Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-08-06 16:21 Det blir lite problematiskt om Philborgen byggdes under Imperiet eftersom Imperiet inte byggde borgar. Imperiet byggde förvisso befästningar - fort och stadsmurar - men inte borgar (detta utgår från att Imperium Jorpagna hade kultur, teknologi och tankemönster som det Romerska Imperiet). Hela borgkulturen är något som uppstår i och med imperiets fall. Om vi jämför vår egen historia börjar man bygga borgar någon gång på 800-talet men den stora trenden går mellan 1100-talet till 1400-talet.

Det finns en del borgar som är antika men de är egentligen fästningar som sedan byggts om. Jag kan rita om Philborgen till en sådan istället? Just nu är den modellerad efter tyska flodborgar. Antika fästningar brukar dock sällan bli omoderna under medeltida förhållanden.
Tänkte inte att Philborgen var byggd under Kejsardömets tid utan bara att den kunde vara byggd på ruiner efter någon gammal jorisk byggnad.

Tysk flodborg om det är det som inspirerat nuvarande utformning blir bra.

Och historien och symboliken kan väl gälla oavsett utformning och ursprung?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-08-06 20:04 Undervägarna
...
En bra början. Återkommer med kommentarer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-08-06 22:07
OK!

BTW eftersom inte allt finns rum för i palatset ligger det en massa viktiga byggnader runt omkring Palatstadosen som tillhör kyrkan.

Fil-Tofia Tados.png

Palatstadosen
1. S:t Avos Solkatedral
2. Vestibul
3. Torn
4. Riakrkoriet och klocktorn
5. Sanktoriet
Bontisalplatset
6. Gamla palatset
7. S:t Avopalatset
8. Kapitelhuset
9. Biblioteket
10. S:t Verins kapell
11. Nya palatset
12. S:t Ferdins hall
13. Kök
14. Ekonomigården
S:t Palins gästgård
15. S:t Palintemplet
16. Dormitorier, kök och sal
Skolgården
17. Djäknarnas kapitelhus
18. Djäknarnas dormitorier, värmestuga m.m.
19. Körkollegiet
20. S:t Edwils torn
21. Scholasternas bostäder
22. Förådshus
Kyrkostallet
23. Stall
24. Stall
25. Verkstäder och förråd
Verkstäder
26. Verkstäder
Garnisonen
27. Riddarbostäder
28. Kommendantens hus
29. Baracker
30. Uppbördlsador för tionden
Ser bra ut. Och att olika funktioner med tillhörande byggnader har förlagts intill tempel och palats verkar rimligt.

Med djäknar, tänker du någon sorts studenter? Annars är det tänkt att studenter vid LVs katedralskolor kallas adepter, både de som studerar till präster och övriga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Finns en gammal diskussion om LVs utbildningssystem här: viewtopic.php?p=15393#p15393

Adept föredrogs framför djäkne eller en variant av det. Det kom även fram en detalj till som jag har glömt bort, att antalet katedralskolor är mycket litet och kanske inte fler än två i Zorakin (Pendon och Indarsol). Jag hade fått före mig att alla städer med en bontisal hade en katedralskola men det stämmer alltså inte. Tempelskolor däremot är vanligare.

Hur gör vi då med Fil-Tofia? Låter vi staden (eller snarare bontisatet) få en av de ytterst sällsynta katedralskolorna, låter vi skolan som ritats in i palatstadosen vara en vanlig tempelskola eller skapar vi en helt ny typ av skola knuten till den präst-munk variant som Snibben föreslog verka i just bontisaltadosar?

Inlägg om präst-munkarna: viewtopic.php?p=40639#p40639
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

En bra början. Återkommer med kommentarer.
Jag ska försöka få till lite mer i helgen. Kommer även en liten revision på Slättebo-Philmark. :oops:

Snygg översikt Snibben!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

De här två vattencisternerna i Undervägarna, var de tänkta att fyllas av vatten från floden (ev. via vallgraven) eller av regnvatten? Och angående placeringen, ligger de nedanför Bontisalkullen eller någonstans uppe på den?

När det kommer till vilka andra utrymmen som finns i Undervägarna så föreslog jag gravkammare, så kallade kolombarier, från den joriska tiden. Har förvarades gravurnor med askan från jorernas döda. Dessa kan tänkas ha sett ut på lite olika vis, kanske inbland bara i redan existerande utrymmen så som gruvgångar, men de är tänkta att finnas i alla städer som en gång bebotts av jorer.

