Uträkningshjälpmedel vid karaktärsskapande

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

erug skrev:Har därför gjort en enkel liten hjälp-app för de som vill hjälpa till. Den är rakt på sak och fungerar på följande vis:
Kommer du göra så att du i programmet kombinerar vissa yrkesgrupper när det kommer till vilka färdigheter de får ha? För i Tjuvar och lönnmördare står det saker som "Alla lönnmördarens färdighetsval samt ...".

Då slipper alla sitta och klicka i samma saker.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Jag tänkte försöka gå igenom alla undantag som nya färdigheter som kanske finns för alla yrkesgrupper osv när grovjobbet är gjort.

Samma gäller egentligen för det du pratar om, då det bara är att skriva ihop dem en gång o klistra in dem i alla yrkesgrupper de bör finnas i.

Om någon gör en hjälp-txt för en sådan yrkesgrupp kan ni bara skriva "Alla lönnmördarens färdighetsval samt ..." på en rad o sedan lägga in resten. Så kan jag ta på mig att lägga till dessa "alla".
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

När jag gjorde en RP idag så noterade jag ett problem. Kostnaden för S ökade inte när jag drog upp en av mina besvärjelser över 10 utan den fortsatte att öka i kostnad med grunkostnaden.

Mvh Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Lillen/Magnus - hände detta endast med ett utav värdena eller alla? Om bara ett av dem, minns du vilket?

Inte hunnit kika på det än men ska kolla så fort jag har lite tid över vad som skulle kunna vara felet.

Tack för du meddelar! :)
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Det är du som ska ha tack för att du gör det här. :D

Alla fall, prövade skolvärde 1,6 och 12. Samtliga blir utan multipel efter 10. De kostar rätt innan men inte efter det.

Mvh Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej Lillen,

Sry sent svar men har haft fullt upp på sistone.

Försöker att hitta felet du pratar om men förstår kanske inte hur du menar. När jag ökar S och har exempelvis SV 1 så dras 2 EP för varje steg, även över 10.

Bör det enligt dig vara på något annat vis?
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

erug skrev:Hej Lillen,

Sry sent svar men har haft fullt upp på sistone.

Försöker att hitta felet du pratar om men förstår kanske inte hur du menar. När jag ökar S och har exempelvis SV 1 så dras 2 EP för varje steg, även över 10.

Bör det enligt dig vara på något annat vis?
Hej,

Ja efter 10 ska det in en multipel, då ska värdet multipliceras med 2 upp till 14 och så vidare. Det vill säga det ska följa samma tabell som när man köper FV.

Mvh Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Okej jag tror jag förstår.

Har ändrat nu så att det följer den vanliga tabellen för FV fast med baskostnaden för besvärjelsen beroende på SV.

Hoppas jag förstått rätt och att det stämmer.

Mailar den nya versionen och förhoppningsvis kommer den upp här snart så den kan kontrolleras igen! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Tack Spelknepe! :)
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Tack återigen. Ska kolla genom den sen när jag får chansen, men idag är det Western som gäller, min dotter har blivit biten av cowboys så hon har tvingat mig att spelleda Western idag, gör gärna ett program för det. :D

Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Ingen fara, bara bra att det blir rätt. :)

Har fixat till så det förhoppningsvis kan finnas en fungerande utskriftsmöjlighet utöver bara txt-filen.

Har för närvarande ingen skrivare och har bara kunnat gå efter print preview dialogen så väntar med ny version tills jag haft möjlighet att testa i praktiken.

Men har ändrat så att det (om det följer print preview dialogen) skriver ut det någorlunda snyggt. Finns nu även funktionalitet som bara skriver ut/sparar informationen om man skrivit något namn på en färdighet osv. Så att det inte skrivs ut en massa onödig info. Exempelvis alla besvärjelsefält eller sekundära färdigheter.

Hoppas få igång skrivaren snart.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej igen,

Håller på att fixa utskriftsmöjlighet med färdigskrivet rollformulär för att man ska kunna vara snäppet latare och inte fylla i alla värden. :)

Då många värden förändras efterhand så är det bara aktuellt för vissa värden, frågan är dock vilka.

Mer eller mindre självklara är:
- Yrkesfärdigheter och sekundära färdigheter som man har från start.
- Besvärjelser och dess SV
- Särskilda förmågor
- Hjälteförmågor
- Ras

Frågan är om följande ska skrivas ut eller ej:
- Namn (Man kanske inte vet eller vill byta?)
- Yrke (Är originalyrket alltid samma? Man kan ju teoretiskt byta "bana" :) )
- Socialt stånd (Kan väl absolut förändras efter lite äventyrande och skattletande?)
- Svärdshand (Kan detta tränas om?)

Andra värden som KP och skadebonus osv kan ju komma att förändras efterhand, eller bör även dessa skrivas ut direkt?

Tacksam för tips och åsikter!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Du kan alltid skriva de siffror som kan ändras senare med liten text eller ljusgrå text. Den senare kan spelaren själv få skriva över med blyerts. 30-40% svärta brukar jag sätta på mina formulär när det är siffror som senare kan ändras.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Blir inte det kladdigt då man inte kan ta bort den texten?

Kör du det på alla värden som FV och allt då?
Skriv svar