Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag håller på att arbeta lite på Jorpagna och tänkte jag kan dela med mig av några mina tanker. Mycket av detta tror jag ni har tagit upp och ber om ursäkt om det känns som jag bara upprepar vad ni tidigare har tagit upp.
De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden. Omdrådet är numera uppslittrat på flera hundra små självständiga fursendömen, vars interna intriger hindrar de flesta former av centralt styre.
Området domineras av jordbruk skött av livegna bönder; i kusttrakterna bedrivs begränsat fiske i skuggan av väldiga fiskeflotta, coh i bergstraktera samls ett fåtal gruvarbetare med dvärgarna.
- Ereb Altor Spelledareboken sidan 103
Sedan efter att ha kontrollerat i kampanjboken ifall jag kom ihåg rätt så får man följande uppgifter; Det finns gott om orcher i västra och norra delarna av riket, riket är troende till Lysande Vägen med ett kerigass-säte i sydöstra kusten och till sist att nyjori talas precis som i delar av Erebos.

Detta har gett mig en bild av Jorpagna som inspireras av medeltida Italien och Siclilien samt vissa delar av tyskland. Till att börja med så bör det ha funnits en kejsare vid något tillfälle men ett tämligen utspritt rike och beroende av sina starkare vasaller. Ser att detta är någonting som skall kopplas ihop med Erebos och Berendien samt möjligtvis Hynsolge. Det är kanske lite väl tyskrommerska riket men det kan inte hjälpas. Det finns utrymma i både Erebos och Hynsolge men är osäker på Berendien då jag saknar uppgifter om det.

Då sedan tidigare framställt finns lysande vägen i Jorpagna och det finns en kerigass samt att det finns livegna så är det sannolikt landet är en feodalstat. Med en feodalstat så finns även en adel och den är indelad i två grupper; lågadeln och högadeln. Skillnaden mellan dessa är enkel, högadeln baserar sin position på jordägande och vasaller som är ärvbara medans lågadeln baserar sin position på tjänstgörande med svärd och lans.

FURSTAR
Jorpagna är nu indelad i ett stort antal små furstendömen och det är ett område som styrs av en feodal vasall till kejsaren vars egentliga titel är kan vara kung, hertig, markis, markgreve, landgreve, bontisal eller greve. Det är en allmän benämning och inte en titel.

KURFURSTARNA
Jorpagnas härskare väljs av en grupp av de mäktigaste furstarna i riket som kallas för elektorerna eller kurfurstarna. Detta är inte en titel utan en benämning på den gruppen som är tillräckliga mäktiga att låta hans röst vara en påverkande del av Jorpagna. När han krönts av kerigassen av Jorpagna blir han kung av Jorpagna. För att krönats till kejsare behöver han övertyga exarken att det är han som är den gudomligt välsignade ledaren av Jorpagna.
För tillfället består kurfurstarna av;
• Joran di Asgalun, landgreve av Margurland
• Kael di Argald, hertig av Argaldsrike
• Memrik Björngrepp, kung av Fermiddien
• Shirz, markgreve av Nordmark
• Edlar di Haan, bontisal av Haan
• Fulgrim Adlar, bontisal av Tatora
Ber om ursäkt för de dåliga namnen men ville egentligen bara få en grund att utgå ifrån. Hela systemet är en hutlös ripp av tyskrom men tycker att det passar.

PROVINSERNA
De otaliga furstendömena är för många för att beskriva men en grov skiss av de större grupperingar är något som jag vill skall framgå

ARGALDSRIKE
I östra Jorpagna ligger en av de starkaste furstedömerna centrerad kring staden Argald. Dess stöd att instrument för många av de närliggande furstendömena och har skapat en lös allians i östra Jorpagna som står för den enda egentliga samlade styrka.
En av orsakerna för detta är dess långt gångna kontakter med Berendien och flera avtal har tecknats av Argaldsrikes hertigen och Berendiens kung.

FERMIDDIEN
Det består av en stam av narguriska barbarer som bröt sig igenom skogarna i nordväst och har slagit sig ned i norra delarna av Jorpagna. Den har sedermera antagit Lysande Vägen som sin religion och har tagit som sed att låta Drakeborgs bontisal kröna kungen. Området har sitt eget mark kallat Trollhem vars markgreve hållls kungens son eller bror.

MARGURLAND
I sydvästra delarna av Jorpagna finns ett litet rike som instiftades av äventyrande echtiska riddare som genom att först ta tjänst hos Argaldrike som legosoldater lyckades erövra flera närliggande fursendömen och med stöd från släktingar från Aidne så lyckades de skapa ett självständigt kungadöme.
Kungen av detta något fattiga rike är formellt sett inte en av furstarna då han aldrig har varit en kejsarens vasaller men anses på alla sett som en av Jorpagnas vasaller.
I övrigt så har kungens vasaller tämligen hårda förläningsavtal med kungen och krävs på en rusttjänst på över 70 dagar per år som är betydligt hårdare än liknande situation i Aidne. Dock så finns här stora möjligheter för stora krigsbyten så det är tämligen populärt för aidniska ädlingar att prova krigslyckan i Margurland. Det relativt stora antalet vasaller som håller grevetitlar skulle dock inte i Aidne anses vara mer än förhöjda baroner, liksom baroner är mer jämställd med en förlänad riddare.
Då alla städer är i kungligt styre så är kungen hårdhänt mot stadsborna vilja till självstyre.

FRIA STÄDERNA
Vid den södra kusten så är de flesta av de större städerna (och ett stort antal mindre städer ) styrt av ett ett svuret sällskap av köpmän och adelsmän som antingen tagit eller fått rätten till självstyre. Dessa stadsråd skapar och upprätthålla lagar, förhandla allianser och kriga utan att tänka på sin nominella herre, kejsaren.
Största av dessa städer är Jorgund.

HISTORIA

För att få en viss grund att stå på så har jag lagt några korta kommentarer för att lägga till grund till det nuvarande Jorpagnas samhälle.


DRAINS DRAKDÖDARE (28-88 E. O]
Drain Drakdödare valdes till kung i norra Jorpagna år 57 e.O. och uppfyller hans fader löfte om att skydda Lysande Vägens område i sydöstra Jorpagna vilket gör att han snabbt hamnar i krig och lyckades efter tjugo års av krig skapa ett välde omfattande nuvarande Erebos, Jorpagna, Berendien och Hynsolge. Midsommardagen 82 e.O. krönts Drain Drakdödare till kejsare av Jorpur av exarken i Ekeborg. Hans väldeomfattar de nuvarande rikerna Erebos, Jorpagna, Berendien och Hynsolge.

KAEL DEN GRYMME (63-99 E.O.)
Sex år senare när Drain dör så delas riket mellans hans fyra söner som genast börjar kriga med varandra och ignorerar exarkens kallelser och inom tre år så är tre av dem döda och hans yngsta son Kael den grymme tar makten i Jorpaga och en åttaårig fred med enstaka furstar gör uppror så giftmördas Kael. Nu delas riket mellan hans tre söner och även dessa hamnar snart i krig med varandra och inom två år så är alla ättlingar till Drain Drakdödare, kejsare av Jorpur, döda och riket hamnar på nytt i händer på lokala länsherrar.

LOTHAR SVARTSKÄGG (310-352 E.O.)
År 347 så lyckades hertigen Lothar göra sig till herre och väljas till kung av Jorpagna och ger snabbt på Erebos men lyckas endast övertala några stormän att svära trohet till honom. Detta är dock tillräckligt för att övertala exarken att kröna honom till ny kejsare år 351 i utbyte mot hans stöd i det nästkommande soltåget. Olyckligtvis stupar kejsar Lothar i striderna efter att ha fått en förgiftat pil i halsen. Ett sorgligt slut för en stor man som hittils varit den sista jorpuriska kejsaren.

Finns inget stöd för detta i källorna jag vet men hittar inget direkt som motsäger det heller. Dels så ville jag inte ha ytterligare en kejsare som styrde ett område inte större än de flesta kungadömerna i Ereb med viktigare är det faktiskt ha funnits någonting att bygga på. Men det är egentligen inte viktigt vad som ingår i kejsardömmet men det borde vara något mer än Jorpagna, åtminstone vita fläcken och delar av Erebos, för att kejsartiteln någon slags historisk tyngd även efter konfluxen.

Hela exarkens kröning är givetvis en hutlös ripp av tyskrom och stöds egentligen inte av någontig med källmaterialet då ingenting säger att lysande vägen hävdar något arv från kejsardömmets makt men då det är den andliga makten att kröna monarkerna (vilket kan ge vissa effekter) och de är hierarkisk organiserade bör kerigasser kröna kungar och kejsare av exarken. Även om jag gillar iden med munkordern som i så fall kan dra ned på kejsarens välde men bör omfatta den vita fläcken och jorpagna.

