Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: 2019-08-14 20:47
Måste bara säga Snibben, det här blir en otroligt snygg (ooch genomtänkt) karta. Jätteroligt även att hitta nya detaljer som du lagt till vid varje uppdatering; ett gatunamn, en byggnad eller någon helt ny grej.
Det kan inte sägas för många gånger!
Tack :blush:
Jeb skrev: Jag hade en liten tanke på fyrtorn i FT. Tornet i Philborgen är inte ultimat, men det skulle kunna vara en fyr. Det skulle förklara (till viss del) behovet av ytterligare ett torn norr om stan. De som bemannar fyren ägnar sig åt just det.
Fil-Tofia är en stad som ligger vid en flod och fyrar ligger främst vid hav. Det finns två sätt att se på fyrar det gamla och det nya. De gamla fyrarna (antika, medeltida och in på 1700-talet) ledde sjöfarare till säkra hamnar. De nya, moderna, fyrarna varnar istället för fara. Bägge dessa har som främsta funktion att lysa upp i mörker, dimma och storm. Jag skulle snarare tänka mig att Fil-Tofias fyr ligger längre söder ut vid flodens inlopp.
Jeb skrev: När det sedan gäller riddarorden bor de i Philborgen just för att s:t Palins order bor mitt emot. Riddarorden i sig har ingen aning om varför, men jag läste någonstans att s:t Palins verkliga agenda är okänd så när som några få. Hertig Dagge kanske har misstankar och hyser en världslig order som grannar just in case. Borgen var ledig och i sin stora välmening lät Dagge dem bo där. Han har inga konkreta bevis mot s:t Palin, men är en praktisk man. (detta är en efterkonstruktion. Jag hade helt glömt s:t Palins kapitelhus. :D )
S:t Palinorden är i högsta grad en religiös riddarorden inom Den Lysande Vägen (åtminstone är det de hävdar). De är Erbes motsvarighet till Tyska orden eller Livonska Svärdsbrödraorden. Deras hemliga agenda är att de har en annan tolkning av Gyllene boken än Exarken i Ekeborg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-08-14 21:43
Jeb skrev: Jag hade en liten tanke på fyrtorn i FT. Tornet i Philborgen är inte ultimat, men det skulle kunna vara en fyr. Det skulle förklara (till viss del) behovet av ytterligare ett torn norr om stan. De som bemannar fyren ägnar sig åt just det.
Fil-Tofia är en stad som ligger vid en flod och fyrar ligger främst vid hav. Det finns två sätt att se på fyrar det gamla och det nya. De gamla fyrarna (antika, medeltida och in på 1700-talet) ledde sjöfarare till säkra hamnar. De nya, moderna, fyrarna varnar istället för fara. Bägge dessa har som främsta funktion att lysa upp i mörker, dimma och storm. Jag skulle snarare tänka mig att Fil-Tofias fyr ligger längre söder ut vid flodens inlopp.
Hur långt uppströms Stirpaz mynning ligger egentligen Fil-Tofia? Har för mig att någon skrev 1 km men kan minnas fel.

Jag ser före mig Stirpaz som ganska bred (kanske mest vid mynningen men även en bit uppströms?), präglad av både tidvatten och årliga översvämningar, samt fylld av sandbankar som ofta flyttar sig. Kan detta ge behov av någon sorts fyr?
Snibben skrev:
Jeb skrev: När det sedan gäller riddarorden bor de i Philborgen just för att s:t Palins order bor mitt emot. Riddarorden i sig har ingen aning om varför, men jag läste någonstans att s:t Palins verkliga agenda är okänd så när som några få. Hertig Dagge kanske har misstankar och hyser en världslig order som grannar just in case. Borgen var ledig och i sin stora välmening lät Dagge dem bo där. Han har inga konkreta bevis mot s:t Palin, men är en praktisk man. (detta är en efterkonstruktion. Jag hade helt glömt s:t Palins kapitelhus. :D )
S:t Palinorden är i högsta grad en religiös riddarorden inom Den Lysande Vägen (åtminstone är det de hävdar). De är Erbes motsvarighet till Tyska orden eller Livonska Svärdsbrödraorden. Deras hemliga agenda är att de har en annan tolkning av Gyllene boken än Exarken i Ekeborg.
Vi har inte beskrivit i detalj hur S:t Palins Orden verkar utanför Palinor utan bara sagt att den finns representerad på många platser och är relativt rik och mäktig. Huvuddelen av medlemmarna är ovetande om vad ordens inre cirklar bedriver men dras till det slutna och lite mystiska, samt troligen både makten den har och makten den ger intrycket av att ha.
Peter skrev:Det är såhär jag har tänkt mig, även om jag kan erkänna att jag inte gått in i detalj:

