Handelsalliansen

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Jag förespråkar, som vanligt, mer luddiga siffror avs städer och arméer. I jämförelse med ex Zorakin och Furgia blir alliansens armé pluttig. Jag föredrar när man säger att "flottan är störst i västersjön" eller "armén är så stor att ingen granne kan kränka landets gränser utan stora förluster"…eller kanske mer jämförelse "armén består av stora ryttarskaror som utgör ett rejält hot mot grannen i söder, men inget egentligt hot mot grannen i norr". Läs om de länder som kommit långt Caddo, Palinor, Kardien, Zorakin, Felicien, Furgia, Kalmurri,för att hitta rätt nivå. Det går gärna inflation i befolkningar och arméer, men det får heller inte bli ojämnt.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

En ny och lite omskriven version av Alliansens historia har lagts till... Jag gillar de förslag Mikael kom med så dessa finns i stora drag införda. Ändrade dock så att Eledains brödraskap tvingades upphöra med sin mission runt 250-talet f.O, då de även var på väg ut ur maktspelet i Akrogal.

Mikael: Angående stads- och armésiffror så förstår jag vad du menar. Siffrorna är dock endast SL-material och då jag gillar statistik kändes det naturligt att skriva ner dem :) Men man kan ju skriva om stycket lite och låta eventuella siffror härstamma från typ "Senatens beräkning angående rikets styrkor år 22 efter Ogolla den magnifikes trontillträde."

Sen så tycker jag att Alliansens landsarmé ska vara lite pluttig - allt krut läggs på flottan och marinkåren istället.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Såg bra ut, men jag tycker formuleringen om kraftig försvagning var väl kraftig :roll: Vad sägs om: Efter fredsavtalet mellan furstendömena började man undergräva Eledains mission i rädsla för att Eviga stjärnan annars skulle överta makten i området. När Eledains brödraskap vände blickarna västerut kvävdes missionen utan att Eledains straff drabbade furstarna.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev:Såg bra ut, men jag tycker formuleringen om kraftig försvagning var väl kraftig :roll: Vad sägs om: Efter fredsavtalet mellan furstendömena började man undergräva Eledains mission i rädsla för att Eviga stjärnan annars skulle överta makten i området. När Eledains brödraskap vände blickarna västerut kvävdes missionen utan att Eledains straff drabbade furstarna.
Det låter faktiskt bättre. Passar bra rent ordmässigt i den äldre historien också...

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Forntiden 1500 f.O - 500 f.O.
I de norra områdena kring Åskbergen levde spridda jägarfolk och herdenomader sedan millenier tillbaka. Detta "urfolk", kallade táka-folket av de lärde i Alliansen, hade stor respekt för det okända landet i norr, Slimpaku, och formade mycket av sin religion omkring slempukernas existens.
Förslag till modifiering för att anpassa till övrigt material:
  • I områdena kring Åskbergen levde sedan 1400-talet f.O. ett nomadfolk av jägare och herdar. Detta "urfolk", kallade táka-folket av de lärde i Alliansen, hade stor respekt för det okända landet i norr, Slimpaku, och formade mycket av sin religion omkring slempukernas existens.
Ändrar till 1400 f.O. eftersom detta har satts som ett historiskt skilje i Akrogals historia (mellan Bronsets Ålder och Järnets Ålder, något senare än 1500 fO som är skiljet i Ereb). Táka-folket blir då (endast) ett av de många spridda jägarfolk som, enligt EA-boxen, sedan millenier tillbaka lever i norra Akrogal. På så vis binder vi inte upp för mycket historia för framtida utveckling.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Ångrar mig lite... Fick nämligen några ideer angående den historiska utvecklingen i området och, eventuelt, taka-folket. Har du några tankar om detta urfolk Valgardur eller är du öppen för förslag?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Ångrar mig lite... Fick nämligen några ideer angående den historiska utvecklingen i området och, eventuelt, taka-folket. Har du några tankar om detta urfolk Valgardur eller är du öppen för förslag?
Känn dig helt fri! :) Det enda jag tänkte är väl att de ska kunna spåras till vissa unika fornlämningar i dagens Handelsalliansen, typ speciella stenringar, monoliter, gravkumlar etc.

