Alternativt stridssystem till DoD

Övriga diskussioner som rör regler
drdentista
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2011-05-03 12:32
Ort: Staffanstorp

Alternativt stridssystem till DoD

Inlägg av drdentista »

Jag funderar på att låna in stridssystemet från Mongoose RuneQuest II. Tidigare versioner av RQ har haft samma stridsproblematik som DoD (som ju har sitt ursprung i RQ), dvs det kan bli lite tennismatch av det hela. Nya saker i MRQII är:

1. Stridsfärdigheter är inte separata, utan lärs in i "strids-stilar", t ex "Svärd & sköld 63%). Man har alltså samma grad av färdighet på både svärd och sköld.

2. I strid kan man använda sig av "Combat Actions" och "Combat Maneuevers", vilka kan vara att hoppa undan, sikta på en speciell kroppsdel, haka fast vapen mm. Om man lyckas med dessa kan man dessutom få bonusmanövrer, vilket gör att striden blir snabbare, mer taktisk och det uppmanar till mer rollspel! Den blir också farligare, då en lärling med en kniv faktiskt kan besegra en krigare i rustning med lite tur och skicklighet.

Min fråga är om en DoD-version av detta system skulle vara intressant för er andra här på forumet? Bland gamla och nya RQ-spelare har systemet fått ett väldigt bra mottagande, då det är väldigt likt det gamla systemet, men förändrar striderna från ibland ganska sega tillställningar till engagerande och ganska farliga händelser...
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Alltid värt att titta på

Inlägg av Oden »

Personligen har jag något av en regelsystem fetisch och älskar att läsa igenom och plocka isär olika system. Vår grupp använder för tillfället ett hemmabygge baserat på Mutant Matiné, Vampires Requiem, Drakar och Demoner 91 samt Rävspel förlags Västmark.

Det är sällan vi använder något helt renodlat system direkt ur boxen men vi provar gärna nya system för att se vilka delar vi gillar så åtminstone jag är intresserad av en titt.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Alltid värt att titta på

Inlägg av Rickard »

Oden skrev:Vår grupp använder för tillfället ett hemmabygge baserat på Mutant Matiné,
Coolt. Vilka element har ni tagit från Mutiné?

---

I övrigt. Nu har jag inte läst RQ3 men Stormbringer hade massor av stridsmanövrar som mest var i vägen. Personligen föredrar jag ett fåtal manövrar som är abstrakta och kan tolkas (bör tolkas) utifrån den regelmekanik som de tillför.

Att ha regler för grab, trip, push och liknande skapar bara ett komplext system som begränsar vad spelarna får göra, istället för att de själva får beskriva handlingen utifrån hur bra de lyckas med handlingen. Abstrakta manövrar skulle kunna vara i stil med "få -2 för att få attackera en extra gång", "sänk ditt värde med 5 för att sänka motståndarens nästa slag med 5", "välj en lägre skadetärning (T6 --> T4) mot att du får förflytta motståndaren två rutor". De två sista kan exempelvis förklaras med att anfallaren fäller försvararen.

Det här kan verka vara likadant, men det är baserat på en helt annan regeldesign som skapar mindre komplexa tankegångar kring hur man ska utforma regler. Att istället för att fokusera på vad anfallaren gör, istället fokusera på vad effekten av anfallet blir.
Senast redigerad av Rickard den 2011-06-14 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Ett mycket välskrivet inlägg av Rickard. Gillar också blandningen av tärningsslag och lite friare manövrar. Skulle vara kul att sätta ihop en lista på en hel del bra och nyttiga manövrar som man skulle kunna ha som grund och vilka - eller + som man kan utgå ifrån. Jag älskar tabeller och listor men samtidigt så får det inte vara för styrt. I min spelgrupp har vi en kille som är mästare att hitta på olika konstiga manövrar när det gäller strid och då finns det knappt något att gå på från SL:s håll.
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Ett mycket välskrivet inlägg av Rickard. Gillar också blandningen av tärningsslag och lite friare manövrar. Skulle vara kul att sätta ihop en lista på en hel del bra och nyttiga manövrar som man skulle kunna ha som grund och vilka - eller + som man kan utgå ifrån. Jag älskar tabeller och listor men samtidigt så får det inte vara för styrt. I min spelgrupp har vi en kille som är mästare att hitta på olika konstiga manövrar när det gäller strid och då finns det knappt något att gå på från SL:s håll.
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Hemmabyggen.

Inlägg av Oden »

Till stor del använder vi procentfärdigheter, initiativbrädet, flippade tärningar, kombinerade färdigheter, enhetsbonus, förlängda slag (speciellt vid hantverk/alkemi/forskning) och 2T10 tärningarna, med tillägget att samma siffra på båda tärningarna indikerar fummel/perfekt beroende på om slaget hamnar innanför/utanför färdighetsvärdet. Detta utöver resultatnivån som visar hur bra slaget blir.

Utöver detta har vi tagit bort grundegenskaper helt. Istället har alla egenskaper precis som i västmark vilka läggs till/ dras bort från resultatet av slag. Med andra ord en total medelmåtta behöver inte skriva nått på formuläret.

Från Vampire requiem har vi plockat lite till magisystemet samt vår variant av "hjälteförmågor", vilka båda låter spelare tänja och ibland bryta mot fastlagda spelregler. Detta skiftar lite beroende på om vi kör medeltid/nutid/framtid men samma system funkar fint till allt från eldbollar till hackande av kameror.

Specifika stridsregler är i princip borttagna för en variant av Fate RPG's "konfliktsystem" som kombinerats med matinés. Fördelen blir att samma system kan användas vare sig det handlar om handgemäng, mentala staredowns eller uppsnoffsiga sociala konflikter (får gamla monkey island vibbar :) ). detta blandas med fates konsekvenssystem för skador och andra påföljder.

Från fate har vi också norpat deras "drama point" system lite lätt, vilket i princip gjort att spelarna plötsligt slänger problem och komplikationer i sina egna vägar självmant stup i kvarten utan att sl behöver hitta på sånt själv. Exempelvis en spelare valde självmant att få grus i ögonen och fortsätta stridsscenen blind, vilket blev rätt hårigt, men belönades därefter.

Som man kanske kan misstänka har en del behövts ombalanserats men faktiskt blev det inte så farligt.
Egenskaper ligger mellan +5 eller -5, exempelvis Liten -2 (+2 i vissa situationer) ,Lättlärd +3 Kontaktnät +1 eller Raseri -3.
Föremål ger bonus på upp till 5 enheter (en enhet är +1 eller +10%) där de kan appliceras.
Alla har två tålighets/stressvärden, ett fysiskt och ett mentalt/socialt. Därefter drar man snabbt på sig konsekvenser och annat otyg.

Hm, blev för mycket text igen men ni får iaf en bild av vad vi använder. Det är ett mycket filmiskt system. 8)

Edit: Lite typos.
Skriv svar