Postat: 2011-04-20 18:26
Fungerar strålande!
Snart allt du vill veta om Ereb Altor
http://forum.erebaltor.se/
Förstår inte alls vad du menar, det är till för egna anteckningar i pdf-format, inget annat!Smart att ha en pdf-visare för folk som tankar ned böckerna.
Bra idé, tänkt lägga in namn på filen funktion men skulle kunna vara ett fält för namn på karaktären direkt.Fixa gärna så att programmet skriver ut till rollperson1.txt, rollperson2.txt etc. är relativt enkelt så ta gärna och skriv det.
Möjlighet att skriva in namn på rollpersonen (och senare kunna slumpa namn). Om namn inte finns inskrivet så skriver programmet till rollperson1.txt, annars döper programmet filen till namn1.txt.
Superbra att du såg det det är en självklar miss från min sida, ska såklart ändra det till att räkna på summan, samma gällen antagligen för förflyttning.Bra att skadebonus och sådant uppdateras när man ändrar på grundegenskaperna, men den räknar på vad man har köpt och inte på den totala summan (alltså med grundegenskapsmodifieringar för raser och ålder och för barbarens yrkesförmåga).
Ska se över om jag kan få in lite mer information om vad som händer bakom kulisserna. Inte velat ha för mkt sådant utifrån risken att gränssnittet blir för rörigt.Kostnad för nästa steg när man köper grundegenskaper.
Se hur mycket KP man behöver för att kunna öka till nästa KP-grupp för kroppsdelar. Typ att man skriver ut intervallet för den KP-grupp man har nu. Samma sak för SB. Kunna se att mellan intervallet 1-26 har man ±0 i SB.
Började med att ha det faktiskt men lade krut på att funktionaliteten i första hand. En annan anledning till att jag undvek det var oro för upphovsrättsliga aspekter.Kunna klicka någonstans för att få se tabellerna som man slår emot för dubbelhänt, socialt stånd och pengar.
Precis som du skriver är det ett rent h*!¤%e att mata in, får jag tid över kommer jag absolut fundera på att lägga in den funktionaliteten, men har tyvärr inte tid till det i nuläget.Kunna få en begränsning kring vilka yrkesfärdigheter man får ha. Ett skitgöra att skriva in dock. Har själv gjort en generator. Dessa ska man kunna få välja som yrkesfärdigheter i en rullista. Ett val ska vara att få skriva in en egen färdighet. Sekundära färdigheter har en rullista med ALLA färdigheter, exklusive de som man har som yrkesfärdigheter.
I den numeriska up-ned rutan kan man även skriva in värdet manuellt, visst att det blir ett inofficiellt max på 100 nu men hur många karaktärer kommer överstiga detta i skapandefasen? Kan öka max om det hjälper? Fördelen med att ha det i numeriska up-ned rutor är att jag inte måste kontrollera att användaren skriver in bokstäver eller liknande.FV är en rullista från BC upp till det åldersbaserade maxet. Valmöjlighet även här att få skriva in värdet. Då slipper du ha ett inofficiellt max på 100, som du har nu.
Det är väl ett undantag att de ska få det? Har inte gått in så mkt på undantag pga att det blir ohållbart att räkna in alla sådana, kanske något att kika på längre fram om det finns tid över.Dvärgarna fick inte Geologi som primär färdighet.
Det är bara av praktiska/lathets/tidsbrists skäl, behöver inte vara så men ville undvika massa kontroller på förändringar.Varför låses poängen mellan steg 1, 2 och 3? Jag kan till viss del förstå mellan steg 2 och 3, även om det inte är nödvändigt.
Du skulle kunna ha informationen som en hover-effekt (onmouseover, typ), för jag håller med om att det annars kan bli rörigt.erug skrev:Ska se över om jag kan få in lite mer information om vad som händer bakom kulisserna. Inte velat ha för mkt sådant utifrån risken att gränssnittet blir för rörigt.
Det behöver du inte oroa dig över. Regler och tabeller är inte upphovsrättsskyddade.Började med att ha det faktiskt men lade krut på att funktionaliteten i första hand. En annan anledning till att jag undvek det var oro för upphovsrättsliga aspekter.Kunna klicka någonstans för att få se tabellerna som man slår emot för dubbelhänt, socialt stånd och pengar.
