Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sopodlare skrev:Kanske för olika saker? Jag själv vill gärna, då jag tillexempel ser på en ny stad ett rike, eller en ny SLP gärna få ett hum om vad kontentan är, vad själen är. Alltså, kanske inte vad det första man ser är (som en berättare skulle börja med) utan "Är befolkningen tio gånger större än i grannländerna, varför då?" Olika stilar för olika bitar. Det var därför jag uppskattade Briors resa, men framförallt "Vad den gamle legosoldaten berättar" och de andra små berättelserna i EA-böckerna
Instämmer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad Angusiadyrkande riddare i Hynsolge kan ägna sig åt finns det förslag på i Orden-tråden.

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8865#p8865
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har inte floderna hamnat lite förskjutet mot norr här? Är det färgkartan eller kartorna i EASL som väger tyngst? Har du använt kartorna från reningen också eller? Bara funderingar. Sedan finns ju de där tarmfloderna vid bergen kavr, den som börjar och slutar abrupt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hynsolges floder beter sig ju lite konstigt men jag tycker de ser bättre ut än vanligt på kartan här.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har inte floderna hamnat lite förskjutet mot norr här? Är det färgkartan eller kartorna i EASL som väger tyngst? Har du använt kartorna från reningen också eller? Bara funderingar. Sedan finns ju de där tarmfloderna vid bergen kavr, den som börjar och slutar abrupt.
Jag har kollat på alla möjliga kartor och har försökt knåpa ihop det som jag tycker passar bäst.

Ja tarmfloderna är fula. Det får jag se till att ordna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror ni om att koppla ihop den sjö som finns uppe vid gränsen mot Cereval med flodenerna österut och västerut?

Jag behöver nämligen en väg för de berendiska flodbåtarna som handlar längs Masevatraden!
chodo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-09-14 15:28
Ort: Uppsala

Inlägg av chodo »

En med största sannolikhet dum fråga, men..: Bukten längst upp i norr, är det Syrtabukten, med ön Syrtan mitt i?
DoD lever?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

chodo skrev:En med största sannolikhet dum fråga, men..: Bukten längst upp i norr, är det Syrtanbukten, med ön Syrtan mitt i?
Du tänker på äventyret Svart duell antar jag?

Detta äventyr har blivit placerad på olika platser i Ereb, både i någon gammal Sinkadus tror jag och av flera här på forumet, men inget är officiellt (vad jag vet?).

Bukten uppe i norr skulle fungera tycker jag, ett öde område och alver i närheten.

Om du har lite bakgrund till detta äventyr utplacerad på denna plats, posta det gärna! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
chodo skrev:En med största sannolikhet dum fråga, men..: Bukten längst upp i norr, är det Syrtanbukten, med ön Syrtan mitt i?
Du tänker på äventyret Svart duell antar jag?

Detta äventyr har blivit placerad på olika platser i Ereb, både i någon gammal Sinkadus tror jag och av flera här på forumet, men inget är officiellt (vad jag vet?).

Bukten uppe i norr skulle fungera tycker jag, ett öde område och alver i närheten.

Om du har lite bakgrund till detta äventyr utplacerad på denna plats, posta det gärna! :)
På den ursprungliga erebkartan som liknade Europa lite väl mycket är Syrtan utplacerad där Chodo säger...
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Lite historia

Inlägg av Akklokk »

Jorpagniska tidsåldern (t.o.m. 600 f.O)

Hynsolge var under denna period något av kejsardömet bakgård. Eftersom de hyniska stammarna varit en nyckelfaktor i kriget mot Krun och att i stort sett varje någorlunda blåblodig Jorisk adelssläkt hade ett större gods i området, tillerkändes Hynsolge en hög grad av autonomi och området blev något av en reträttposition då det hade gått alltför hett till i Grivela. Perioden kännetecknas under lång tid av relativ fred då det inte ansågs vara av god jorisk karaktär att ge sig på sina politiska konkurrenter när dessa befann sig i fäderneslandet. Hynsolge hamnar av ovanstående anledningar i bakvattnet även ekonomiskt och generellt präglas området av en långt gången misstro mot nymodigheter av alla de slag.

