Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Sen Jeb, nu vet du mer om hur markförhållandena ser ut så då väntar vi på en liten redogörelse på hur Undervägarna ser ut. :wink:
Jag med... Har en del bollar i luften just nu, men en ovetenskapligt sammanställning ska jag kunna vrida ihop.
Philborgen är väl byggd när den främsta tekniken på slagfältet var riddaren. Den branta kullen ovanför Philborgen hindrar hästar från att rida in från väster.
Sedan var väl Philborgens främsta uppgift att vara ett lås på Stirpaz och en kontroll av Kejsarbron. Inte så mycket att bevaka för arméer västerifrån (där vad de ju allierade).
Det blev väldigt tydligt när svartfolken hälsade på. Philborgen blev med tiden omodern, men Echterna har ändå byggt en rejäl borg som fortfarande har användningsområden. Militärt högkvarter, förråd, träningsanläggning eller liknande. Det kan ha varierat genom åren. Modernisering av borgen har inte varit prioriterat utan man har lagt krutet på stadsmuren istället. Philborgen har underhållits relativt väl fram till nu, då delar av den hyst tidigare hertigar och deras familjer. Birkes utsiktstorn bör nog finnas i Fil även om det är anlagt senare. Frågan är bara om det sitter ihop med borgen som ett senare tillskott eller om man lagt det något annat ställe?

Ett förslag är att Förstad 2 norr om Fil har ett tornhus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tower_house
Förstaden har växt upp runt tornhuset vars uppgift är att bevaka Stirpaz och vägen norrifrån. Familjen besökte idag Hornbore ting och klättrade upp på klippan där https://www.vastsverige.com/tanum/produ ... lottsruin/ låg. Det blir väldigt tydligt när man kommer upp hur lite höjd som krävs innan man har kontroll över stora områden. Ett tornhus skulle erbjuda mycket god utsikt och även vara ett fäste av strategisk vikt utanför muren.

Ser även fram emot Fafnirs bild!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2019-08-04 15:07 Antar att tofiasidan ”hänger ut” för mycket just nu men ser ändringarna i övrigt bra ut? Snabb concept skiss.
Ser i övrigt bra ut. :)

Är det en idé att helt ta bort Tofia ur bild förutom någon enstaka byggnad helt inne vid brofästet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: Philborgen är väl byggd när den främsta tekniken på slagfältet var riddaren. Den branta kullen ovanför Philborgen hindrar hästar från att rida in från väster.
Sedan var väl Philborgens främsta uppgift att vara ett lås på Stirpaz och en kontroll av Kejsarbron. Inte så mycket att bevaka för arméer västerifrån (där vad de ju allierade).
Philborgen byggdes på 300-talet fO av echterna och deras fiender på Filsidan var snoaraner från skogarna och ute från floden. Echterna bakom sina murar och med överlägsen teknik lär inte ha haft problem med att skydda sig. Svartfolk lär ha kunnat komma västerifrån men troligen sällan med belägringsmaskiner. Pennerna med krigare till häst måste också först korsa Stirpaz för att hota Fil och Philborgen, något de kan ha gjort vid enstaka tillfäller. Kullens höjd kan då ha spelat in.
Snibben skrev: Tofia höjd.png
:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-08-04 16:24 Det blev väldigt tydligt när svartfolken hälsade på. Philborgen blev med tiden omodern, men Echterna har ändå byggt en rejäl borg som fortfarande har användningsområden. Militärt högkvarter, förråd, träningsanläggning eller liknande. Det kan ha varierat genom åren. Modernisering av borgen har inte varit prioriterat utan man har lagt krutet på stadsmuren istället. Philborgen har underhållits relativt väl fram till nu, då delar av den hyst tidigare hertigar och deras familjer. Birkes utsiktstorn bör nog finnas i Fil även om det är anlagt senare. Frågan är bara om det sitter ihop med borgen som ett senare tillskott eller om man lagt det något annat ställe?
Philborgen både gammal och ombyggt vid många tillfällen. Enligt min idé om Philmark så var borgen länge tillhåll för den så kallade Pilmarsken, en militär befälhavere tillsatt av echternas jarl på uppdrag åt kungen i Faltrax. Först 424 eO ändrades detta och Fil blev huvudstad i ett hertigdöme.

