Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Väldigt rolig läsning.
Svordomar var särskilt framstående men även Jorpagnas rygghuggarmentalitet. Bra skrivet.

Om jag skall vara jättepetig så tycker jag personligen att benämningen general inte hör till feodala arméer utan är mer passade mer organiserade militärer. I stället skulle jag rekommendera kaptener alternativt befälhavare. Men det är en smakfråga och sänker på inget sätt den utmärkta kvaliteten på berättelsen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan man tänka sig att det finns ett mindre nät av fortfarande användbara (om än något igenvuxna) kejserliga kanaler i Jorpagna, trafikerade av pråmar, som sammanbinder landets floder i norr (så slapp de antika nordjorpagnerna åka till havet varje gång :P )?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Kan man tänka sig att det finns ett mindre nät av fortfarande användbara (om än något igenvuxna) kejserliga kanaler i Jorpagna, trafikerade av pråmar, som sammanbinder landets floder i norr (så slapp de antika nordjorpagnerna åka till havet varje gång :P )?
Kan jag absolut tanka mig! Några går kaske aven i akveduktliknande konstruktioner (eller varfor inte i akvedukter? :? ) en bit ovan mark?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Kan man tänka sig att det finns ett mindre nät av fortfarande användbara (om än något igenvuxna) kejserliga kanaler i Jorpagna, trafikerade av pråmar, som sammanbinder landets floder i norr (så slapp de antika nordjorpagnerna åka till havet varje gång :P )?
Kan jag absolut tanka mig! Några går kaske aven i akveduktliknande konstruktioner (eller varfor inte i akvedukter? :? ) en bit ovan mark?
Det var ju häftigt!
Akvedukter 25 alnar upp i luften där flodpråmar sakta glider fram. Städer som binds samman av akveduktkanaler högt uppe i luften, mellan branta toppar. Givetvis numera nästan övergivna, men någon av dem kanske fortfarande blomstrar?

Genom den av kanjoner genomskurna xxx-dalen som ligger mellan den bördiga yyy-slätten och Grivela byggde jorpagnierna ett imponerande nätverk av akvedukter som band samman de båda kulturområdena.

något sådant, går att spåna vidare.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

vije skrev:Här en liten text som jag tänkte mig till ett äventyrsuppslag i Jorpagna. Postar den här eftersom jag inte vet om uppslaget leder någon vart.
Kan kanske fungera som stämning eller inspiration...
Jag tog mig friheten att wikifiera det här som en inledningstext då alla verkade gilla den. :D
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

ajajaj då... jag som hade tänkt mig Jorpagna som splittrat politiskt men mäktigt i tanken med lärdomsinstituitioner, moderna hantverk m.m. Ett renässansitalien med Borgias, målare och vetenskapsmän...

Tycker det saknas ett "framtidsland" i Ereb annars... men jag hör att mina idéer inte faller väl in i den allmänna tanken om Jorpagna, så jag får väl hålla dem för mig själv...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag tycker faktiskt att Trakorien på många sätt representerar det "framtidsland" du beskriver. Mer renässans än skitig medeltid...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

anders skrev:Jag tycker faktiskt att Trakorien på många sätt representerar det "framtidsland" du beskriver. Mer renässans än skitig medeltid...
Mycket sant. Saknar bara de italienska krigen där stormakterna blandar sig i på än den ena, än den andra sidan. Trakorien är så avskilt, och ganska enat, eller i alla fall utan landsgränser mellan staterna - så det blir mer ett renässansland utan småfurstekrig. Mer storbrittannien än italien typ. Och så är det så använt till femte konfluxen äventyren och så fyllt av märkligheter (som jag älskar!) att det inte riktigt passar för en kampanj med Leonardosar, Borgianer och mäktiga kungar runt omkring som vill äta upp de feta men svaga furstendömena.

Men man kan inte få allt!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Mjae...jag tycker nog att det är krig mest hela tiden på de trakoriska öarna (och för den del inom landet).

Småfurstar försöker roffa åt sig makten överallt, samtidigt, gärna i lösa allianser.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Peter Stridsberg skrev:ajajaj då... jag som hade tänkt mig Jorpagna som splittrat politiskt men mäktigt i tanken med lärdomsinstituitioner, moderna hantverk m.m. Ett renässansitalien med Borgias, målare och vetenskapsmän...