Jaha, det missade jag. Ignorera det jag skrev. Angående mata in bokstäver så kan du ha VARIABEL/1 => 0, för då kan du kontrollera både att det inte är andra tecken än siffror och att det är högre än noll.I den numeriska up-ned rutan kan man även skriva in värdet manuellt, visst att det blir ett inofficiellt max på 100 nu men hur många karaktärer kommer överstiga detta i skapandefasen? Kan öka max om det hjälper? Fördelen med att ha det i numeriska up-ned rutor är att jag inte måste kontrollera att användaren skriver in bokstäver eller liknande.FV är en rullista från BC upp till det åldersbaserade maxet. Valmöjlighet även här att få skriva in värdet. Då slipper du ha ett inofficiellt max på 100, som du har nu.
Oden skrev:OOPS. Denna post ska vara inne i Uträkninshjälpmedel, blev fel knapp tydligen. Enbart moderatorer som kan flytta poster?
Om du tar emot önskelistor eller tips har jag några ideer.
- En resetknapp så man inte behöver starta om programmet för att göra en ny gubbe.
- En "låsuppknapp" som tar bort begränsningarna då man vill göra SLP´s etc.
- Göra så att de särskilda förmågorna direkt påverkar andra värden, samt att man kan slå fram flera särskilda förmågor.
- Hjälteförmågor kanske?
- Vid färdigheterna en knapp eller lista med alla officiella färdigheter som man snabbt kan välja från, men jag vill inte förlora förmågan att skriva in egna som du har nu.
- Har du för mycket tid en dag skulle ju en fjärde tab kunna läggas till där man kan spendera sitt startkapital på utrustning med mera.
Annars ett bra program och initiativ för oss lata spelare/spelledare.
/Adminerug skrev:Bra idé! Det ska jag se till att få in.En resetknapp så man inte behöver starta om programmet för att göra en ny gubbe.
Menar du för grundegenskaper eller? Isf vet jag inte riktigt vad BP-kostnaden för värden över 18 är faktiskt, kanske jag kan få tips om iofs?En "låsuppknapp" som tar bort begränsningarna då man vill göra SLP´s etc.
Det är mkt jobb att göra det som det är upplagt i nuläget, får jag mkt tid över längre fram kanske jag lägger in det men i nuläget får man tyvärr hålla koll på det själv.Göra så att de särskilda förmågorna direkt påverkar andra värden, samt att man kan slå fram flera särskilda förmågor.
Ska dock lägga in funktion för flera särskilda förmågor. Gällande Hjälteförmågor kan jag kanske lägga till det när jag får lite tid över. Men tanken är att det skulle vara hjälpmedel för att skapa nya karaktärer och visst att man kan ha hjältar från start men slag på hjältetabellen köper man väl med HP och inte BP, eller? På så vis effektiviserar det inte så mkt eller?
Ännu en sådan sak som är smidig att ha men tar en massa tid att lägga in. Vid tid över kanske jag kan göra det. Samma sak gäller även för utrustnings-delen. Inga dåliga idéer vet bara inte riktigt när jag ska hinna knåpa ihop allt. Utöver det är det egentligen inget man köper med BP/EP och egentligen inget som kräver massa uträkningar och tabeller, så jag frågar mig lite om det ger så mycket? Men gör det det så e d klart att det är något man bör fundera över.Vid färdigheterna en knapp eller lista med alla officiella färdigheter som man snabbt kan välja från, men jag vill inte förlora förmågan att skriva in egna som du har nu.
Tack!Annars ett bra program och initiativ för oss lata spelare/spelledare.
Tyckte helt enkelt för mkt tid gick åt till att knåpa ihop karaktärer, i kombination med att jag hatar att räkna "för hand" eller "för huvud" eller vad man nu kallar det så kände jag borde kunna fixa ett smidigare sätt, lat som jag är!Lillen skrev:Underbart! Kan se mig själv sitta och göra gubbar lite då och då när jag har en minut över.
Stort tack för att du har tagit dig tid att göra den och sen är generös nog att dela med dig.
Mvh Magnus
Personligen har jag alltid gillat att sätta mig ner med papepr och penna och gjort en rollperson på samma sätt som jag gjort de senaste 25 åren (gaah jag är en gubbe!) men det kanske har varit av nödvändigheten. Jag menar i exempelvis använder jag självklart Armybuilder. Men det här programmet är bra för mina barn också och det går snabbt att generera en ny karaktär när det behövs.erug skrev: Tyckte helt enkelt för mkt tid gick åt till att knåpa ihop karaktärer, i kombination med att jag hatar att räkna "för hand" eller "för huvud" eller vad man nu kallar det så kände jag borde kunna fixa ett smidigare sätt, lat som jag är!