Några slags torn lär borgen både ha och ha haft. Ett utsiktstorn kan också ha funnits uppe på kullen innan bontisalens soltempel byggdes.
Jeb skrev:Ett förslag är att Förstad 2 norr om Fil har ett tornhus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tower_house
Förstaden har växt upp runt tornhuset vars uppgift är att bevaka Stirpaz och vägen norrifrån. Familjen besökte idag Hornbore ting och klättrade upp på klippan där https://www.vastsverige.com/tanum/produ ... lottsruin/ låg. Det blir väldigt tydligt när man kommer upp hur lite höjd som krävs innan man har kontroll över stora områden. Ett tornhus skulle erbjuda mycket god utsikt och även vara ett fäste av strategisk vikt utanför muren.
Gärna för mig. Heter förstaden då Torne eller Tornbyn kanske?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Philborgen både gammal och ombyggt vid många tillfällen. Enligt min idé om Philmark så var borgen länge tillhåll för den så kallade Pilmarsken, en militär befälhavere tillsatt av echternas jarl på uppdrag åt kungen i Faltrax. Först 424 eO ändrades detta och Fil blev huvudstad i ett hertigdöme.
Vilket är en mycket bra förklaring!
Några slags torn lär borgen både ha och ha haft. Ett utsiktstorn kan också ha funnits uppe på kullen innan bontisalens soltempel byggdes.
Ja. Kyrkan är högre, men vill inte ha massa utkikssoldater i sina torn?
Gärna för mig. Heter förstaden då Torne eller Tornbyn kanske?
Eller en kombination? Vår kärlek till delade namn ger oss Torne by? Eller ska vi kardifiera namnet och ge uppförandet till någon prominent byggmästare som sedan namngett både torn och by?

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnan
Är väl ett väldigt Kardiskt utseende?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-05 15:31 Några slags torn lär borgen både ha och ha haft. Ett utsiktstorn kan också ha funnits uppe på kullen innan bontisalens soltempel byggdes.
Min tanke har varit att Gamla palatset härstammar från Imperiets tid. De tre tornen och väggarna mellan dem är mycket tjocka och ha ingått i ett äldre försvarsverk.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Min tanke har varit att Gamla palatset härstammar från Imperiets tid. De tre tornen och väggarna mellan dem är mycket tjocka och ha ingått i ett äldre försvarsverk.
Det är en häftig tanke med den gamla borgen vars förflutet försvarat Fil sedan imperiets tider. Med tiden har det blivit en symbol för folket. Staden har plundrats, men Philborgen (deras Helmsdeep) har aldrig fallit. Det gör det än värre att Daggarna inte bor i borgen. Hertigen har alltid bott i borgen, detta är ett dåligt omen osv..

Jag kan inte släppa symboliken i borgen. Likt alla gamla militära trotjänare önskar jag att den blivit både mytomspunnen och vördad. Andra världskrigets Enterprise poppade (internet är fantastiskt på att lura iväg en från vad man ska göra) upp när jag forskade om borgbyggen. Jag skulle vilja att Philborgen har lite samma resa som den. Gammal och erfaren, testad i strid och mot alla odds framgångsrik, men till sist kommer modern teknik i kapp och vips är man ute ur leken. Enterprice blev museum. Philborgen blev en stenlada.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Både Philborgen och Bontisalpalatset kan vara byggt på grunder från Kejsardömet Jorpagnas tid. Och Philborgen får hemskt gärna ha den historia och symbolik du föreslår Jeb.

Skulle du kunna lägga upp kartan över Bontisalpalatset i wikin Snibben?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-08-05 15:44
Gärna för mig. Heter förstaden då Torne eller Tornbyn kanske?
Eller en kombination? Vår kärlek till delade namn ger oss Torne by? Eller ska vi kardifiera namnet och ge uppförandet till någon prominent byggmästare som sedan namngett både torn och by?

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnan
Är väl ett väldigt Kardiskt utseende?
Gärna namnet efter byggmästaren. Eller kanske heter byn ”Kärnan”? (förlåt, kan inte låta bli att få namnidéer :oops:)

Inte så insatt i kardisk arkitektur men det här skulle kunna vara ett typisk exempel. Tycker oavsett att vi någonstans låter en kopia av tornet få finnas i krokarna.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Både Philborgen och Bontisalpalatset kan vara byggt på grunder från Kejsardömet Jorpagnas tid. Och Philborgen får hemskt gärna ha den historia och symbolik du föreslår Jeb.
Då skall på sikt en Erebifierad text dyka upp. Börjar bli mycket löften från mig nu.... :wink:
Gärna namnet efter byggmästaren. Eller kanske heter byn ”Kärnan”? (förlåt, kan inte låta bli att få namnidéer )
Ur mångfald föds nytänk! Kärnan "heter" tornet i Helsinborg. Kanske lite väl nära? Mäster XXX´s torn som ligger i Kärna by, Kärnby eller bara Kärnan?
Inte så insatt i kardisk arkitektur men det här skulle kunna vara ett typisk exempel. Tycker oavsett att vi någonstans låter en kopia av tornet få finnas i krokarna.
Håller med. En gång tog vi det från danskarna. Nu tar Kardierna det från skåningarna. Nu vill jag bara döpa tornet efter mäster Fjellgenser så har vi ett nordiskt samarbete i FT. Jag vet ju hur mycket du gillar det namnet. :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: 2019-08-06 10:43 Det är en häftig tanke med den gamla borgen vars förflutet försvarat Fil sedan imperiets tider. Med tiden har det blivit en symbol för folket. Staden har plundrats, men Philborgen (deras Helmsdeep) har aldrig fallit. Det gör det än värre att Daggarna inte bor i borgen. Hertigen har alltid bott i borgen, detta är ett dåligt omen osv..

Jag kan inte släppa symboliken i borgen. Likt alla gamla militära trotjänare önskar jag att den blivit både mytomspunnen och vördad. Andra världskrigets Enterprise poppade (internet är fantastiskt på att lura iväg en från vad man ska göra) upp när jag forskade om borgbyggen. Jag skulle vilja att Philborgen har lite samma resa som den. Gammal och erfaren, testad i strid och mot alla odds framgångsrik, men till sist kommer modern teknik i kapp och vips är man ute ur leken. Enterprice blev museum. Philborgen blev en stenlada.
Det blir lite problematiskt om Philborgen byggdes under Imperiet eftersom Imperiet inte byggde borgar. Imperiet byggde förvisso befästningar - fort och stadsmurar - men inte borgar (detta utgår från att Imperium Jorpagna hade kultur, teknologi och tankemönster som det Romerska Imperiet). Hela borgkulturen är något som uppstår i och med imperiets fall. Om vi jämför vår egen historia börjar man bygga borgar någon gång på 800-talet men den stora trenden går mellan 1100-talet till 1400-talet.

Det finns en del borgar som är antika men de är egentligen fästningar som sedan byggts om. Jag kan rita om Philborgen till en sådan istället? Just nu är den modellerad efter tyska flodborgar. Antika fästningar brukar dock sällan bli omoderna under medeltida förhållanden.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Det blir lite problematiskt om Philborgen byggdes under Imperiet eftersom Imperiet inte byggde borgar. Imperiet byggde förvisso befästningar - fort och stadsmurar - men inte borgar (detta utgår från att Imperium Jorpagna hade kultur, teknologi och tankemönster som det Romerska Imperiet). Hela borgkulturen är något som uppstår i och med imperiets fall. Om vi jämför vår egen historia börjar man bygga borgar någon gång på 800-talet men den stora trenden går mellan 1100-talet till 1400-talet.
Det är väl inget större problem? Jorpagna byggde fort på strategiska platser. Strategiska under de förutsättningar fienden man hade försåg dem med. Uppförsbacke, vallar och naturliga eller artificiella vattendrag. När man sedan med tiden permanentar fortet i sten, då platsen fortfarande är strategisk blir befästningen anpassad efter modernare fienders taktiker och förutsättningar. När sedan staden befästs blir själva borgen omodern som bostad och anpassningen till det berättigar inte kostnaden uppförs nya försvar. Bättre mur, vallgrav eller liknande. Flera fornborgar i vår egen tid har vandrat samma väg dock vid lite olika tidpunkter beroende på vart i världen man befinner sig.
Det finns en del borgar som är antika men de är egentligen fästningar som sedan byggts om. Jag kan rita om Philborgen till en sådan istället? Just nu är den modellerad efter tyska flodborgar. Antika fästningar brukar dock sällan bli omoderna under medeltida förhållanden.
Jag tycker du gjort en lämplig borg som den är. Grunden till borgen och platsen i sig är det som är jorpagniskt att den sedan blivit det den är nu är inte särskilt konstigt.

Tycker ni sedan att vi slopar idén om symboliken och historian är det ok det med. Huvudsaken är att vi blir nöjda!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Undervägarna

Starten för det som kommer att bli Fils Undervägar är XXX´s anläggande av två vattencisterner. (placeringen beror lite på när vallgraven runt stan anläggs). När man ändå gräver anläggs fyra avloppstunnlar som mynnar ut i Stirpaz. XXX´s låter stadens befolkning fritt koppla på dessa tunnlar. Hans önskan var att göra sig känd som en stor byggherre och den som gav staden ett fungerande avlopp. Stadsborna anslöt med stor entusiasm, men utan större kunskap . Problemen lät inte vänta på sig. Fil har förvisso ett avloppsystem, men vid kraftigt regn eller högt flöde i Stripaz sprids en avloppstank i staden. Ibland plågas de lägre delarna av översvämningar och uppkast från gatubrunnar. Cisternerna i sig har ständig problem med vattentillförseln och man letar utan lycka efter rör som tycks koppla samman dem med avloppet vilket gör vattnet otjänligt. Cisternerna överges strax efter XXX´s död och ett system av brunnar anläggs runt om i staden.

Underjorden består dock inte bara av avlopp och vattenmagasin. Flera hus har källare. Gravkammare och kryptor återfinns på flera platser. Även rena gruvgångar löper under staden där man förr bröt XXX (vill ha salt här, men lämnar det öppet). Fils underjord har med tiden blivit en tillflyktsort för ljusskygga individer. De har i sin tur grävt ut och sammankopplat systemet till det virrvarr som finns idag. Ett andra samhälle har uppstått under gatorna som fått namnet Undervägarna.

610eO
Undervägarna kontrolleras så gott det går av Fils tjuvgille. De har sitt högkvarter i de båda övergivna vattencisternerna. Ett system av bryggor och flottar är byggt inuti dem. Det är lite som en underjordisk by. De gamla ingångarna är noggrant igenmurade och flera alternativa vägar har byggts. De bevakas väl av både fällor och gillets medlemmar, att ta sig hit utan guide är mycket svårt. (gillet kontrolleras från Klockans gjuteri, men vill man ligga lågt är det hit man ska.) Detta har Fils ordningsmakt blivit varse vid flera tillfällen och de utrensningsexpeditioner de tagit sig för har alla misslyckats. Vakten har därför koncentrerat sig på brottsligheten ovan mark istället.

Tjuvgillet är inte Undervägarnas enda invånare. Tiggare, religiösa oliktänkare och allsköns personer från stadens baksida försöker skapa sig en tillvaro i skydd under jorden. De kurar i små grupper i olika rum eller källare, ofta i gillets beskydd.


År 521eO hittas Svartnissar bland timmerstockarna från Brynhildurs skog. Flottarna försöker driva ner dem i vattnet, men de flinka nissarna flyr ner i underjorden. Svartnissarna finner här ett perfekt hem och förökar sig snabbt. Deras storlek låter dem krypa genom även de mindre avloppsrören och kan därför dyka upp var som helst i staden eller Undervägarna. De ställer till flera problem i sin jakt på mat och plundrar källare och förråd. Under regn och högvatten drivs svartnissarna upp på gatan och rena mordorgier på dem pågår. De svartnissar som inte hinner upp på gatan spolas ofta drunknande ut i Stirpaz. Vattenströmmarna under jord har gett Fils svartnissar en förkärlek till att plugga rör med (något kul, typ ostar). Deras fördämningar håller inte för störtfloder, men de skapar flera små stinkande översvämningar i tid och otid. Svartnisseproblemet har blivit så pass stort att prispengar betalas ut och stadens råttfångare ägnar sig nästan uteslutande åt "nissenappning". De båda konkurrerar ironiskt nog, då nissarnas diet till stor del består av råttor. Fil är därför en stad med relativt få råttor sett till en stad i dess storlek.


Vi kan väl redigera och lägga till gemensamt under skrivandets gång? Era kommentarer är mycket uppskattade!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Skulle du kunna lägga upp kartan över Bontisalpalatset i wikin Snibben?
OK!

BTW eftersom inte allt finns rum för i palatset ligger det en massa viktiga byggnader runt omkring Palatstadosen som tillhör kyrkan.
Fil-Tofia Tados.png
Palatstadosen
1. S:t Avos Solkatedral
2. Vestibul
3. Torn
4. Riakrkoriet och klocktorn
5. Sanktoriet
Bontisalplatset
6. Gamla palatset
7. S:t Avopalatset
8. Kapitelhuset
9. Biblioteket
10. S:t Verins kapell
11. Nya palatset
12. S:t Ferdins hall
13. Kök
14. Ekonomigården
S:t Palins gästgård
15. S:t Palintemplet
16. Dormitorier, kök och sal
Skolgården
17. Djäknarnas kapitelhus
18. Djäknarnas dormitorier, värmestuga m.m.
19. Körkollegiet
20. S:t Edwils torn
21. Scholasternas bostäder
22. Förådshus
Kyrkostallet
23. Stall
24. Stall
25. Verkstäder och förråd
Verkstäder
26. Verkstäder
Garnisonen
27. Riddarbostäder
28. Kommendantens hus
29. Baracker
30. Uppbördlsador för tionden
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-08-06 15:27 Då skall på sikt en Erebifierad text dyka upp. Börjar bli mycket löften från mig nu.... :wink:
Jag har också utlovat ett och annat som jag (ännu) inte åstadkommit. :roll:
Jeb skrev: Ur mångfald föds nytänk! Kärnan "heter" tornet i Helsinborg. Kanske lite väl nära? Mäster XXX´s torn som ligger i Kärna by, Kärnby eller bara Kärnan?
Kärna by, med ett torn byggt av mäster xxx?
Jeb skrev:Håller med. En gång tog vi det från danskarna. Nu tar Kardierna det från skåningarna. Nu vill jag bara döpa tornet efter mäster Fjellgenser så har vi ett nordiskt samarbete i FT. Jag vet ju hur mycket du gillar det namnet. :D
Du menar Fjällskjorta vad? :wink:
Skriv svar