Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Re: Hynsolge

Inlägg av SrednaS »

Nja, källmaterialet kan tolkas som att även kulterna av Samyyd, Grilovana och Reogil är inblandade i upproret, även om dessa gudar i grunden är neutrala.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hynsolge

Inlägg av birkebeineren »

Det står i EA att anhängarna till Samyd, Grilovana och Reogil stödjer den rojalistiska sidan, detta för att de under så lång tid har plågats av adelns hårda styre. Dessa tre gudar kan utifrån beskrivningen tolkas som att är de mest vanliga/ordinära gudana i Parbagernas panteon då de har hand om väder, fruktbarhet och skog/djur, angelägenheter som lär ha stor betydelse för ett i huvudsak jordbrukande folk. Att då stora delar av Hynsolges befolkning är jordbrukare borde då förklara varför Samyd, Grilovana och Reogils anhängare stödjer den sidan i Upproret som bäst kan tillvarata deras intressen.

Samyds prästerskap består av kvinnor som ägnar sig åt välgörenhet och fattigvård. Någon aktiv roll i Upproret har de kanske inte men det borde finns fler som nu behöver hjälp. En tanke är att då ett Samydtempel finns i varje liten by så skulle dessa kanske kunna utnyttjas som mötesplatser och kontaktpunkter för upprorare/rojalister?

Grilovana har inget prästerskap men då det finns animister bland hennes anhängare kan kanske dessa i någon grad bistå med magi? Eller så kanske många Grilovanadyrkare har brevduvor med vars hjälp upprorare kan komunicera?

Reogil har ett litet prästerskap och då de inte helt verkar vara främmande för våld kanske detta har gjort att skogsområden helst undviks av adelns soldater?


De övriga parbagernas anhängare och prästerskap sägs vara neutrala, Angusia undantaget. Anyakprästerna ser sig kanske som stående över värdsliga frågor och agnar sig endast till sin teologi och magi? Ulvar har inget organiserat prästerskap och hans anhängare är få. Bolgoves tysta prästinnor finns bland de många döda på slagfälten men säger inget. Bolthars prästerskap skulle kunna ta ställning med även de är få (som någon sa tidigare så beror detta i viss grad på vapenförbudet i Hynsolge) och de sparar kanske sin kraft till större hot (Onaabys exempelvis)? Julsuians prästerskap och anhängare vill gissningsvis inte att någon sida skall vara enarådande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hynsolge

Inlägg av birkebeineren »

Något helt annat, som jag hittade i en av trådarna under Äventyr: ett förslag (från egen kampanj) till vilka vägar den kommande Nidländska Reningen rent fysisk tar sig in i Hynsolge och vart de två enda farbara bergspassen över Grynnerbergen finns.
birkebeineren skrev:I min version av Nidländska Reningen använde Vicotnik sig av tre angrepsvägar in i Hynsolge. Vid varje av dessa hade han innan byggd upp stora härläger där styrkorna samlades och utrustades innan angreppet. Dessa kallades intärnt av nidlänningarna som visste vad som komma skulle för "Helvetesfort". Den mellersta och den södra angreppsvägen gick over de enda två farbara bergspass mellan Hynsolge och Nidland.

Bild
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Hynsolge

Inlägg av Drahcon »

Slänger in min variant av Hynsolge
Med lite extra platser, ex Helvetesfortet.
Vem som styr vilket område och sen uppdelningen mellan de olika distrikten inom Hynsolge

Bild
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hynsolge

Inlägg av Albrekt »

Drahcon skrev: 2021-07-17 13:33 Slänger in min variant av Hynsolge
Gud, vad häftigt! :D 8) :!:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hynsolge

Inlägg av birkebeineren »

Drahcon skrev: 2021-07-17 13:33 Slänger in min variant av Hynsolge
Med lite extra platser, ex Helvetesfortet.
Vem som styr vilket område och sen uppdelningen mellan de olika distrikten inom Hynsolge
Snyggt! :D

Den visar situationen 610 eO så som den beskrivs i EA-boxen ganska exakt eller hur? För i så fall kan vi använda den i wikin som illustration till artikeln om Hynsolgeupproret.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Hynsolge

Inlägg av Drahcon »

Albrekt skrev: 2021-07-17 15:27
Drahcon skrev: 2021-07-17 13:33 Slänger in min variant av Hynsolge
Gud, vad häftigt! :D 8) :!:
birkebeineren skrev: 2021-07-19 06:59
Drahcon skrev: 2021-07-17 13:33 Slänger in min variant av Hynsolge
Med lite extra platser, ex Helvetesfortet.
Vem som styr vilket område och sen uppdelningen mellan de olika distrikten inom Hynsolge
Snyggt! :D

Den visar situationen 610 eO så som den beskrivs i EA-boxen ganska exakt eller hur? För i så fall kan vi använda den i wikin som illustration till artikeln om Hynsolgeupproret.
Yes! :D

Exakt, det är inspirerat och försökt så gott det går att tyda informationen från böckerna, inklusive det som finns i Enhörningen och Drakormen. (uppstartsäventyret för Nidlänska reningen)
Tror heller ingen "lagt" beslag på Gormowacs Skog därför är en ej markerad med färg ex.
Blodsalverna leker man INTE med... :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hynsolge

Inlägg av Mikael »

Nidland tycks inte ha kontroll av Demontungan...det ska de ha.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Hynsolge

Inlägg av Drahcon »

Mikael skrev: 2021-07-19 20:55 Nidland tycks inte ha kontroll av Demontungan...det ska de ha.
Tänkte inte på att göra Nidland rätt där. Men ni kan kapa av Halva nidland och ta Hynsolgekartan enbart och omgivningarna runt Hynsolge annars.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hynsolge

Inlägg av Albrekt »

Eftersom ingen annan influens är markerad menar jag att kartan fungerar som den är. Det är underförstått att Demontungan inte inkluderats, tycks det mig... :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Hynsolge

Inlägg av Drahcon »

Albrekt skrev: 2021-07-21 04:31 Eftersom ingen annan influens är markerad menar jag att kartan fungerar som den är. Det är underförstått att Demontungan inte inkluderats, tycks det mig... :mrgreen:
Oh! Spännande. Det blev helt plötsligt något väldigt intressant. Vem styr Demontungan egentligen? :D (om det är så du menar)

Saxat rakt från Wiki

Demontungan
Landtunga i form av en stenbro som förbinder kontinenterna Ereb och Akrogal. Från Golwyndas sötvattenshav strömmar vatten ner under jorden och forsar ut över Masevabukten genom ett hål format som ett ont leende ansikte. Stamfolk dyrkar ansiktet som guden Okasu. Namnet Demontungan används om både stenbron och vattenstrålen samt även själva regionen kring landtungan. Stenbron är kraftigt befäst och behärskas nu av Nidland som skydd mot måndyrkarna i Kalmurri på andra sidan. Under historiens lopp har olika makter kontrollerat Demontungan bl.a. Krun, Yndar, Kejsardömet Jorpagna, Furgia och Kalmurri.


Kan det vara så att Vikotnik har släppt taget om Demontungan för att lägga all energi västerut. :?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hynsolge

Inlägg av birkebeineren »

Eller kan det vara så att situationen år 610 eO är så att Demontungan behärskas av främmande makt men att precis innan Reningen inleds 612 eO erövrar nidlänningarna under general Omakh (minns inte namnet exakt men han beskrivs i ett av äventyren) både området runt och själva befästningarna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hynsolge

Inlägg av Mikael »

Demontungan kontrolleras åtminstone på den västra sidan av Nidland och Vicotnik håller fortet där. Framgår av Nidlandboxen om jag inte minns fel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hynsolge

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2021-07-21 15:16 Demontungan kontrolleras åtminstone på den västra sidan av Nidland och Vicotnik håller fortet där. Framgår av Nidlandboxen om jag inte minns fel.
Det stämmer. Och Kalmurri håller den östra sidan. Furgia har en stående härstyrka direkt söder om den kalmurriska befästningen.

Men om vi vill göra något utav den politiska kartan Drahcon skapat kan vi låta det ha hänt saker mellan 610 och 612 eO. Kanske Demontungan någon tid innan 610 eO kommer under kontroll av någon annan än Vicotnik? Detta kan vara ett av de stora länderna i öst, Kalmurri eller Furgia, eller möjligen Sombatze i söder. Det skulle även tänkas kunna vara befolkningen i Besphoro, Nidlands näst största stad, som gör ett sista desperat försök på att frigöra sig från Vicotniks hårda styre. Möjligheterna är många och det borde gå att skapa intressanta äventyr ur händelserna.

Men år 612 eO då äventyren i Nidländska reningen tar sin början har Vicotnik med hjälp av sin skickligaste general Ghutrün (hittade rätt namn) återtagit kontrollen över Demontungan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hynsolge

Inlägg av Mikael »

Jag tycker att det är bättre om kartan beskärs så fokus är Hynsolge.
Skriv svar