Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fast jag vill fortfarande att det skall synas att det är vikingarna som ligger bakom mest. Blir spännande att se förslag!
Instämmer med Mikael. Sparar gärna alternativa stilar till annat. Det är lätt att förkasta den fornnordiska stilen p.g.a. att den ligger så nära oss själva, där afrikanska och asiatiska stilar känns mycket mer nyskapande och kreativa.

...behåller gärna vikingastuket p.g.a. att Jorduashur faktiskt är det enda landet som har drag av det.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:
Fast jag vill fortfarande att det skall synas att det är vikingarna som ligger bakom mest. Blir spännande att se förslag!
Instämmer med Mikael. Sparar gärna alternativa stilar till annat. Det är lätt att förkasta den fornnordiska stilen p.g.a. att den ligger så nära oss själva, där afrikanska och asiatiska stilar känns mycket mer nyskapande och kreativa.

...behåller gärna vikingastuket p.g.a. att Jorduashur faktiskt är det enda landet som har drag av det.
Absolut vikingar, men hellre fantasyvikingar än nordiska vikingar kopierade med karbonpapper (Då kan man ju börja spela Viking istället).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

2 saker:
1. Har någon skrivit om eller ritat Halle?
2. Kward Korzub ligger fel tycker jag. Borde ligga på den väsentligt mer bergiga halvön norr om Halle.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Absolut vikingar, men hellre fantasyvikingar än nordiska vikingar kopierade med karbonpapper (Då kan man ju börja spela Viking istället).
En jordukaerl, inspirerad av vikingar, goter och kelter...

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:En jordukaerl, inspirerad av vikingar, goter och kelter...
Snygga axelskydd! :)

..fast är det päls eller fjädrar han har på ryggen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:2 saker:
1. Har någon skrivit om eller ritat Halle?
2. Kward Korzub ligger fel tycker jag. Borde ligga på den väsentligt mer bergiga halvön norr om Halle.
Beskrivs inte Halle någonstans i EA Spelarboken?

Tror Kward Korzub (och den andra staden) borde ligga norr om Halle, fast utan tillgång till EA minns jag inte. Ligger i jaerladömet Sigsdal tror jag, inte i Alnemark där Halle finns.

Annan kartdetalj är att ett svartfolksrike ligger längst i norr i Jorduashur och det kan kanske synas?

..egentligen borde jag inte svara på sånna inlägg när jag inte kan ge exakta detaljer.. :oops:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:En jordukaerl, inspirerad av vikingar, goter och kelter...
Snygga axelskydd! :)

..fast är det päls eller fjädrar han har på ryggen?
Fjädrar! :) Korpfjädrar för att vara exakt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
birkebeineren skrev:
anders skrev:En jordukaerl, inspirerad av vikingar, goter och kelter...
Snygga axelskydd! :)

..fast är det päls eller fjädrar han har på ryggen?
Fjädrar! :) Korpfjädrar för att vara exakt.
cooool! 8)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Snyggt!!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:2 saker:
1. Har någon skrivit om eller ritat Halle?
2. Kward Korzub ligger fel tycker jag. Borde ligga på den väsentligt mer bergiga halvön norr om Halle.
Beskrivs inte Halle någonstans i EA Spelarboken?

Tror Kward Korzub (och den andra staden) borde ligga norr om Halle, fast utan tillgång till EA minns jag inte. Ligger i jaerladömet Sigsdal tror jag, inte i Alnemark där Halle finns.

Annan kartdetalj är att ett svartfolksrike ligger längst i norr i Jorduashur och det kan kanske synas?

..egentligen borde jag inte svara på sånna inlägg när jag inte kan ge exakta detaljer.. :oops:
Halle har en mkt kort beskrivning: 1000 inv (vad blir det nu?), enda staden i landet, hovet sitter här i en stenborg (den ena av 2 i landet), hus av trä med flera våningar, var den ligger i en vik, handelscentrum för landet.