Kommentarer
För att poängtera att jag inte menar på att saker skall förändras i de andra rikerna så vill jag förtydliga att jag menar endast korta tider under de tidiga historien men till största delen av de senaste sexhundraåen har det var en samling olika furstendömen som krigare med varandra utan några som helst möjliga anspråk på utanför Jorpagna.

Som jag förstår behöver jag några fler hertigdömen, säkerligen delade mellan ett par olika fraktioner.

Sedan enligt diskutionen om kyrkan så kan man helt klart tänka sig att ta bort kerigassen och bontisalerna som furstar/kurrustar/länsherrar. Spelar ingen egentlig roll för mig.

Det är mina tanker över Jorpagna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Pegsus och Mikaels visioner tycks överensstämma mycket väl :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

:shock: Lite för väl. Har mikael klonat sig för att återigen kunna för fram idéen om Jorpagna som det tyskromerska riket...? :wink:
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Lite för väl. Har mikael klonat sig för att återigen kunna för fram idéen om Jorpagna som det tyskromerska riket...?


Jag vill egentligen ha mer inspiration av Italien och Sicilien än Tyskland men för att det skall gå ihop med furstarna så behövs en kejsare och sålunda kurfurstarna. Dock så ville jag dra ned på antalet kejsare och att endast ett fåtal personer har varit kejsare de senaste femhundra åren. När det väljs en kejsare är det en mäktig monark med ett väldigt välde som skall vara respekterad av de omkringliggande länderna trots de är några av Erebs starkaste.

Sedan vill jag gärna betona äventyrliga echtiska evenuellt penniska äventyrarna vilja att skapa ett eget rike, kombinerat med en växande commune-rörelse. Det jag saknar en stark kyrklig position som försöker påtvinga sin överhet på diverse furstar. Dock så enligt de diskutioner i aidne och religion trådarna sett att det verkar inte finnas stöd för kyrkan som furstar, dvs ha påvestatsfunktionen.

Sedan vill jag om det skall finnas riddarorder i landet skall vara solriddarna i de norra delarna som rapporterar endast till exarken.

så det finns en del skillnader men det är tämliga likheter.

Har ni kommit fram något annat?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Pegsus och Mikaels visioner tycks överensstämma mycket väl :D
Bergdahl skrev::shock: Lite för väl. Har mikael klonat sig för att återigen kunna för fram idéen om Jorpagna som det tyskromerska riket...? :wink:
:lol: :lol: :lol:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:
Lite för väl. Har mikael klonat sig för att återigen kunna för fram idéen om Jorpagna som det tyskromerska riket...?

Har ni kommit fram något annat?
Det här var mer eller mindre konsensus efter 11 sidor eller så:


Mikael & Regil skrev:
Hördes det en gongong och trumpeter?

Mäster Regils lista ser som jag sagt tidigare rätt ut, och här är vad jag tycker:

*Återkommande pestepedemier (behöver ju inte vara orsakad av Yersina Pestis)
Det här med olika epedemier som en återkommande faktor som bromsar landets utveckling är OK, men huvuddelen av dessa eller åtminstone de värsta, härjar i Nostratiet.
*Ett splittrat rike, centralstyret är ytterst svagt (det är väl det enda som är kanoniskt)Centralstyre ytterst svagt! Även om viss makt finns hos Kejsarämbetet så har Kejsarna extremt sällan styrka eller lust att använda den. Man behöver inte komma långt från Argald för att centralmakten skall vara värd fis.
* Gott om väpnade konflikter
!!!
* En blandning av furstendömen - kurfurstar, baroner, bontisalfurstar, stadsstater, ordensstater, storhertigar, markgrevar. Många olika titlar. Samma regler - den som har makten styr så länge han kan behålla den.
!!!
* Kan både ha och vara utan Kejsare. I sådant fall helt i händerna på de mäktigaste furstarna (för det mesta). Både två och flera samtidigt emellanåt.Jorpagnerna vill ha en Kejsare, men annars precis så!!!
* En "normal" teknisk och ekonmisk utvecklingsnivå (typ Kardien). Bondebefolkning som klarar sig hyfsat mellan krigen, men tyvärr återkommer dessa alltför ofta.
Japp, fast snarare Berendien/Hynsolge! (skala: Zorakin-Kardien-Berendien/Magilre-Hynsolge-Jorpagna?)
*Religiösa väpnade konflikter - visst, men bara som en sida av myntet. Även krig som startas med religiösa motiv urartar snart till rena maktkamper och furstarna byter sida hur som helst.
! och historiskt sett ett par större krig mellan de två trosriktningarna.
* Fursten bestämmer folkets religion - absolut. Ibland kan skiften vara nog så hastiga. Bontisaler i turbulenta regioner ser till att ha en ämbetsdräkt för var trosinriktning och växlar pragmatisk kläder efter krigets vindar. De enda som behöver akta sig är magiker som kan utsättas för trakasserier om fel furste vinner.
OK, men religion är inte bara maktmedel, folk tror faktiskt också att Etin (Sholak, Marduk osv) existerar och påverkar vardagen, byten är därför inte lätt även om oroliga områden naturligtvis skapar en del pragmatism, men också en hel del religiöst hat.
* Pragmatism och cynism. Dalker och Echter kan förfäras över hur värdslig kyrkan tvingats bli.
Bra! Men se ovan.
* Legoknektar från erebs alla hörn - Kardiska riddare, Dalkiska bågskyttar, Trakoriska kondottiärer, Berendiska spjutbärare, Krunska infanterister, Hynsolgiska "husarer" osv.
!!!
* Joriska ruinsträder med får på Forum Jorpagnum.
!!!
* Utrymme även för andra religioner
!!!


- Som du ser så är det inte alls otänkbart med bontisalfurstar. Situationen kan vara helt annorlunda i Jorpagna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Pegasus
Är du sugen på att läga vantarna på Jorpagna?
Då tycker jag att du skall det! :D
Men... :wink:
Spänn bågen högre. Att köra en kopia på Tyskromerska riket funkar utmärkt då man skall slänga ihop ett Jorpagna till den egna kampanjen. Alla förstår konceptet. men när vi utvecklar ett rike för Ereb 2.0 tycker jag att vi skall nå längre.

Min uppmaning - läs igenom hela tråden. Plocka ur det du gillar. Fundera ut nya grejer. Plocka inspiration från många källor. Släng in lite fantasy. (och glöm inte uråldriga jorpagniska ruiner, i sådant fall förlåter jag dig aldrig :wink: ) :D

Observera att jag egentligen inte kommenterar det du har skrivit, men tycker bara att tyskromerska Jorpagna är för enkelt, för uppenbart.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

mmm, mer eller mindre... :wink: Det finns dock en hel del gott att läsa om du orkar ta dig igenom en del sidor.

verkar som regil han före mig, så min sista kommentar blir väl lite överflödig :oops:
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Intressant.
Återkommande pestepedemier (behöver ju inte vara orsakad av Yersina Pestis)
Det här med olika epedemier som en återkommande faktor som bromsar landets utveckling är OK, men huvuddelen av dessa eller åtminstone de värsta, härjar i Nostratiet.
Vad var orsaken till pesterna?
Är det något som har drabbat resten av Ereb eler bara området mellan Zorakin och Berendien?
* Fursten bestämmer folkets religion - absolut. Ibland kan skiften vara nog så hastiga. Bontisaler i turbulenta regioner ser till att ha en ämbetsdräkt för var trosinriktning och växlar pragmatisk kläder efter krigets vindar. De enda som behöver akta sig är magiker som kan utsättas för trakasserier om fel furste vinner.
OK, men religion är inte bara maktmedel, folk tror faktiskt också att Etin (Sholak, Marduk osv) existerar och påverkar vardagen, byten är därför inte lätt även om oroliga områden naturligtvis skapar en del pragmatism, men också en hel del religiöst hat.
Personligen så ser jag inte just detta elementet, skulle gärna se mindre av religiösa konfliktar då här finns det helt andra orsaker till att krig. Det behövs inte religion för att starta krig. Sedan borde religionskonflikter komma underifrån dvs folket och inte beslutade av fursten. Det skulle innebära ett tyrannisk samhälle vilket i för sig inte är en dålig ide men eftersom rikerna är små så skulle det leda deseration till närmaste grannfursta även bland krigarna. Dock får det gärna finnas olika religionen i området.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Regil skrev:Pegasus
Är du sugen på att läga vantarna på Jorpagna?
Då tycker jag att du skall det! :D
Men... :wink:
Spänn bågen högre. Att köra en kopia på Tyskromerska riket funkar utmärkt då man skall slänga ihop ett Jorpagna till den egna kampanjen. Alla förstår konceptet. men när vi utvecklar ett rike för Ereb 2.0 tycker jag att vi skall nå längre.

Min uppmaning - läs igenom hela tråden. Plocka ur det du gillar. Fundera ut nya grejer. Plocka inspiration från många källor. Släng in lite fantasy. (och glöm inte uråldriga jorpagniska ruiner, i sådant fall förlåter jag dig aldrig :wink: ) :D

Observera att jag egentligen inte kommenterar det du har skrivit, men tycker bara att tyskromerska Jorpagna är för enkelt, för uppenbart.
Jag vill inte ha någon direkt kopia från Tyskrom men jag kände att det är en god utgångspunkt, mer att det är bakgrund till Jorpagna än att det den faktiska verkligheten. Det jag skrev nu var min känsla av Jorpagna.

Jag kan nog tänka mig göra ett mer utförlig version, skall se vad jag kan få ihop.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

En högst ovetande Shagul om sin mkt medeltidsintresserade och kunnige klons idéer:

Ser inte varför inte dina idéer skulle gå att sy ihop med det vi redan kämpat fram. Ser bra ut. Några korta tillägg.

*Orcher i väster och norr står det som sagt i EA. Bergen heter Mörkrets berg, skogen kan för min del ha det lika fantasilösa namnet Mörkrets Skog...or not. iaf som arbetsnamn. Jag för åter fram min idé om att västergränsen följer en flod. På Jopagniska stranden finns en vall, pallisad och bitvis mur som skydd mot de svartfolksklaner som drar runt i Nostratiet och framförallt i skogen, ett Jorpagniskt Danevirke.

*Jorpagna är snarast delat i furstendömen än indelat, så illa är det nog.

*Enligt EA är Argald huvudstad, mitt förslag är att det är för att det är där Kejsarstolen står. Därför anser jag också områdena runt vara attraktiva för en radda av makthungriga furstar som inte vill ha för långt till Argald om tillfälle ges.

*Fria kuststäderna, Jorgundiska Förbundet tycks ju gå att kombinera.

*60 eO som tidpunkt för LV i sydöstra Jorpagna, känns lite tidigt tycker jag.

*Ett större område som första Nyjoriska kejsardömet tål att tänkas på. Vad säger Ghazam för Berendiens del? och Lindén för Erebos del? Jag kan kanske tänka mig en del av Erebos under kortvarigt Jorpagniskt kejsardöme. Hynsolge tycker jag dock utgår direkt.

*2 kejsare, nä under 600 år åtminstone 4-5 st, minimum.

*Pesten drar som jag förstått det västerut från jorpagna mot Nostratiet...

*Kolla vad som skrivits sedan sidan 11 och framåt så finner du vad som skett sedan listan skrevs. Ta inte och riv ner det fina vi kom fram till om Kejsaren och "tillsättningskaoset".

*Istället för solriddare i norr som rapporterar till Exarken får jag föreslå den jorpagniska Den Heliga Odos Orden som visserligen har en egen ordensledare, men som annars endast svarar till Exarken.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Mikael

Kommer nog ändra skogens namn då det räcker med Mörker på den omgivande naturliga gränserna. Men just har inte kommit med något bättre så som arbetsnamn så duger det. Jag ser ser inget problem med en flod som västgräns om vi förutsätter att det diverse illvilliga svartfolk och barbarer på andra sidan blandat med en del modiga kolonister. Om jag minns rätt så skulle Nostraliet vara tämligen vildsint och farligt, därmed så tycker jag en flodgräns är god ide. Som någon nämnde tidigare i tråden så uppstår gärna kulturer längs floder med det är bra gränser då är ofta något begränsad övergångsmöjligheter för större styrkor.

Jorpagna är delat i furstendömen, jag har inga problem med detta.

Argald - Hur kom ni fram till det?

Jag hade först tidlagt första kejsaren till 200-talet men ångrade mig och kapade tvåhundra år för att demonstrera. Frågan är mer om kejsarkröningen skall vara kopplat till LV. Väldigt mycket Tyskrom. Jag har delade menar om detta.

Hynsolge skall bort, var dumt tänkt av mig.

Kan leva med 4-5 kejsare, viktigare är att det inte har varit en lång rad kejsare från 60 och framåt.

