Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Birkebeineren skrev:
Det var värst vad du var snabb Exellentium!
Det är bara för att jag vill se det här projektet segla i medvind! Jag hoppas du inte tog illa upp att jag skyndade på svaret lite? Det fanns ju en del matnyttigt att arbeta med för ansvarige i texten om Wifi. :D
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Bergdahl skrev:
Excellentium, alla åsikter är lika värda här på forumet, bara de dåliga är vi helst utan. Så du behöver inte tro att dina är "mindre" värda bara för att du är ny här. Sen så har väl den ansvarige det sista ordet i frågan, även om jag antar och hoppas att man som ansvarig böjer sig om en klar majoritet av forumet tycker annorlunda i en fråga.
Det känns gott att veta att man har "tillåtelse" att komma med egna åsikter som nykomling, samtidigt som jag inte vill stöta mig med er gamla rävar. Varje spelare har ju förmodligen en högst personlig bild av de här länderna som hamnat utanför Ereb. Jag vet exakt hur "mitt" Morelvidyn ser ut, men här gäller det att trampa försiktigt eftersom det är relativt okänd mark. Namn kan ju vara både enkla och svåra. Det är lätt att få influenser från vår värld (Tellus) samtidigt som man vill få det mer eget. Uppenbara spanska namn klingade fel i mina öron, men jag är blott en av många.

Jag är annars lite inne på din linje faktiskt, vad gäller min "namnklagan". Jag ser också gärna en typisk enhetlighet i ett lands namn. Det skapar både realism och känsla för landet. Av den anledningen ger jag också tre förslag till nämnda städer, för ansvarige att göra som han vill med...

Cadez = Khadda
Almeria = Ankh-Aleria
Santander = Zantor
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

känner nog att jag är alldeles för ny på det här forumet för att väcka debatt om enkla namnbyten.
Du behöver absolut inte känna sådär. Är bara glad ju fler som visar intresse.

Bergdahl skrev:
alla åsikter är lika värda här på forumet, bara de dåliga är vi helst utan
Är det därför ingen lyssnar på mig längre? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Excellentium skrev:Det är bara för att jag vill se det här projektet segla i medvind! Jag hoppas du inte tog illa upp att jag skyndade på svaret lite? Det fanns ju en del matnyttigt att arbeta med för ansvarige i texten om Wifi. :D
Jag tog absolut inte illa upp! :D

Mycket trevligt med flera engagerade som är inne och i alla trådar och kommer med åsikter om allt, och ännu mer. Flera sådana vill vi ha!
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Spelknepe skrev:
Du behöver absolut inte känna sådär. Är bara glad ju fler som visar intresse.
Birkebeineren skrev:
Mycket trevligt med flera engagerade som är inne och i alla trådar och kommer med åsikter om allt, och ännu mer. Flera sådana vill vi ha!
Fasiken alltså! Jag har hittat hem! :D Jag menar då inte att jag vill bosätta mig i (det för övrigt väldigt spännande landet) Morelvidyn, utan känner mig fullkomligt hemmastadd i detta forum. Jag lovar också härmed (eftersom Spelknepe lyssnar) att inte be om ursäkt så förbaskat mycket... :lol:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej inte skall ni uppfatta mig som snarstucken. Liite stöt blir jag då jag också har en egen DD-känsla och försökt skapa Morëlvidyn utifrån den. Och tycker att namn är en småsak som kan få slinka igenom ändå. Visst kan det verka lat att bara sno rätt av, men när så många duktiga författare före mig gjort det och verkligheten oftast slår dikten har jag valt att ta namn som rullar bra av tungan. I sann DD-anda enligt mig. Att alltid ha massa x och h och û med funkar inte så himla bra för mig helt enkelt. :)

Till namnen:
Khadez
Almaria
San Anther (Enligt en liten munkorden från Kardien har satden fått sitt namn från en munk som missionerade under soltåget men dog här, St Anders, ännu inte godkänd av Exarken men uppe till prövning. Lokalbefolkningen vet med bestämdhet att det inte är riktigt.)

