Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skall bli spännande att se dina förslag för Jorpagna! :D

Vi har kämpat hårt för den konsensus vi fann i en "maktlös" kejsare och det stora antal legetimerings sätt en sådan kan tillsättas på, och det vill jag inte nu skall försvinna. Med undantag av dina två riktiga kejsare tycker jag övriga skall ha varit förhållandevs maktlösa och i händerna på furstarna.

Ett ambulerande hov låter helt OK, även om flera furstar säkert helst hade sett att kejsaren höll sig borta. "Huvudstad" är dock Argald, men inte som central ort för centrala verk osv då detta saknas i Jorpagna. Här finns dock tronen som många furstar och lärde anser viktig för kejsartiteln.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Vi har kämpat hårt för den konsensus vi fann i en "maktlös" kejsare och det stora antal legetimerings sätt en sådan kan tillsättas på, och det vill jag inte nu skall försvinna.
Vad menas exakt med maktlös kejsare. Är det så att han är helt maktlös har jag problem med det. Är det så han är maktlös i stora delar av riket och är helt beroende på furstarnas välvilja och stöd så är jag med på det.
Med undantag av dina två riktiga kejsare tycker jag övriga skall ha varit förhållandevs maktlösa och i händerna på furstarna.
Det kan jag leva med.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Ett ambulerande hov låter helt OK, även om flera furstar säkert helst hade sett att kejsaren höll sig borta. "Huvudstad" är dock Argald, men inte som central ort för centrala verk osv då detta saknas i Jorpagna. Här finns dock tronen som många furstar och lärde anser viktig för kejsartiteln.
Kan man tänka sig att det är kurfurstarna erkänner valet som Jorpagnas kung och kerigassen kröner honom.

Munkarna skulle vara på en annan plats om jag minns rätt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

pegasus skrev:
Vi har kämpat hårt för den konsensus vi fann i en "maktlös" kejsare och det stora antal legetimerings sätt en sådan kan tillsättas på, och det vill jag inte nu skall försvinna.
Vad menas exakt med maktlös kejsare. Är det så att han är helt maktlös har jag problem med det. Är det så han är maktlös i stora delar av riket och är helt beroende på furstarnas välvilja och stöd så är jag med på det.
Med undantag av dina två riktiga kejsare tycker jag övriga skall ha varit förhållandevs maktlösa och i händerna på furstarna.
Det kan jag leva med.
Jag vet inte riktigt hur maktlös maktlös skall vara. :P
Är det så han är maktlös i stora delar av riket och är helt beroende på furstarnas välvilja och stöd så är jag med på det.
Det låter riktigt. Ta du och kör vidare därifrån så får forumet reagera.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

pegasus skrev:
Ett ambulerande hov låter helt OK, även om flera furstar säkert helst hade sett att kejsaren höll sig borta. "Huvudstad" är dock Argald, men inte som central ort för centrala verk osv då detta saknas i Jorpagna. Här finns dock tronen som många furstar och lärde anser viktig för kejsartiteln.
Kan man tänka sig att det är kurfurstarna erkänner valet som Jorpagnas kung och kerigassen kröner honom.

Munkarna skulle vara på en annan plats om jag minns rätt?
Fine with me.
Japp, munkarna skall befinna sig i Grivela.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Ok, då kör jag vidare på detta och se var vart jag hamnar. När jag har något mer konkret så lägger jag ut på forumet så jag se vad ni tycker.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Adragoor.
Jag antar att du i din påbörjade karta har med Grivela :roll: , och en kuststad som stämmer med EAK för var kerisgassätet skall ligga.

Önskar också en stad öster om "Elftanzenskogen" vid handelsleden genom Annoniska passet. Salebäck som är civilisationens utpost, sista staden, innan vildmarken i Mefimor och Trasimo. Staden ligger idag bara någon kilometer från ruinerna av den antika staden och dess fort. Staden försörjs med ännu fungerande akvedukt från bergen.

Sedan var det Birkes idé om Landoriskt högland och min idé om "Västervirke" längs gränsfloden i väster...får de plats?
Ska ha önskemålen i åtanke.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Pegasus, efter att ha ögnat igenom det du skrivit känner jag att du är på väg att i en riktning med Jorpagna som i mitt tycke känns som det bryter mer eller mindre med det enda officiella som står om landet att det är splittrat i hundratals fustendömen och att det i stor utsträckning saknar centralt styre. Iom att så lite finns skrivet om Jorpagna ser jag inte riktigt någon anledning till att bryta med det lilla som finns. Sen så finns det en hel del "kristna" feodala riken i Ereb, behövs det verkligen ett till? Ser hellre att vi gemensamt låter fantasin flöda och tar fram något mer unikt för ett av erebs mer anrika länder, än en kopia av tyskromerska riket. Vidare...
Till att börja med så bör det ha funnits en kejsare vid något tillfälle men ett tämligen utspritt rike och beroende av sina starkare vasaller. Ser att detta är någonting som skall kopplas ihop med Erebos och Berendien samt möjligtvis Hynsolge. Det är kanske lite väl tyskrommerska riket men det kan inte hjälpas. Det finns utrymma i både Erebos och Hynsolge men är osäker på Berendien då jag saknar uppgifter om det.
Du är medveten om att Imperium Iorpagna hade kejsare va? Meningen "De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden." anser jag inte behöver betyda att det i landet idag finns eller att det efter konfluxen har funnits någon kejsare. Nu hade vi tidigare kommit fram till någon form av koncensus om att det bör finns någon form av kejserlig institution i landet som en relik av det forna imperiet. Kejsaren kan faktiskt vara mer eller mindre maktlös, och endast ha någon form av ceremoniel roll, likt kejsaren i Japan under shoguneran. Kanske har kejsarna större delen av tiden efter konfluxen mer fungerat som marionetter åt olika mäktiga furstar.

Vidare blir det problematisk att låta Jorpagna efter konfluxen vara såpass starkt att det erövrat Erebos, Berendien och ev. Hynsolge. Hur rimmar det med "De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden. Omdrådet är numera uppslittrat på flera hundra små självständiga fursendömen, vars interna intriger hindrar de flesta former av centralt styre"?

Har tidigare tryckt på att inte låta Den lysande vägen bli för dominerande i Jorpagna och jag anser att det fortfarande är viktigt bl.a. för att göra riket lite mer dynamiskt.

Kortfattat vill jag inte att området skall bli för centralstyrt, vilket jag tror är ett problem med en allt för mäktig kejsare och ett fåtal mäktiga furstar samt en dominerande roll för LV.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden."

På den här punkten har Bergdahl rätt, det rimmar hemskt illa med två storkejsare som kontrollerat inte bara Jorpagna utan även rikena runt om. Detta är också den viktigaste punkten till varför Kejsaren skall vara "maktlös" marionett med "endast" symboliskt värde.

...
Eller så är det inte så illa. Beskrivningen "aldrig riktigt hämtat sig" kan ju syfta på att Jorpagna till skillnad från sina grannar fortfarande saknar centralmakt och förblivit splittrat, inte att det historiskt inte funnits två mycket korta regeringsperioder när en man lyckades hålla allt land.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Pegasus skrev:
DRAINS DRAKDÖDARE (28-88 E. O]Drain Drakdödare valdes till kung i norra Jorpagna år 57 e.O. och uppfyller hans fader löfte om att skydda Lysande Vägens område i sydöstra Jorpagna vilket gör att han snabbt hamnar i krig och lyckades efter tjugo års av krig skapa ett välde omfattande nuvarande Erebos, Jorpagna, Berendien och Hynsolge. Midsommardagen 82 e.O. krönts Drain Drakdödare till kejsare av Jorpur av exarken i Ekeborg. Hans väldeomfattar de nuvarande rikerna Erebos, Jorpagna, Berendien och Hynsolge.

KAEL DEN GRYMME (63-99 E.O.)
Sex år senare när Drain dör så delas riket mellans hans fyra söner som genast börjar kriga med varandra och ignorerar exarkens kallelser och inom tre år så är tre av dem döda och hans yngsta son Kael den grymme tar makten i Jorpaga och en åttaårig fred med enstaka furstar gör uppror så giftmördas Kael. Nu delas riket mellan hans tre söner och även dessa hamnar snart i krig med varandra och inom två år så är alla ättlingar till Drain Drakdödare, kejsare av Jorpur, döda och riket hamnar på nytt i händer på lokala länsherrar.

LOTHAR SVARTSKÄGG (310-352 E.O.)
År 347 så lyckades hertigen Lothar göra sig till herre och väljas till kung av Jorpagna och ger snabbt på Erebos men lyckas endast övertala några stormän att svära trohet till honom. Detta är dock tillräckligt för att övertala exarken att kröna honom till ny kejsare år 351 i utbyte mot hans stöd i det nästkommande soltåget. Olyckligtvis stupar kejsar Lothar i striderna efter att ha fått en förgiftat pil i halsen. Ett sorgligt slut för en stor man som hittils varit den sista jorpuriska kejsaren.

Finns inget stöd för detta i källorna jag vet men hittar inget direkt som motsäger det heller. Dels så ville jag inte ha ytterligare en kejsare som styrde ett område inte större än de flesta kungadömerna i Ereb med viktigare är det faktiskt ha funnits någonting att bygga på. Men det är egentligen inte viktigt vad som ingår i kejsardömmet men det borde vara något mer än Jorpagna, åtminstone vita fläcken och delar av Erebos, för att kejsartiteln någon slags historisk tyngd även efter konfluxen.

Hela exarkens kröning är givetvis en hutlös ripp av tyskrom och stöds egentligen inte av någontig med källmaterialet då ingenting säger att lysande vägen hävdar något arv från kejsardömmets makt men då det är den andliga makten att kröna monarkerna (vilket kan ge vissa effekter) och de är hierarkisk organiserade bör kerigasser kröna kungar och kejsare av exarken. Även om jag gillar iden med munkordern som i så fall kan dra ned på kejsarens välde men bör omfatta den vita fläcken och jorpagna.

Kommentarer
För att poängtera att jag inte menar på att saker skall förändras i de andra rikerna så vill jag förtydliga att jag menar endast korta tider under de tidiga historien men till största delen av de senaste sexhundraåen har det var en samling olika furstendömen som krigare med varandra utan några som helst möjliga anspråk på utanför Jorpagna.

Som jag förstår behöver jag några fler hertigdömen, säkerligen delade mellan ett par olika fraktioner.

Sedan enligt diskutionen om kyrkan så kan man helt klart tänka sig att ta bort kerigassen och bontisalerna som furstar/kurrustar/länsherrar. Spelar ingen egentlig roll för mig.

Det är mina tanker över Jorpagna.
Jag väljer inte att kommentera Jorpagna för närvarande. Jag har inte satt mig in i alla kontroverser (för sådana finns!) men jag vill bara tipsa om att det inte är så lätt att blanda in andra länder i sitt eget lands historia om det inte redan är officiellt material. Exempelvis Berendien har redan en tidslinje (Historik) som är hyggligt accepterad och delvis officiell (vill jag minnas). Här är ett brottstycke ur den under tidsskedet som berör nämnde Drain Drakdödaren.
Ghazam skrev:
57 f.O Hjälten Gabrandus genomför en rad stordåd och äventyr på Tolan med hjälp av sina vänner filuren Fipus, stavmagikern Tychon och alvkvinnan Auliania och som ger upphov till många sägner, sagor och sånger. Exempelvis räddar han krigsherren i Entikas dotter undan en häxmästare i Kungaskogen, och stjäl trollhövdingen Rutasch krona i Erbulasbergen. Med Gabrandus i spetsen rensas nordvästra Tolan från svartfolk. Dessa går dock till motangrepp och ett långt krig mot orcherna börjar.

49 f.O Hövdingen i Entika, Tebarchus lyckas med Gabrandus hjälp att ena alla hövdingarna i norra Tolan, och blir själv vald till kung. Man är egentligen djupt oense, men man inser att man måste enas om man skall kunna motstå svartfolken.

29 f.O Kusterus från Atrema väljs till kung efter Tebarchus död.

4 f.O Kusterus stupar i ett bakhåll och Entika blir återigen residensstad genom Bermond som väljs till kung. Året därpå anfaller orcherna i en massiv offensiv som tränger tillbaka berendierna till sina befästa städer och borgar. Endast Atrema i norr är fritt.

0 Odo föds på Caddo. Året markerar också vändpunkten i kriget mot orcherna, efter att Bermonds yngste son Ilmond lyckas få med sig alverna i kriget. Med Landoris hjälp hävs belägringarna av Entika och Lindaros.

7 Slaget vid Sankmas Klint. Orchernas huvudhär besegras i ett väldigt slag av Bermond och hans söners alvunderstödda armé. Även halvlängdsmän, vargmän, kentaurer, satyrer, ankor och dvärgar uppges ha bidragit med trupper för att rensa Tolan från svarterna. Kung Bermond ger sina närmaste kämpar olika delar av Berendien som belöning – feodalsystemet införs. Även de icke-mänskliga raserna belönas, Bermond lovar att inte röra alvernas skogar och evig fred med Landori, samt att ingen icke-mänsklig varelse (förutom svartfolk) skall nekas att bo i Berendien och skall inte förföljas där. Kung Bermond utropar därmed konungariket Berendien från Landoris gräns i norr till Erbulasbergen i söder. Från den här tiden härstammar också berendiernas öppna sinne för andra folk och kulturer. Bermond kallas i historieskrifterna för Riksfader.

9 Ilmond Bermondsson äktar alvprinsessan Dimladramis av Landori och får tillnamnet Alvvige.

17 Bermond Riksfader dör av ålder. Hans son Berik väljs till kung och Berendien är i praktiken ett arvkungarike.

26 Berik dör. Han efterträds av sin bror Brumund.

39 Brumund dör i sjukdom. Folket vill ha Ilmond Alvvige till konung, vilket efter viss övertalning lyckas. Dimladramis vänder dock efter några år tillbaka till Landori till konungens stora sorg.

48 Ilmond abdikerar och återvänder till Landori och efterlämnar tronen till Beriks son Bermond II.

51 Det stora Sholaktemplet börjar byggas i Entika.

67 Bermond III kung.

69 Den forna joriska staden Ventimiglia återuppbyggs av Bermond.

81 Bermond IV kröns mycket ung, hans regering leds av den numera legendariske stavmagikern Tychon, rådgivare till alla Berendiens kungar.

85 Tychon mördas av sin lärjunge Zedufar. Han sörjs av den unge kung Bermond. Zedufar blir dennes ärkefiende.

114 Sommarspelen i Entika hålls för första gången till Ninnaves och Vishas ära.

155 Bermond IV dör, 91 år gammal. Han efterträds av sin sonson Amkrest.

157 Amkrest luras i döden av Zedufar, som erövrar tronen och ett skräckvälde inleds.

Det finns inte något Jorpagniskt krig eller invasion i Berendiens tidslinje under år 57 eO. Just nu! Det betyder inte att det inte kan efterkonstrueras. Vad du bör göra är att lyfta frågan i Berendien och se efter hur folk reagerar...i synnerhet Ghazam som är landsansvarig.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Bergendal

Jag ville ha en bakgrund av en feodal kejsare för att ta fram benämningen furste som benämning för alla hans vasaller. Där har då uppsplittringen i flera hundra furstendömen. Dessa intrigerar ständigt mot varandra och hindrar ett centralt styre. Dock så uppstår även allianser och mindre feodala riken inom riket men dessa är mer i form av lösa allianser som kan änras när som helst. Ser inte som jag bryter mot den officiella texten.

Enligt officiellt material finns en kerigass och LV i Jorpagna. Gick dock för långt med kröningen och övergick snabbt på munkarna. Skulle varit mer tydlig om detta.

Jag ville ha två kejsare (Drain 82-88 och Lothar 351-352) och en kung (Kael 91-99) som hade en någonlunda stabil styre över Jorpagna, sedan gav jag inför viljan att det skulle ha funnits uppåt tio kejsare då var något som ni hade bestämt er för.

Tyskrom skulle vara en utgångspunkt och jag hade helt klart tänkt att frångå den med betydligt mer fantasyinslag men jag tycker feodalism är härlig utgångspunkt för så mycket kan göras med den. Dock ser jag inte så mycket av Jorpagna som överlever utöver gamla ruiner, någon enstaka kvarleva i form av lagar och traditioner. Om ni vill ha någon slags kejsardöme/republik inspirerad version av Jorpagna så passar inte mina ideér in alls. Kejsar-titeln är en sådan men jag anser att den har stor vördnad i Jorpagna och kan inte ges som en tom titel. En maktlös kejsare i handen på en eller flera krigsledare tycker jag bryter mot texten. Håller dock med att mer fantasyelement skall in i Jorpagna, har ett par ideer jag arbetar med.

Jag har vill ha LV (både grenar), en polyteisisk religion (Unga Gudarna eller Parbagerna) samt någon slags naturreligion i norra delarna.