Hittade endast något om kurfurstar och munkarna, vissa kommentarer om ärftligt kejsartron. Exakt vad är det du menar med tillsättningskaoset? Dock är ärftlig kejsartron uteslutet för mig.

När det gäller riddarordrar så vill jag gärna att de skall vara något mer landbaserade. Solriddarna var etablerade i Aidne men saknade syfte och jag menar på att man kan göra något intressant av dem. Jag kommenterat detta i LV-tråden och solriddarordern men hittils verkar det som jag är tämligen ensam om att vilja att lämna deras roll som tempelväktare och göra dem till orchjägare. Jag kan dock tänka mig att ha solriddarna i Aidne mot orcherna där (slå ihop dem med tornriddarna) och ha odoriddarna i Jorpagna och Berendien. För att inte sprida dess verksamhet på för stor yta. Tänker lite tempelherrar och tyska orden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Argald som huvudstad är en tolkning av EAs färgkarta.

Mörka skogen behöver ett bättre namn.

Bergdahl har föreslagit att rötan har en koppling till Tupagon och Köttbitarna. Något demoniskt som ligger i marken och rötar vilket ger utbrott med jämna mellanrum. Vad är det? Var finns det? Ett uppdrag för RP?
Kanske kan man tänka sig att alla kurfurstar faktiskt tillhör den dalkiska grenen. Det är detta som furstarna som bildat det Camardiska förbundet (om vi ska ha med det) är mot. Alla kejsare hittills ser de som caddister och därmed kätterska. Förbundets mål är att med krig omvända resten av Jorpagna till den enda rätta tron, den aidniska och utropa en republik som skulle få slut på de eviga krigen utan att inskränka furstendömenas frihet och deras handelsrättigheter och kanske skapa rättvisare tullar furstendömena emellan, vilket alla skulle tjäna på i slutändan. Det hela bäddar för ett större "religions"krig relativt snart...
Låter bra Adragoor, och kejsarinstitutet och kurfurstarnas inflytande införde ju innan schismen vilket är en anledning till deras lojalitet till den sanna vägen.
Låter bra för min del också. Kul med lite caddistiska fästen på fastlandet...
Regil skrev:Spånar vidare:

* Kejsaren besitter alltid purpurtronen i huvudstaden
* Smörjes av imperatorieordens munkar, en kvarleva av envis stockkonservatism från imperietiden. Tillber kejsaren som helig och är mycket tjuriga när de skall övertalas att smörja en ny kejsare. Har dock en förmåga att till slut böja sig för hot om våld och mutor. Skinntorra rakade surgubbar i togor.
* Måste hyllas av mäktiga furstar när han bestiger tronen, annars så blir imperatoriemunkarna ännu surare och tillsättningen illigetim. (Här får vi in stöd av furstar, utan formella fursteval)
* Ärvs från far till son
* Kejsaren bör kunna luta sig mot ett fantastisk släkträd som dras tillbaka till de Jurpagniske kejsarna, eller den första nye kejsaren för Jorpagna (vem det nu var. Någon riksenare 100 eO kanske?)

* Imperatoriemunkarna har sitt tillhåll i ett enormt men nergånget palats på en kulle mitt i huvudstaden (Grivela antar jag, även om det knappt bor någon här). När det blir för oroligt tar de sin tillflykt till stadens katakomber och kan hålla sig gömda där i flera år om det kniper.
vije skrev:
Mikael skrev:Om det inte finns några som har rätt att välja/tillsätta en kejsare (eller andra regler/strukturer); mängder av furstar kan göra anspråk som ättlingar; och Kejsarna allt som oftast varit svaga och haft liten makt...vad är det då som gör att en Kejsare accepteras?
Jag kunde tänka mig att just det är ett av problemen i Jorpagna - Kejsaren accepteras inte tillräckligt. De flesta drömmer ibland om en mäktig kejsare och ett enat fornstort rike, men i praktiken börjar det vara en omöjlighet.
Att folk ändå strävar efter titeln beror på dessa gamla drömmar och den lilla makt som fragmenten av dem ger.

