Handelsalliansen

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Snibben »

Valgardur skrev:Här är ett litet utdrag från Handelsalliansens tidslinje. Denna del rör kriget mot Kanth.

597 e.O, september
Kanth utropar att all trafik genom Tadzabukten måste erlägga tullavgift för att kunna åtnjuta Kanths beskydd mot sjöormar och pirater. Avgiften sätts till 300 silvermynt per skepp.
-
Skulle man kunna säga att de ville höja avgiften eller skärpa tullupptagningen (sätta åt tumskruvarna på lata och/eller lättmutade tullare) istället. Kanth bildades å 90-talet e.O. och kan mycket väl sett det som sin gudagivna rätt att ta ut tullavgifter genom sundet. Kan ju vara intressant om båda Handelsalliansen och Kanth har rätten på sin sida.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Snibben skrev:
Valgardur skrev:Här är ett litet utdrag från Handelsalliansens tidslinje. Denna del rör kriget mot Kanth.

597 e.O, september
Kanth utropar att all trafik genom Tadzabukten måste erlägga tullavgift för att kunna åtnjuta Kanths beskydd mot sjöormar och pirater. Avgiften sätts till 300 silvermynt per skepp.
-
Skulle man kunna säga att de ville höja avgiften eller skärpa tullupptagningen (sätta åt tumskruvarna på lata och/eller lättmutade tullare) istället. Kanth bildades å 90-talet e.O. och kan mycket väl sett det som sin gudagivna rätt att ta ut tullavgifter genom sundet. Kan ju vara intressant om båda Handelsalliansen och Kanth har rätten på sin sida.
Ja det borde vara mer logiskt. Jag ska hålla tidslinjen kort så något i stil med "Kanth beslutar att skärpa kontrollen" eller "Kanth upplöser HA:s tidigare tullförmåner" kan passa.

Jag vet väldigt lite om Kanth överlag... Vad jag förstått av senaste Kamsunkartor är det en del av Kamsun? Hur pass centraliserat är Kamsun egentligen? Är Kanth mer eller mindre självständigt?

Jag känner att man kanske får skriva om HA:s utrikespolitik lite om Kamsun automatiskt dras med i konflikter som har med Kanth att göra :).

-
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Snibben »

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kanth

Mer än så vet vi inte. Det är alltså en del av Kamsun, fast ovanligt stort och har varit så i 500 år.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Spelknepe »

Får passa på att Gratulera Valgardur på födelsedagen! Hurra hurra!
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Spelknepe skrev:Får passa på att Gratulera Valgardur på födelsedagen! Hurra hurra!
Haha! Tack så mycket :lol:

-
Skriv svar