Handelsalliansen

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tänker peta lite i historien avs Eledain och Sathmogs era…hoppas att ingen misstycker. Förslag på justering kommer under helgen. Trevlig helg!
Bra. Eledain har direkt eller indirekt påverkat historia och religion i många länder nu så en ny översikt är väl behövd. Krun, Nidland, Kalmurri, solfarare i Furgia och nu även Handelsalliansen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Skall vi bestämma att knytpunkten i västra Kamsun är den omtalade staden k'Tsi :?:
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Skall vi bestämma att knytpunkten i västra Kamsun är den omtalade staden k'Tsi :?:
Verkar logiskt och klokt enligt min mening!

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag har nu börjat lägga upp de färdiga texterna om provinserna i Handelsalliansen. Kom gärna med förslag!

((Se andra inlägget på första sidan))

-
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Handelsalliansen borde väl då vara närvarande i staden k'Tsi?
Varför? Jag står helt oförstående till påståendet.
Jag skulle säga att det finns lika många Medborgare av Handellsalliansen i Kalmurri 610 e.O som det fanns kineser i Konstantinopel på 1300-talet (sidenvägen), dvs. inga alls. Karavnenrnas går INTE från punkt A till B utan ringlar sig mellan alfabetets alla bokstäver där varor säljs och återsäljs på några av platserna. Handellsalliansen borde för Kalmurrierna vara ungefär som Kina för Turkarna (som då levde vid svarta havets Öst nord östliga kuster).
Jag tror på att hålla Akrogals väst och öst så åtskilda så mycket som möjligt för att få den rätta känslan av "medeltid" annars kommer vi hamna i en modern global sörja av folk (1800-talets USA).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Det var inget påstående utan mer en fråga, ställd utifrån tankarna om HAs roll i centrala Akrogals handel. Dessutom är det ju inte så långt mellan staden k'Tsi i Kamsun ( inte Kalmurri) och grannlandet HA. Eller missförstår vi varandra?

Helt med på att vi inte skall binda ihop östra och västra Akrogal för mycket.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Helt rätt att varorna byter transportör, ägare etc. på sin väg framåt. Vi borde även behålla mystiken om "fjärran östern" i Ereb och "det märkliga västerlandet" i östra Akrogal.

Men det tycker inte jag hindrar exempelvis HA från att ha någon form av närvaro i exempelvis Kamsun. Vi snackar ju inte om en representant från staten utan mer en handelsman från ett handelshus som äger ett magasin eller två och inte har något intresse av att föra vidare varesig kunskap om landet eller någon främmande kultur.

Handelsalliansen är ju dessutom betydligt mer öppnare än vad Kina var på 1300-1800-talet.

-
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:staden k'Tsi i Kamsun ( inte Kalmurri) och grannlandet
För många länder som börjar på Ka.... :oops:

Jag tänkte på Bahaz och närvaro i Kalmurri. My mistake.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag funderar lite över invånarantalet i Alliansens huvudstad, samt invånarantalet i hela landet. Vad tycker ni är logiskt? Marukand är ju en blomstrande handelsstad, men ligger ju inom en begränsad ekonomisk sfär runt Kalsalsjön...

Vilka siffror skulle en sådan stad ha? 15 000? 25 000?

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag tänker mig Marukand lite som en mindre version av Konstantinopel/Samarkand/Bagdad... Typ så här:

Det kulturella, ekonomiska och politiska centrat i Handelsalliansen är utan tvekan dess huvudstad Marukand, grundad på ruinerna av den forna tronhövdingens borg. Marukand är en magnifik stad vid Kandarasjöns stränder; en pärla i fjärran östern, med lökkupoler, förgyllda torntak, tempelspiror och gnistrande palats byggda i en mängd olika stilar. När västerlänningar hör talas om "Österns städer" är det ofta bilder av Marukand som målas upp.

I stadens mittersta torg, där sex breda avenyer löper ut, ligger senatens byggnad, det stora Kopitemplet och en mängd andra administrativa byggnader och palats. Här, i de takförsedda handelshallarna, byter alviska, tandakajiska och kanthiska varor ägare för vidareskeppning västerut till okända kontinenter.


-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Förslag på justering av historien:
Efter Slempukernas marsch
Efter Slempukernas marsch mot Yndar var Kasalsjöns västerstrand länge öde innan fiskare från öster vågade bosätta sig där. I de norra områdena kring Åskbergen och där bortom levde spridda jägarfolk och herdenomader sedan millenier i respekt för Slimpaku. Vid slutet av 500-t togs dock området över av det halvnomadiska folket Sugdi. Deras territorier kallades gemensamt för Sugd och bestod egentligen av flera stamdominerade områden med hövdingar och starka följen av hästburna krigare. Sugdi var starkt kopplade till sin nomadiska hästkultur och var inte några sjöfarare. Bosättningarna var fasta kring makthavaren i något decennium innan man flyttade på grund av resursbrist eller ny hövding. Svårigheter med jordbruket innebar också att enbart ett fåtal av dessa maktcenter växte till städer. Sugdi befäste några fiskarbyar, men endast en större hamnstad anlades vid Kasalsjökusten där den stora floden möter havet.

Nybyggartiden 400 f.O - 250 f.O.
Folkgruppen som dominerar Handelsalliansen, kalsaliterna, härstammar från nomader som slog sig ner i området och började med jordbruk redan omkring år 400 f.O. Furstarna i Sugd gjorde återkommande räder runt Åskbergen i norr, men var vid kalsaliternas invandring redan upptagna i ett långvarigt krig med Eledains brödraskap i nordväst. Detta gav kalsaliterna utrymme att relativt ostört sprida sig längs Kasalsjöns västra strand.

Bosättarna bestod av nio självständiga storklaner, vilka delade samma kultur och religion, men som i övrigt var ganska fientligt inställda mot varandra. Under expansionen, främst åren 320-270 f.O., var nästan alla klaner involverade i ett konstant inbördeskrig. Allianser, bakhåll, skövlingar och våldsamma annekteringar minskade slutligen ner klanerna till totalt fem stycken "furstendömen" som efter många års stridigheter kunde sluta fred vid Marukandfältet 269 f.O. Varje furstes marker erkändes och man började rikta blicken utåt istället för att spana på vad grannklanen hade för rikedomar. En bidragande orsak till freden var att Eledains brödraskap slutligen besegrat Sugds furstar och Eviga stjärnans arméer stod inte långt från Åskbergen. Eledains munkar hade missionerat sedan länge bland klanerna, men nu följdes de av beskyddande krigare. Inför detta hot ingicks freds- och handelsavtal och Eledain tilläts fortsätta sin mission.

Den första guldåldern 240 f.O. - 120 e.O.
Plundringsraider mot alviska utposter och handelsstationer längs med Vahlas utkanter blev de första målen för de nyetablerade furstarna. Eledains brödraskap hade tagit sin kamp och mission till andra delar av Akrogal samtidigt som Sugd förfallit. Med snabba hästryttare kunde furstarna korsa östra Sugd och slå till mot alverna och försvinna på ett ögonblick. Den del av Sugd som kallades Maniki införlivades utan strid med kustprovinsen Zador. Mot slutet av guldåldern red handelsfurstarna ostörda över östra Sugd.

Trots att alverna i Vahla satte upp ett snabbt och effektivt försvar mot raiderna lyckades kalsaliterna erövra delar av floden som rinner mellan Aqusuili-Kartals innanhav och Kalsalsjön. Vissa källor menar att kalsaliterna höll sugdis förfallna hamnstad vid flodmynningen i över tio år innan den alviske generalen Benathion drev bort ryttarfolket i ett besjunget fältslag år 27 f.O. Under den tid man höll floden byggdes omfattande bevattningssystem som fick det tidigare torra Zador att blomstra.

Även kamsunska småstäder utsattes för plundringståg från kalsaliterna - kilometerlånga försvarsmurar uppe i norra Kamsun vittnar fortfarande om denna oroliga tid.

Det enorma plundringsgodset från denna tid gjorde snabbt området till ett rikt land. Framgångsrika plundrare grundade handelshus och byggde båtar för att ta sig bortom Kalsalsjön. Väldrillade ryttarförband kunde även skydda handelskonvojer som tog sig igenom centrala Akrogal för att nå Kalmurris hamnar på andra sidan kontinenten.

Den nya handelseliten gillade dock inte de hårda pålagor och skatter som furstarna krävde. Denna konflikt ledde till grundandet av "Handelsalliansen" år 80 f.O. Välbefästa städer grundades, så kallade "hemliga hamnar" anlades och många äventyrare gjorde sig en förmögenhet inom smugglaryrket.

Under emir Agwrze av Kanth aggressiva politik mot landområdena söder om furstendömena på 80-talet e.O, utspelade sig även storslagna fältslag mellan olika ryttarskaror. Plundringsgodset från dessa tider nämns fortfarande i många barders sånger och flera erövrade artefakter från drabbningarna hålles idag som riksregalier i Handelsalliansen.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev:Förslag på justering av historien:
Ser mycket bra ut faktiskt. Jag hade tänkt att expandera historiekapitlet innan kalasiterna anlände till området och detta blir ju en utmärkt början. Jag gillar även hur Eledains brödraskap blandas in lite under tiden runt den första guldålderns inträde.

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut. Lagom otydligt också så det borde gå bra att modifiera och lägga till eventuellt annat vid behov. Gillar namnet Sugd och begreppet Slempukernas marsch. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Valgardur skrev:Jag tänker mig Marukand lite som en mindre version av Konstantinopel/Samarkand/Bagdad... Typ så här:

Det kulturella, ekonomiska och politiska centrat i Handelsalliansen är utan tvekan dess huvudstad Marukand, grundad på ruinerna av den forna tronhövdingens borg. Marukand är en magnifik stad vid Kandarasjöns stränder; en pärla i fjärran östern, med lökkupoler, förgyllda torntak, tempelspiror och gnistrande palats byggda i en mängd olika stilar. När västerlänningar hör talas om "Österns städer" är det ofta bilder av Marukand som målas upp.

I stadens mittersta torg, där sex breda avenyer löper ut, ligger senatens byggnad, det stora Kopitemplet och en mängd andra administrativa byggnader och palats. Här, i de takförsedda handelshallarna, byter alviska, tandakajiska och kanthiska varor ägare för vidareskeppning västerut till okända kontinenter.


-
Bra! :)

Invånarantal är en återkommande fråga men dina siffror fungerar för mig. I sammanhanget kan dock nämnas att ett land som Furgia har ganska många invånare jämfört med Erebs länder.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... t.C3.A4der
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Snibben »

Jo, Furgia 40 500 000 och Kalmurri 25 000 000. Förklaringen till dessa siffror har varit att dessa länder låg mitt i mellan kötbitarnas och slempukarnas framfart under 3:e konfluxen. Därför förlorade de inte lika stor befolkning som södra Ereb och Östra Akrogal-Yndar (ca 75-99%) Därtill är landet runt Golwyndahavet extermt bördigt och man uppbära flera skördar per år vilket gör att folket kan blomstra.
Det hindrar ju inte en kraftig befolkningsväxt runt Kalsalsjön. Några saker som faktiskt ökar tillväxten är fred, mat, medicin och hygien.

(Befolkningsantalet är beräknat efter Indiens runt 1300-talet)

Och om då Marukand är Altors Samarkand i jämförelse så när mongolhorden intog staden 1220 tvångsvärvades 30 000 unga män och 30 000 hantverkare. Vi vet inte hur många som levde i Samrakand då men med dessa siffror kan vi sluta oss till att minst 60 000 män i åldern 15-50 bodde i staden. Till detta kommer kvinnor, barn, åldringar lärda mm. Slutsiffran börjar snart närma sig 150 000 invånare men då hade staden växt (mer eller mindre) sedan 700 f. Kr. Trotts denna utskrivning hämtade sig Samarkand rätt snabbt och runt 1370 (ca 150 år senare) hade man 150 000 invånare igen.
Skriv svar