Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt med detta nya initiativ Akklokk. :)

Du summerar upp Hynsolges tidiga historia på ett kortfattat vis utan att gå i detaljer, och det tror jag är bra, vi har fastnat i diskussioner rörande hyner och jorer tidigare utan att komma så långt. Lasutyp är dock ett namn med en ouppklarad historia kring sig men du har kanske flera tankar kring detta område?
Akklokk skrev:
birkebeineren skrev:Vad tror ni om att koppla ihop den sjö som finns uppe vid gränsen mot Cereval med flodenerna österut och västerut?

Jag behöver nämligen en väg för de berendiska flodbåtarna som handlar längs Masevatraden!
Det blir nog lite väl hårt att åka längs den floden (den går ju genom hemska skogen!)? Annars hade jag nog tänkt mig att nordvästra Hynsolge är ett tämligen efterblivet område (om än någorlunda fredligt) där alltför livlig handel inte riktigt passar. Går det bra med en karavanväg?
Jag hade nog inte tänkt mig floden Fargals löpe som led för berendiska flodbåtar, utan floderna längre norrut med lite mindre anknytningar vidare österut. "Skarven" vid Nidabergens sydöstra spets är dock ett problem. Har haft funderingar kring en sluss eller en grottpassage som möjliggör färden men är öppen för förslag!

Handeln försiggår inte i någon stor omfattning då avstånden är långa och endast små båtar kan användas. Berendierna är också ensamma om att kunna utnyttja denna väg genom sina fredliga avtal med alverna i norr och handeln påverkar inte de efterblivna områderna söderut nämnvärdt heller då den endast passerar. Att det är flodbåtar och inte karavaner beror på att det helt enkelt är lättare och säkrare att färdas på floder i detta väglösa område. Tänkte också att flodhandel skulle vara ett berendisk kännetecken, inspirerad av flodbåtarna till Torshem.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lasutyp är dock ett namn med en ouppklarad historia kring sig men du har kanske flera tankar kring detta område?
Angående Lasutyp, menar du då området som idag utgörs av Nidland eller den vita fläcken nordost om Nidland? För Nidland har väl ändå ingen direkt ouppklarad historia? Jag vet att Mikael tidigare namngav den vita fläcken Lasutyp till mitt stora förtret då det ledde till en massa förväxling mellan det vita området och det historiska Lasutyp, som var en Krunsk/Jorpagnisk provins, senare en Hynsolgisk, som idag utgörs av Nidland. Lite OT eller kanske inte då Lasutyp ju var en del av Hynsolge tidigare, innan Vicotnik anlände. Lite historia om området finns ju att läsa i bl.a. Nidland-kampanjmodul s. 3., EA-spelarbok s. 36-37, och EA-spelledarbok s. 48-50.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Angående Lasutyp, menar du då området som idag utgörs av Nidland eller den vita fläcken nordost om Nidland? För Nidland har väl ändå ingen direkt ouppklarad historia? Jag vet att Mikael tidigare namngav den vita fläcken Lasutyp till mitt stora förtret då det ledde till en massa förväxling mellan det vita området och det historiska Lasutyp, som var en Krunsk/Jorpagnisk provins, senare en Hynsolgisk, som idag utgörs av Nidland. Lite OT eller kanske inte då Lasutyp ju var en del av Hynsolge tidigare, innan Vicotnik anlände. Lite historia om området finns ju att läsa i bl.a. Nidland-kampanjmodul s. 3., EA-spelarbok s. 36-37, och EA-spelledarbok s. 48-50.
Jag menade inte det vita området som numera kallas Vit fläck-Cerlonia för att undvika missförstånd, utan det Lasutyp som numera kallas Nidland.

Med den ouppklarade historien avsåg jag frågan om vart namnet Lasutyp kommer ifrån och lite hur ett så litet land som Hynsolge kunde kontrollera det stora "Nidland" innan Vicotnik. Inget som inte går att lösa men det är väl något vi inte gjort än? :)
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

birkebeineren skrev:
Jag hade nog inte tänkt mig floden Fargals löpe som led för berendiska flodbåtar, utan floderna längre norrut med lite mindre anknytningar vidare österut. "Skarven" vid Nidabergens sydöstra spets är dock ett problem. Har haft funderingar kring en sluss eller en grottpassage som möjliggör färden men är öppen för förslag!

Handeln försiggår inte i någon stor omfattning då avstånden är långa och endast små båtar kan användas. Berendierna är också ensamma om att kunna utnyttja denna väg genom sina fredliga avtal med alverna i norr och handeln påverkar inte de efterblivna områderna söderut nämnvärdt heller då den endast passerar. Att det är flodbåtar och inte karavaner beror på att det helt enkelt är lättare och säkrare att färdas på floder i detta väglösa område. Tänkte också att flodhandel skulle vara ett berendisk kännetecken, inspirerad av flodbåtarna till Torshem.
Ok, hittar ingen riktigt heltäckande karta över området men rent principiellt så låter det bra :)
birkebeineren skrev: Med den ouppklarade historien avsåg jag frågan om vart namnet Lasutyp kommer ifrån och lite hur ett så litet land som Hynsolge kunde kontrollera det stora "Nidland" innan Vicotnik. Inget som inte går att lösa men det är väl något vi inte gjort än? :)
Jag tänker mig att den hynsolgiska kungen för lasutypska stormän var en tämligen neutral och bekväm kandidat till tronen iom att han sällan var på plats och att det försvårade för någon att växa sig för stor. Kanske kunde dock en del listiga kungar få ett visst inflytande genom att spela ut stormännen mot varandra?
birkebeineren skrev:Du summerar upp Hynsolges tidiga historia på ett kortfattat vis utan att gå i detaljer, och det tror jag är bra, vi har fastnat i diskussioner rörande hyner och jorer tidigare utan att komma så långt.
Min tanke är att det egentligen inte finns någon större vits med att skriva ner mer historia än den som påverkar nutiden. Det jag skrivit ner ovan är väl ungefär vad en synnerligen bildad hynsolgier tror sig känna till om sina förfäder, så det ska nog bli mer ingående ju längre tiden fortskrider.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Med den ouppklarade historien avsåg jag frågan om vart namnet Lasutyp kommer ifrån och lite hur ett så litet land som Hynsolge kunde kontrollera det stora "Nidland" innan Vicotnik. Inget som inte går att lösa men det är väl något vi inte gjort än?
Det lilla officiella som står om Lasutyp och Hynsolge är följande (med reservation för att jag eventuellt kan ha missat något):

1500 - 1080 f.O Någon gång under denna period (Kruns storhetstid) tar Krun över dagens Nidland och döper det till Lasutyp (Nidland-kampanjmodul sid.3).

1065 f.O Hynsolgerna besegrar Krun, Kejsardömet Jorpagna uppstår.

900 (ca) Kejsardömet Jorpagna erövrar Hynsolge (EA-speledarbok sid.48 ). Hade provinsen gjort uppror?

800 (ca) Kejsardömet tågar vidare österut och erövrar Lasutyp, som görs till en underprovins till Hynsolge. Frågan är om Lasutyp tillsammans med Hynsolge rest sig mot kejsardömet, för de borde ju ha inkluderats i kejsardömet då det grundades. Iaf första gången Lasutyp nämns som underprovins till Hynsolge.

750 (ca) Nu börjar de akrogaliska nomaderna plundrar kejsardömets östra provinser Krun, Hynsolge, Lasutyp m.fl.

750-600 De akrogaliska nomaderna terroriserar Hynsolge och driver iväg jorerna från flera strategiskt viktiga platser. Troligt vis är det i Lasutyp som jorerna förlorar mark, då ju Lasutyp räknas som en del av Hynsolge vid tidpunkten.

599 Tredje konfluxen

139 e.O På egen begäran införlivas Lasutyp som varit självstyrande sedan Jorpagnas fall, med Hynsolge. Man behåller dock självstyret till stor del.

400-talet e.O Efter dvärgarnas marsch blir Lasutyp avskärmat från Hynsolge och Lasutyps dåvarande kung störtas.

468 e.O Tar Vicotnik kontrollen över Hynsolges östliga provins Lasutyp, som hädanefter går under namnet Nidland.

Där har du väl iaf ursprunget till namnet, samt att Hynsolge knappast har kunnat kontrollera Lasutyp någon gång. Lasutyp har snarare varit en självstyrande kaotisk provins till Hynsolge, med egen kung och allt... men vidare diskussioner om Lasutyp borde kanske föras under Nidlandtråden om det blir aktuellt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Akklokk skrev:Ok, hittar ingen riktigt heltäckande karta över området men rent principiellt så låter det bra :)
Jag funderar vidare och konfererar med kartograferna.
Akklokk skrev:Jag tänker mig att den hynsolgiska kungen för lasutypska stormän var en tämligen neutral och bekväm kandidat till tronen iom att han sällan var på plats och att det försvårade för någon att växa sig för stor. Kanske kunde dock en del listiga kungar få ett visst inflytande genom att spela ut stormännen mot varandra?
Låter som ett svar som kan fungera. Vi får bara se till att det samordnas med Nidland.
Akklokk skrev:Min tanke är att det egentligen inte finns någon större vits med att skriva ner mer historia än den som påverkar nutiden. Det jag skrivit ner ovan är väl ungefär vad en synnerligen bildad hynsolgier tror sig känna till om sina förfäder, så det ska nog bli mer ingående ju längre tiden fortskrider.
Vi bör kanske inte fastna i detaljer, något som vi ofta gör, men en logisk sammanhang och utveckling rörande historien tycker jag är viktig som hjälpmedel att binda samman lapptäcket Ereb Altor. Nu så säger historien tillräckligt för Hynsolges del och så kan vi kanske gå djupare i exempelvis Imperium Iorpagnum-tråden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Det lilla officiella som står om Lasutyp och Hynsolge är följande...
Bra sammanställning, vi har alltså en del huvudpunkter att bygga vidare på, men som du säger kanske bäst i tråden för Nidland?!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har placerad ett av Mandelordens lyceer i Bemir i södra Hynsolge. Det är numera nerbrunnet och översvämt. Enorma kunskapsskatter från det tidiga Krun och Kejsardömet Jorpagna gick här tapt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Syns Gormowacs skog i Hynsolge på fargkartan från EA-boxen?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Syns Gormowacs skog i Hynsolge på fargkartan från EA-boxen?
Vad jag kan se gör den det... Fast inte med namn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sitter med EA-boxen och läser om Hynsolge, där det står att två stora skogar finns i landet; Hyllmarskogen och Gormowacs skog, men bara en syns på kartan... :?

Nidland-modulernas kartor och Spelknepes därefter löser egentligen frågan men jag undrade hur det ursprungligen var tänkt.

Jag behover nämligen reda ut lite om norra Hynsolge då jag tänker skicka en uppsättning RP längs den berendiska handelsled som är tänkt att leda genom Landori och mot Cereval. De nordhynsolgiska bovarierna (dessa med lite polsk/rysk inspiration) Baldor, Kunhaga och Jamarund ligger således mycket nära och scenariot kommer eventuellt inbefatta ett besök hos den hynsolgiska drottningen Yglingas tvillingsyster i Sabarun.

Kan även nämna att ett felicisk/efarisk äventyrarpar, ett marmorbrott med Anyakpräster närvarande och flera vargmannaflockar är involverade, eventuellt också riddare ur Bolthartemplets Orden.

Någon som har erfarenheter eller ideer som rör området? :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Sitter med EA-boxen och läser om Hynsolge, där det står att två stora skogar finns i landet; Hyllmarskogen och Gormowacs skog, men bara en syns på kartan... :?

Nidland-modulernas kartor och Spelknepes därefter löser egentligen frågan men jag undrade hur det ursprungligen var tänkt.

Jag behover nämligen reda ut lite om norra Hynsolge då jag tänker skicka en uppsättning RP längs den berendiska handelsled som är tänkt att leda genom Landori och mot Cereval. De nordhynsolgiska bovarierna (dessa med lite polsk/rysk inspiration) Baldor, Kunhaga och Jamarund ligger således mycket nära och scenariot kommer eventuellt inbefatta ett besök hos den hynsolgiska drottningen Yglingas tvillingsyster i Sabarun.

Kan även nämna att ett felicisk/efarisk äventyrarpar, ett marmorbrott med Anyakpräster närvarande och flera vargmannaflockar är involverade, eventuellt också riddare ur Bolthartemplets Orden.

Någon som har erfarenheter eller ideer som rör området? :)
Visserligen ser de två färgkartorna lite olika ut, men båda skogarna syns på båda kartorna. Den svartvita kartan i EA SL-boken verkar dock vara sämre. På den syns bara en skog...

Antagligen beror alltihop på den vanliga Ä-förvirringen. Folk hade inte sett varandras kartor eller tittat på sina egna innan de publicerades helt enkelt.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vill (lite sent kanske) rekommendera boken Northern Revolts: Medieval and Early Modern Peasent Unrest in the Nordic Countries Red: kimmo Katajala. Skitbra bok som pratar om alla de uppror som försigått i skandinavien.

Finns i bokhandeln, på en del bibiliotek och att låna av mig om man bor i Stockholm.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

dags att skrida till verket...

Inlägg av mikulur »

Så, nu har jag lallat runt här på forumet tillräckligt länge utan att göra något ordentligt och det börjar bli ont om intressanta platser att ta tag i...

Nåväl, jag har om ingen har nått emot det, tänkt mig att börja ta tag i Hynsolge. Jag vet att Akklokk har varit och betat av detta lite men jag vet inte hur långt han hunnit eller hur intensivt det arbetet fortskrider. (senaste inlägget är sedan före jag hittade hit). Om inte annat så får vi väl slå våra förhoppningsvis kloka kreativa huvuden ihop!

Jag har tänkt mig att börja utgå mycket från det officiella materialet och brodera ut detta ordentligt för att sätta färg och levandegöra landet ytterliggare tillsammans med er på forumet.

Några av mina tankar hur jag tänkt gå till väga med Hynsolge:

* Beskriva landets nuvarande politiska läge och fördjupa mig i de olika fraktionerna som strider om makten i dyningarna av inbördeskriget. Även jag vill gärna ändra på det här med "dom-goda-mot-dom-onda" känslan man får av att läsa den onyanserade texten i EA-SL boken. Det skall inte vara så enkelt att veta vart allas lojaliteter och sympatier ligger tycker jag.

* I mer eller mindre detalj beskriva de olika länen och dess invånare med deras kultur, seder och bruk, högtider etc. Förhållningssätt till varandra.

* Beskriva intressanta platser och möjliga möten som kan leda till diverse äventyrsuppslag för spelgrupper.

tja, listan kan göras längre över vad som kan göras i den sjudande kittel i en historiskt orolig region. Jag hoppas bara ni finner detta av intresse så skrider jag gärna till verket med detta...
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

dunder, mikulur :D Ereb börjar växa fram på allvar...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar