Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-07-31 08:43 Ser fint ut Snibben. :) Tofia-brygga har fått kranar och ...är det dymark eller liknade vi ser inne mellan husen och bryggor som korsar hit och dit?
Det stämmer. Dock har en del av husen blivit lite för små.
birkebeineren skrev: Varvet söder om Fil också ett nytillskott. Vad har du för tankar om detta?
Tänkte att det behövdes en plats för att dra upp båtar och skepp för lite mer omfattande reparationer och underhåll. Det här varvet är inte i första hand en plats där man bygger skepp men väl en och annan flodbåt.
birkebeineren skrev: Sen har jag några frågor om terrängen runt städerna. Den verkar slutta neråt mot Stirpaz på båda sidor utifrån höjdkurvorna men hur höga är varje kurva?
Bra fåga 2-3 m?
birkebeineren skrev: Och skogspartiet mellan de två vattendragen på Fil-sidan, kan det tänkas vara lite extra brant och otillgängligt eftersom det inte finns någon väg eller stig mellan borgen i sydväst och kyrkokvarnen? Kan det möjligen vara så att terrängen går lite ner igen just där det västligaste vattendraget går så att det både bildas en liten dal där och en åsrygg (Rövareåsen kallad kanske?) mellan de två vattendragen? Bara en idé.
Det är en god idé. Det har inte funnits någon särskild tanke för mig att inte lägga en väg här.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Fafnir »

Hittade den här. Vad ska ändras för att passa in det Fil-Tofia som växer fram? Fortfarande tidigt utkast och kommer ha ett hyfsat skissartat upplägg. Men mer går definitivt fixa med den.
Bilagor
CCBCCE9F-167D-4C76-92BF-258FF508872B.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Hoppades att du inte glömt bort den här skissen Fafnir. :)

Några fler brovalv till vänster vore bra om du kan få till. På kartan är det sju mellan Brotornet och Tofia till höger men på skissen endast fyra. På Fil sidan till vänster stämmer karta och skiss med fyra brovalv.

Den höga byggnaden vi ser till vänster är troligen Philborgen, eller möjligen bontisâlens stortempel (palatstados) fast det borde befinna sig precis utanför bild ännu läger till vänster. Ser bra ut som det är.

Nedanför Kejsarbron till höger där den ansluter till Tofia-sidan är det ett låglänt område med strand/dy och inga byggnader söder om bron så som det nu syns på skissen. Ta bort dessa. Norr om bron ligger stadsdelen Sofia-Brygga som är byggd på bryggor och troligtvis med rätt låga byggnader.

Ingenmansön ovanför Brotornet är kanske lite större i verkligheten än på skissen men det är ingen viktig detalj. Viss konstnärlig frihet får konstnären ta sig. :wink:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Gillar! :)
Då uppstår begreppet Träckvakten!
Köpingar med stadsambitioner som bygger/finaniserar Kefimhus låter bra. När det gäller de som vårdas i Kefimhusen så kan vi låta det vara huvudsakligen fattiga. Helgeandshusen verkar ha varit en plats där även rika äldre kunde köpa sig in men det behöver ju inte gälla för Kefimhusen. Kanske vanligare att rika äldre kan hitta bostad i anknytning till kloster som tar emot sådana "gäster"? Hos S:t Kefims Ordens kloster då möjligtvis?
Kefimhus kan vara Erebska fattighus och finnas lite här och var. Det gör Kefimordern till en av de större. Jag tänker mig en liten mer ansvarsfull fattigvård bland de rika. Man tar själv hand om sina gamla och anställer vårdare om det krävs. Åldervård kan i flera fall fresta på börsen såpass att man önskar livet ur gamla släktingar. Det kan ju finnas både och?
Träffas ordensmedlemmar informellt i det magillerska soltemplet kanske?
Ja, de gör väl det? :twisted:
Om någon känner för att diskutera munkordnar sä finns det ett inlägg om det under Religion nu.
Snyggt!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-01 08:31 Den höga byggnaden vi ser till vänster är troligen Philborgen, eller möjligen bontisâlens stortempel (palatstados) fast det borde befinna sig precis utanför bild ännu läger till vänster. Ser bra ut som det är.
För långt in för att vara Philborgen och för nära vattnet för att vara Solkatedralen. Dessutom lite för hög för att vara den omoderna och trånga Philborgen. Som Solkatedral borde den snarare se ut som kyrkotorn eller kampaniler men sådan utrustning för soltempel verkar inte vara av vikt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Fafnir »

Jag har lagt bilden ner för att ha plats att förlänga bron. Tips på byggnader som passar in i fil tofia?
Jag är ingen bra landskapstecknare men en utmaning är en utmaning ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2019-08-02 12:18 Jag har lagt bilden ner för att ha plats att förlänga bron. Tips på byggnader som passar in i fil tofia?
Jag är ingen bra landskapstecknare men en utmaning är en utmaning ;)
Finns inspiration till olika soltempel här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Soltempel

Sen kan du ju titta på kartan över Fil-Tofia och se hur bontisâlens stortempel ser ut rakt ovanifrån.

Övertygad om att det blir snyggt! :wink:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-02 12:46
Fafnir skrev: 2019-08-02 12:18 Jag har lagt bilden ner för att ha plats att förlänga bron. Tips på byggnader som passar in i fil tofia?
Jag är ingen bra landskapstecknare men en utmaning är en utmaning ;)
Finns inspiration till olika soltempel här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Soltempel
Jag var väldigt inspirerad av San Vitale basilikan när jag gjorde solkatedralen: https://en.wikipedia.org/wiki/Basilica_of_San_Vitale
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Fafnir skrev: 2019-08-02 12:18 Jag har lagt bilden ner för att ha plats att förlänga bron. Tips på byggnader som passar in i fil tofia?
Jag är ingen bra landskapstecknare men en utmaning är en utmaning ;)
Man borde också kunna se tornen vid brofästena. Och så Fils stadstempel ligger ungefär där det ensamma smala tornet ligger eller kanske lite till höger om den. Stranden nordöst om kejsarbron buktar inåt...

Bilden behöver dock inte exakt stämma överens med kartor. Ibland kan bilder var mera inspirerande än kartäkta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-07-31 09:20 Tänkte att det behövdes en plats för att dra upp båtar och skepp för lite mer omfattande reparationer och underhåll. Det här varvet är inte i första hand en plats där man bygger skepp men väl en och annan flodbåt.
Låter bra. Förstaden norr om Varvet kan vara där många av varvsarbetarna bor.
Snibben skrev: Bra fåga 2-3 m?
Tja, det kanske räcker? Det borde göra att Bontisâlkullen inte blir alltför dominerande. Har nämligen funderat lite på om kullen var ett bekymmer för echterna när de anlade Philborgen (på joriska ruiner?). Skydd mot vattnet var troligen viktigast men att ha en hög höjd bakom sig kan ha varit farligt med tanke på svartfolk och snoaraner från landsidan.

Gäller fortfarande avståndsskalan du ritat på tidigare kartor?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-03 08:22
Snibben skrev: Bra fråga 2-3 m?
Tja, det kanske räcker? Det borde göra att Bontisâlkullen inte blir alltför dominerande. Har nämligen funderat lite på om kullen var ett bekymmer för echterna när de anlade Philborgen (på joriska ruiner?). Skydd mot vattnet var troligen viktigast men att ha en hög höjd bakom sig kan ha varit farligt med tanke på svartfolk och snoaraner från landsidan.

Gäller fortfarande avståndsskalan du ritat på tidigare kartor?
Tycker nog att det blir en rätt hög kulle ändå?
Fil höjder.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Mycket illustrerande. :) Det kan se lagom högt ut. Och brant. Utifrån avståndsskalan borde det vara ungefär 200 meter från västmuren till toppen av Bontisâlkullen och ungefär 175 meter ner till Philborgen. Ett torn på ungefär 15 meter borde kunna räcka för att inte hamna på defensiven försvarsstrategisk. Även om Pilborgen är gammal borde echterna kunnat få till det tycker jag.

Vågar jag be om en liknande karta för Tofia?

Sen Jeb, nu vet du mer om hur markförhållandena ser ut så då väntar vi på en liten redogörelse på hur Undervägarna ser ut. :wink:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-04 06:26 Mycket illustrerande. :) Det kan se lagom högt ut. Och brant. Utifrån avståndsskalan borde det vara ungefär 200 meter från västmuren till toppen av Bontisâlkullen och ungefär 175 meter ner till Philborgen. Ett torn på ungefär 15 meter borde kunna räcka för att inte hamna på defensiven försvarsstrategisk. Även om Pilborgen är gammal borde echterna kunnat få till det tycker jag.
Philborgen är väl byggd när den främsta tekniken på slagfältet var riddaren. Den branta kullen ovanför Philborgen hindrar hästar från att rida in från väster.
Sedan var väl Philborgens främsta uppgift att vara ett lås på Stirpaz och en kontroll av Kejsarbron. Inte så mycket att bevaka för arméer västerifrån (där vad de ju allierade).
birkebeineren skrev: Vågar jag be om en liknande karta för Tofia?
Tofia höjd.png
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Fafnir »

Antar att tofiasidan ”hänger ut” för mycket just nu men ser ändringarna i övrigt bra ut? Snabb concept skiss.
Bilagor
8F76B5F5-FEFB-438D-888E-8F798E13509D.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Fafnir »

Kanske ngt bättre perspektiv.
Bilagor
C7560BF5-6EE1-4125-8CC3-D05B0F69AAF8.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar