheterna en knapp eller lista med alla officiella färdigheter som man snabbt kan välja från, men jag vill inte förlora förmågan att skriva in egna som du har nu.
Ännu en sådan sak som är smidig att ha men tar en massa tid att lägga in. Vid tid över kanske jag kan göra det. Samma sak gäller även för utrustnings-delen. Inga dåliga idéer vet bara inte riktigt när jag ska hinna knåpa ihop allt. Utöver det är det egentligen inget man köper med BP/EP och egentligen inget som kräver massa uträkningar och tabeller, så jag frågar mig lite om det ger så mycket? Men gör det det så e d klart att det är något man bör fundera över. :)
Annars ett bra program och initiativ för oss lata spelare/spelledare.
Tack! :)
/Admin
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Lillen skrev:Underbart! Kan se mig själv sitta och göra gubbar lite då och då när jag har en minut över.

Stort tack för att du har tagit dig tid att göra den och sen är generös nog att dela med dig.

Mvh Magnus
Tyckte helt enkelt för mkt tid gick åt till att knåpa ihop karaktärer, i kombination med att jag hatar att räkna "för hand" eller "för huvud" eller vad man nu kallar det så kände jag borde kunna fixa ett smidigare sätt, lat som jag är! :P

Sen känns det bara roligt att dela med sig. Jag vinner inte så mkt på att sitta o hålla på det för mig själv bara. :) Plus att det är bra att få feedback, svårt att hitta en bättre testgrupp! :)

Framförallt kul att se andra kan ha nytta av det!

På tal om feedback kan jag säga att jag hunnit peta in en del av uppdateringarna.

- Fält för namn
- sparar filen i detta namn vid export till txt och om en fil med detta namn finns lägger jag bara ett löpnummer på slutet, tills den inte hittar någon fil med det namnet. Så bör inte vara någon risk att karaktärer skrivs över.
- Fixat missen med att räkna på köpta värden ist för summan på KP, SB och förflyttning

Har börjat skriva in lite mouse-over info på en del saker som SB oxå, samt börjat lite smått att fixa in en reset-funktion.

Kom gärna med fler kommentarer och åsikter så ska jag försöka fixa in dem om de inte är allt för omfattande! :)
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

erug skrev: Tyckte helt enkelt för mkt tid gick åt till att knåpa ihop karaktärer, i kombination med att jag hatar att räkna "för hand" eller "för huvud" eller vad man nu kallar det så kände jag borde kunna fixa ett smidigare sätt, lat som jag är! :P
Personligen har jag alltid gillat att sätta mig ner med papepr och penna och gjort en rollperson på samma sätt som jag gjort de senaste 25 åren (gaah jag är en gubbe!) men det kanske har varit av nödvändigheten. Jag menar i exempelvis använder jag självklart Armybuilder. Men det här programmet är bra för mina barn också och det går snabbt att generera en ny karaktär när det behövs.

Något som skulle vara en bra funktion vore om det vore kopplat till ett rollformulär men med möjligheten att inte få FV utskrivet då detta konstant ändras. Alternativ får man väl skriva ut ett nytt formulär mellan äventyren. Inte exakt det svåraste för den delen.

Nu är jag än mer sugen på att spela DoD, men min gamla spelgrupp är inte längre aktiv, min nya dog (trafikolycka) den ena i för ett tag sedan så nu är jag fast utan spelgrupp, förutom mina barn då.

Magnus
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Föresten, hjältarnas handbok vore bra om den blev med också. Alla fall hjältedådstabellen när man genererar en ny RP.

Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Ny version skickad och förhoppningsvis snart länkad här.

Bifogar även min to do list (nedan) som den ser ut idag och där har jag även bockat av vad som är gjort till denna versionen.

TO DO:
[ ] - Reset button
[ ] - Låsupp-knapp för SLP (grundegenskapsvärden?) (Delvis isf fixat med Hjälte-nivåer, går bara minus på räknaren)
[ ] - Flera särskilda förmågor
[X] - Karaktärsnamn / filnamn för att undvika överskrift av filen.
[X] - Skadebonus och förflyttning räknas ut på köpta värden och inte resultaten.
[X] - Även KP räknas på fel värden.
[ ] - KP-tabell bör utökas till oändlighet
[ ] - Förflyttnings-tabell bör utökas till oändlighet
[X] - Miss på avrunding uppåt på KP.
[X] - Inforuta - Kostnad för nästa steg (grundegenskaper)
[X] - Inforuta - Se hur mycket KP man behöver för att kunna öka till nästa KP-grupp för kroppsdelar.
[X] - Inforuta - Samma sak för SB Kunna se att mellan intervallet 1-26 har man ±0 i SB.
[X] - Inforuta - Kunna klicka någonstans för att få se tabellerna som man slår emot för dubbelhänt, socialt stånd och pengar.
[ ] - Hjälteförmågor-tabell
[ ] - Särskildaförmågor-tabell (köpta med HP ist)
[X] - Hjältedådstabell
[X] - Extra Hjälte-BP
[X] - HP
[X] - Hjältenivåer för ökning av grundegenskaper
[ ] - Ta bort att man låser tabs mellan stegen (i den mån det går).
[ ] - Lägga till alla nya funktioner i TXT utskriften
[ ] - Alla färdigheter (drop down)
[ ] - Kunna få en begränsning kring vilka yrkesfärdigheter man får ha.
Skriv svar