Tycker det saknas ett "framtidsland" i Ereb annars... men jag hör att mina idéer inte faller väl in i den allmänna tanken om Jorpagna, så jag får väl hålla dem för mig själv...
Mja....jag vet inte. I Zorakien är det stor fokus på Lärdomsinstitutioner (där finns ett flertal konkurrerande institutioner). Man har framföranden av "vetenskapliga" tankar och filosofiska idéer i princip varje vecka på Lycéeplan i Pendon.

Zorakien kan liknas vid en blandning av Frankrike mitten 1400-tal (politiskt), Frankrike mitten/slutet av 1300-tal (teknologiskt och kulturellt) samt Italien i slutet av 1300-talet, början av 1400talet (lärdomsmässigt och kulturellt). När det gäller konflikter så pågår det nästan alltid något adelsmannakrig någonstans i Zorakien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter
Jag pushade för länge sedan att det skulle finnas "universitet" och bibliotek grundade av Mandelorden på flera platser i Jorpagna och att det skett förhållandevis sent i historien. Jag tycker det skulle vara utmärkt om det här fanns nytänkande på de Jorpagniska läroanstalterna som endast kan jämföras med Zorakernas kung, kungens brorson, samt trakoriens och erebos handelsmän. :wink:
Gärna lite sådant. Jag tror jag placerade ut tre eller fyra lärosäten, Grivela, Argald och något till...minns inte, men se historisk länk jag lämnade i början av tråden. (notera dock att det mesta ur mitt gamla Jorpagna nu har frångåtts här...till något bättre)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Jorpagna har den "lärdomsinstitutionen" Mandelorden sedan länge ett lycèe i staden Argald. Hur stort det är och hur betydelsefullt har ännu ingen beskrivit, men med tanke på att mandelmunkarna är av de mest betydelsefulla förvaltarna av det joriska kulturarvet (något som tänkt binda ihop lite av lapptäcket EA) borde rimligtvis platsen ha betydelse i Erebs akademiska kretsar - och så även i politiska.

Furstekrig i Jorpagna? Många! I storleksordningen små; ännu mindre; rätt stora, och de flesta kaotiska och splittrande för det såkallade landet. Åtminstonde det tror jag vi kommit fram till. Mediciska och borgianska intriger borde det vara gott om plats till.

Skulle kanske vara en ide att sammanställa vad vi faktisk enats om angående Jorpagna... Någon som har invändingar till att jag gör ett försök? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

BIRKE! YOU THE MAN! :D
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Grymt! Min gamla 400-tals kampanj med 8 år på nacken tog slut i förrgår... och nu skall vi börja i Jorpagna! So shoot Birke!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Är någon ny Jorpagna-karta på gång? Med fler ortsnamn och kanske furstendömen? Finns det plats för Merenda, ett vildvuxet, mindre furstendöme i nordöst?

Skissar lite på några kortare äventyr (mer anpassade för mindre nogräknande RP) där den skallkrossande krigarfursten Morgiuz Fimbra a Merenda drömmer om att kontrollera handeln genom Annoniska passet så fort han bara vunnit sina bittert blodiga gränsstrider. Den blodtörstige fursten har redan ett finger med i spelet gällande smugglingen av dvärgsmidda vapen till Felicien. Genom diverse allianser så försöker fursten göra verklighet av sina planer. Men han är också en hatad man, vilket hans tretton munskänker vittnar om.

Hans 250 kg tunga dotter Alba hålls isolerad och "obefläckad" uppe i ett högt torn. Tvärtemot sanningen, så ryktas det att Alba är den vackraste ungmön i hela Jorpagna men ingen kan bekräfta sanningshalten eftersom potentiella friare endast får kommunicera med Alba via ett långt bronsrör som ringlar sig upp i tornet. Naturligtvis vill furst Morgiuz få dottern bortgift, men problemet är ju inte bara dotterns valrossliknande utseende, utan också hennes enorma bångstyrighet. Hon vägrar att bli en god maka till någon om hon inte får en enhörning i brudgåva.

Furst Morgiuz har även en bortklemad, feminint pudrad son som är vettskrämd för den jorpagniska rötan. Hela furstendömet stinker av svavelrök och de som söker audiens hos furstesonen måste tvaga sig under en veckas tid innan de ens får tillåtelse att träffa den pestmasksbärande furstesonen.
Skriv svar