Regils kejsarkriterier ser bra ut, gillar mycket imperatorieordens surgubbar :D. Jag kunde tänka mig att det finns otaliga varianter på hur kejsaren kan hävda sin tron. På det sättet finns det alltid fog för missnöjda röster och gnäll. Det är mer eller mindre omöjligt att utse en fullt tillfredställande kejsare.
- Enligt det kejserliga regalietestamentet skall smörjningen ske i Kröningstemplet, men de visa är oeniga om vilken av forntidens alla praktfulla ruiner det rör sig om.
- Vissa anser att det krävs godkännande av samtliga kurfurstar (vissa kurfursteätter är utdöda), andra anser att gudarna medelst 7 järtecken skall välsigna det hela, osv.
- Enligt de spröda luntor som man hittat av epistessorn och riksskalderaren Habural Diktorus volymösa samlingar bär kejsaren alltid ett heligt spjut av elfenben, samt en ämbetsbrosch. Båda dessa har varit försvunna sedan länge... (?)

Väldigt många furstar är cyniska och tror inte mera på kejsarväldet överhuvudtaget. De har lärt sig att kejsaren vanligtvis är varken starkare eller pålitligare än grannfursten, och om det är nånting man vet som jorpagnisk markfurste, är det att grannen oftast är lika pålitlig som en slagen borsthund.

Kunde kanske kejsartiteln vara ärftlig (alltså far - son), men att varje kejsare skall smörjas och godkännas osv så att det alltid finns möjligheter för villiga att krångla till det hela. Och iom att ingen till 100% kan känna sig legitimerad på tronen, så finns det alltid goda chanser för hugade kurfurstar att föra fram egna kandidater och motarbeta gamla kejsararvingar.
Mikael skrev:Bra Regil, några frågor och kommentarer:
* Jorpagnas huvudstad är som EA får tolkas Argald i inlandet.
* Detta hindrar inte att imperatorieordens säte är i eller nära Grivela.
* Arvkejsardöme tycker jag inte är lika spännande, men kanske är det en lösning (tänker återigen på Kejsaren/daimyos/shogun i Japan).
*
Måste hyllas av mäktiga furstar när han bestiger tronen, annars så blir imperatoriemunkarna ännu surare och tillsättningen illigetim. (Här får vi in stöd av furstar, utan formella fursteval)
Känns lite osäkert. Måste annars illegetim? Menar du att orden kommer med förslag på kejsare (om det nu inte finns en arvinge) som de ser till att förankra bland mäktiga furstar? Eller förväntas en furste hylla den av Imperatormunarna smorde, annars så...? Vad händer i en situation med en tronarvinge som munkarna men inte furstarna vill ha?

Edit: Tycker ditt resonemang ser bra ut Vije, en rolig och orolig lösning som nog passar de flesta, och Jorpagna väldigt väl. I denna lösning är inte heller arvstron nödvädig då blodsband och kejsarätt "räcker". Alla har det men få ha legitimitet i de varierande cermonierna.
Regil skrev:Jag tänkte att imperatoriemunkarna sitter på sin kulle och väntar på att någon skall komma med en kejsarkandidat. De har ingen makt alls utöver att vara nödvändiga vid den traditionella smörjningen. När en kandidat förs fram så inspekterar de äkthet, anor, järtecken och gamla luntor. Även inom orden finns olika falanger som hävdar olika traditioner, alla lika övertygade om att just deras pergamentbit sitter på den uråldriga sanningen. Själva ceremonin varierar därför från gång till gång enligt Vijes förslag.

Vad gäller stöd från furstar så menar jag att det blir ingen riuktig ceremoni om det inte finns pompa och ståt, makgrevar, kurfurstar, storhertigar, prinsar, friherrar och borgriddare på plats att hylla den nye kejsaren, annars så blir det inte riktigt. (kejsar Dominitas som kröntes 373 fick uppleva det då han kröntes i smyg endast bevittnat av imperatoriemunkarna och sina väpnare. Ingen tog honom någonsin på allvar och år 375 jagades han så iväg och förklarades som illegitim av en enad här av kurfurstar som sedan insatte kejsar Augustin under stor pompa och ståt. Augustin blev sedan en ovanligt stark kejsare och lyckades faktiskt driva in skatt från över en tredjedel av riket innan han tragiskt giftmördades på sitt 54-årskalas).

Imperatoriemunkarna för inte fram egna arvingar, de är helt passiva tills det är dags att smörja och kröna en ny kejsare, helt enligt uråldriga traditioner (det är denna passivitet som gör att de har klarat sig genom århundradena).

