Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Läser sen att det är i Ekenfara Kungavinet tillverkas. Då kan Stirpazviner kanske få vara det andra undantaget från Kardiens annars dårliga vin?
Jag är lite emot att man gör såna generella antaganden att allt kardiskt vin är dåligt. Jag ser istället att uttalandet om att Kardiens viner är dåliga beror på att en stor del av dem är det och riktigt bra viner hittar sällan ut från sina distrikt (de lokala länsherrarna eller kyrkoherrarna behåller dem för egen konsumtion).

Några få distrikt är kända för bra viner eftersom de kommer sällan ut på marknaden. Några bra vindistrikt är Kungsdistriktet runt Ekeborgsfloden (namnges så eftersom vingårdarna uteslutande ägs av kungen?), Stirpazviner kända för sina röda viner. Valanto och Florentin vid Inmarkssjön är kända försina syrliga vita viner. Sjölunda och Ekelunda tillhör förvisso kungens domäner men vinet får inte kallas för Kunngsvin då det inte håller tillräckligt hög kvalitet, dock är de utmärkta viner.

Större delen av de viner som tillverkas i länen runt Faltraxbukten är vita och håller inte alltför stor kvalitet. De mesta av det som lämnar området byts mot rött från södra Kardien.

På Divras udde och i Bry och Grinfara finns en stor vinproduktion som främst finns för landets egen konsumtion. Philmark har främst lokalproduktion med undantag för Stirpazvinerna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Det låter som en vettig utveckling. Det finns gott vin i Kardien också men det når endast ett fåtal. Kanske det till och med smugglas över Stirpaz till Zorakin?

Möjligtvis har heller inte det kardiska vinet fått något särskilt gott omtal i Mäster Palnes kokbok för kräsne, en bok alla connoisseurer Ereb över har i bokhyllan, och detta lär i så fall ha bidragit till det dårliga ryktet.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Himmelsängsmarknaden är troligtvis begränsad men det är status bland echter med en säng från Philmark. Det senaste är sängar tillverkade hos Mäster Kyrian på Låsgränd där den efariska gesällen Noo gör mycket karakteristiska pjäser med gavelstolpar i mörkt odôdoträ. Det sägs att drömmarna i en sådan säng är av en annan värld.
Köper det. FT har sakta förvandlats till en timmerstad och då vore det väl märkligt om ingen förädlade produkten. Träindustrin i FT är väl utbyggd och både möbelsnickare och övriga snidare är vanliga och skickliga i staden. Däremot tycker jag inte att det finns båtbyggare mer än för hemmabruk i staden. De förpassas till andra orter.
Snickarskrået och Träsnidarskrået kanske har plats i Fils stadsråd då de är av stadens största?
Det tycker jag absolut. Sedan kan vi låta rådet ha olika inflytande beroende på stadssida. Zorakin och Kardien är ju lite annorlunda. Det utnyttjas från flera håll.
Föreslår att Stirpazviner är en grej?
Den bördiga jorden och floddalen som går från norr till söder gör att vinet får en mycket rund och trevlig karaktär. Stirpazviner kommer både från Zorakin och Kardien.
Stirpazvinder från Philmark exporteras i mer utsträckning än det från Slättebo. Detta har inget att göra med kvaliten utan att Slättebo i större utsträckning konsumerar sitt vin än Philmark.
Jag tycker att det låter som ett bra förslag. Viner kanske inte är en huvudnäring, men absolut en produkt stor nog att omtalas. Jag har tidigare skrivit om vinproducerande i Floddalen. Det skall dock betraktas som "fluffmaterial" och inte Wiki. http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... sl.C3.A4tt
Jag är lite emot att man gör såna generella antaganden att allt kardiskt vin är dåligt. Jag ser istället att uttalandet om att Kardiens viner är dåliga beror på att en stor del av dem är det och riktigt bra viner hittar sällan ut från sina distrikt (de lokala länsherrarna eller kyrkoherrarna behåller dem för egen konsumtion).
Håller med!
Läser sen att det är i Ekenfara Kungavinet tillverkas. Då kan Stirpazviner kanske få vara det andra undantaget från Kardiens annars dårliga vin?
Jag håller med Snibben om att man inte ska vara för generell. Däremot är hans förklaring kanske inte allt. Det vin som exporteras är oftast inte toppkvalitet, det påtalas vid varje tillfälle av konkurrenterna. Kardien är en liten vinproducent. En stor del av det som rullar över gränsen är inte det bästa. Det har gjort att vinet har lite oförtjänt dåligt rykte?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Jag tror bestämt att du hann svara medan jag skrev. :D
Det låter som en vettig utveckling. Det finns gott vin i Kardien också men det når endast ett fåtal. Kanske det till och med smugglas över Stirpaz till Zorakin?
Eller rullar över Kjesarbron och sedan ut genom österport in i Zorakin.
Möjligtvis har heller inte det kardiska vinet fått något särskilt gott omtal i Mäster Palnes kokbok för kräsne, en bok alla connoisseurer Ereb över har i bokhyllan, och detta lär i så fall ha bidragit till det dårliga ryktet.
Bland annat, men snyggt att knyta ihop kokboken!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Appropå Svartnissarna tycker jag Pratchetts Snuff kan vara utgångspunkt för hur det ser ut i landskapet väster om Fil-Tofia.
Det är en av böckerna om Stadsvakten och Vimes eller hur? Det var länge sen jag läste Terry Pratchett, tror bestämt jag måsta göra något åt det...

Kan du utveckla lite, för oss som inte läst just den boken?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

En helt annan fråga:

Hur lång är Kejsarbron, och indirekt hur bred är Stirpazfloden just här? Vad tycker ni, och hur tänkte du med kartan Snibben?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Jag har alltid tänkt mig FT som Orléans fast stad på båda sidor floden. Dock har jag i mitt huvud höjt bron för att få lite spännande "fight på bron över högt som fan farligt" känsla. När det då gäller Stirpaz måste den var bred nog för att frakta saker på. Bred nog för att fortfarande gör det när det ligger en klippö mitt i. Bred nog för att Kjesarbron skall upplevas som det enda sättet att ta sig över som inte innefattar en båt eller simma med högt B-färdighetsvärde :wink: . Om vi låter ön ligga mitt i tycker jag det beror lite på bron självt. Hur många valv har det? Stirpaz kan vi anpassa efter det.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rges_V.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _19488.jpg
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Hur lång är Kejsarbron, och indirekt hur bred är Stirpazfloden just här? Vad tycker ni, och hur tänkte du med kartan Snibben?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ans%C3%B6n

10 - 12 valv är det jag utgått ifrån. Varje valv borde ha minst 3-4 m mellan dem annars blir brovalven mer dekorativa än funktionella.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Det var Regil eller Fraxinus som först beskrev Kejsarbron och oppgav då 10-12 val. Antar att det var det du utgick från Snibben och jag tycker vi kan ha det som utgångspunkt. Förslagsvis är det då 10 valv som endast går över vatten och 2 valv som delvis går över land, antingen där bron ansluter till Ingenmansön eller til där den ansluter mot flodbrädden.

Men innan vi bestämmer vidden på brovalven finns det en fråga till att ta hänyn till: flottas det timmer under brovalven, eller samlas detta uppströms bron? Vet inte hur breda valven bör vara för att timmer skall kunna passera men inte för smalt gissar jag.

Trajans bro som jag länkade till tidigare hade valv med spann på 38 meter men de var konstruerade i trä på stenpelare.

Hittar en helt i sten kallad Alcántara Bridge och även om den inte har så många som 10-12 valv så har ett av valven ett spann på 28.8 meter.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Men innan vi bestämmer vidden på brovalven finns det en fråga till att ta hänyn till: flottas det timmer under brovalven, eller samlas detta uppströms bron? Vet inte hur breda valven bör vara för att timmer skall kunna passera men inte för smalt gissar jag.
Jag nog att timret flyter under brovalven. Jag har alltid sett valven som både höga och breda. Antagligen mer fantasi än verklighet, men estetik är viktigt i fantasy. Bron bör vara
Hittar en helt i sten kallad Alcántara Bridge och även om den inte har så många som 10-12 valv så har ett av valven ett spann på 28.8 meter.
Åt det hållet med dyiga stränder beroende på tidvatten och årstid. Är det lika lång bro från Fil till tornet som det är från Tofia?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev:
Men innan vi bestämmer vidden på brovalven finns det en fråga till att ta hänyn till: flottas det timmer under brovalven, eller samlas detta uppströms bron? Vet inte hur breda valven bör vara för att timmer skall kunna passera men inte för smalt gissar jag.
Jag nog att timret flyter under brovalven. Jag har alltid sett valven som både höga och breda. Antagligen mer fantasi än verklighet, men estetik är viktigt i fantasy. Bron bör vara
Stirpaz verkar vara en relativ lugn flod så flottarna binder nog ihop timmret till stora flottar som förbinds med rep (ungefär som en grupp pråmar). Lösa okontrollerade stockar är dessutom en fara för eventuell övrig trafik och bropelarna. Kanske är det till och med böter för att tappa en stock för flottisterna?
Stockar som skall exporteras via havet flottas enklast ned till hamnen för att där plockas upp och lastas på skepp. Stockar som skall föras vidare via land tas antagligen upp innan bron.
Jeb skrev:
Hittar en helt i sten kallad Alcántara Bridge och även om den inte har så många som 10-12 valv så har ett av valven ett spann på 28.8 meter.
Åt det hållet med dyiga stränder beroende på tidvatten och årstid. Är det lika lång bro från Fil till tornet som det är från Tofia?
Tycker om dina bilder från Orléans här, Jeb.
Ingenmansön skall ju vara lite torrare och kanske till och med klippig så jag föreställer mig att den ligger närmare Phil än det leriga Tofia.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag nog att timret flyter under brovalven. Jag har alltid sett valven som både höga och breda. Antagligen mer fantasi än verklighet, men estetik är viktigt i fantasy. Bron bör vara
Har också en bild av att timmeret passerar under bron. Gissningsvis sker det inte kontinuerligt under året utan kanske endast under våren med ett högre vattenstånd än annars. Lite av en händelse i Fil-Tofia tiden när flottningen pågår, mycket folk samlas och all annan verksamhet på floden stannar upp. Det mesta handlar om timmer, flottning och flottare.

Lite fantasy i utförandet av bron kan vi väl tänka oss, bara vi har en bra förklaring. Dvärgbyggmästare är en lösning att ta till om det verkligen behövs. Bron har stått sedan 900-talet fO så det skall även passa med den tidens teknologinivå. Möjligtvis har den byggts till eller ändrats något under historiens lopp men även kanske ha stått helt oändrat.
Jeb skrev: Åt det hållet med dyiga stränder beroende på tidvatten och årstid. Är det lika lång bro från Fil till tornet som det är från Tofia?
Snibben har ritat Brotornet och Ingenmansön ganska mitt i och det tycker jag verkar bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt Snibben...

Jag är ganska flexibel i min åsikt om bron. Bara vi får ett bra svar! :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Stirpaz verkar vara en relativ lugn flod så flottarna binder nog ihop timmret till stora flottar som förbinds med rep (ungefär som en grupp pråmar). Lösa okontrollerade stockar är dessutom en fara för eventuell övrig trafik och bropelarna. Kanske är det till och med böter för att tappa en stock för flottisterna?
Stockar som skall exporteras via havet flottas enklast ned till hamnen för att där plockas upp och lastas på skepp. Stockar som skall föras vidare via land tas antagligen upp innan bron.

Stirpaz lugn varierar nog, men under flottningen passar man nog på när det är som mest gynnsamt. Självklart är det hårda straff om stockar saknas eller skadas. Destinationen på stockarna beror på var de ska och om de lokalt ska förädlas först. Ska de exporteras tycker jag man flottar dem under brovalven till allmän beskådan.

En idé är flottning är en styrd företeelse. Timret får inte säljas förrän timmerauktionen bestämt priser och auktionen öppnar inte förrän datum eller datumen X. Det gör att lagen säger: Inget timmer under bron innan auktionsklockan ringer. Detta kan dra ut på tiden och trafikstockningen ( :( ) som skapas vid bropelarna är en del av skådespelet den med. Ve den som flottar under bron innan priset är satt. På norrsidan av bron kan man dock fritt handla till lokala uppköpare, då oftast till lägre pris, men man tar sig ur risken att tryckas under bron och få lasten konfiskerad av staden. De lokala kan därför förse sin träindustri med billigt timmer och behöver inte gå via mellanhänder söder om bron. Detta går säker att utveckla, men det var en tanke.
Ingenmansön skall ju vara lite torrare och kanske till och med klippig så jag föreställer mig att den ligger närmare Phil än det leriga Tofia.

Så har jag också tolkat det. Phil är en äldre mer grundmurad stad. Tofia är modernare, men byggd på sämre grund.
Lite fantasy i utförandet av bron kan vi väl tänka oss, bara vi har en bra förklaring. Dvärgbyggmästare är en lösning att ta till om det verkligen behövs. Bron har stått sedan 900-talet fO så det skall även passa med den tidens teknologinivå. Möjligtvis har den byggts till eller ändrats något under historiens lopp men även kanske ha stått helt oändrat.
Dessa dvärgar! Så fort maffiga, tyngdlagstrotsande saker skall byggas dyker de upp. Där de går bet förklarar man med världens bästa betong; magi. :D Hur som helst. Broar i sten som faktiskt existerar ser ganska fantasy ut de med. Jag tycker bara att av okänd anledning har man byggt bron hög och maffig. Finns flera exempel när byggare överdrivit. Tänker mig Kjesarbron som en viktig led över floden, men också ett skrytbygge vida utöver behovet att korsa vatten torrskodd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:
Stirpaz verkar vara en relativ lugn flod så flottarna binder nog ihop timmret till stora flottar som förbinds med rep (ungefär som en grupp pråmar). Lösa okontrollerade stockar är dessutom en fara för eventuell övrig trafik och bropelarna. Kanske är det till och med böter för att tappa en stock för flottisterna?
Stockar som skall exporteras via havet flottas enklast ned till hamnen för att där plockas upp och lastas på skepp. Stockar som skall föras vidare via land tas antagligen upp innan bron.

Stirpaz lugn varierar nog, men under flottningen passar man nog på när det är som mest gynnsamt. Självklart är det hårda straff om stockar saknas eller skadas. Destinationen på stockarna beror på var de ska och om de lokalt ska förädlas först. Ska de exporteras tycker jag man flottar dem under brovalven till allmän beskådan.

Låter bra. Timmret flottas under bron i ordnade former. Det timmer som skall fraktas över land inåt i Zorakin eller Kardien kan tas upp innan bron om det är lättare.

Tänker vi oss hamnar både i Fil och i Tofia?
Jeb skrev:En idé är flottning är en styrd företeelse. Timret får inte säljas förrän timmerauktionen bestämt priser och auktionen öppnar inte förrän datum eller datumen X. Det gör att lagen säger: Inget timmer under bron innan auktionsklockan ringer. Detta kan dra ut på tiden och trafikstockningen ( :( ) som skapas vid bropelarna är en del av skådespelet den med. Ve den som flottar under bron innan priset är satt. På norrsidan av bron kan man dock fritt handla till lokala uppköpare, då oftast till lägre pris, men man tar sig ur risken att tryckas under bron och få lasten konfiskerad av staden. De lokala kan därför förse sin träindustri med billigt timmer och behöver inte gå via mellanhänder söder om bron. Detta går säker att utveckla, men det var en tanke.
Gillar detta. :) Och som gillare av kalendrar också så tycker jag vi bestämmer ett datum. Det kan få bli till en lokal märkesdag i Fil-Tofias beskrivning. Kanske i slutet av Groddemånad eller i första halvan av Halvmånad?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _kalendern
Jeb skrev:
Ingenmansön skall ju vara lite torrare och kanske till och med klippig så jag föreställer mig att den ligger närmare Phil än det leriga Tofia.

Så har jag också tolkat det. Phil är en äldre mer grundmurad stad. Tofia är modernare, men byggd på sämre grund.

Lite närmare Fil låter bra.
Jeb skrev:
Lite fantasy i utförandet av bron kan vi väl tänka oss, bara vi har en bra förklaring. Dvärgbyggmästare är en lösning att ta till om det verkligen behövs. Bron har stått sedan 900-talet fO så det skall även passa med den tidens teknologinivå. Möjligtvis har den byggts till eller ändrats något under historiens lopp men även kanske ha stått helt oändrat.
Dessa dvärgar! Så fort maffiga, tyngdlagstrotsande saker skall byggas dyker de upp. Där de går bet förklarar man med världens bästa betong; magi. :D Hur som helst. Broar i sten som faktiskt existerar ser ganska fantasy ut de med. Jag tycker bara att av okänd anledning har man byggt bron hög och maffig. Finns flera exempel när byggare överdrivit. Tänker mig Kjesarbron som en viktig led över floden, men också ett skrytbygge vida utöver behovet att korsa vatten torrskodd.
Det är sant, gamla broar kan se riktigt mäktiga ut. Vi behöver inga dvärgar men vi kan kanske förklara det spektakulära bygget med en skrytbygge av exempelvis kejsar Caion?

Från wikin:
952 f.O. / 113 PV
Kejsar Caion låter samla slavar som får bygga vägar. Alla huvudvägar till Grivela är stenlagda och slavarna arbetar sig västerut.
Innan Caion fanns det en flottbro eller en träbro på stenpilarer.
Skriv svar