Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Någon som har tankar eller ideer om hur hynsolgierna ser på de skogslevande alverna i Landori och vilka politiska relationer folken emellan det eventuellt finns?
Gissar på att det är delade meningar om skogsalverna. Vissa adelsmän som tex hyr in svartfolk som legosoldater uppskattar nog inte alverna lika mycket som andra :wink:
Vet inte riktigt vad gemene bonde tycker.. Känns som att de flesta bönder lever i ganska slutna jordbruksenklaver under adelsmännen och kanske inte alla ens känner till alver alls?

Intressant ämne som tål att tänka mer på :) Tänker en hel del på landet i sig nu i reningsarbetet :twisted:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Har svårt att tänka mig att vår "averege" hynsolgier interagerar allt för ofta med alverna i deras "närhet". Detta beror säkert som ovan sagt på att man lever i tätt slutna samhällen som inte gärna bemöter främlingar särdeles trevligt. Därtill tror jag att alverna själva sällan tar sig ut ur deras egna domäner vilket ytterligare minskar möjligheten för möten folken emellan.
En annan fråga på ämnet: Finns de älvfolk i skogarna mot Grynnerbergen, och om svaret är ja, är dessa i sådana fall underställda konungen i Landori?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Föreställer mig att alverna i Landori anser hela skogen ända ner till Hynsolge är under deras beskydd. Med tanke på att hynsolgerna är ett ovanligt skrockfullt folk så tror jag de snarast fruktar alver än något annat. Sedan tror jag dock det finns hyner-joriska gränsfolk i kustskogarna mellan Hynsolge och Berendien som har skrockfull respekt för alverna men ändå lver med dem som en realitet, "de gamle vise".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter som rimliga svar från alla er tre.

Eventuella älvfolk i övriga Hynsolge har förmodligen något slags förhållande till Landori, alvriket är (var) Erebs mäktigaste, men direkta underlydande...? Kanske några grupper, samhällen eller individer är det?

Gemene hynsolgier skrockfullt inställd till alverna, kanske vissa blandar till det med blodsalven Gorumil Kormovac också, men befolkningen i de norra bovarierna har mer kunskap tack vara sin geografiska närhet. Om vi skall tro nedanstående karta så var faktisk det som i dag är Baldor en del av Landori långt tillbaka i historien innan krunierna tog kontroll över regionen (1500 fO).

http://img13.imageshack.us/img13/9753/h ... ndaros.png

Mörkgrönt - dagens gräns kring Landori
Ljusgrönt - gränsen innan Kejsardömet Jorpagnas erövringar/anekteringar (alviska övergivanden)
Brungrönt - gränsen innan Krunska rikets erövringar/anekteringar (alviska övergivanden)


Kan vi tänka oss en slags alvisk ambassad vid det hynsolgiska kungahovet i Orkovia, en gammal ordning helt sedan Fingal Orchnackares upprättande av riket Hynsolge möjligtvis, som tar hand om relationerna som gränsförhållandet innebär? :?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag tror tyvärr inte att de stockkonservativa alverna i Landori har förstått värdet av en permanent diplomatisk bestickning. Deras totala oförmåga till att kohandla och komma till snabba beslut "vi kan alltid vänta ett år eller hundra tills ni besinnat er" ligger dem i fatet. De vill tala ärligt utan överdrivna krusiduller samt lär vara något otillfreds med paktslutande. Detta sedan dagarna då de och jorpagna var "bröder" men den pakten tvingade dem att tillåta joriska legioner i Landori på marsch norrut mot Grafferburg.
Orkovia däremot lär ju vilja hålla bra relationer med alverna (de vill ju inte att någon ny Gormovac kommer krypandes ur skogarna. De har säkert dålig koll på att även Landori hellst såg blodsalven död). Kan tänka mig att Orovia gör som de som vill få tag på fantomen, man går in i skogen och ropar samt hoppas på svar från alverna. men några permanenta ambassadörer får man inte skicka in till alvakonungens hov.

