Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Grivela finns placerat i Sinkadusen om imperiet, vid landets (i EA enda) flodmynning.

Du får gärna läsa Historien för Imperietiden på wikins kronologi och väva in några namn/städer/platser som nämns där...om några.
Hittade några platser med Jorpagnaanknytning:
893 f.O. / 172 PV
Slavupproret. En barbarslav, Sprautax från Mirel leder ett lavinartat slavuppror som skakar Imperiet ordentligt. Men när slavarna marscherar mot rikets tredje stad Aurelia besegras de och alla överlevande från slaget korsfästs längs vägen mellan Aurelia och Grivela.
Aurelia borde ju finnas kvar, även om den kanske inte är så stor som under sina glansdagar.
863 f.O. / 202 PV
Härförarnas krig. Aurelion II dör, Imperiet bryts i mindre delar där olika härförare och prefekter utropar sig till kejsare eller kungar. Långa förvirrande krig utkämpas med växlande allianser, segrare, men mest förlorare. Barbarfolken i norr ser sin chans och flödade in i Imperiets alla delar. Krig, plundring, förödelse, missväxt och sjukdomar ledde folk till att tro att Altors undergång var nära förestående. Senaten bibehåller den officiella makten, men ute i provinserna är det fältherrarna som styr. Vid Ahels kullar drabbar sex olika härar samman, alla mot alla. Riket i sin helhet vacklar men senaten lyckas se till att det fungerar.
Forond ”den vise” Ciramir dör av en mystisk sjukdom.
Ahels kullar ligger möjligen i Jorpagna.
721-715 f.O. / 344-350 PV
Befriarnas stad, byggs en halv dag från Grivela längs floden Tiberas strand. Tack vare Maal-lärans kraft byggs staden snabbt och befolkas av Befriade av alla klasser. Detta blir lärans centrum, från vilket kardinaler och tempelsoldater tävlar om inflytande på Solkejsaren. Under kejsar Domions tid styrs Befriarna med skicklig politik från kejsarens sida. Domion har också lyckats omvandla läran till en dyrkan av honom som gudson till Maal.
701 f.O. / 364 PV
I Befriarnas stad öppnas en djup spricka i marken vid ett misslyckat frambesvärjande av demonfursten Astarol av smärtors krets i Inferno. Sprickan delar staden i en nordlig och en sydlig del. Stadens konflikter inom murarna ökar och Befriarnas inflytande minskar till fördel för andra religioner.
Kanske finns en stad i närheten idag som kallas Libertinia efter den numera totalförstörda antika staden.
Senast redigerad av Adragoor den 2013-03-02 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Skogen i mellersta Jorpagna får gärna heta Tenebriska skogen.

Jag har funderat på att denna skog skulle ligga i ett högland kallat Negumbra (umbra och negra) välfylld med svartbjörn (ursus jorpagnikuz) och höga tallar vartifrån flera av de gamla kejserliga akvedukterna leder vatten mot Grivela. Eventuellt ligger Tenebriska skogen i detta högland eller förlägger vi höglandet lite annorstades. Kartan över Jorpagna är ju inte alls klar än.
Höglandet låter som en bra idé. För in Negumbra på kartan tillsammans med Tenebriska skogen.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad kul med lite text om Korfurstarna! En liten fundering bara: Ska verkligen a/ab skrivas ihop med namnet? För mig ser det snyggare ut med "Hertig Nitelbax Dyste ab Argaldin" än "Hertig Nitelbax Dyste abArgaldin".
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Från Kruntråden:
Bergdahl skrev:Man har också påbörjat en ”charmoffensiv” på mottagliga furstar i Jorpagna för att stärka det krunska inflytandet i området. I Jorpagna ägnar man sig också åt missionerande i mindre skala, främst då på den styrande klassen.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ur wikin:
282
Den Lysande Vägen. Andami dör 70 år gammal. Under sin livstid var han känd som sin tids främste uttolkare av den Lysande Skriften. Andami var ursprungligen jorpagnier. S:t Andamis order är numera den största munkorden och står väldigt när exarken.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Från Kardientråden:
Fraxinus skrev:Konsten att strida med välrustat infanteri finns förövrigt i Jorpagna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Från dryck i Ereb tråden. Spelknepe citerar en okänd upphovsman:
Spelknepe skrev:Maskrosöl
Smak: Ljust medelfylligt öl med någon sötma och tydlig söttma och smak av maskros.
Alkoholprocent: Ca 4%
Lagringstid: 3 månader.
Pris: 4 sm
Övrigt: Ett spännande öl från Argald i Jorpagna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Om lyceer från Zorakintråden:
Mikael skrev:
Ja absolut att lyceer finns spridda i Ereb! (man satsade inte just då, men senare ) Kanske de i Zorakin har minskat i antal, men jag har noterat Lirvella. I min skrift om (Ny-)Jorpagna har jag plasserat några i det riket, Grivela och Argald som de viktigaste. Naturligtvis finns fler.

("i praktiken" = jag menar "nästan")
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Vad kul med lite text om Korfurstarna! En liten fundering bara: Ska verkligen a/ab skrivas ihop med namnet? För mig ser det snyggare ut med "Hertig Nitelbax Dyste ab Argaldin" än "Hertig Nitelbax Dyste abArgaldin".
Det ser kanske bättre ut om det särskrivs... Tanken är iallafall att de äldsta furstehusen anvander a/ab (beroende på om husets namn börjar med en vokal eller inte). Vissa nordjorpagniska furstar skriver istället af, exempelvis furstehusen af Eke och af Bitterört men detta är en relativt ny tradition (illustrerad med att huset har ett svenskllingande namn).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Om lyceer från Zorakintråden:
Mikael skrev:
Ja absolut att lyceer finns spridda i Ereb! (man satsade inte just då, men senare ) Kanske de i Zorakin har minskat i antal, men jag har noterat Lirvella. I min skrift om (Ny-)Jorpagna har jag plasserat några i det riket, Grivela och Argald som de viktigaste. Naturligtvis finns fler.

("i praktiken" = jag menar "nästan")
Jag har flera ställen refererat till ett lycceum i Argald, senast nu i beskrivningen av huset Argaldin.
Furst Nitelbax Dyste är en lärd man och studerade som ung vid Mandelordens lyceum i Argald.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Är Vidvindens skog måhända den större skog som ligger i nordöstra Jorpagna? Det känns ju som om det inte kan vara skogen i nordvästra delarna då denna ligger utanför gränsen (åtminstone enligt den första kartan på sid. 1) och Vidvindens skog ska ligga i "Jorpagnas utkanter". Varför är den nv skogen inte en del av landet? Vad finns här? Svartfolk? Alver? En uråldrig ondska? Eller är den helt enkelt för obeboelig för att någon ska vara intresserad av den?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vidvinden skulle kunna vara skogen i nordöst om vi vill ha den innanför gränserna. Jorpagnas gränser har vi dock diskuterat tidigare som rätt oregelbundna skapelser av gamla kartstreck, tveksamma länskrav, nybyggda försvarsverk och ren tradition. Innanför eller utanför gränsen borde således inte vara lite tolkningsbart. Sen diskuterade vi om inte Vidvindens skog skulle kunna vara ett gammalt namn på en skog som nu fått nytt namn.

Skogen ute i Nostratiet väst för Jorpagnas gräns har fått namnet Morkmyldre skog vilket av vissa omgörs till Mörkrets skog eller bara Mörkerskogen. Morkmyldre har vuxit till sig efter Tredje konfluxen och omger bl.a. ruinstaden Fodorim som plundrades av svartfolk 610 fO (Svartfolk-modulen). I historien om Fodorims fall har jag antytt en gammal ondska för den enskilde SL, eller oss, att utveckla.

Vidvindens skog, om det nu är den i nordöst, den i nordväst eller ett gammalt namn på Morkmyldre/Mörkerskogen, är väl sen mest känd för det mytomspunna magiakademi inom nekromantin som skall ligga här. Eller omtalas den i något annat sammanhang?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Med tanke på den jorpagniska namnbristen tycker jag att Vidvindens skog gott kan vara en egen skog. När jag funderar närmre på det hela är det kanske just pga nekromantikerna i skogen som den ligger utanför gränsen i nordväst. Nekromantikerna vill gärna vara för sig själva, och furstarna runt omkring struntar gärna i att göra anspråk på skogen av rädsla för alla hemskheten som de mörka magikerna sysslar med.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag uppfattade det som att få idag vet vilken skog som är Vidvindens skog, ds den har idag ett annat namn.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hitta gärna på ett nytt namn, men jag behöver det rätt snart för att kunna föra in det på kartan...
Skriv svar