Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorduashur

Inlägg av birkebeineren »

Det enda som står om Orxygg i wikin nu är i den övergripande artikeln för Svartfolk:
Svartfolksrike i Jorduashur uppe på högplatån Ederls huvud i jarladömet Nordal.

viewtopic.php?p=15727#p15727

viewtopic.php?p=15735#p15735

viewtopic.php?p=15746#p15746
Inte mycket men kanske något att bygga vidare på? Jag kan skapa en egen artikel för Orxygg i wikin, informationen där kan också finnas i artikeln för Jorduashur.

Jag gillade tanken på att inspireras av Gundabad, åtminstone i viss grad. Sen skulle jag gärna se Orxygg beläget i inlandet utanför Jorduashurs gräns. Det ligger i och under bergen som norra delarna av Kardskogen täcker. Orxyggs västra, norra och östra gräns blir då mot jarladömet Nordal som utgör norra Jorduashur.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Jorduashur

Inlägg av Andreas »

birkebeineren skrev:
...Inte mycket men kanske något att bygga vidare på?
...Jag kan skapa en egen artikel för Orxygg i wikin, informationen där kan också finnas i artikeln för Jorduashur.
...Sen skulle jag gärna se Orxygg beläget i inlandet utanför Jorduashurs gräns. Det ligger i och under bergen som norra delarna av Kardskogen täcker. Orxyggs västra, norra och östra gräns blir då mot jarladömet Nordal som utgör norra Jorduashur.
-Absolut nåt att bygga vidare på.
-Skapa gärna en egen artikel!
-Utanför Jorduashur!
Andreas
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jorduashur

Inlägg av Fafnir »

Några av skeppen att anpassa...
Bilagor
B1C0D9A3-655B-4E64-BA33-D627CE7D1B4A.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jorduashur

Inlägg av Fafnir »

Två till. Ingen skala.
Bilagor
02A47A16-C1C5-4602-BA8D-F81587DD59A5.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorduashur

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! :D

Har du namn på det två senaste också?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jorduashur

Inlägg av Fafnir »

Byrding och Sud.
Samtliga är efter från sidan som Grisodlarn hittade i jakt på Feliciska fartyg...

http://www.naval-encyclopedia.com/medieval-ships/

Det går att rita om, erebifiera namn etc. Ska göra en med skala också tänkte jag.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorduashur

Inlägg av birkebeineren »

I Ransard-tråden har tankar kring kring hur saker och ting försiggår i nordvästra Ereb dykt upp och det berör Jorduashur. Än så länge mest krigsplaner och politik men jag har en fundering angående handel.

För at binda samman uppgifter i källor och forum om diplomatiska förbindelser och handel tänkte jag föreslå följande: Trakorien handlar timmer av Magilre som köper detta av Jorduashur som i sin tur handlat detta i Mastika Agga.

-Trakorien har goda kontakter med Magilre men ingen kontakt med Jorduashur (förutom viss fiendeskap)
-Magilre har viss kontakt med Jorduashur
-Jorduashur har mycket goda kontakter med Barbia (som har mycket makt i Mastika Agga)

Frågan är i så fall vart magillerna köper upp timmret av jorderna? I Jorduashurs huvudstad Halle eller kanske ute på Svalöarna? I Moril Dilaz på Magilres västkust?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Jorduashur

Inlägg av gtjorgo »

Låter ju som en god handelskedja :)

Magillerna är nog lite rädda för att åka upp till Halle och handla då man måste passera Ranerna på både fram och tillbakavägen även om man år 610 är i fred med varandra är nog inte tilliten den bästa. Även Jordiska sjövargar (från andra jarldömen än Storjarlens) samt Orghinska isbarbarer kan ju råka få tag på handelsskepp som fullastade med trä utgör enkla byten. Vanligare är nog att jorderna gör resan till Moril Dilatz då dessa är modigare (läs: mer desperata efter inkomster).

Vissa av Magillerna gör nog ändå resan upp då profiten säkerligen är större då. En stor del av prisuppgången på timret är nog just från denna sträcka och farorna som kopplas till den...

Väldigt mäktig trad ändå..från Timmerstaden till Tricilve:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorduashur

Inlägg av birkebeineren »

Mastika Agga är enligt EA-boxen en stor exportör av timmer (som flottas dit från Timmerstaden inne i Nargurs skogar). Att förklara detta är ett av skälen till mitt förslag.

Staden är grundad av Barbia med stöd av Kardien (egentligen handelshuset Norrtraden) och Jorduashur. Trakorien tänker jag att är väldigt intresserade av timmer men eftersom de inte har kontakt med Jorduashur och heller inte har de bästa förhållandet till Kardien skulle Magilre då vara lösningen.

Men det kan låta rimligt att Magilre är tveksamma till att våga sig upp till Halle, och Svalöarna för den delen. Moril Dilaz då kanske bättre plats att mötas. Eller varför inte Staden O?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Jorduashur

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker det låter rimligt. Både Trakorien (och Magillre) lär vara i stort behov av timret till skeppsbyggen och annat. Bättre trä till skeppsmaster än de mastiga trästammarna från Nargur går kanske inte att få tag på i Ereb?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jorduashur

Inlägg av Fafnir »

gtjorgo skrev: 2021-12-24 12:52 ....... Bättre trä till skeppsmaster än de mastiga trästammarna från Nargur går kanske inte att få tag på i Ereb?
Tycker att vi låter det vara verdertaget att det bästa masttimret kommer fån MAST-ika Agga.;)
Så pass att rika hus aldrig skulle nöja sig med annat timmer och att det anses vara ett gott omen för sjömän med mastikamaster. Behövs mer sjömansskrock i ereb. :P
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Jorduashur

Inlägg av gtjorgo »

Eller hur!:-)
Skriv svar