Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Sopodlare skrev: Alltså återställs ordningen fortare.
Vilket ju är att rubba balansen. :) Jag har svårt att se några andra än skuggälvor sälja timmer. Men det funkar väl?

Sedan blir det ju coolt med avverkning i skydd av mörkret med vakter och facklor och rädsla för överfall. Det är betydligt fräckare än handel.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Men balansen rubbas ju av kalhyggen, inte alls i lika hög grad av att avverka enstaka träd, över ett större område?

Självklart "smygavverkas" det. Herregud, hur många långskepp existerar? Tror banne mig inte att alverna låter SÅ mycket gå till de oborstade långskäggen.

Förövrigt, kan en bidragande orsak (om än mindre stark) till plundringstågens minskade effektivitet är att avverkningen som krävs för det stora antalet skepp som användes blivit svårare allt eftersom tiden gått.

Jordukaerlarnas antal var helt enkelt större i relation till alvernas, innan de började att skickar en så stor andel av sina män söderut för att plundra och kolonisera.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tänkte knåpa ihop ett väldigt enkelt scenario som utspelar sig i jarladömet Krakelids utkanter (vid Kardbergens norra delar, västra jarladömet). En av Krakelids främsta handelsvaror verkar ju vara bergssalt, så jag tänkte att scenariot skulle utspela sig i närområdet kring någon saltgruva, där ett litet samhälle har växt fram. En mordisk jätte som stjäl boskap och hindrar gruvdriften är centralfiguren hade jag tänkt mig (lite Beowulf-stuk över det hela).
Men min fråga är, har ni någon idé om vad floden som mynnar ut vid Krakeborg skulle kunna heta?

En annan fråga: Om jättar kallas Ronsjotnar, vad heter det då i singularis?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev:Jag tänkte knåpa ihop ett väldigt enkelt scenario som utspelar sig i jarladömet Krakelids utkanter (vid Kardbergens norra delar, västra jarladömet). En av Krakelids främsta handelsvaror verkar ju vara bergssalt, så jag tänkte att scenariot skulle utspela sig i närområdet kring någon saltgruva, där ett litet samhälle har växt fram. En mordisk jätte som stjäl boskap och hindrar gruvdriften är centralfiguren hade jag tänkt mig (lite Beowulf-stuk över det hela).
Men min fråga är, har ni någon idé om vad floden som mynnar ut vid Krakeborg skulle kunna heta?
Mikael skrev::idea: Längs stränderna av floden (?Kräkla?) och som mest ju närmare Krakeborg man kommer är marken vackert röd sand. Detta kommer från millenia av vårfloder som översvämmat de platta landen runt floden och dess mynning. Sedan urtiden har floden avsatt sin röda sand vilken med tiden har packats til hård torr sandsten flera meter djupt. Om man skrapar bort de övre fuktiga lagren kan man med speciella sågar skära ut block av den röda sandstenen. Dessa används sedan som byggsten i Krakelid jarldöme. Den vackra röda färgen överglänser tegel och har länge varit uppskattad av akrogaliska köpmän, men även hos de förmögna i Barbias huvudstad Babor. Det är dock endast ett par decennier sedan erebosiska köpmän upptäckte den vackra röda sandstenen i Mastika Agga. Nu år 610 har Krakelids röda sandten börjat bli populär i västra Kopparhavet, där de riktigt rika vill skilja sig från de som har råd med tegel. Då stenens röda färg är klarare och kvaliten på sten slätare har dessa mycket dyra byggstenar börjat finna sina köpare. Än så länge är Norrtraden det enda handelshuset från Kopparhavet som har rätt att köpa stenen i norr.
Vet inte om Krille sagt OK till Kräkla?
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-18 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, tackar! Namnet låter bra, kör på det!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Enligt Spelledarboken i Ereb Altor-boxen ska det finnas ett evigt dimbälte kallat "solljusets skugga" någon dagsritt sydost om Halle. Området ska tydligen vara mer eller mindre outforskat. Någon som funderat på vad dimbältets hemlighet kan vara?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Enligt Spelledarboken i Ereb Altor-boxen ska det finnas ett evigt dimbälte kallat "solljusets skugga" någon dagsritt sydost om Halle. Området ska tydligen vara mer eller mindre outforskat. Någon som funderat på vad dimbältets hemlighet kan vara?
Tja, dimman kanske är något så enkelt som ett elementäriologiskt fenomen orsakad av söderns eldsalamandrar som här har etablerad en framskjuten post i sitt "krig" mot nordens isherrar?
Sen kan det vara en helt annan fråga vem, eller vad, som använder sig av detta fenomen for att dölja sig! :twisted:

Eller nåt...
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:
Vet inte om Krille sagt OK till Kräkla?
Idén om Kräkla tycker jag låter helt ok 8)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:
Grisodlar'n skrev:Enligt Spelledarboken i Ereb Altor-boxen ska det finnas ett evigt dimbälte kallat "solljusets skugga" någon dagsritt sydost om Halle. Området ska tydligen vara mer eller mindre outforskat. Någon som funderat på vad dimbältets hemlighet kan vara?
Tja, dimman kanske är något så enkelt som ett elementäriologiskt fenomen orsakad av söderns eldsalamandrar som här har etablerad en framskjuten post i sitt "krig" mot nordens isherrar?
Sen kan det vara en helt annan fråga vem, eller vad, som använder sig av detta fenomen for att dölja sig! :twisted:

Eller nåt...
Dom tankar jag haft om Solljusets Skugga:

1: Det är ett "svart hål" som existerar genom att någon av Altors månar skymmer ljuset över platsen (skall finnas flera olika sådana områden och jag gissar att Nattländernas på Pandaros är ett sådant).

2: Det är en väg som leder ner i en dal/sänka som i sin tur leder i vilken det finns en port/hål i mellan Altor och den frusna demonvärlden Nifelheim (Kaos Väktare).

3: Samma som ovan fast det är en plats där det andliga planet och det altoriska planet möts där avlidnas andar ses vandra i dimman och förlorar man sig i dimman och lyssnar på rösterna kanske man aldrig kommer tillbaka till de levandes värld igen (röster som viskar: "Khhhooooomm, Khhhooooom!", lyktgubbar, spöken, gastar och massa andra mysiga saker)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tycker alternativ 3 låter bäst!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krilles 2 eller 3 eller birkes tycker jag.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Här kommer rösten från den kardiska juryn:

Förslag 3 får 12 poäng.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag också får rösta så tycker jag Krilles 3a låter bäst, mina elementäriologiska fenomen kan förläggas annorstädes (finns det ordet på svenska?). :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Om jag också får rösta så tycker jag Krilles 3a låter bäst, mina elementäriologiska fenomen kan förläggas annorstädes (finns det ordet på svenska?). :)
Ja gammalmodigt/byråkratiskt så jag gillar det. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Efter att ha läst Bromme Stenar (se under Äventyr, det är ett Jorduashur-äventyr !!!) så slog det mig att nya begrepp borde tas upp här för Krilles (mfl) godkännande.

Jag antar att Nifelheim godtas som ett jorduashurskt (aesirskt?) köldhelvete eller? Men hur relaterar detta till den av Jorduakaerlarna välkända kölden i Orghins norra delar, Isherrarnas Ultima Thule?

Jotne = jätte
Ronsjotne = bergsjätte
? = skog
?-jotne = skogsjätte

Finns det förslag och komentarer?
Skriv svar