Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då börjar jag redigera lite Jorpagna-material och kanske fylla i några hål. Tänker använda wikin undervägs likt det Albrekt gör med Klomellienmaterialet, verkar vara en fungerande metod. Nya saker postar jag här. Kan dock inte utlova en hel beskrivning av landet tror jag.

Vad jag först och främst vill få orden på är de olika politiska fraktionerna i Jorpagna, samt att "förklara" gränsområderna i öst och väst. Även fastslå vissa historiska detaljer.
Grisodlar'n skrev:Är någon ny Jorpagna-karta på gång? Med fler ortsnamn och kanske furstendömen? Finns det plats för Merenda, ett vildvuxet, mindre furstendöme i nordöst?
En uppdatering av Jorpagna kan vi kanske vänta med till landet är mera färdigt? Furstendömet Merenda ser vi dock till att få plats med, även den berömda furstedottern! :)
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Hej,

först vill jag bara tacka alla för Erebaltor.se , grymt kul att se att Ereb lever och frodas

kom på några saker som eventuellt har med Jorpagna att göra som jag inte sett på denna tråd:

Ylkor Kha Oggra-klanen (beskrivs ingående i Sinkadus 30) : "år 544 fO bildades Ylkor kha oggra-klanen av sex fruktade svartalfsstammar som rörde sig över Mörkerbergens högland...." "Alla fasta bosättningar ligger på sydsidan av Mörkerbergens högland och ett fåtal tillfälliga läger är placerade runt om bergsmassivet. STammarna undviker själva bergsområdet, som de tycks hysa en skräckfylld avsky inför."
Mörkerbergen och mörkrets berg antar jag är samma sak, då det även beskrivs att de ingått ett förbund med Brända Jordens klan från norra Aidnebergen.

Den andra saken står i Sinkadus nr 34 och har väl kanske inte direkt med jorpagna att göra, mer med Mörkrets berg. i artikeln om Pentagrammets makt beskrivs på sid 11 att "...Överste Penn är en smula orolig över staven. Han vet ingenting om den, förutom att han hittade den i ruinerna av det gamla Djävulspalatset på toppen av berget Skuggväktaren, i de centrala delarna av Mörkrets berg."

Hoppas detta kommer till någon nytta,

cheers/Janne
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kul att du hittat hit! :)
Sunil den niofingrade skrev:Ylkor Kha Oggra-klanen (beskrivs ingående i Sinkadus 30) : "år 544 fO bildades Ylkor kha oggra-klanen av sex fruktade svartalfsstammar som rörde sig över Mörkerbergens högland...." "Alla fasta bosättningar ligger på sydsidan av Mörkerbergens högland och ett fåtal tillfälliga läger är placerade runt om bergsmassivet. STammarna undviker själva bergsområdet, som de tycks hysa en skräckfylld avsky inför."
Mörkerbergen och mörkrets berg antar jag är samma sak, då det även beskrivs att de ingått ett förbund med Brända Jordens klan från norra Aidnebergen.
Ylkor kha oggra-klanens revir kan delvis ses på nedanstående kladdkarta över gränslandet "Nostratiet" mellan Zorakin och Jorpagna. De svarta och färgade gränsmarkeringarna uppe nordöst är tänkt att vara svartalfernas områden. De svartbruna i Aidnebergen är Bränd Jordens revir.

http://img75.imageshack.us/img75/2179/h ... ietrn4.jpg
Sunil den niofingrade skrev:Den andra saken står i Sinkadus nr 34 och har väl kanske inte direkt med jorpagna att göra, mer med Mörkrets berg. i artikeln om Pentagrammets makt beskrivs på sid 11 att "...Överste Penn är en smula orolig över staven. Han vet ingenting om den, förutom att han hittade den i ruinerna av det gamla Djävulspalatset på toppen av berget Skuggväktaren, i de centrala delarna av Mörkrets berg."
Hade jag iallafall missat. Vi får se till att Skuggvaktaren kommer med i beskrivningarna.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Funderar på en Jorpagna karta...

Är det någon som ens har en idé hur Jorpagna ser ut rent geografiskt? Floder, kullar, sjöar, berg, skogar, landmärken, etc?

Eftersom det är jätte-jätte jobbigt att redigera om geografi på mina kartor så får det ske på två sätt. Antingen plitar någon ner en hastig detaljkarta över Jorpagna, och jag följer den. Eller så improviserar jag ihop en karta, så följer ni den.

Vad sägs?
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

In Spelknepe we trust... min enda förhoppning är att det inte blir så ruskigt platt som det ser ut på Ea-kartan. Vill gärna ha lite bergspass där Jorpagnas legioner en gång stred, blev överfallna etc. Och källor där deras akvedukter en gång kom ifrån, och kanske i några fall - fortfarande?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har sagt att jag skal redigera Jorpagna-materialet så kan rita en karta (på samma vis som jag kladdat på många andra kartor) OM ingen andra anmäler sig. Om jag får se Vidvindens skog och Grivelas lokalisering överlåter jag annars mycket gärna hela kartan till mäster Spelknepe.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag vill naturligtvis lägga mig i. :wink:

1. Jag litar på Spelknepe! Go nuts!

2. Mina tidigare förslag på floder och skogar är förslag, men Grivelas placering känns given...dvs vi mynningen på den enda flod som nu finns på kartan. Och gärna fler skogar för att göra det vildare?

3. I övrigt överlämnar jag åt Spelis att skapa.
Senast redigerad av Mikael den 2009-02-05 21:04, redigerad totalt 2 gång.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:
Hur fan skall ni se denna bilden!?
Skaffa ett konto på http://www.imageshack.us/ och ladda upp bilden. Därefter länkar du med [img] funktionen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe ...Jorpagna ar ditt!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Om jag får se Vidvindens skog...
Är det så vist? Sägs det inte i källorna att ingen vet säkert var Vidvindens skog ligger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Om jag får se Vidvindens skog...
Är det så vist? Sägs det inte i källorna att ingen vet säkert var Vidvindens skog ligger.
Vi kan overlåta det till den glada SL att avgora. Skogen heter formodligen då någonting annat bland Jorpagnas befolkning.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:Skogen heter formodligen då någonting annat bland Jorpagnas befolkning.
Kanske flera (många) mindre skogar kan placeras in i det område det gäller, alla med olika givna lokala namn. Ingen vet vilken av dessa skogar som benämns ”Vidvindens skog” i de gamla historierullarna. Lokalt används namnet inte längre eller så har det aldrig använts av de bönder och landlösa som lever där.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Eller så var alla dessa småskogar en gång del i en stor vidsträckt skog som täckte större delen av Jorpagna. Men på grund av det stora behovet av virke och jordbruksmark i kejsardömet så skövlades och sveddes stora delar av Vidvindsskogen och marken lades under plogen. Många av de mindre skogar som i dag finns utspridda i det annars öppna landskapet är resterna från denna urskog. Dessa skogar som står kvar idag räddades för att de befann sig längst bort från de olika befolkningsagglomerationerna i Jorpagna.

Man kan ssåledes se ungefär var gränserna mellan de olika centralorterna/provinserna i Jorpagna låg en gång då dessa områden har mer skogar och skogsdungar av äldre karaktär och artsammansättning.

Det finns yngre skogar i Jorpagna men dessa har ofta en annan artsammansättning. De skogarna skapades efter tredje konfluxen när naturen började fylla igen hålen efter de människor som försvann. Dessa skogar består ofta av träd som popplar, alar, aspar, tallar och samt en del ekar och hassel. Inslag av andra och tredje successionens trädarter som granar, hemlock, askar, bokar och vitbokar förekommer också. Eller hade förekommit om inte människan hade återkommit och börjat styra i vegetationsvalet igen.

Där skogar finns och "aktivt" brukas är det främst två system som används.

Krattskog- eller stubbskottsbruk och så kallad "Coppice with stand"

Förklaring

Krattskog/Stubbskottsbruk

http://www.skanskabilder.se/foto.php?id=1748

är helt enkelt bruket att under korta omloppstider återkommande gå in och hugga ner klenvirke. Det vill säga man utnyttjar träd med förmågan att skjuta stubbskott. Det går till så att man hugger av ned ett träd och låter sedan trädet skjuta nya skott från stubben. Dessa skott får växa ett tag.

När dessa "skott" är tillräckligt stora (5-10 års omloppstid beroende på trädslaget/klimatet) så går man in och hugger av dem igen. Och så fortsätter det om och om igen. Virket från sådant bruk används i huvudsak till ved, framställning av enkla redskap och skaft till redskap som spjut, hackor, räfsor, yxor samt till framställningen av träkol. Man använde även lövet som foder åt djuren.

Coppice with stand (Skottskogsbruk under högskärm) innebär att man ofta har en sk högskärm kvar ovanför skottskogen. Ofta i exempelvis England låter man ekar bilda de stora, höjdväxande huvudstammarna/överståndarna, i den så kallade högskärmen(the stand). Ekarna ger på detta sätt grovt virke för större konstruktioner, pålar, skepp etc. De ger även foder i form av ekollon åt svinen. Något som var en väldigt viktig ekonomisk aspekt i skogarnas funktion under medeltiden och även långt upp i modernare tid. En annan viktig aspekt med högskärmen var tillgången till grova ihåliga träd där bin kunde boa in sig. Dessa bin tappades på både honung (för mjöd) och bivax (för ljus och sigilllack).

Dessa högskärmar äroftast en aning glesa/inte så tätslutande så att de släpper in tillräckligt med ljus åt träd- och buskskikten under. Åt skottskogen.

Under denna "högskärm" så gynnade man mer skuggtåliga trädarter som hassel, avenbok (vitbok), lindar, almar etc. Ju tätare högskärm ju skuggtåligare träd används i skottskogen under. '

PÅ det sätttet hade man tillgång till både grovt konstruktionvirke, foder åt svin, honung och bivax (högskärmen) samt ved/träkol, lövfoder och skaft/redskapsmatrial (skottskogen)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus: Skicka dina skogar på en skiss till Spelknepe, kanske ar han snall och ritar in dem! :wink:

Akvedukterna vore också kul att få med:
Bergdahl skrev:Floderna som avbildas på EA-färgkartan ser jag som de riktigt stora floderna, kanske är det så att det i Jorpagna finns gott om mindre flodsystem, varav många kanske idag inte ens når ner till kopparhavet pga av antika bevattningsanläggningar, som samlar upp smältvattnet från mörkretsberg. Kanske är det så att kontrollen över dessa reservoarer är en viktig del i många av de rådande konflikterna i landet? Sen så är det ju inte hel fel med gamla antika akvedukter som skär genom landet...
Kanske syns de på kartan i form av några spikraka tunna blå streck riktade mot Grivela och andra viktiga platser från innan konfluxen? Mojligtvis ar de brutna har och dar, forsvinner i intet eller overgår i slingrande floder?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har en halvfärdig karta över Jorpagna med samma detaljrikedom som Kardien ungefär... Har nog inte tid att färdigställa den just nu, men skulle kunna skanna den halva som är klar och skicka till Spelis vid tillfälle, så kan ju han fortsätta utveckla geografin...
Skriv svar