Att namnen spretar lite beror på min språkliga obegåvning och piratstädernas mycket blandade befolkning.
Senast redigerad av Mikael den 2008-04-30 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Mikael:

Dem ville nog bara få mig att känna mig välkommen, vilket känns väldigt hedrande... :D

Till namnen: som jag i sitt nya utförandet tycker funkar alldeles utmärkt! Ibland behövs inte så mycket, och det där med att peta in lite h:n och så, gör ju ofta att man kan behålla den melodiska uttalet, men få ögonen att se en helt annan stad än en ren referens till verkligheten. Synintrycket av ett namn är icke att förringa eftersom det skapar den första bilden i huvudet innan man ens läst vad det står...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Och tycker att namn är en småsak som kan få slinka igenom ändå. Visst kan det verka lat att bara sno rätt av, men när så många duktiga författare före mig gjort det och verkligheten oftast slår dikten har jag valt att ta namn som rullar bra av tungan.
Visst, har många duktiga författare lånat namn, men en hel del mindre bra författare också, och bara för att någon gjort "bra" lån behöver det ju inte betyda att alla lån är bra. En diskussion om lånandet av namn fördes ju i en annan tråd på forumet (namnlisttråden) och där framkom en del tänkvärt.
Vidare att skriva att verkligheten ofta slår dikten är väl att göra det lite väl lätt för sig, åtminstone när det gäller namn. Som jag ser det gäller det väl snarare att mer fantastiska saker har skett i vår värld än vad som skett i många av de sagor som skrivits under mänsklighetens historia, alltså inte att verklighetens namn är mer fantastiska än sagornas.

Det sagt så är det väl kanske tid att sätta punkt för den här namndiskussionen med att enas om att vi nog har en fundamentalt olik inställning till vikten av namn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:
Och tycker att namn är en småsak som kan få slinka igenom ändå. Visst kan det verka lat att bara sno rätt av, men när så många duktiga författare före mig gjort det och verkligheten oftast slår dikten har jag valt att ta namn som rullar bra av tungan.
Visst, har många duktiga författare lånat namn, men en hel del mindre bra författare också, och bara för att någon gjort "bra" lån behöver det ju inte betyda att alla lån är bra. En diskussion om lånandet av namn fördes ju i en annan tråd på forumet (namnlisttråden) och där framkom en del tänkvärt.
Vidare att skriva att verkligheten ofta slår dikten är väl att göra det lite väl lätt för sig, åtminstone när det gäller namn. Som jag ser det gäller det väl snarare att mer fantastiska saker har skett i vår värld än vad som skett i många av de sagor som skrivits under mänsklighetens historia, alltså inte att verklighetens namn är mer fantastiska än sagornas.

Det sagt så är det väl kanske tid att sätta punkt för den här namndiskussionen med att enas om att vi nog har en fundamentalt olik inställning till vikten av namn.
Snyggt skrivet, och tur för mig och tråden att du inte definierade vilka författare som är bra eller dålig (känner mina begränsningar). Vad jag menar är att om man inte kan blunda för stulna namn så är det svårt att läsa andra fantasyförfattare (eller DD-produkter) än de som alltid har x, z, h, och en massa `^´¨ osv. Man kan ju inte sitta och irritera sig, jaha där är en flod, där en stad, där en fyr, där en person, där ... man får slapna av. Lite som när man ser ord i andra språk, de betyder inte samma sak där.
Sedan är jag inte svår att ändra mina namn om många retar sig på namnen. Och visst finns det dåliga stölder, sådan kan även jag göra mig skyldig till. (Men Eledain hade ju aldrig ens jag stulit från Tolkien...men hade jag varit före honom hade jag nog också stulit namn ur Eddan.) Med denna surpuppa-kommentar får JAG sista ordet som ansvarig...om inte Mäster Bergdahl vill tillägga något. :twisted:

Gud va surt skrivet... :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Inte skall du få sista ordet, o du sure... :twisted:

Att jag inte nämnde några författare är för att det ju är högst individuellt vad som är bra eller dåligt, det jag tycker är bra kanske inte du tycker är bra... Sen så kan jag smälta en hel del namnlån. Har t.ex. aldrig haft problem med varken Zeno, Ashina, men för att ta ett aktuellt fall här på forumet så sticker alven Kane mig rejält i ögonen. För det första är Kane för mig ett fruktansvärt dåligt namn på en alv plus att namnet ger en massa associationer som inte riktigt känns rätt. Jag har dock inga problem med den uråldriga snubben uppe i sitt bergstempel konceptet, men i kombination med att gubben heter Kane blir det bara så fel. Det om något visar väl på vikten av att man är försiktig med namn. Nog sagt om detta... Hoppas du är på lite bättre humör nu. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Inte skall du få sista ordet, o du sure... :twisted:

Att jag inte nämnde några författare är för att det ju är högst individuellt vad som är bra eller dåligt, det jag tycker är bra kanske inte du tycker är bra... Sen så kan jag smälta en hel del namnlån. Har t.ex. aldrig haft problem med varken Zeno, Ashina, men för att ta ett aktuellt fall här på forumet så sticker alven Kane mig rejält i ögonen. För det första är Kane för mig ett fruktansvärt dåligt namn på en alv plus att namnet ger en massa associationer som inte riktigt känns rätt. Jag har dock inga problem med den uråldriga snubben uppe i sitt bergstempel konceptet, men i kombination med att gubben heter Kane blir det bara så fel. Det om något visar väl på vikten av att man är försiktig med namn. Nog sagt om detta... Hoppas du är på lite bättre humör nu. :wink:
Jo mkt bättre. Vi är överens om Kane, och om att vi har olika syn på namnfrågan. Hoppas dock att detta inte är sista inlägget, utan att jag får fler konstruktiva inlägg från dig och alla andra för Morëlvidyns framtid! Landet som ofta nämns men sällan getts någon info om...
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Nej, nu reser vi åter till Morelvidyn, och istället för att någon får sista ordet, tar jag första ordet om en tanke som spirat lite. I EA-Kampanjboken står det att morelverna plundrade grannlandet Sivoa på bara några månader, år 1040 fO. Ändå fruktar idag morelverna alvskogarna i väst? Varifrån kommer denna fruktan?

Morelverna var ju också den direkta anledningen till att Melukha-kulturen gick under, och hade kunnat rensa bort folkslaget från Altor, om inte olyckan varit framme.

Borde det inte vara tvärtom, att Sivoa och Melukha fruktar Morelvidyn?

Har du börjat knepa ihop någon förklaring till allt det här i dina historiska fakta, Mikael? Jag menar verkligen att det borde vara tvärtom, dels för det som hände för länge sedan (alverna i Sivoa sjunger fortfarande sorgesånger om skövlingen), och dels för att det står förklarat att "morelverna har ingen större respekt för liv. De ägnar sig åt grymheter och livnär sig bl.a. på att sälja slavar från Samkarnas inre och norra Soluna". Citerat även det ur EA-Kampanj-boken...

Jag blev lite nyfiken på hur du tänkt här...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Historien är endast idéer och under utveckling. Detta inlägg kommer tas bort inom en vecka för fortsatta tankar...
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-13 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Mikael:

Tack för sammanfattningen! Du har med andra ord inte funderat så mycket över morelvernas fruktan för Sivoas skogar?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror skillnaden mellan då och nu är att då fanns en stark ledare som kunde elda massorna, det saknas idag då folket är mkt splittrat och dessutom har utökats med en hel del "utländska" morelvedyner. Melukha och Sivoa å andra sidan har sedan dess lärt sig krigskonstens nödvändighet och pirater liksom slavjägare har fått erfara vad det innebär. Skrock har tagit över och skapat fruktan. Mina idéer för Melukha och Sivoa finns på sverok om du vill ha en titt, gammalt material men visar ändå grundläggande idéer.
http://bank.sverok.se/?sid=669&content=scen

Men som du vet lyssnar jag gärna på idéer!!! 8)
Skriv svar