Kward Korzub "ligger ungefär i mitten av halvön." Jag kan bara anta att halvön är Sigsudd och att det är den dvärgriket omfattar (även om det i texten står Sigsdal), speciellt som den andra staden ligger nära svartfolketriket som ligger i det bergiga inlandet. Tycker kartan tyder på dessa slutsatser. Stora dvärgstäder i bergen, mindre lite varstans.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Halle har en mkt kort beskrivning: 1000 inv (vad blir det nu?), enda staden i landet, hovet sitter här i en stenborg (den ena av 2 i landet), hus av trä med flera våningar, var den ligger i en vik, handelscentrum för landet.
Hus i trä... Vad känns mest rätt; liggande knuttimmring eller stående stavverk? Stenborgen kanske består av en kallmurad stenfundament med låga murar toppade med träkrenelering, i midten ett dvärgbyggd stentorn?
Mikael skrev:Kward Korzub "ligger ungefär i mitten av halvön." Jag kan bara anta att halvön är Sigsudd och att det är den dvärgriket omfattar (även om det i texten står Sigsdal), speciellt som den andra staden ligger nära svartfolketriket som ligger i det bergiga inlandet. Tycker kartan tyder på dessa slutsatser. Stora dvärgstäder i bergen, mindre lite varstans.
Tittade lite på Spelknepes karta och funderar på om Kards dvärgrike kan bestå av två delar; en i väster på Sigsudd där Kward Korzub ligger och en i öster där det stora stenmassivet reser sig norr om den ena floden som mynnar vid Krakeborg, förbundna gjenom grottsystem under Kardskogen? Möjligtvis tillåts människor även passera, med handelskaravaner från Halle till Krakeborg?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: Hus i trä... Vad känns mest rätt; liggande knuttimmring eller stående stavverk? Stenborgen kanske består av en kallmurad stenfundament med låga murar toppade med träkrenelering, i midten ett dvärgbyggd stentorn?
Stavverk! Låter som goda idéer för Halle.
Tittade lite på Spelknepes karta och funderar på om Kards dvärgrike kan bestå av två delar; en i väster på Sigsudd där Kward Korzub ligger och en i öster där det stora stenmassivet reser sig norr om den ena floden som mynnar vid Krakeborg, förbundna gjenom grottsystem under Kardskogen? Möjligtvis tillåts människor även passera, med handelskaravaner från Halle till Krakeborg?
Jag skulle nog säga att det är två riken. Det lite mer dystra i östra Kard och detta lite mindre men mer aktiva riket. Det östra riket borde dock ligga längre söderut närmare Palinor, bergen norr om Palinorska gränsen där norra Nordå har sina källor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag skulle nog säga att det är två riken. Det lite mer dystra i östra Kard och detta lite mindre men mer aktiva riket. Det östra riket borde dock ligga längre söderut närmare Palinor, bergen norr om Palinorska gränsen där norra Nordå har sina källor.
Riket norr om Palinor borde i så fall vara Kûldkres och det i västra Jorduashur Kward'zak.

..och ingen avstickare i östra Jorduashur? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Min tanke om Küldkres (som jag atm. funderat en smula över p.g.a. dess förhallande till Palinor) är att det skulle vara ett dvärgrike pa dekis, möjligen utflankat handelsmässigt av Ransard samtidigt som Palinor blev sa. Min tanke var ett stort och ödsligt tunnelkomplex där stora delar ligger i träda, och vars tysthet och rymd inspirerat till en ny skola av dvärgiskt konsthantverk (lite "Nordisk Design" - vibb, fast mer nirvana-aktikt och meditativt).

Kward'zak skulle, i en sadan läsning av norddvärgarna, kunna vara den nordligare av tva enklaver/begränsade bosättningar i samma grottsystem som historiskt sett utgjorde en kultur, och kanske rent av ett enat rike.

Görbart?

P.S. I den här traden skriver jag en del om min Küldkresvision
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Min tanke om Küldkres (som jag atm. funderat en smula över p.g.a. dess förhallande till Palinor) är att det skulle vara ett dvärgrike pa dekis, möjligen utflankat handelsmässigt av Ransard samtidigt som Palinor blev sa. Min tanke var ett stort och ödsligt tunnelkomplex där stora delar ligger i träda, och vars tysthet och rymd inspirerat till en ny skola av dvärgiskt konsthantverk (lite "Nordisk Design" - vibb, fast mer nirvana-aktikt och meditativt).
Låter mycket interessant, och som en av de närmast anhöriga känns det helt rätt om du anknyter till just Palinor, Fafnirs gripar är på väg västerifrån men någon jordukaerl finns inte än...
Peter skrev:Kward'zak skulle, i en sadan läsning av norddvärgarna, kunna vara den nordligare av tva enklaver/begränsade bosättningar i samma grottsystem som historiskt sett utgjorde en kultur, och kanske rent av ett enat rike.
Küldkres dvärgar känns naturligt som norddvärgar och anknytningar till Kward'zak lär finnas.

En fråga angående den avbrutna dvärghandeln; gick den via dagens Palinor eller direkt in i dagens Ransard (den närmaste delen av detta land var intill nyligen det autonoma, Gauland)? Kanske längs den flod som mynnar vid Kaphalt?
Skriv svar