Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Vad sägs om att Argald byggdes av post Odo kejsare/makhavare för att finna en plats bort från Jorgunds krämarfurstar och Grivelas unkna doft. Lite som när Sigismund flyttade tronen till Warszawa från Krakow för att komma bort från gamla traditioner och furstarna, kombinerat med en ny pompig huvudstad typ grundandet av Washington DC?
Tycker jag låter jättebra. Kan man lägga till att det fanns väldigt ambitiösa planer för den nya staden, men att det givetvis inte fanns resurser att genomföra dem och det slutade med att Argald blev en helt vanlig erebisk storstad med ca 10 000 inv?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Visst låter bra, höga ambitioner, men idag mindre än Entika, Ekeborg, Pendon, Jorgund eller Nohstril, men väl som Artrema och mellanstora städer i Aidne!?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Angående arvsrätten kan man ju lägga till att kejsaren också har rätten att under sin livstid "adoptera" en tronarvinge (som inte nödvändigtvis är hans son), vilken sedan tränas och förbereds för sin uppgift - vilket också var sed under vissa delar av romarriket. På så vis har vi ju ändå anledning för unga furstar att smöra för kejsaren, och giftmörda den stackars yngling som kejsaren nyligen tagit under sina vingar.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Angående arvsrätten kan man ju lägga till att kejsaren också har rätten att under sin livstid "adoptera" en tronarvinge (som inte nödvändigtvis är hans son), vilken sedan tränas och förbereds för sin uppgift - vilket också var sed under vissa delar av romarriket. På så vis har vi ju ändå anledning för unga furstar att smöra för kejsaren, och giftmörda den stackars yngling som kejsaren nyligen tagit under sina vingar.
Strålande.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Regils, vijes och anders idéer kring kejsarens tillträde tycker jag låter utmärkta och jag kan inte annat än att sluta upp kring ett sådant upplägg. Således är jag nöjd när det gäller kejsaren och nu kryper jag tillbaka under min unkna sten. Får se vad nästa ämne blir som väcker mig ur min slummer...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fick några ideer

Jurpagniske rötan

* Sprider sig långsamt. Tar kanske ett år att sprida sig över hela Jorpagna
* Sprider sig inte över vatten. Caddo, Erebos etc har aldrig drabbats.
* Avtar i dödlighet med avståndet, har flera gånger nått Aidne, men inte orsakat samma massdöd som i Jorpagna. Nostratiet har givetvis även drabbats hårt några gånger.
* 30% dödlighet under ett aggresivt utbrott.
* Utlänningar i Jorpagna drabbas i högre utsräckning än Jorpagnier, så det är inte så att Jorpagnierna är mindre motståndskraftiga.
* Ingen vet hur den sprids.
* Det finns magi och alkemiska brygder som skyddar mot rötan. HELA funkar.
* Att isolera sig a la Decamerone är ett beprövat om än inte 100%-igt sätt att undkomma smittan.

Så, då kan spelarna bli lika konfunderade som RP över vad det egentligen är för något, så slipper man "aha, pesten. Orsakas av en bakterie. Om man ändå hade lite Kåvepenin..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra tycker jag. Förslag på detalj:
* Sprider sig inte över saltvatten. Caddo, Erebos etc har aldrig drabbats.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag storgillar det Jorpagna som växer fram här! :D Ska bli kul att se hur det hela slutar. Vad jag förstår är det ingen som tagit huvudansvar för landet ännu? Hopas att någon i processen får sug att ta tag i det... Kanske jag själv... När LV är färdigt... hmmm....
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Jag storgillar det Jorpagna som växer fram här! :D Ska bli kul att se hur det hela slutar. Vad jag förstår är det ingen som tagit huvudansvar för landet ännu? Hopas att någon i processen får sug att ta tag i det... Kanske jag själv... När LV är färdigt... hmmm....
Eller så försöker vi hjälpas åt!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Någon, kanske Regil eller Vije kan tänka sig att samanfatta Kejsaren och det runt honom vi kokat ihop nu!? :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Min vistelse under stenen blev inte så långvarig... iaf så fick jag en liten idé rörande rötan. Vet inte om det diskuterats när den först dök upp i Jorpagna, men om man tänker sig att det var efter konfluxen kanske det kan vara så att det finns ett samband.
Nu blir det här kanske lite väl specifikt och det är kanske inget som behöver präntas ned på papper ordagrant utan snarare bara antydas om det skulle falla i god jord. Men till skott, om det är så att rötan har något att göra med köttbitarna så skulle man ju kunna väva in flugfurstinnan Tupagon. Kanske var det så att något lämnades kvar av köttbitarna, som nu ligger och sprider ut sin röta över det en gång så stolta riket, eller så fanns det redan på plats innan köttbitarna anlände och var det som drog till sig insekterna. I sådana fall kan man ju ställa sig frågan hur detta lockbete hamnade där. I vilket fall som helst måste någon verkligen ha velat skada det Jorpagniska imperiet grundligt och för lång tid framöver.
Som sagt det skulle iofs innebära ett slags demoniskt ursprung på rötan, och det kanske alla inte uppskattar. Men ett sådant upplägg skulle nog funka bra på de kriterier som regil punktade för rötan. Tex. kanske jorpagnierna med åren byggt upp någon form av motståndskraft mot rötans angrepp, men till vilken kostnad? Varför föds så många vanskapta barn i landet? Och ryktas det inte om att den jorpagniska rötan även kan sätta sig på sinnet?...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra Bergdahl. I antikens historia från Domion och fram till konfluxen la jag in en variant av oktagonens Maal (Tupagons syskon) i en grannstad till Grivela, med svartkonstnärer och mörka irrläror, demon, sjukdomar, experiement osv. Kan syskonen ha samarbetat/Tupagon hämnats/helt ovidkommande/eh... :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ni var sjalvklart tvungna att borja utvecklingen av Jorpagna nar jag inte kunnat komma åt något internet... :(
Men, men, jag forsoker hoppa in. :)

Tycker det ni kommit fram till angående kejsare och kurfurstar låter bra, aven om viss oenighet råder kring detaljerna (kanske stora detaljer men andå).

Angående Rotan och kopplingarna till Oktagonens demonfurstar tycker jag detta låter bra, Maal redan varit framme under kejsar Domions tid och Tupagons kottbitare var ju icke obetydliga i avseendet Jorpagnas undergång. Oktagonister har också diskuterats som verksamma i Efaro och kopplingarna till det forna imperiet ar flera.

Argald som "ny" huvudstad låter bra.

Vill också passa på att backa upp Mikaels tankar kring det nyskapade Nostratiet; en hel del av det kaotiska Jorpagna många haft ideer kring kan forlaggas och utvecklas har.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle vi kunna tanka oss att exarken någon gång innan Stora Schismen (alltså nar Arno och Caddo var centralort for HELA den Lysande Vagen) kom over Jorpagnas kejsarinsignier och skankte dessa till en grupp furstar i resterna av det forna imperiet med avseendet att dessa skulle återskapa kejsarambetet? Dessa såkallade kurfurstarna ar numera av tradition och politisk nodvandighet lojala mot den dalkiska grenen av LV. Bidragande till detta ar att DHOO som sjalvrådigt utsåg sig till vaktara av den nya kejsaren ar trogna den aidniska exarken och for att inte forlora sitt inflytande så stottade kurfurstarna den dalkiska exarken. Definitionerna innan några skilda riktningar i Laran fanns var namligen inte så precisa och då mycket av den politiska striden i Jorpagna har en avsevart starkare politisk sida an religios så kan dessa konstigheter fortleva, att en av dalkisktrogna kurfurstar utsett kejsare vaktas av aidnisktrogna ordensriddare.

Ett krux kan också vara att kejsarinsignierna har vissa egenskaper som skanker bararen (kejsaren) vissa formågor men magiker lojala den aidniska grenen tillåter inga praster tillhorande den dalkiska grenen att undersoka och magikerna tillåts inte undersoka av prasterna. Det råder alltså en ovisshet som båda sidorna uppratthåller av fruktan for att "de andra" har ratt.

Vad tros? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ahh... trodde vi lämnat kurfurstarna som några som utsåg kejsaren bakom oss. :wink: Men för att vara konstruktiv ser väl jag inget direkt felaktigt i det du föreslår men jag föredrar regils och vijes kejsaridéer.
Skriv svar