Så tror jag, vad tror ni?
Senast redigerad av gtjorgo den 2009-10-03 12:23, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Kanske ligger det något gammalt vapenförbund sedan Iorpagna och Hynsolges storhetstid. Lite som i Tolkiens värld där alverna har gammalt förbund med människorna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Kanske ligger det något gammalt vapenförbund sedan Iorpagna och Hynsolges storhetstid. Lite som i Tolkiens värld där alverna har gammalt förbund med människorna.
Det finns det fredsavtal som ingicks mellan det unga Kejsardömet Jorpagna och Landori och som kejsarinnan Zenobia fick inhugget på två stenstöder på 820-talet fO. Stenstöderna står fortfarande där de placcerades vid varje ände av den väg jorerna anlände genom Landori i öst-västlig riktning (de syns på kladdkartan). Avtalets ordalyd och betydelse är förmodligen inget hynsolgierna vet mycket om, åtminstonde inte i detalj (förrutom vissa lärde och kanske vid kungahovet), men alverna däremot kommer ihåg. Hur det nu än ser ut i dag finns det gamla avtalet där i alla fall i alvernas minnen.
gtjorgo skrev:Jag tror tyvärr inte att de stockkonservativa alverna i Landori har förstått värdet av en permanent diplomatisk bestickning. Deras totala oförmåga till att kohandla och komma till snabba beslut "vi kan alltid vänta ett år eller hundra tills ni besinnat er" ligger dem i fatet. De vill tala ärligt utan överdrivna krusiduller samt lär vara något otillfreds med paktslutande. Detta sedan dagarna då de och jorpagna var "bröder" men den pakten tvingade dem att tillåta joriska legioner i Landori på marsch norrut mot Grafferburg.
Orkovia däremot lär ju vilja hålla bra relationer med alverna (de vill ju inte att någon ny Gormovac kommer krypandes ur skogarna. De har säkert dålig koll på att även Landori hellst såg blodsalven död). Kan tänka mig att Orovia gör som de som vill få tag på fantomen, man går in i skogen och ropar samt hoppas på svar från alverna. men några permanenta ambassadörer får man inte skicka in till alvakonungens hov.
Gillar hur du beskriver alvernas mentalitet men för att kunna använda det i spelsammanhang vore det inte då bättre att låta alvsynet finnas för spelare och hynsolgiska politiker att kämpas med vid hovet i Orkovia genom en landorisk repressentant? Alvernas utskickning kan nog inte liknas vid riktiga (med erebiska mått) ambassader men den kan finnas med på sitt sätt hos hynsolgierna som en urgammal institution, sällan av någon sorts praktisk betydelse men åtminstonde exotisk att titta på vid kungliga/statliga ceremonier och andra viktiga tillställningar.

Att gå ut i skogen och ropa "Fantomen" (klockren jämförelse :) ) är kanske heller något som den vanlige hynsolgier skulle få för sig att göra, de ifrån de nordhynsolgiska bovarierna Baldor, Hamellien och Kunhaga? Ropar de "Alv, alv" mån tro...
Kan ha varit det till exempel baldorborna gjorde när Gormovac härjade och Landori kanske faktisk hjälpte till i kampem mot blodalven och hans orcher?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Det finns det fredsavtal som ingicks mellan det unga Kejsardömet Jorpagna och Landori och som kejsarinnan Zenobia fick inhugget på två stenstöder
Låter bra det. Och genom en representant i Hynsolges kan skogsalverna hålla ett öga på människorna i söder.. Alverna är ju inte dummare än att de förstår att det är bra att veta lite om vad som sker utanför skogsbrynet!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi får dock hålla i minnet att det rör sig om två olika mänskliga statsbildningar alverna har att göra med, Kejsardömet Jorpagna som gick under 599-598 fO och Kungariket Hynsolge som upprättades 124 eO. Om inte alverna har ändrats så har människorna nog gjort det på 700 år (numera 1300 år).
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Vi får dock hålla i minnet att det rör sig om två olika mänskliga statsbildningar alverna har att göra med, Kejsardömet Jorpagna som gick under 599-598 fO och Kungariket Hynsolge som upprättades 124 eO. Om inte alverna har ändrats så har människorna nog gjort det på 700 år (numera 1300 år).
Tror inte alverna håller med riktigt. Samma giriga , krigiska miljöbovar nu som då :wink:
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

long time no write

Inlägg av mikulur »

Öh, minns ni mig, hoppas det i alla fall, varit lite "off" projektet men så sakteliga börjat närma mig det hela igen (långsamt, långsamt)

Hittade i alla fall det här när jag gick igenom rullarna och skrifterna!

OBS påbörjad men ej avslutad artikel:

"Matlagning i Hynsolge, av Freznar Ljunder"

Gröt eller Spezha som det heter i här i trakten spelar en stor roll i den hynsolgiska mathållningen, man avnjuter denna måltid såväl till vardags som till fest. Man kokar spezha på malet korn och vatten eller surmjölk. Till denna gröt kan det serveras bär eller honung men det är minst lika vanligt med något salt tillbehör som den sältade getosten eller en bit svinfläsk.

Boruk heter hynsolgernas vardagsbröd som har en stor plats i kosten för de armodiga på landsbygden. Boruk är en ojäst tillplattad brödkaka som bakas på vanligtvis korn eller råg i de stora bakugnar som finns i så gott som var mans hem.