Och om det finns gamla gruvgångar under Fil kan de vara från jorisk tid och någon metall eller sten som det bara fanns en begränsad mängd av och sedan övergavs (eller gjordes till kolombarier, och annat) när allt var utvunnet.
Eller de kan vara från en tid innan jorerna...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

De här två vattencisternerna i Undervägarna, var de tänkta att fyllas av vatten från floden (ev. via vallgraven) eller av regnvatten? Och angående placeringen, ligger de nedanför Bontisalkullen eller någonstans uppe på den?
Jag föreställde mig först en akvedukt norr ifrån, parallellt löpande med Stirpaz för att kunna lyfta upp vatten till cisternerna. Den ströks efter ett tag både av försvarstekniska själ och det att den bara inte kändes Fil- Tofisk. :)

Jag har nog föreställt mig två "lertätade" underjordiska cisterner en bit upp i östra sidan av Bontisâlkullen. De skulle förse Philborgen, men i fredstid även staden med vatten. Underjordiska ledningar med slussventiler i fall ner mot borgen och stängbara springbrunnar vid kullens bas. Lite av idén hänger på när olika vallgravar anläggs. Vattnet till cisternerna är i första hand ett system av regnvatten som leds ner och kanske någon form av erebifierad vattenhiss. Det ambitiösa projektet skall vara något av ett misslyckande. Inte nog med att avloppet både dränerar de otäta cisternerna (de är fortfarande vattennivå i dem idag, då uttaget är slopat och tillrinningen pågår) några avlopp förser dem med otjänligt vatten. Sista spiken i kistan blir vallgraven där man av misstag under grävningen tar bort marktrycket på undervattensledningarna till Philborgen och skapar ett läckage ut i den nya graven.
När det kommer till vilka andra utrymmen som finns i Undervägarna så föreslog jag gravkammare, så kallade kolombarier, från den joriska tiden. Har förvarades gravurnor med askan från jorernas döda. Dessa kan tänkas ha sett ut på lite olika vis, kanske inbland bara i redan existerande utrymmen så som gruvgångar, men de är tänkta att finnas i alla städer som en gång bebotts av jorer.
Jag har inte kommit dit än, men de ska i mitt tycke självfallet vara kvar. Gravgångarna är noggrant plundrade och på senare tid sammanbundna med övriga nätet av labyrinten. Kan hända att någon gammal jorer inte finner ro och smyger omkring i gångarna efter att plundrare stört dennes vila. :twisted:
Och om det finns gamla gruvgångar under Fil kan de vara från jorisk tid och någon metall eller sten som det bara fanns en begränsad mängd av och sedan övergavs (eller gjordes till kolombarier, och annat) när allt var utvunnet.
De är så det är avsett. Gruvorna är oavsett tillgång uttjänta.
Eller de kan vara från en tid innan jorerna...
Där har du faktiskt något vi helt har missat. Varför byggdes Fil från första början? Floden är startegisk, men det var den även för de som kom innan jorerna. Fil- Tofia är byggd på joriska ruiner, men vilka ruiner byggde jorerna på? Det kan tänkas att under mark finns både det ena och andra.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Tog mig friheten att uppdatera Philborgen. Om den skall vara en mycket gammal befästning från Imperiets tid så bör den vara mer befäst och lite större.
Philborgsbyn Aug14.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Det ser ut att bli en klart mer formidabel borg. Man kan ana att den är gammal och under resans gång moderniserad. Lite undringar:

Varför har man låtit borgen "förfalla"? Förfallet är bara ett antagande från mig till följd av det faktum att hertig Dagge inte bor i borgen likt sina föregångare.
Jag gissar att Birkes utkikstorn är det runda mot floden. Ska vi skippa tornhuset norr om Fil eller ska vi ha båda?
I denna nya rejäla försvarsanläggning huserar idag? Jag skulle vilja ha förråd, stadsvakt och helst någon riddarorden eller liknande.

Jag gillade även den tidigare designen som jag tyckte flirtade lite med kungaborgen i Pendon. Inte för att det spelar någon roll i Kardien. :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: 2019-08-14 16:04 Det ser ut att bli en klart mer formidabel borg. Man kan ana att den är gammal och under resans gång moderniserad. Lite undringar:

Varför har man låtit borgen "förfalla"? Förfallet är bara ett antagande från mig till följd av det faktum att hertig Dagge inte bor i borgen likt sina föregångare.
Kanske har borgen som försvarsverk slutat fungera då staden växt upp bakom och numera utgör ett större skydd runt bron. Den har därför använts mindre och mindre?
Eller så är förfallet mer att man låtit mossa och gräs (kanske även murgröna) växa fritt på murar. Små träd har slagit rot i skrevor och vissa tak skulle behöva byta eller nya takpannor. Förfall kan var mer suggestiva än äkta.
Jeb skrev: Jag gissar att Birkes utkikstorn är det runda mot floden. Ska vi skippa tornhuset norr om Fil eller ska vi ha båda?
I denna nya rejäla försvarsanläggning huserar idag? Jag skulle vilja ha förråd, stadsvakt och helst någon riddarorden eller liknande.
Båda fungerar. Jag har lagt till ett litet försvarstorn där men det kan även användas för att ha kontroll över vägen.
Jeb skrev: Jag gillade även den tidigare designen som jag tyckte flirtade lite med kungaborgen i Pendon. Inte för att det spelar någon roll i Kardien. :D
Intressant att du säger det eftersom det är raka motsatser. Den nya borgen är ritad efter Franco-normandiska borgar liksom borgen i Pendon medan den förra borgen var inspirerad av Rhenlandets flodborgar.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Senaste versionen av stadskartan.

Nya versionen av Philborgen.
Bastionen är nu en rejäl relik norr om Tofia. Tänkte att den kanske är en rest av en Jorpagnisk befästning. Ett kärntorn av senare modell är fortfarande tjänligt som fängelse. Tänker även låta Rackarbyn krypa närmare Bastionen (dvs några fler hus - inte en flyttning av förstaden).
Norr om Fil vid vägskälet mot klostret står det "avrättningsplats".
Jag har även börjat kartlägga kvarteren med hus och trädgårdar. Detta kommer dock att ta tid innan en slutgiltig version blir klar.

Fil-Tofia Aug14.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Intressant att du säger det eftersom det är raka motsatser. Den nya borgen är ritad efter Franco-normandiska borgar liksom borgen i Pendon medan den förra borgen var inspirerad av Rhenlandets flodborgar.
Nu menade jag mest den rektangulära formen och dess blick över staden och storkyrkan. Därav ordet flirtade.
Båda fungerar. Jag har lagt till ett litet försvarstorn där men det kan även användas för att ha kontroll över vägen.
Då låter vi tornhuset komma till av annan anledning. Fler ögon och kanske rätt ögon beroende på vilka vi flyttar in i Philborgen.

Jag hade en liten tanke på fyrtorn i FT. Tornet i Philborgen är inte ultimat, men det skulle kunna vara en fyr. Det skulle förklara (till viss del) behovet av ytterligare ett torn norr om stan. De som bemannar fyren ägnar sig åt just det.
Kanske har borgen som försvarsverk slutat fungera då staden växt upp bakom och numera utgör ett större skydd runt bron. Den har därför använts mindre och mindre?
Eller så är förfallet mer att man låtit mossa och gräs (kanske även murgröna) växa fritt på murar. Små träd har slagit rot i skrevor och vissa tak skulle behöva byta eller nya takpannor. Förfall kan var mer suggestiva än äkta.
Precis så! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Måste bara säga Snibben, det här blir en otroligt snygg (ooch genomtänkt) karta. Jätteroligt även att hitta nya detaljer som du lagt till vid varje uppdatering; ett gatunamn, en byggnad eller någon helt ny grej. :D

Philborgen i ny tappning ser tjusig ut, även Bastionen. Utbyggd Rackarby och tillkommen avrättningsplats också bra.

Angående utkikstorn/fyrtorn så är jag med på de flesta lösningar, både i och utanför staden.

Varför Daggarna inte bor i Philborgen? Tja, kan det ha någon politisk anledning eller är det helt enkelt så att tornet/byggnaden som tidigare hyste hertigen har brunnit ner eller rasat samman vid någon anleding och sen aldrig återuppbyggts?
Nuvarande användare av borgen får gärna vara Fils stadsvakt och diverse förråd som den och kanske stadsrådet använder. En riddarorden finns förövrigt tvärs över gatan (och vallgraven) där S:t Palins Orden har sitt tempel och kapitelhus.

EDIT: S:t Palins Orden har sitt tempel/hus mitt emot bontisâlens palatstados. LV-byggnaden tvärs över gatan för Philborgen har annan funktion.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Borgen sydväst om Fil, kan det kanske vara sätesgård för en fredsdomare eller en landsfogde?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... C3.A4sende
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Måste bara säga Snibben, det här blir en otroligt snygg (ooch genomtänkt) karta. Jätteroligt även att hitta nya detaljer som du lagt till vid varje uppdatering; ett gatunamn, en byggnad eller någon helt ny grej.
Det kan inte sägas för många gånger!
Varför Daggarna inte bor i Philborgen? Tja, kan det ha någon politisk anledning eller är det helt enkelt så att tornet/byggnaden som tidigare hyste hertigen har brunnit ner eller rasat samman vid någon anleding och sen aldrig återuppbyggts?
Nuvarande användare av borgen får gärna vara Fils stadsvakt och diverse förråd som den och kanske stadsrådet använder. En riddarorden finns förövrigt tvärs över gatan (och vallgraven) där S:t Palins Orden har sitt tempel och kapitelhus.
Jag tänker att anledningen egentligen är att det är en dragig gammal borg och hertigfamiljen ville ha en bekvämare bostad.

När det sedan gäller riddarorden bor de i Philborgen just för att s:t Palins order bor mitt emot. Riddarorden i sig har ingen aning om varför, men jag läste någonstans att s:t Palins verkliga agenda är okänd så när som några få. Hertig Dagge kanske har misstankar och hyser en världslig order som grannar just in case. Borgen var ledig och i sin stora välmening lät Dagge dem bo där. Han har inga konkreta bevis mot s:t Palin, men är en praktisk man. (detta är en efterkonstruktion. Jag hade helt glömt s:t Palins kapitelhus. :D )
Skriv svar