-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Taka-folket låter snarare som en missvisande beteckning på många folk ungefär som "indianer". Inte ett folk utan flera, men de lärde kan inte se skillnaden.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev:Taka-folket låter snarare som en missvisande beteckning på många folk ungefär som "indianer". Inte ett folk utan flera, men de lärde kan inte se skillnaden.
Ja vilka var Taka-folket egentligen? Många mysterier omger dem... :)


-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Taka-folket

-kom tidigt på 1400-talet f.O. ned Nagoaqafloden från Aqusuili-Kartals Innanhav i långa barkkanoter
-talade ett språk tillhörande den aqusuiliska språkfamiljen
-bosatte sig i Åskbergen och inledde handel med fiskarfolken kring Kalsalsjön
-förde med sig föremål av järn, en metall som tidigare varit okänt i bortre Akrogal
-järnet kom från dvärgarna i norra Trimbusbergen och gjorde taka-folket rikt
-använde sin rikdom till att gräva ut urgamla stenmönster som legat oupptäckta sedan Gudarnas Vrede
-djupt religiösa och med stor respekt för Slimpaku
-utsattes för angrepp från margylerna

Mer kommer...
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Taka-folket

-kom tidigt på 1400-talet f.O. ned Nagoaqafloden från Aqusuili-Kartals Innanhav i långa barkkanoter
-talade ett språk tillhörande den aqusuiliska språkfamiljen
-bosatte sig i Åskbergen och inledde handel med fiskarfolken kring Kalsalsjön
-förde med sig föremål av järn, en metall som tidigare varit okänt i bortre Akrogal
-järnet kom från dvärgarna i norra Trimbusbergen och gjorde taka-folket rikt
-använde sin rikdom till att gräva ut urgamla stenmönster som legat oupptäckta sedan Gudarnas Vrede
-djupt religiösa och med stor respekt för Slimpaku
-utsattes för angrepp från margylerna

Mer kommer...
Underbart! "Järnbringarnas tidevarv" inleddes således med Tákafolkets ankomst. Kan måhända Tákafolket vara ansvariga för de märkliga geoglyferna ute i Takloobiöknen..?


-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag har lagt upp lite fler texter, angående de övriga tre provinserna Eiskand, Marukand och Tanurek, på förstasidan.

Detta var de sista större textstyckena jag hade om Handelsalliansen.

Men fortsätt gärna att analysera, dissekera, förändra, lägg till/ta bort efter tycke! Hittills har det kommit många bra idéer här som gjort H.A. med omnejd betydligt mer intressant. :)

-

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Taka-folket låter snarare som en missvisande beteckning på många folk ungefär som "indianer". Inte ett folk utan flera, men de lärde kan inte se skillnaden.
Vid Stora Biblioteket i Kadár, huvudstaden i provinsen Eisakand, finns det historiska verket Järnbringarna som den lärde Elasza författad. Hon hävdar här att tákafolket inte bara bestod av fyra olika underkulturer utan även att de tillhörde en mycket större kultur som levde vid Innanhavet och vars ättlingar fortfarande lever där. Elaszda har dock inte vunnit många anhängare kring Kalsalsjön, även om just detta inte säger någonting om äktheten i hennes teorier.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Valgardur skrev:Underbart! "Järnbringarnas tidevarv" inleddes således med Tákafolkets ankomst. Kan måhända Tákafolket vara ansvariga för de märkliga geoglyferna ute i Takloobiöknen..?


-
Ansvariga i den grad det betyder att de grävde fram dem från där de legat dolt under lång, lång tid... :wink:
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Taka-folket låter snarare som en missvisande beteckning på många folk ungefär som "indianer". Inte ett folk utan flera, men de lärde kan inte se skillnaden.
Vid Stora Biblioteket i Kadár, huvudstaden i provinsen Eisakand, finns det historiska verket Järnbringarna som den lärde Elasza författad. Hon hävdar här att tákafolket inte bara bestod av fyra olika underkulturer utan även att de tillhörde en mycket större kultur som levde vid Innanhavet och vars ättlingar fortfarande lever där. Elaszda har dock inte vunnit många anhängare kring Kalsalsjön, även om just detta inte säger någonting om äktheten i hennes teorier.
Intressant! Det kanske till och med föreslås en koppling mellan tákafolket och Eledains brödraskap, som kommer från samma region runt innanhavet enligt Järnbringarna? Den tragiska utplåningen som sugdfolket lade över tákaregionen har kanske att göra med den religiösa fientligheten mellan Sathmog och Eledain?

-
Skriv svar