Ett annat stående inslag på det hynsolgiska matbordet är fisken. Då Hynsolgerna under vissa delar av året är förbjudna av sin religion att äta kött så blir fisken ett drygt tillskott i deras mathållning. Lokkra, Erbuth och Rakrila är de sötvattensfiskar som fångas i inlandet Efter kusterna inbringas havstorsk och Peruda av de skickliga yrkesfiskarna. Floderna i Hynsolge är även innehållsrika på ett skaldjur som liknar små drakar, dessa lobuster är delikata och faktiskt smakfulla och är en eftertraktad vara på marknadsdagarna.

Örter är vanliga för att krydda och smaksätta maten som tillagas. Salvia, timjan, koriander, rosmarin tillhör de mest utbredda. Vanligt är också att använda citrusfrukt och oliver i matlagningen.

Gouzchka är en synnerligen väldoftande och, fick jag senare också erfara, smakfull mustig gryta fylld med den ena godsaken efter den andra. Denna rätt som tillagas under underliga former när det vankas fest pågick under ett flertal timmar. Man börjar med att i ett lergods sänka ner det torkade viltköttet i marken varefter man i etapper (---)

Rotfruktsgrytan Gerash är den vanligaste av landsortsbefolkningens vardagsrätter med ett hopkok av de rotsaker och betor man för tillfället förfogar över i hushållet. I den tryckande sommarhettan nödgas man förbruka dessa färskvaror innan de förfars och ruttnar bort.

Skogsvilt och fågel är tämligen vanligt tillskott i hynsolgerns kosthållning och välkomnande avbrott från fiskrätterna och rotfrukterna. Dock är vissa arter ut av viltet belagda med stränga bötesbelopp och spöstraff ifall de nedgörs utan tillsyningsmannens lov. Lagen kräver att vilt skall delas upp och tribut skall läggas till skogens ägare, i de flesta fall Marchzen i området.

Vad gäller de övriga inslagen i hynsolgiernas matlagning så är olika rotsaker som rova, kål och lök vanliga i de flesta kök. Morot och betor är också tämligen vanliga.

Vardagsdryckerna är förvisso av skilda slag. Konstigt nog så rädds inte Hynsolgerna att förtära vattnet som de hämtar vid sina floder och grävda brunnar, men det förtäljdes mig att det är sällan som orenheter i vattendragen uppträder och det slog mig senare att detta måste vara frukten av de talrika och strida forsarna. Populärt är en blandning av vatten och surmjölk som inte tilldrog mitt intresse nämnvärt. Rozhan var däremot en spännande brygd! Det var en dekokt av frukter, bär och som sötats med blad från en buske jag inte uppfattade namnet på. Efter ett flertal stora stop av denna välsmakande dryck kände jag en plötslig lust att bjuda upp skänkflickan som serverades oss i en tumultartad och icke så väl utförd svängom på det tunga ekbordet i salen. Det hela slutade med att jag tumlade huvudstupa ner i knät på en utländsk knekt som under långa haranger och vis irritation utryckte en önskan om att ge mig en passop. Det hela slutade med att min färdkamrat Eisinur lyckades avstyra det hela med ett handslag och några denarer.

Man bjöds även att smaka på det lokala ölet och det vidfarnes mig hastigt att det var något som man avnjöt i stora mängder i denna landsända och det var förvisso till min person icke av ondo...

Mezhina är namnet på en av Hynsolges lyxprodukter och stora exportvaror. Det är en söt men förvånansvärt smakfull spritdryck. Man framställer den genom att utvinna de aromatiska oljorna i citronens skal. Detta smaksätts sedan genom att lösa upp dem i olika sötningsmedel beroende på i vilken region den framställs. Vanligast är honung eller den söta saven från kungsbjörkarna. I nästa skede tillsätter man sedan alkoholen.

Conduzca - Sötsak med sliskigheter. Mandel och citron är smaksättarna men i övrigt förtäljdes inte innhållet nämnvärt. Äts på Fingal Befriarens Dag.

Tuozca - Torkade och krossade blad från Touzcabusken som man lägger i en kittel med kokande vatten. En skvätt citron och honung så har man Hynsolges Nationaldryck

På återseende snart igen - mikulur! :D
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser gott ut mikulur! :)

Ett par meningar som "..under vissa delar av året är förbjudna av sin religion att äta kött.." och "..på Fingal Befriarens Dag.." inspirerade mig att igen fundera över hynsolgiernas kalender och tideräkning. Återkommer.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tuozca
Är detta något som ger en narkotisk effekt eller är det bar "gott"?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Finns det fria städer i Hynsolge, eller är alla under bovarstyre? Har ni tänkt någonting kring detta?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gråborg eller Bedorum har jag för mig är fria?
Skriv svar