Uträkningshjälpmedel vid karaktärsskapande

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

erug skrev:Blir inte det kladdigt då man inte kan ta bort den texten?

Kör du det på alla värden som FV och allt då?
Bedöm själv. Du behöver dock dölja den bruna texten genom att gömma lagret example_character. I det formuläret är det 30 % svärta. Texten syns inte om du skriver över med blyerts och det fösvinner i princip första gången du suddar ut blyertsanteckningen för att ersätta den med ett nytt värde.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Det låter ju lovande så kommer pilla in alla värden direkt då. Vissa kommer dock vara grå (30% svärta).

En fråga dock, kör med ett rollformulär som jag inte hittar på nätet längre (men har hittat offentligt där en gång i tiden).

Kan inte se vad som gäller för copyrights på det men antar att skriva ut nya för att göra karaktärer borde vara fritt fram förutsatt att jag inte ändrar på utseendet (exempelvis tar bort Kagge corp(c) som tydligen är skaparen?), eller vad gäller för sådant?
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej igen,

Har nu gjort en fungerande utskriftsmöjlighet för färdigifyllt rollformulär med icke-permanenta värden i grått.

Vågar inte dela med mig av den eftersom jag inte vet vad som gäller för rollformuläret jag använder dock. :(

Tänker att det borde vara lugnt då hemmagjorda rollformulär borde gjorts för att användas men vill inte chansa.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vad är det för "typ"formulär du skriver ut på nu?
Är det ett word eller kanske tom ett excell?


Avancerat förslag:
Skulle ju va skönt om man kunde få det utskrivet på vilket formulär man vill, om man hittar nå på nätet eller gör själv.
Men kan tänka mig att det kräver en hel del jobb för att kunna göra och formulären i sig måste ha nå extra för att programmet ska veta vad den ska skriva vad.

Kanske även kuna välja font man vill skriva ut i?

Detta är då inte helt nödvändigt för mig då jag iaf nog skulle skriva ner det på egna formulär, tycker det känns bätre att ha informationen handskrivet. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Originalet av det formulär jag skriver det på i nuläget är excell.

För att kunna placera ut allt på rätt ställe är det dock sparat som bilder för respektive sida av formuläret. Bilderna ritas upp först på pappret och på dessa placerar jag sedan ut respektive värde på rätt plats.

Man skulle teoretiskt sett kunna göra hela processen igen för ett annat formulär men det är ganska tidskrävande att få alla värden på rätt ställen. Att välja font kan man oxå lägga till men lättare att skriva det i koden från start så att allt får plats och lägger sig där det ska.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Uppdatering i min fråga om det är okej att integrera ett rollformulär man ej själv gjort.

Har gjort lite efterforskning i vart jag skulle kunna fått tag på formuläret. Enligt filens informations-flik är den som sparat det senast en Simon Rydberg. Vilket efter lite googlande visade sig vara den ansvarige för sveroks scenariobank. Skaparen står som en Björn Magnusson men har inte kunnat hitta mer information om denne.

Då scenariobanken på sverok inte är igång längre och jag inte kan hitta någon generell information om vad som gäller för material från denna så kvarstår dock frågan om det är okej eller ej att baka in detta formulär i applikationen?

Jag antar fortfarande att jag inte får ändra utseende på det men vet inte vad som gäller, någon som kanske har bättre koll som kan upplysa mig om vad som gäller?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

erug skrev:Uppdatering i min fråga om det är okej att integrera ett rollformulär man ej själv gjort.

Har gjort lite efterforskning i vart jag skulle kunna fått tag på formuläret. Enligt filens informations-flik är den som sparat det senast en Simon Rydberg. Vilket efter lite googlande visade sig vara den ansvarige för sveroks scenariobank. Skaparen står som en Björn Magnusson men har inte kunnat hitta mer information om denne.

Då scenariobanken på sverok inte är igång längre och jag inte kan hitta någon generell information om vad som gäller för material från denna så kvarstår dock frågan om det är okej eller ej att baka in detta formulär i applikationen?

Jag antar fortfarande att jag inte får ändra utseende på det men vet inte vad som gäller, någon som kanske har bättre koll som kan upplysa mig om vad som gäller?

Tack på förhand!
Tvivlar starkt på att han kommer klaga eller någon annan. Hans rollformulär är väl till för alla och så även ditt program eller?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Jo det är lite så jag tänker med, att kopiera upp det vilket det ju i grunden blir borde ju vara ok, det jag tänker på är att jag gjort om formatet från pdf till bilder för att underlätta utskriftshanteringen i programmet, men borde ju inte spela någon roll tycker man.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Funderar dock på en sak, detta rollformulär har namnet dod i utskriven form med TM efter.

Man bör väl undvika det om jag förstått det rätt? Frågan är då hur jag ska gå till väga, ändra i rollformulärets utseende vilket kanske trampar skaparen på tårna eller ha kvar dod och riskera att trampa på andra tår?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

erug skrev:Funderar dock på en sak, detta rollformulär har namnet dod i utskriven form med TM efter.

Man bör väl undvika det om jag förstått det rätt? Frågan är då hur jag ska gå till väga, ändra i rollformulärets utseende vilket kanske trampar skaparen på tårna eller ha kvar dod och riskera att trampa på andra tår?
Det är förbjudet att använda varumärken i kommersiellt syfte utan tillåtelse. Om varumärket används utan sådant syfte är det inget problem. Upphovsrätten skiljer sig åt på så vis att all användning är förbjuden utan tillåtelse. Drakar&Demoner är ett varumärke så ok för det, men kanske kan spelens loggor ha upphovsrätt så undvik loggan/dvs DD i rätt typsnitt.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Det är förbjudet att använda varumärken i kommersiellt syfte utan tillåtelse. Om varumärket används utan sådant syfte är det inget problem. Upphovsrätten skiljer sig åt på så vis att all användning är förbjuden utan tillåtelse. Drakar&Demoner är ett varumärke så ok för det, men kanske kan spelens loggor ha upphovsrätt så undvik loggan/dvs DD i rätt typsnitt.
Varumärkeslagen inbegriper inte privatpersoner om det inte är en del av en näringsverksamhet.

Angående rollformulär så vet jag inte. Det känns som en gråzon. Jag menar, ett formulär kan ju vara utformad som en tabell och då är den inte direkt skyddad av upphovslagen. Är den däremot väldigt designutformad, som Trudvang-formuläret, borde den betraktas ha tillräckligt särprägel för att få skydd.

Fast att skippa eventuell grafik och bara använda tabellerna - jag kan inte tänka mig att det skulle vara skyddat av upphovsrätten.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Superbra att få lite mer input på vad som gäller.

Det formuläret har inte typsnittet av Dod i utskriven form men texten av den. Typsnittet är dessutom inte det fagraste i min mening. För övrigt är formuläret mer eller mindre utformat som en tabell. Inte alls som trudevang formuläret ovan.

Jag skulle gärna ändra typsnitt på dod-överskriften på formuläret eller kanske tom skippa den helt.

Det som då blir frågan är om jag trampar personen som gjort formuläret på tårna istället eftersom jag ändrar på det? Är det okej att ändra typsnittet om text-innehållet är det samma?

PS: Version 1.6 är nu klar med drop down-möjlighet för färdigheter och besvärjelser. (Ingen avgränsning på yrke dock, vet inte om jag kommer ha tid den närmsta tiden att lägga till den funktionaliteten)

Vill bara få rätsida på vad som gäller för formuläret innan jag delar med mig av denna version. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

erug skrev:Det som då blir frågan är om jag trampar personen som gjort formuläret på tårna istället eftersom jag ändrar på det? Är det okej att ändra typsnittet om text-innehållet är det samma?
Alltså, det spelar ingen roll huruvida du ändrar något eller inte, om originalformuläret är skyddat av upphovsrätten ... vilket det nog inte är enligt min gissning baserad på en kurs om medierätt. Gör det som du tycker är moraliskt riktigt. Du har större chans att bli träffad av blixten än att få efterföljder av detta.

Åh, förresten. Jag ställde en fråga om upphovsrätt och rollformulär på Rollspelshörnan, som jag länkade till ovan. Han är otroligt mycket mer kunnig än vad jag är på sådana här områden.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Han var väldigt snabb med att svara och här är utdrag av mailet:

"Blanketter och formulär anses som huvudregel sakna den grad av originalitet som krävs för att få upphovsrättsligt skydd. Det beror delvis på att en layout som sådan inte bör få något skydd,

/.../

Texten på en blankett är oftast en direkt följd av blankettens syfte och därmed mer eller mindre given, vilket för med sig att risken för s.k. oberoende dubbelskapande är mycket stor, vilket i sin tur anses föra med sig att alstret saknar tillräcklig originalitet.

/.../

Notera dock att grafiska element som finns på blanketter (och därmed på rollformulär) mycket väl kan ha upphovsrättsligt skydd. Ett enhörningshuvud i profil kan alltså vara skyddad. Linjer, boxar och färger är dock i sig inte skyddade så huvudregeln kommer ändå att vara att rollformulär saknar upphovsrättsligt skydd."

Det var alltså ungefär som jag trodde. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Tusen tack för all info! :)

Känner att detta projekt är långt ifrån näringsverksamhet och har valt att ändra typsnitt men ha kvar dod. Samt vem som skapat det, känns bäst rent moraliskt enligt mig.

Slänger iväg ett mail med version 1.6 nu och hoppas den uppskattas, kommer antagligen vara slutgiltiga versionen förutom eventuella buggfixar.

Tack igen för alla tips o råd ang vad som gäller!
Skriv svar