Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Kanon! Har skickat karta med siffror till Spelis.
:D
:-)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Kanon! Har skickat karta med siffror till Spelis.
:D
Till tobias.tranell @ gmail.com?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Var är gravarna? Efter att ha jobbat lite på kartan så började jag fundera lite kring vart man begraver sina döda. Om man tittar på äldre bosättningar i Sverige så låg ofta gravfälten i nära anslutning till bebyggelsen. På Birka har man tex ett gravfällt strax utanför staden. Borde vi inte lägga till ett gravfällt precis utanför Halle också? Jag tänkte mig lite olika sorters stensättningar och gravkullar, eller vad som passar in. Vad tror ni (Mikael)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej hotmail, men nu till gmail
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tänker mig att vi avviker lite från vikingarna här.

På vintern vaksänks gamla och döda på djupt vatten. Ättestupa finns för krigare och de får ruttna där de landar. Området nedanför ättestupa är tabu.

Naturligtvis får rika krigare brinnande skepp mot solnedgången.

En del välbärgade får en gravkulle på någon naturskön plats och runsten.

Övriga bärs till avsides plats (skogsdunge, klippavsats eller grifteskär i skärgården) med upphöjda plattformar där liken läggs (som vissa indianer). Asätare gör slut på dem och en del av gravgåvorna stjäls nog, men ett antal våldsamma straffexpeditioner genom historien har lärt Jorduashurs svartfolk och rövare att inte ens beträda gravplatserna som ofta också övervakas sporadiskt. Folks oro för att störa sig med de döda och det faktum att osaliga andar faktiskt vakar över gravfälten avskräcker också.

De som inte ens har råd med plattformen eller som dör i epedimier/svåra sjukdomar bränns regelmässigt långt från byn i sk asksänkor. Detta är skamligt och anledningen till att krigare vill dö i strid och inte i "asksäng".


http://www.google.com/imgres?q=indian+b ... ,s:0,i:100
Senast redigerad av Mikael den 2013-01-11 13:14, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Halle med nummer!

http://www.erebaltor.se/other/halle_nr.pdf
Kanon....men kan man få en förklaring till numrena (Mikael) :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Jag tänker mig att vi avviker lite från vikingarna här.

På vintern vaksänks gamla och döda långt ut. Ättestupa finns för krigare och de får ruttna där de landar. Området nedanför ättestupa är tabu.

Naturligtvis får rika krigare brinnande skepp mot solnedgången.

En del välbärgade får en gravkulle på någon naturskön plats och runsten.

Övriga bärs till avsides plats (skogsdunge, klippavsats eller grifteskär i skärgården) med upphöjda plattformar där liken läggs (som vissa indianer). Asätare gör slut på dem och en del av gravgåvorna stjäls nog, men ett antal våldsamma straffexpeditioner genom historien har lärt Jorduashurs svartfolk och rövare att inte ens beträda gravplatserna som ofta också övervakas sporadiskt.

De som inte ens har råd med plattformen eller som dör i epedimier/svåra sjukdomar bränns regelmässigt långt från byn i sk asksänkor. Detta är skamligt och anledningen till att krigare vill dö i strid och inte i "asksäng".
Ok, tack för info
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Självklart! Trodde du hade sett det.
viewtopic.php?p=34382#34382
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Några tankar kring mitt förslag för begravningar i Jorduashur, eller kan det mörkrödmarkeras?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Clercon: Skulle man kunna krympa Dvärgarnas hall och åttakantiga mur (och inga torn) så att de inte blir mer som ett vanligt hus med hög mur runt?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Mäster Clercon: Skulle man kunna krympa Dvärgarnas hall och åttakantiga mur (och inga torn) så att de inte blir mer som ett vanligt hus med hög mur runt?
KLart man kan men jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar. Skall jag ta bort tornen från muren samt minska hus och mur så att byggnaden blir mindre? Eller tänker du dig en annan lösning?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Förstår om det var otydligt.
Huset ska vara normalstorlek. Anpassa muren till huset.
Muren runt ska vara åttakantig (sååå dvärgiskt va) men utan torn. Muren är snarare för att stänga ute nyfikna och fördröja en ev attack än fungera som försvarsverk.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Förstår om det var otydligt.
Huset ska vara normalstorlek. Anpassa muren till huset.
Muren runt ska vara åttakantig (sååå dvärgiskt va) men utan torn. Muren är snarare för att stänga ute nyfikna och fördröja en ev attack än fungera som försvarsverk.
Inga problem, jag fixar det till nästa version :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Här kommer en uppdaterad karta över Halle. Jag har ändrat Dvärgarnas hus, muren kommer att få skuggor och lite textur så småningom. Lade också till ett guldtak på Aesirhalle. Ser det rätt ut?
Bild
Skriv svar