Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Älskar bryggorna. Önskar att Harald Hamrell bor i bryggorna.
Ledaren för ett av tjuvgillerna var det? Kan inte du samla eller länka till informationen om tjuvarna i Tvillingstaden så vi kan passa in den i materialet?
Jeb skrev:Undervägarna blir allt med tydligt att de bara finns under Fil. Tofia har nog någon form av avrinning, med avloppssystem av undervägarnas storlek skulle de förstöra all mysig gyttja i Tofia. Även i Fil är det lite overkill, men äventyrsplatsen är för cool. 8)
"Undervägarna" skulle fortfarande kunna vara det övergripande namnet på alla sorters tunnlar, rum, rör och vägar i Fil-Tofias underjord. Dräneringstunnlarna under Tofia är inte stora men det borde finnas plats för svartnissar och småväxta halvlingar vilket kan ge skäl för benämningen "vägar" även här. :wink:
Att det finns en underjord i Fil-Tofia (och andra städer) kan förklaras med de gamla jorernas förkärlek för att gräva och bygga under mark. Inte bara vattenrör och avlopp men även förråd, vattencisterner och kolombarier (underjordiska gravkamrar*). Detta är något som kan hittas i de flesta städer kring Kopparhavet och Västerhavet där jorerna byggt och bott.

Jeb skrev:Jag kanske är blind men jag kan inte förstå vilken borg ni menar söder om Fil. Kul att du tar med Guedelonprojektet. Har du varit där Snibben? Är borgen av Gudelonstorlek blir den lite svårare att tillsätta av någon annat är en Dagge rent resursmässigt. Varför skulle en av Daggarna ha borg utanför muren? Kan vi inte göra så att borgen är i samma uppförandefas som Guedelon? Då har jag ett förslag på varför en ny borg är under uppförande....
Syns längst nere till vänster på den nedersta kartan här: viewtopic.php?p=41551#p41551
Jeb skrev:Jag gillade verkligen Snibbens heraldiska symbolen, men delar åsikten om att dra ner på antalet stadsdelar.
Stadsdelarnas antal har vi nu reducerat. Finns fem i Fil och fyra i Tofia, palatstados och Lazarethkloster undantagna.

Fil
Philborgsbyn
Mellangränderna
Oxekarna
Sydslänten
Kaparkvarteren (ett historisk namn)

Tofia
Hertigstaden
Tofia-brygga
Parkstaden
Söderomtorget

Hur vi förklarar alla de tjusiga heraldiska vapen har vi däremot inte gjort. Att de representerar stadsdelarna, bars av miliserna samt av de olika lagen under "Spelen" varje år får vi gärna behålla men vi bör hitta någon förklaring. Fanns även idé om att de pryder Kejsarbron vilket jag tycker skulle se snyggt ut.
Jeb skrev:Upptäckte Breja bro söder om Fil. Fantastiskt namn! Finns det någon bakgrund?
Snibbens namn, han får förklara.
Jeb skrev:Det här med Kardisk-Zorakiska kapare. Inte helt övertygad. Jag tycker absolut att det är en lösning under Sjökriget, en bra sådan.
Jag anser dock att Kardien-Zorakin bara utfäster kaparbrev i krigstid och då endast riktat mot fienden. Det kan hända att det var så det var tänkt?
Jag föreslår att vi låter namnet Kaparkvarteren vara ett namn stadsdelen fick under Sjökriget och sedan har behållt. Om det finns kapare i Fil i dagsläget är en annan fråga.
Jeb skrev:Virkesupplagen behövs i första hand för timret som flottas. Lade vi inte ett söder om stan? Norr om FT finns lasthamnar tillhörande Flodbaroner och annat löst folk, men jag tror inte de torrlastar sitt timer?
Ungefär så här:

Vi har Norra timmerhamnen norr om Fil. Har samlas allt timmer bakom stora länser ute i vattnet, och eventuellt i viss grad även i virkesupplag uppe på land, efter att det flottats ner Stirpazfloden under våren. Här hålls den stora auktionen vi skrivit om tidigare och det är först då timmret säljs. Därefter flottas det vid ett tillfälle under Kejsarbron innan det samlas bakom nya länser i Södra timmerhamnen söder om Tofia. En viss del av timmret tas här upp på land men det mesta lastas direkt upp på väntande skepp tillhörande olika de uppköpare som vunnit buden under den tidigare auktionen. Viss del av timmret som kommer ner Stirpaz används inne i staden och tas rimligen upp innan det passerar Kejsarbron men den största delen av timret säljs och fraktas bort sjövägen.

Flodbaronerna har sin agenda men den passar de in i det rådande systemet. Exakt hur har vi väl diskuterat på olika platser och kan gärna fortsätta med det.

Sen var det väl också det här med handeln de så kallade Traktatbaronerna kan göra länger upp längs Stirpaz. Frågan är hur mycket timmer det handlar om och om detta då tas upp på land för frakt över land?
Jeb skrev:Jag kan sedan inte släppa det här med kyrklig närvaro. Jag har egentligen inga problem med antalet tempel, kloster och ordensborgar om det varit en medeltida stad. Norr om FT ligger Stirpazklyfte där Priorâtet huserar. En religiös punkt bara där. Flera kloster ligger i både Slättebo och Philmark. Du har bytempel och heliga platser längs hela Via Aidne. När då FT sedan stoltserar med 15+ soltempel, tados, lite olika orderhus och kloster. Det gör FT till hela Erebs överlägset tempeltätaste stad. Ekeborg och Arno inräknat. Må så vara att det finns lika många tempel eller fler i dessa städer men att man inte nämner dem på kartan. Jag kan inte komma ifrån att vi bör hålla samma "stil" som resten av det som skrivs på Erebaltor.se.
Ingen har vad jag vet tagit upp denna fråga när vi diskuterat och kartlagt andra städer så att vi gör det nu är jättebra. Hur många LV tempel finns det egentligen i städerna? Hur stora ser "församlingarna" ut och hur stora är tempelbyggnaderna?
Jeb skrev:Mina kära lyftkranar då. Kranarna var tänkt att bilda en vy. Kranarna sticker upp mellan brovalven. Intill ligger den nyare, rörigare och smutsigare Tofia. På andra sidan Stirpaz ligger Fil med sina gamla ärrade murar. De nya tiden med handelsmän kontra de gamla med adel. De är ganska stora och två till antalet. Båda är hjulkranar med dubbla hjul. De lyfter ca: 3000kg, men kan pressas till tyngre laster, något som ogillas då de är dyra att reparera. Kranarna används för tyngre gods som inte snabbas lastas av med muskelkraft eller de mindre hävstångskranar. Hamnkranar som dessa användes på slutet av 1200-talet, medan flytkranar på pråmar kom först på 1300-talet. Ska vi då erebifiera det hela kan vi tänka oss att kranarna i FT har utväxling och är därför lite snabbare än var deras medeltida kollegor. Även lyftsling och rep till kranen är starkare än vad de troligen var på medeltiden. Med detta sagt tänker jag inte strida för kranarna. Det var en ide som andra och gillar vi den inte slopar vi den. Första tanken var timmerslussar, det kanske är bättre, men för eller senare måste timret i någon form lyftas och beroende på storleken är det ibland tungt. Snibbens ramper är inte dåligt det heller, men man ska sedan stapla antar jag och då blir det höjd igen. Timmergårdar måste vi oavsett ha redan i hamnen om vi inte kommer på ett bra sätt att få det därifrån. Flottar kanal, vagn eller bara få det över till nästa båt. Sedan är det ju inte bara timmer som kommer över Stirpaz, men det är en annan fråga.
Jag har inga problem med lyftkranar. Särskilt inte om det bara handlar om två stycken. Såg du förresten mitt förslag om en kran byggd av mäster Avloy?

*Har skrivit på annan plats om jorernas bergravningstraditioner och tanken är att kolombarier var deras sätt att förvara sina döda. Fortfarande finns traditionen kvar bl.a. i Erebos, Berendien och faktisk vissa delar av Efaro. Ibland balsamerade, ibland brända och med askan förvarad i stora krukor.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: 2019-06-07 11:51 Jag kanske är blind men jag kan inte förstå vilken borg ni menar söder om Fil. Kul att du tar med Guedelonprojektet. Har du varit där Snibben? Är borgen av Gudelonstorlek blir den lite svårare att tillsätta av någon annat är en Dagge rent resursmässigt. Varför skulle en av Daggarna ha borg utanför muren? Kan vi inte göra så att borgen är i samma uppförandefas som Guedelon? Då har jag ett förslag på varför en ny borg är under uppförande....
Syntes på en tidigare bild. Den ligger under en av kartnycklarna.
Jeb skrev: Upptäckte Breja bro söder om Fil. Fantastiskt namn! Finns det någon bakgrund?
Nej, ber ett skämt i bästa ÄS- stil. Det finns en danslek som heter "bro, bro, breja"
Jeb skrev: Det här med Kardisk-Zorakiska kapare. Inte helt övertygad. Jag tycker absolut att det är en lösning under Sjökriget, en bra sådan.
Jag anser dock att Kardien-Zorakin bara utfäster kaparbrev i krigstid och då endast riktat mot fienden. Det kan hända att det var så det var tänkt?
Det finns kapare och det finns kapare. Det finns de som endast har som mål att kapa pirater och kapare som kapar sin egen nations handelsfartyg. Ibland kallar med dessa för piratbekämpare men med tanken på att deras största inkomst troligen ligger i det övertagna skeppet och dess last....
Men efter att konsulterat Kopparhavets Kapare verkar varken Zorakin eller Kardien ha med frilansande kapare att göra.
Jeb skrev: Jag kan sedan inte släppa det här med kyrklig närvaro. Jag har egentligen inga problem med antalet tempel, kloster och ordensborgar om det varit en medeltida stad. Norr om FT ligger Stirpazklyfte där Priorâtet huserar. En religiös punkt bara där. Flera kloster ligger i både Slättebo och Philmark. Du har bytempel och heliga platser längs hela Via Aidne. När då FT sedan stoltserar med 15+ soltempel, tados, lite olika orderhus och kloster. Det gör FT till hela Erebs överlägset tempeltätaste stad. Ekeborg och Arno inräknat. Må så vara att det finns lika många tempel eller fler i dessa städer men att man inte nämner dem på kartan. Jag kan inte komma ifrån att vi bör hålla samma "stil" som resten av det som skrivs på Erebaltor.se.
Hmm... Arno har 30+ soltempel ("Varje kvarter har, vid sidan av sina egna helgedomar och riarker, också en egen avdelning stadsvakter." och Arno har 30 kvarter). Hur många soltempel som finns i Ekeborg kan jag inte hitta någon info om mer än att palatstadosen finns
Men jag drar ned på antalet soltempel nu när de inte är lika viktiga för stadsdelarna.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Fil-Tofia Karta 2019 Jun1.png
Fil-Tofia Karta 2019 Jun2.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Ledaren för ett av tjuvgillerna var det? Kan inte du samla eller länka till informationen om tjuvarna i Tvillingstaden så vi kan passa in den i materialet?
Det kan jag. Ska bara hitta det som skrivits.
Lite finns i denna gamla bakgrundshistorien
https://erebaltor.se/forum/viewtopic.ph ... rik#p39010
Själva stället jag vill ha bland bryggorna:
https://erebaltor.se/forum/viewtopic.ph ... lls#p41297
Sedan det lilla vi har på tjuvgillena vi har hittills:
https://erebaltor.se/forum/viewtopic.ph ... kan#p41220
"Undervägarna" skulle fortfarande kunna vara det övergripande namnet på alla sorters tunnlar, rum, rör och vägar i Fil-Tofias underjord. Dräneringstunnlarna under Tofia är inte stora men det borde finnas plats för svartnissar och småväxta halvlingar vilket kan ge skäl för benämningen "vägar" även här. :wink:
Att det finns en underjord i Fil-Tofia (och andra städer) kan förklaras med de gamla jorernas förkärlek för att gräva och bygga under mark. Inte bara vattenrör och avlopp men även förråd, vattencisterner och kolombarier (underjordiska gravkamrar*). Detta är något som kan hittas i de flesta städer kring Kopparhavet och Västerhavet där jorerna byggt och bott.
Vi kör på det. Hur det hela är sammankopplat och tillbyggt av olika grupper kan vi gemensamt finna ut. Var och en som vill ansluta till vägarna är fri att göra så. Just under bryggorna är avloppen synnerligen dåliga eller obefintliga för att få ett härligt stinkande stadsträsk. 8)
Syns längst nere till vänster på den nedersta kartan här: viewtopic.php?p=41551#p41551
Syntes på en tidigare bild. Den ligger under en av kartnycklarna.
Öppna kartan på annat än mobilen så dyker den upp.
Skulle det finnas möjlighet att ha borgen på Tofiasidan istället (eller en till)? Jag skulle vilja placera de nystartade Herterliga landsfiskalerna någonstans. Har en liten ide om hur hertigens motdrag till lokala baroners skötsel av rättvisa håller på att byggas upp. Behåller vi borgen på Filsidan bör det vara någon form av ämbetsadel eller funktion. Förslag mottages.
Stadsdelarnas antal har vi nu reducerat. Finns fem i Fil och fyra i Tofia, palatstados och Lazarethkloster undantagna.

Fil
Philborgsbyn
Mellangränderna
Oxekarna
Sydslänten
Kaparkvarteren (ett historisk namn)

Tofia
Hertigstaden
Tofia-brygga
Parkstaden
Söderomtorget

Hur vi förklarar alla de tjusiga heraldiska vapen har vi däremot inte gjort. Att de representerar stadsdelarna, bars av miliserna samt av de olika lagen under "Spelen" varje år får vi gärna behålla men vi bör hitta någon förklaring. Fanns även idé om att de pryder Kejsarbron vilket jag tycker skulle se snyggt ut.
Ser jättebra ut. Jag tycker också att vi måste hitta ägare till de olika sköldarna.
Vi har Norra timmerhamnen norr om Fil. Har samlas allt timmer bakom stora länser ute i vattnet, och eventuellt i viss grad även i virkesupplag uppe på land, efter att det flottats ner Stirpazfloden under våren. Här hålls den stora auktionen vi skrivit om tidigare och det är först då timmret säljs. Därefter flottas det vid ett tillfälle under Kejsarbron innan det samlas bakom nya länser i Södra timmerhamnen söder om Tofia. En viss del av timmret tas här upp på land men det mesta lastas direkt upp på väntande skepp tillhörande olika de uppköpare som vunnit buden under den tidigare auktionen. Viss del av timmret som kommer ner Stirpaz används inne i staden och tas rimligen upp innan det passerar Kejsarbron men den största delen av timret säljs och fraktas bort sjövägen.

Flodbaronerna har sin agenda men den passar de in i det rådande systemet. Exakt hur har vi väl diskuterat på olika platser och kan gärna fortsätta med det.

Sen var det väl också det här med handeln de så kallade Traktatbaronerna kan göra länger upp längs Stirpaz. Frågan är hur mycket timmer det handlar om och om detta då tas upp på land för frakt över land?
Jag tycker det låter som en lösning. Flodbaronerna och Traktatbaronerna är en del av varandras framgång. Kvantiteten på timmer är såpass stor att det stör handeln för resten av de som är involverade. Flodbaronerna vill skapa ett monopol genom att strypa övriga handlare. Konflikten är oundviklig, men ännu i sin linda.
Jag har inga problem med lyftkranar. Särskilt inte om det bara handlar om två stycken. Såg du förresten mitt förslag om en kran byggd av mäster Avloy?
Jag såg den, men avvaktade på kranarnas vara eller icke vara. Ska de stå där tycker jag absolut att vår käre mekaniker har en hand med i spelet. Kanske är kranarna äldre och har använts för sten och tunga enheter. Deras långsamhet har inte gjort dem effektiva för timmerhantering för än nu. Assar har byggt om dem båda och skapat utväxlade "effektiva" hjulkranar som används mer för var dag. Då FT har blivit anpassat för timmerhantering i större skala har andra typer av gods förpassats till äldre former av lossning/lastning och till viss del hävstångskranar.
Nej, ber ett skämt i bästa ÄS- stil. Det finns en danslek som heter "bro, bro, breja"
Snyggt! Gillar.
Det finns kapare och det finns kapare. Det finns de som endast har som mål att kapa pirater och kapare som kapar sin egen nations handelsfartyg. Ibland kallar med dessa för piratbekämpare men med tanken på att deras största inkomst troligen ligger i det övertagna skeppet och dess last....
Men efter att konsulterat Kopparhavets Kapare verkar varken Zorakin eller Kardien ha med frilansande kapare att göra.
Jag tycker ändå att alla nationer med flytetyg kapar fiendeskepp i krigstid (och kanske lite i smyg i fredstid). Delar din bild av piratbekämpare. Jag tycker vi behåller kaparna med Birkes Sjöslagsförklaring.
Hmm... Arno har 30+ soltempel ("Varje kvarter har, vid sidan av sina egna helgedomar och riarker, också en egen avdelning stadsvakter." och Arno har 30 kvarter). Hur många soltempel som finns i Ekeborg kan jag inte hitta någon info om mer än att palatstadosen finns
Men jag drar ned på antalet soltempel nu när de inte är lika viktiga för stadsdelarna.
Där ser man. Dålig källkontroll av mig. Jag tittade inte igenom filarkivet när det gäller Arno. Jag tycker egentligen att LV ska spegla kristendomen i viss mån. Då är antalet inte alls orimligt. Samtidigt tycker jag att vi ska försöka motarbeta den inkonsekvens som finns i ÄS värld och hålla oss till den stil erebaltor.se byggt upp. Det kan vara skillnad på Aidne och Dalkiska synen på tempelantal? Vi kan dra ner på tempel, men samtidigt fundera på hur många som är rimligt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: 2019-06-08 17:43
Syns längst nere till vänster på den nedersta kartan här: viewtopic.php?p=41551#p41551
Syntes på en tidigare bild. Den ligger under en av kartnycklarna.
Öppna kartan på annat än mobilen så dyker den upp.
Skulle det finnas möjlighet att ha borgen på Tofiasidan istället (eller en till)? Jag skulle vilja placera de nystartade Herterliga landsfiskalerna någonstans. Har en liten ide om hur hertigens motdrag till lokala baroners skötsel av rättvisa håller på att byggas upp. Behåller vi borgen på Filsidan bör det vara någon form av ämbetsadel eller funktion. Förslag mottages.
Ok, ändrade lite med borgarna. Borgen på Filsidan är nu mindre. Kanske en riddare eller magikers enklare borg?
Lagt över den andra på Tofiasidan.
Fil-Tofia Karta 2019 Jun2.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Säker på att du la upp rätt karta nu? Ser ingen borgflytt...

Men jag ser några nya små namn på gator och torg, trappor i Philborgsbyn och höjdkurvor i färg. :)

Annat:

Kan vi spikaiKaparkvarteren som namn på stadsdelen i Fil, även om det inte sker kaparverksamhet där nu?

Kan kanske Lill-Fian vara ett namn på förstaden utanför Tofias östra sida?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-06-09 13:35 Säker på att du la upp rätt karta nu? Ser ingen borgflytt...
:oops:
Fil-Tofia Karta 2019 Jun2.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Ok, ändrade lite med borgarna. Borgen på Filsidan är nu mindre. Kanske en riddare eller magikers enklare borg?
Lagt över den andra på Tofiasidan.
Jag är lycklig! FT är enda stället jag får ha åsikter om hur det ska möbleras. :wink: Är det ok att ha Landsfiskaler där? Förutsatt att lite bakgrund presenteras om varför. Den andra borgen vid Fil får även den förses med ägande vars ekonomi tillåter en borg. Jag gillar din karta Snibben och det vill att du ska veta!
Kan vi spika Kaparkvarteren som namn på stadsdelen i Fil, även om det inte sker kaparverksamhet där nu?

Kan kanske Lill-Fian vara ett namn på förstaden utanför Tofias östra sida?
Kaparkvarteren är helt ok för mig och Lill-Fian har vi tidigare lite inofficiellt spikat. Även det är ok för mig.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Angående landsfiskalerna, tänkte vi oss dessa som en slags representant för den lokala rättvisan? I så fall skulle vi kunna låna inspiration från rättssystemet som beskrivits för Kardien. En landsfiskal kan då motsvara en landsfogde: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... C3.A4sende

Sen var det ju det här med namnlikheten med landfisk (den erebiska beteckningen för fisk ...med päls :roll: ). Ett ingame skämt bland bondbefolkningen i Zorakin?

Edit: Lagt till länk för relevant diskussion: viewtopic.php?p=40757#p40757 /Admin.)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Angående landsfiskalerna, tänkte vi oss dessa som en slags representant för den lokala rättvisan? I så fall skulle vi kunna låna inspiration från rättssystemet som beskrivits för Kardien. En landsfiskal kan då motsvara en landsfogde: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... C3.A4sende
Det är till viss del därifrån jag snott iden om organiserad polisiär styrka.
Sen var det ju det här med namnlikheten med landfisk (den erebiska beteckningen för fisk ...med päls :roll: ). Ett ingame skämt bland bondbefolkningen i Zorakin?
Nja, jag tänkte nog att landfiskarna finns ute på bygden och att de i första hand livnär sig som trappers. Senare har de utvecklats till poliser genom det faktum att de rör sig mellan byarna genom adlig tillåtelse. Kostnaden för detta fria rörelsesätt är härold, rättvisa, opinionsmätare och spioner för sina herrar. Sedan att de "landfiskar" lokal bovar har givetvis blivit till ett allvarsbaserat skämt bland bönderna.

Nu har detta systemet funnits en tid och Landfiskalerna är en etablerad yrkesgrupp. Hertigen vill ha en typ insatsstyrka att använda a' la Texas Rangers eller liknande. Han sätter så ihop en polisstyrka och kallar dem Slättebo landsfiskaler även om styrkan inte har särskilt mycket med pälsfisk att göra. Deras symbol är en svart bäver och de bär mössor av bäverpäls. Styrkan är beriden och utgår från sin borg utanför Tofia. De rider ensamma runt i Slättebo och assisterar lokala Landsfiskaler. De lokala är i första hand fiskare och de herterliga poliser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Om landsfiskalerna tillhör bondbefolkningen låter häradsfogde som de beskrivs i Kardien som en bättre jämförelse. De finns i mindre geografiska områden kallad härad vilka är av ett baronis storlek eller ännu mindre. Landsfogden tillhör i Kardien lågadeln och representerar områden kallad domsaga som kan vara av ett helt grevskaps storlek.

Men om vi funderar på att införa detta system i hela Zorakin behöver vi rådfråga Fraxinus. Att de liknas vid en insatsstyrka kan också krocka lite med Regaliegardet som kungamakten nyligen har byggt upp.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Regaliegardet

En idé skulle kunna vara att låta nordvästra Zorakin där raxorerna har en stark närvaro ha utvecklat ett eget system mer likt det du beskriver med bäverskinnsmössbeklädda friridare som rör sig fritt mellan de raxoriska byarna både i Gullberga skogar och Torilskogen samt omgivande berg och slätter? Dessa fyller då kanske den roll som landsfiskalerna gör i övriga Zorakin?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Om landsfiskalerna tillhör bondbefolkningen låter häradsfogde som de beskrivs i Kardien som en bättre jämförelse. De finns i mindre geografiska områden kallad härad vilka är av ett baronis storlek eller ännu mindre. Landsfogden tillhör i Kardien lågadeln och representerar områden kallad domsaga som kan vara av ett helt grevskaps storlek.
Jag hade nog tänk mig mer att de inte är så organiserade. Det finns landfiskare. De befinner sig där pälsfisk finns. Jakträttigheterna liksom de kyrkliga fastereglerna är oklara när det gäller pälsfisk. Kompromissen blev att de som ägnar sig åt landfiske står fritt att göra det, men ska man resa över baronigränser måste man få tillstånd. Tillstånd ges om man utför problemlösning. Må det så vara tvister, nyhetsupplysning eller polisverksamhet. Iden med landsfiskalen är baserad på The Witcher. De finns, är inte så många och istället för att jaga monster jagar de pälsfisk.
Men om vi funderar på att införa detta system i hela Zorakin behöver vi rådfråga Fraxinus. Att de liknas vid en insatsstyrka kan också krocka lite med Regaliegardet som kungamakten nyligen har byggt upp.
Kan nog vara bra att få Fraxinus syn på det hela. Jag tycker inte det krockar. Snarare att den senare Landsfiskalstyrkan är inspirerad av Regalieorder med skillnaden att hertigen kontrollerar fiskalerna. Jag backar gärna på fiskalstyrkan och ersätter den i den nybyggda borgen med Regalieordern. Det kan faktiskt vara ett bättre förslag!

En idé skulle kunna vara att låta nordvästra Zorakin där raxorerna har en stark närvaro ha utvecklat ett eget system mer likt det du beskriver med bäverskinnsmössbeklädda friridare som rör sig fritt mellan de raxoriska byarna både i Gullberga skogar och Torilskogen samt omgivande berg och slätter? Dessa fyller då kanske den roll som landsfiskalerna gör i övriga Zorakin?
De bävermössklädda fiskarna kan finnas kvar i den formen de var tänkta från början, fiskare och vildmarkspersoner med extrauppgifter. Jag gillar tanken med att det är ett raxoriskt system. Baronernas fogdar håller ordning även på raxorer, men raxorer följer fiskalens ord och lagbok. Raxorer är svåra att styra över genom att de håller på sina traditioner. Landsfiskal är en av dessa.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-06-09 13:35 Säker på att du la upp rätt karta nu? Ser ingen borgflytt...

Men jag ser några nya små namn på gator och torg, trappor i Philborgsbyn och höjdkurvor i färg. :)
Ja, lite smånamn dyker upp på gator och torg vartefter jag kommer på något (alla namn här finns inte på kartorna på forumet).
Fil:
Myntgatan
Apotekargränd
Ringmakargatan
Magikergränd

Tofia:
Pilmakargränd

Om ni kommer på namn på platser, gator och torg - säg till.

birkebeineren skrev: Kan vi spikaiKaparkvarteren som namn på stadsdelen i Fil, även om det inte sker kaparverksamhet där nu?
Läste först Koppparkvarteren och tänkte att jag missat något men tyckte det lät bättre eftersom denna del antagligen innehåller många från Kopparhavet. Sedan insåg jag att jag läst fel men tycker dock att Kopparkvarteren nästan klingar bättre och fredligare. Det kan också röra sig om en språkförbistring från Kaparkvarteren till Kopparkvarteren då det inte finns några Kapare i Fil-Tofia längre?
birkebeineren skrev: Kan kanske Lill-Fian vara ett namn på förstaden utanför Tofias östra sida?
OK. Men borde inte det vara den som ligger utanför Fil som är dvs. som i Lilla Fil (Fia)?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Ja, lite smånamn dyker upp på gator och torg vartefter jag kommer på något (alla namn här finns inte på kartorna på forumet).
Fil:
Myntgatan
Apotekargränd
Ringmakargatan
Magikergränd

Tofia:
Pilmakargränd
Hur petigt ska vi beskriva FT? Jag gillar ju att minsta sten har ett namn, men alla delar inte den synen. Vi är nere på gränd, vilket får ses som mindre gator där man även i teori kan tillskriva dem adresser.
-Ahh, du söker Pilmakare Bratt. Han bor på Pilmakargränd 5, men du måste över bron. Detta är Fil. Pilmakargränd ligger i Tofia grabben.
Jag gillar det och tycker vi ska namnge gatorna. Vad är den allmänna opinionen?
Läste först Koppparkvarteren och tänkte att jag missat något men tyckte det lät bättre eftersom denna del antagligen innehåller många från Kopparhavet. Sedan insåg jag att jag läst fel men tycker dock att Kopparkvarteren nästan klingar bättre och fredligare. Det kan också röra sig om en språkförbistring från Kaparkvarteren till Kopparkvarteren då det inte finns några Kapare i Fil-Tofia längre?
Jag hade inga problem med den tidigare Sjökrigsförklaringen. Detta är en annan minst lika bra. Kanske ska man para ihop de båda? De har hetat Kopparkvarteren sedan begynnelsen. Där höll sig flera kända kapare under och kort efter Sjökriget. Namnet förvandlades därför i folkmun till Kaparkvarteren och har sedan behållit det.
OK. Men borde inte det vara den som ligger utanför Fil som är dvs. som i Lilla Fil (Fia)?

Är det inte Lill (To) -fia? Staden utanför Fil kan vi döpa om, men då faller http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... nj%29#Bark lite. Av latmasktekniska skäl behåller jag gärna Barkstaden utanför Fils murar, men anpassar mig gärna om någon vill annat. Det är inte jättemycket jobb att ändra.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: 2019-06-13 09:52 Hur petigt ska vi beskriva FT? Jag gillar ju att minsta sten har ett namn, men alla delar inte den synen. Vi är nere på gränd, vilket får ses som mindre gator där man även i teori kan tillskriva dem adresser.
-Ahh, du söker Pilmakare Bratt. Han bor på Pilmakargränd 5, men du måste över bron. Detta är Fil. Pilmakargränd ligger i Tofia grabben.
Jag gillar det och tycker vi ska namnge gatorna. Vad är den allmänna opinionen?
All gator kanske inte behöver ha namnt (i en medeltida stad kan gator byta namn efter kvarterets slut) men fleratalet borde inte vara något problem. Dessutom så kan en del gatnamn finnas i både Fil och Tofia vilket kan leda till besvär för utskocknes RP:s. Du skickas till Skomakaregatan men upptäcker att det finns en Södra och en Norra sådan - i bägge städerna :roll:

Gata, väg, gränd, boulevard, aveny, esplanad, allé, brink, strög, passage, stråk kan för min del vara synonymer- det finns så många andra anakronismer i Kardien och Zorakin ändå.

Och uppenbarligen lever det Pilmakare på Pilmakargränd som tillverkar pilar. Men vad tillverkas på Ringmakaregatan? 10 poäng till det hus som kan gissa rätt.
OK. Men borde inte det vara den som ligger utanför Fil som är dvs. som i Lilla Fil (Fia)?

Är det inte Lill (To) -fia? Staden utanför Fil kan vi döpa om, men då faller http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... nj%29#Bark lite. Av latmasktekniska skäl behåller jag gärna Barkstaden utanför Fils murar, men anpassar mig gärna om någon vill annat. Det är inte jättemycket jobb att ändra.
Helt OK. Jag bara funderade hur det låg till. Talar vi om förstaden i norr eller öster om Tofia?
Skriv svar