I slutet av perioden sker dock påtagliga förändringar under det allt mer ökande trycket av barbarer västerifrån och provinsen Lasutyps fall. Ett flertal mäktiga befästningar bygges, varav den största Thamborg, står kvar även 610 e.O.


Den mörka tidsåldern (599 f.O. – 124 e.O.)

Den tredje konfluxens ankomst markeras av att en tresvansad komet slår ner i centrala Hynsolge. Köttbitarnas anstormning kort därefter och en fruktansvärd pestepidemi som följer i deras spår raderar ut större delar av all civilisation i provinsen. Samtliga städer överges men några enstaka joriska befälhavare grundar egna hövdingadömen som för en tynande tillvaro under det ständiga trycket av plundrande nomader och svartfolk. Grynnerbergens dvärgar klarar sig relativt bra från köttbitarna men drabbas i gengäld än hårdare av pesten, dock utan att deras samhälle kollapsar fullständigt.

Ett par århundraden efter Jorpagnas kollaps är således större delen av Hynsolge ödemark, bebodd endast av kringströvande svartfolksstammar. Ädlingen Fingal Gorrond lyckas dock ena de kvarvarande spillrorna av den mänskliga civilisationen i södra Hynsolge och hans krigare lyckas långsamt driva bort svarfolken från landet. Striderna kulminerar i ett stort slag mot de samlade svartfolksstyrkorna ledda av blodsalven Korumil Gormowac. Det sägs dock att Korumil själv kommer undan och flyr till vad som sedan fått namnet Gormowacs skog.


Konungarnas tidsålder (124 e.O. – 597 e.O.)

Fingal själv hyllas dock som Hynsolges ledare och konung med tillnamnet ”Orchnackare”, och han grundar huvudstaden Orkovia vid platsen för det avgörande slaget mot svartfolken. Åren därefter genomför han flera krigståg mot nordost och utropas även till konung över Lasutyp. Fingal regerar i tjugo år men dör barnlös och efterträds av en kusinson. Samma natt som han avlider tänds dock en ny stjärna på himlavalvet och efter ett visst överläggande kommer man överens om Fingals gudomliga ursprung och han utropas till det nya rikets skyddsgud.
Senast redigerad av Akklokk den 2007-11-10 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I slutet av perioden sker dock påtagliga förändringar under det allt mer ökande trycket av barbarer västerifrån och provinsen Lasutyps fall. Ett flertal mäktiga befästningar bygges, varav den största Thamborg, står kvar även 610 e.O.
Så här på rak arm vet jag inte om det är officiellt men Lasutyp faller väl inte förrän efter/under den tredje konfluxen? Men plundringarna från nomaderna är ju omfattande innan konfluxen, så det är väl inte omöjligt att det byggdes befästningar i Hynsolge som skydd mot den bevingade plågan. Nomaderna tog väl sig ända bort till Felicien om jag minns rätt...

Iaf trevlig läsning.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Akklokk: En oväntad popup nu när vintern närmar sig. Fortsätt så! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fingal själv hyllas dock som Hynsolges ledare och konung med tillnamnet ”Orchnackare”, och han grundar huvudstaden Orkovia vid platsen för det avgörande slaget mot svartfolken.
Tanke: Orkovia. Kan namnet ha med ork/orch att göra? Orchstupan eller ngt sådant?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

birkebeineren skrev:Vad tror ni om att koppla ihop den sjö som finns uppe vid gränsen mot Cereval med flodenerna österut och västerut?

Jag behöver nämligen en väg för de berendiska flodbåtarna som handlar längs Masevatraden!
Det blir nog lite väl hårt att åka längs den floden (den går ju genom hemska skogen!)? Annars hade jag nog tänkt mig att nordvästra Hynsolge är ett tämligen efterblivet område (om än någorlunda fredligt) där alltför livlig handel inte riktigt passar. Går det bra med en karavanväg?
Skriv svar