Tänkte att alla kejsare tar sig ett namn på Kejserlig jori för att understryka sin upphöjdhet.
Regil skrev:
Mikael skrev:Någon, kanske Regil eller Vije kan tänka sig att samanfatta Kejsaren och det runt honom vi kokat ihop nu!? :)
Jag tar på mig uppdraget. :D

Kan vi inte försöka få ihop Jorpagna med gemensamma ansträgningar? Jag skulle tycka att det vore väldigt roligt att se vad vi kan åstadkomma som gemensam insats. Om jag skriver lite om kejsaren och rötan så kanske Mikael kan göra de ändringar som krävs i DHOO orden (inte så stora, men lite om kejsaren etc.) och skriva något om Jorgundiska hansan, Adragoor kanske kan beskriva det camardiska förbundet, Anders skriva något om relationen mellan dalkiska och aidniska kyrkan i landet och kanske något kort om övriga religioner, Vije ta en fri roll på mittfältet och skriver om vad som faller honom in och andra hoppa in där de känner. Alla kan kanske bidra med korta nedslag i historien, blixtbelysningar av hur Jorpagna fungerar.

Inget behöver vara långt, en sida här, en halv där och kanske bara några rader om en stad, en händelse eller en furste. Rätt snart kan vi nog få ihop något som motsvarar landsbeskrivningarna i EA boxen, vilket torde kunna vara fullt tillräckligt. Vad säger ni? 8)

Vad gäller antydan om demoniskt urspung vad gäller rötan så är jag inte främmande. Har börjat umgås med tanken att det är något som går att göra något åt. kan man inte tänka sig att åren efter att en epedemi passerar föds osedvanligt många missbildade barn?
Ett försök till sammanställning av konsensus avs kejsare och hur de tillsätts. Kan man tänka sig 5-10, men bara 2 (dina 2) har regerat över hela stor Jorpagna? Det är säkert flera av ovanstående skribenter som skulle tycka det var roligt att bidra med en kejsare och hur den fick sin legitimitet. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor.
Jag antar att du i din påbörjade karta har med Grivela :roll: , och en kuststad som stämmer med EAK för var kerisgassätet skall ligga.

Önskar också en stad öster om "Elftanzenskogen" vid handelsleden genom Annoniska passet. Salebäck som är civilisationens utpost, sista staden, innan vildmarken i Mefimor och Trasimo. Staden ligger idag bara någon kilometer från ruinerna av den antika staden och dess fort. Staden försörjs med ännu fungerande akvedukt från bergen.

Sedan var det Birkes idé om Landoriskt högland och min idé om "Västervirke" längs gränsfloden i väster...får de plats?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Tack Mikael för en bra sammanställning. Jag hade de läst de flesta av de här posterna men hade inte fått någon direkt sammanställning i mitt huvud. Detta var utmärkt men jag har en del saker som jag ser anorlunda på.

Finns ingen huvudstad, då kejsaren drar runt i riket med sin här för att visa sin makt eller sitter i hans egna domäner vilket kan vara i olika delar av riket, varierande kejsare till kejsare. Dock så görs kröningen på en bestämd plats av kerigassen (detta kan vara Argald) men endast till kung av Jorpagna. Ser inte honom som en maktlös marionett utan faktiskt hållt ett inflytande över delar av riket och i andra har varit demonstrera makten med vapenmakt, därav tämligen omfattande strider även efter kejsarvalet. Antalet kejsare är jag öppen för men inte alltför många. Dock även de starkaste kejsarna har varit beroende av de starkare furstarna att hålla ordning i riket och decentraliseringen har alltid var stark. Kejsarna har vanligtvis haft utspridda domäner och ingen stark maktbas därav hovet och huvudstaden har flyttat med kejsaren.

Gillar iden med imperiummunkarna, visserligen krönts krönts monarken numera av kerigassen men det är först när munkarna har krönt honom som han erkänns som kejsare. Ser munkarna lite som profeterna i 300, korrupta, maktlystna och vanställda men en fruktansvärd anseende. Helt klart är furstarna behöver se något slags bevis för detta, kan vara deltagande men kanske ett speciellt föremål som alltid förs tillbaka munkarna när kejsaren dör eller tappar sin makt. Kan tänka mig ett svärd som Excalibur men är helt öppen för förslag för detta.

Gällande religioner så vill jag gärna att aidniska LV är störst, men även dalkiska LV och en av de polyteistiska religioner (Unga Gudarna eller Hynsolges, vad hette den nu igen?).

Ser gärna ett starkt inslag av magiker i Jorpagna
Skriv svar