Min tanke vore att just nu finns ingen kejsare, ingen huvudstad och ingen centraliserad makt. All makt ligger hos furstarna. Finns några furstar som är något mäktigare än övriga men ingen som skulle kontrollera en större del av riket eller ens ha inflytande över dessa. Jag såg att jag hade egentligen felformulerat kurfurstarna, de är normalt några av de mäktigare furstarna men de jag nämnde kommer inte vara alla av de mäktigare furstarna, alla större furstar är inte automatisk kurfurstar. Kurfurstar är mer en fråga om härkomst och anseende är verklig makt.

Angåene Drainriket så var det en kort period för över femhundra år sedan, Erebos bestod av en mängd små stormän och Hynsolge var denna tid endast stamsamhällen. Berendien hittade jag inga källor till. Jag tyckte det var osannolikt att det aldrig har varit mer än hundratals furstendömen utan små korta perioden kan ha funnits någon som kunde kallas rike.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Mikael skrev:"De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden."

På den här punkten har Bergdahl rätt, det rimmar hemskt illa med två storkejsare som kontrollerat inte bara Jorpagna utan även rikena runt om. Detta är också den viktigaste punkten till varför Kejsaren skall vara "maktlös" marionett med "endast" symboliskt värde.

...
Eller så är det inte så illa. Beskrivningen "aldrig riktigt hämtat sig" kan ju syfta på att Jorpagna till skillnad från sina grannar fortfarande saknar centralmakt och förblivit splittrat, inte att det historiskt inte funnits två mycket korta regeringsperioder när en man lyckades hålla allt land.
Jag tänkte att just den formuleringen avser ekonomin.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Det finns inte något Jorpagniskt krig eller invasion i Berendiens tidslinje under år 57 eO. Just nu! Det betyder inte att det inte kan efterkonstrueras. Vad du bör göra är att lyfta frågan i Berendien och se efter hur folk reagerar...i synnerhet Ghazam som är landsansvarig.
Jag skall först förtydla tanken bakom texten. År 57 så kontrollerade den endast en del av Jorpagna, Berendien var på inga sätt inblandet i hans rike då. År 77 så var situationen att Berendien eller delar av Berendien var under hans kontroll. Då hade han Drain troligen krigat med Berendien i de senaste fem åren.

När jag skrev detta så hade jag inte några käller tlll Berendien och tittade inte wikin. Det skulle innebära att det som mest rör sig om tio - femton år och ansåg att ett kort krig skulle berika historien.

Gällande att passa in det i de andra länderna så skall givetvis fråga Ghazin och anpassa årtalen så att det passar alla ansvariga. Historien är endast en grov skiss på några saker som jag tyckte var viktigt men detaljerna kan ändras.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ett vänskapligt tips bara! Kolla upp på Berendientråden.

Personligen tror jag att om du vill ha in ett krig med Berendien skulle det vara enklare för dig att föra fram att en Kejsare Drain temporärt lyckades få kontroll över Atrema med omkringliggande landsbygd/hertigdöme. Varvid nämnde Kejsare storvulet proklamerade sig som Kejsare av Jorpagna, Berendien, de Erebosiska öarna och Hynsolge. Huruvida han överhuvudtaget sätter sin fot i de två sista länderna är en annan sak. (Jag tvivlar ändå lite på att Jorpagna skulle klara av att föra krig mot Erebos och Berendien samtidigt. Ens enat, ens vid denna tid.)

Eventuellt gör han kanske slutligen ett försök att erövra land västerut men hamnar i det röt- och svartfolksbesmittade området Nostrariet och dör snöpligen i någon form av rödsot eller pest envist hostande att han återgett Jorpagna sin rättmätiga glans.

En sak till. Berendierna har vid denna tidpunkt omfattande stöd av alverna och älvfolken i Landori. Och landvägen till Berendien går nästan över deras domvärjor och de skulle inte se med glädje på en massa Jorpagniska soldater kommande åt det hållet. Alver lever länge och deras minne och långsinthet är löjligt seglivat. De minns säkert fortfarande sitt senaste krig med Imperium Jorpagnum. Jag tror inte att Berendien skulle vara ett så enkelt byte.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-11 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Frax

Tack för tipset och jag har inte läst igenom Berendien tråden men jag ställde frågan till Ghazam, få se vad han svarar.

Tanken var att han krigade med dem var för sig och inte samtidigt och lyckades få erövrade områden att snabbt ingå i hans rike och bidra med krigare. Hans framgång skulle mest bero på hans karisma och inte på ren krigsmakt.
Skriv svar