Det rör sig först och främst om ett informellt nätverk av äventyrliga adelsmän, rikemän och köpmän. Den består av allt ifrån slitna, erfarna solfarare, inbitna mystiker till värdsliga köpmän. Man går med av ockult nyfikenhet, av fromhet men allt som oftast av viljan att ingå i ett selekt broderskap av inflytelserika personer som kan hjälpa varandra.

Inom orden, både i Palinor och utomlands, finns det en skarp skiljegräns mellan adliga ordensbröder och ofrälse lekmän. De senare kan förvisso nå åtskilligt inflytande, men kanske inte de tyngsta titlarna. En potentiell pågående kamp inom orden är mellan högt uppsatta "homo novi", ofta ofrälse mystiker, och förfärade adelsbröder som anser att sådana hemligheter bara skall delas med de av nobel börd.

Rekrytering sker inom de sociala kretsar inom vilka man rör sig: världsresenärer, äventyrare, solfarare, adelsmän, köpmannafamiljer och i köpmanskvarter. viewtopic.php?p=27215#p27215
Hertig Dagge kan mycket väl mistänka att palinisterna bedriver något konstigt. Men får en nyskapad riddarorden med säte i Philborgen plats i Philborgen bredvid stadsvakten? Och vad är i så fall ordens syfte och mål?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-15 07:17
Snibben skrev: 2019-08-14 21:43
Jeb skrev: Jag hade en liten tanke på fyrtorn i FT. Tornet i Philborgen är inte ultimat, men det skulle kunna vara en fyr. Det skulle förklara (till viss del) behovet av ytterligare ett torn norr om stan. De som bemannar fyren ägnar sig åt just det.
Fil-Tofia är en stad som ligger vid en flod och fyrar ligger främst vid hav. Det finns två sätt att se på fyrar det gamla och det nya. De gamla fyrarna (antika, medeltida och in på 1700-talet) ledde sjöfarare till säkra hamnar. De nya, moderna, fyrarna varnar istället för fara. Bägge dessa har som främsta funktion att lysa upp i mörker, dimma och storm. Jag skulle snarare tänka mig att Fil-Tofias fyr ligger längre söder ut vid flodens inlopp.
Hur långt uppströms Stirpaz mynning ligger egentligen Fil-Tofia? Har för mig att någon skrev 1 km men kan minnas fel.

Jag ser före mig Stirpaz som ganska bred (kanske mest vid mynningen men även en bit uppströms?), präglad av både tidvatten och årliga översvämningar, samt fylld av sandbankar som ofta flyttar sig. Kan detta ge behov av någon sorts fyr?
Skulle bli många fyrar om varje sandbank krävde sin.
En fyr leder skepp i storm - ett led.jus då man inte kan se något.
På Stirpaz används nog med fördel lots då den varken är stormig eller man seglar under mörker.
birkebeineren skrev:
Snibben skrev:
Jeb skrev: När det sedan gäller riddarorden bor de i Philborgen just för att s:t Palins order bor mitt emot. Riddarorden i sig har ingen aning om varför, men jag läste någonstans att s:t Palins verkliga agenda är okänd så när som några få. Hertig Dagge kanske har misstankar och hyser en världslig order som grannar just in case. Borgen var ledig och i sin stora välmening lät Dagge dem bo där. Han har inga konkreta bevis mot s:t Palin, men är en praktisk man. (detta är en efterkonstruktion. Jag hade helt glömt s:t Palins kapitelhus. :D )
S:t Palinorden är i högsta grad en religiös riddarorden inom Den Lysande Vägen (åtminstone är det de hävdar). De är Erbes motsvarighet till Tyska orden eller Livonska Svärdsbrödraorden. Deras hemliga agenda är att de har en annan tolkning av Gyllene boken än Exarken i Ekeborg.
Vi har inte beskrivit i detalj hur S:t Palins Orden verkar utanför Palinor utan bara sagt att den finns representerad på många platser och är relativt rik och mäktig. Huvuddelen av medlemmarna är ovetande om vad ordens inre cirklar bedriver men dras till det slutna och lite mystiska, samt troligen både makten den har och makten den ger intrycket av att ha.
Peter skrev:Det är såhär jag har tänkt mig, även om jag kan erkänna att jag inte gått in i detalj:

Det rör sig först och främst om ett informellt nätverk av äventyrliga adelsmän, rikemän och köpmän. Den består av allt ifrån slitna, erfarna solfarare, inbitna mystiker till värdsliga köpmän. Man går med av ockult nyfikenhet, av fromhet men allt som oftast av viljan att ingå i ett selekt broderskap av inflytelserika personer som kan hjälpa varandra.

Inom orden, både i Palinor och utomlands, finns det en skarp skiljegräns mellan adliga ordensbröder och ofrälse lekmän. De senare kan förvisso nå åtskilligt inflytande, men kanske inte de tyngsta titlarna. En potentiell pågående kamp inom orden är mellan högt uppsatta "homo novi", ofta ofrälse mystiker, och förfärade adelsbröder som anser att sådana hemligheter bara skall delas med de av nobel börd.

Rekrytering sker inom de sociala kretsar inom vilka man rör sig: världsresenärer, äventyrare, solfarare, adelsmän, köpmannafamiljer och i köpmanskvarter. viewtopic.php?p=27215#p27215
Hertig Dagge kan mycket väl mistänka att palinisterna bedriver något konstigt. Men får en nyskapad riddarorden med säte i Philborgen plats i Philborgen bredvid stadsvakten? Och vad är i så fall ordens syfte och mål?
Hmm...
Med detta från wikin
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... lins_Orden
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... r#Religion
Samt
wiki skrev:250 e.O.
Stormästaren av Palins Orden utropar sig till ”Kerigass av Palinor, Nargur och Kard”, och utnämner sina egna bonîtsaler. Exarken i Ekeborg (Ändras till Arno då LV ännu inte är splittrad), som saknar representanter och troende i norr, agerar inte.
skulle jag hävda att de är en religiös riddarorden i samma anda som Solriddaran och Odoorden.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Fil-Tofia är en stad som ligger vid en flod och fyrar ligger främst vid hav. Det finns två sätt att se på fyrar det gamla och det nya. De gamla fyrarna (antika, medeltida och in på 1700-talet) ledde sjöfarare till säkra hamnar. De nya, moderna, fyrarna varnar istället för fara. Bägge dessa har som främsta funktion att lysa upp i mörker, dimma och storm. Jag skulle snarare tänka mig att Fil-Tofias fyr ligger längre söder ut vid flodens inlopp.
FT ligger vid en flodmynning och den fyr jag avser är till för att leda skepp över Stirpazbukten i första hand. Huruvida fyrar leder eller varnar för fara beror ju lite på vart de placeras i antiken såväl som till våra dagar. De fyrar som tidigare hade som uppgift att varna för grund och liknande är på väg att släckas ner. Även om radarsystem och liknande har gjort dem till en back-up är det fortfarande titta ut genom fönstret-kolla radar-kolla sjökort.

Funderingen var mer om vi ska ha en fantasyfyr alá Alexandria eller en enkel vippfyr vid flodmynningen. Tänkte mest att Philborgens torn var högt nog att ha en fyr man kan navigera efter, en hamnfyr. Sedan kan vi behöva lotsar beroende på hur krånglig insegling vi bestämmer oss för att ha. De ena utesluter dock inte det andra.
Hur långt uppströms Stirpaz mynning ligger egentligen Fil-Tofia? Har för mig att någon skrev 1 km men kan minnas fel. Jag ser före mig Stirpaz som ganska bred (kanske mest vid mynningen men även en bit uppströms?), präglad av både tidvatten och årliga översvämningar, samt fylld av sandbankar som ofta flyttar sig. Kan detta ge behov av någon sorts fyr?
Jag anser det både som ledfyr och häftig stadsinramning med Fil- Tofias ljus som leder spelarnas lilla kogg mot stan. Lotsar kan vi låta vara outtalat, men en fyr känns som en fast installation.
S:t Palinorden är i högsta grad en religiös riddarorden inom Den Lysande Vägen (åtminstone är det de hävdar). De är Erbes motsvarighet till Tyska orden eller Livonska Svärdsbrödraorden. Deras hemliga agenda är att de har en annan tolkning av Gyllene boken än Exarken i Ekeborg.
Så har jag inte alls uppfattat dem. Mer som en order med kättiska seder som verkar under falsk flagg.
Hertig Dagge kan mycket väl mistänka att palinisterna bedriver något konstigt. Men får en nyskapad riddarorden med säte i Philborgen plats i Philborgen bredvid stadsvakten? Och vad är i så fall ordens syfte och mål?
Det var lite snabbt ihopsatt. Jag tänker att hertigen inte VET något, men är misstänksam. Jag har egentligen inte tänkt mer än så. Platsmässigt känns borgen stor nog, men det var bara en idé. Vi utvecklar eller skrotar. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Vad sägs om följande i torn- och fyrfrågan:

1) Stadsråden i Fil och Tofia samarbetar om att låta Brotornet ute på Ingenmansön vara försedd med ljus nattetid, eldfat eller ljuskorgar av något slag. Ingen fyr men ljuset är synligt för alla som eventuellt rör sig ute på floden i mörkret. Lite symbolik kan också få spela in då Brotornet, Ingenmansön och Kejsarbron är rätt viktiga för både kardier ock zorakier.

2) Ett tornhus finns i förstaden norr om Fil, förslagsvis bebott av en enkel riddarvasall till hertig Dagge. Belägrades under kriget mot svartfolken 484-485 eO men föll aldrig. Härifrån sågs undsättningshären under kung Vidar III först och ett meddelande kunde skickas över till Tofia.

3) Ett utkikstorn befinner sig någonstans ute i Stirpaz mynning, urprungligen byggt för att spana efter piratankor och eventuella andra fiender. En signaleld kan tändas och är då synlig helt upp till Fil-Tofia. Även dalker och felicier har skådats från tornet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:S:t Palinorden är i högsta grad en religiös riddarorden inom Den Lysande Vägen (åtminstone är det de hävdar). De är Erbes motsvarighet till Tyska orden eller Livonska Svärdsbrödraorden. Deras hemliga agenda är att de har en annan tolkning av Gyllene boken än Exarken i Ekeborg.
Jeb skrev:Så har jag inte alls uppfattat dem. Mer som en order med kättiska seder som verkar under falsk flagg.
Tycker att båda dessa tolkningar stämmer ganska bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Det var lite snabbt ihopsatt. Jag tänker att hertigen inte VET något, men är misstänksam. Jag har egentligen inte tänkt mer än så. Platsmässigt känns borgen stor nog, men det var bara en idé. Vi utvecklar eller skrotar. :wink:
Hertig Dagge kan vara bland dem som misstror S:t Palins Orden generellt och inte gillar orden men att ställa sig tveksam till ordens makt och esoteriska åsikter är ingenting unikt. Kanske han helt enkelt inte gillar att orden har ett tempel och ett kapitelhus i hans stad?

En riddarorden med ett säte i Philborgen kan sen kanske finnas men att låta dens syfte vara att motarbeta S:t Palins Orden tycker jag skapar en lite för stor grej. Heller då att hertig Dagge har allierad sig med den orden som eventuellt finns i Philborgen med att hålla ett extra öga på palinisterna.

Oavsett hur det är så tror jag att Palinorden är van vid misstro och att vissa vågar ställa frågor men att de kan hantera detta och dessutom är mycket skickliga på att bevara sina hemligheter.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Skulle bli många fyrar om varje sandbank krävde sin.
En fyr leder skepp i storm - ett led.jus då man inte kan se något.
På Stirpaz används nog med fördel lots då den varken är stormig eller man seglar under mörker.
Menar du själva trafiken på floden i sig?
Ledfyren jag avser är för att leda större skepp från Kopparhavet mot Fil- Tofia. Sedan lyser den givetvis för dem på floden med, men det är inte det egentliga syftet.
Vad sägs om följande i torn- och fyrfrågan:
1) Stadsråden i Fil och Tofia samarbetar om att låta Brotornet ute på Ingenmansön vara försedd med ljus nattetid, eldfat eller ljuskorgar av något slag. Ingen fyr men ljuset är synligt för alla som eventuellt rör sig ute på floden i mörkret. Lite symbolik kan också få spela in då Brotornet, Ingenmansön och Kejsarbron är rätt viktiga för både kardier ock zorakier.
Jag satte inte någon eld på brotornet, då jag tyckte allt i stan handlade om Ingenmansön. (vilket det gör nästan) Sedan tyckte jag att fyrtornet i Philborgen var ett sätt att använda borgtornet och få en fyr utan att lägga allt för mycket resurser. Eld i toppen på Ingenmansön är minst lika bra och samma ledfyrsfunktion. Ta dig till Fil- Tofia oavsett dimma, ljus eller väder. Ankra på redden och bli kontaktad av stadens tullare under kontorstid. Mitt antagande är att Fils hamn tar någorlunda stora båtar.
2) Ett tornhus finns i förstaden norr om Fil, förslagsvis bebott av en enkel riddarvasall till hertig Dagge. Belägrades under kriget mot svartfolken 484-485 eO men föll aldrig. Härifrån sågs undsättningshären under kung Vidar III först och ett meddelande kunde skickas över till Tofia.
Bra idé!
3) Ett utkikstorn befinner sig någonstans ute i Stirpaz mynning, urprungligen byggt för att spana efter piratankor och eventuella andra fiender. En signaleld kan tändas och är då synlig helt upp till Fil-Tofia. Även dalker och felicier har skådats från tornet.
Det kan finnas det med. Här är elden slocken tills den faktiskt varnar om något och ligger på någon av de sydliga stränderna.
Tycker att båda dessa tolkningar stämmer ganska bra.
Jag låter er reda ut hur det egentligen ligger till. Era kunskaper i ämnet är större än mina. Hertig Dagge är som mig. Hans kunskaper är inte fullständiga när det gäller Palins order, men han misstänker något fuffens.

Till skillnad från mig är han en man med stora resurser och lite praktiskt paranoid läggning. En magkänsla om något fuffens räcker för att agera.
Hertig Dagge kan vara bland dem som misstror S:t Palins Orden generellt och inte gillar orden men att ställa sig tveksam till ordens makt och esoteriska åsikter är ingenting unikt. Kanske han helt enkelt inte gillar att orden har ett tempel och ett kapitelhus i hans stad?
Något åt det hållet. Hans fasta åsikter är baserade på något han sett på Facebook och därför helt orubbliga trots fakta som påstår annat. :D
En riddarorden med ett säte i Philborgen kan sen kanske finnas men att låta dens syfte vara att motarbeta S:t Palins Orden tycker jag skapar en lite för stor grej. Heller då att hertig Dagge har allierad sig med den orden som eventuellt finns i Philborgen med att hålla ett extra öga på palinisterna.
Jag kanske uttryckt mig luddigt. Min avsikt var aldrig att Dagge öppet motarbetar s:t Palinsorden. Han är inte en helt kass politiker. Han misstror dem och när så order XXX ville ha ett kapitelhus i Fil passade det hans planer. Orden fick plats i den gamla borg han själv inte vill bo i. De är tacksamma och skyldig honom en tjänst för hans generositet. Mitt emot bor den lömska s:t Palinsorden. Skulle de vara ett hot mot hertigen kan det aldrig skada att ha en vänligt sinnad skara riddare nästgårds. Sedan att orden delar bostad med stadsvakten och dessa båda övar vapenkonst tillsammans höjer kvaliteten på hans vakter. Alla goda Echter vet att bara få se echtiska riddare svinga sina vapen höjer de arma stadsvakternas moral och dådkraft.
Oavsett hur det är så tror jag att Palinorden är van vid misstro och att vissa vågar ställa frågor men att de kan hantera detta och dessutom är mycket skickliga på att bevara sina hemligheter.
Så är det och på intet sätt har hertigen lyckats slå hål på deras argument. Det stör honom mer och gör att han misstror dem än värre. De borde kastas ut ur hans stad. Än har han inte skrivit till Exarken. Hans relation till kyrkan är lite ansträngd. Istället försitter han aldrig ett tillfälle att under ordnade former finna allierade mot ordern. Jag är inte antipalinist, men.....
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-08-15 23:28
Snibben skrev:S:t Palinorden är i högsta grad en religiös riddarorden inom Den Lysande Vägen (åtminstone är det de hävdar). De är Erbes motsvarighet till Tyska orden eller Livonska Svärdsbrödraorden. Deras hemliga agenda är att de har en annan tolkning av Gyllene boken än Exarken i Ekeborg.
Jeb skrev:Så har jag inte alls uppfattat dem. Mer som en order med kättiska seder som verkar under falsk flagg.
Tycker att båda dessa tolkningar stämmer ganska bra.
Eftersom Jeb postade någon minut efter mig kanske det missades? Men en orden som leds av en person som anser sig vara Kerigass och bedriver mission i LV:s namn samt har en hel egen sidogren som bara består av riarker med ordens mål att arbeta inom soltemplen måste väl ändå räknas som religiös riddarorden?

Med detta från wikin
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... lins_Orden
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... r#Religion
Samt
wiki skrev:250 e.O.
Stormästaren av Palins Orden utropar sig till ”Kerigass av Palinor, Nargur och Kard”, och utnämner sina egna bonîtsaler. Exarken i Ekeborg (Ändras till Arno då LV ännu inte är splittrad), som saknar representanter och troende i norr, agerar inte.
Med detta skulle jag hävda att de är en religiös riddarorden i samma anda som Solriddaran och Odoorden.
Jeb skrev: 2019-08-16 15:45
Skulle bli många fyrar om varje sandbank krävde sin.
En fyr leder skepp i storm - ett led.jus då man inte kan se något.
På Stirpaz används nog med fördel lots då den varken är stormig eller man seglar under mörker.
Menar du själva trafiken på floden i sig?
Ledfyren jag avser är för att leda större skepp från Kopparhavet mot Fil- Tofia. Sedan lyser den givetvis för dem på floden med, men det är inte det egentliga syftet.
Det stämmer rätt bra att det inte är dess egentliga syfte eftersom den inte har något syfte. Förlåt om det lät fränt men det finns väldigt lite syfte med någon fyr i Fil-Tofia.
Sjökaptener navigerar efter råmärken eller sjöfartsmärken (ja, det fanns medeltida sådana) upp för Stirpazviken, som antagligen är en lugn havsvik, för att en bit ut kasta ankar och signalera en lotsstation. Lotsen ror ut till skeppet och tar kommandot för att sedan föra in skeppet i Stirpaz och vidare upp till hamnen. Likadant när man skall ut tar man ombord en Lots som agerar kapten fram till en bestämd plats.
Hade Fil-Tofia varit en havsstad med en hamn som legat vid havet hade jag sett en större användning av fyr.
Om det nu skall finnas en fyr så borde den ligga i ett av tornen innan hamnen annars riskerar nog många skepp att köra in i bron. Sedan måste ett skepp vänta vid tjockdimma och mörker för att kunna lägga till. På natten är staden stängd och vid tjock dimma jobbar man knappast heller i hamnen eftersom det blir livsfarligt att göra sådana jobb när du inte kan se något.


Ibland känns det som om allt skall finnas i Fil-Tofia som kan finnas i en Fantasystad istället för att spara på en del och ger mersmak av annat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-08-17 11:39 Eftersom Jeb postade någon minut efter mig kanske det missades? Men en orden som leds av en person som anser sig vara Kerigass och bedriver mission i LV:s namn samt har en hel egen sidogren som bara består av riarker med ordens mål att arbeta inom soltemplen måste väl ändå räknas som religiös riddarorden?

Med detta från wikin
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... lins_Orden
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... r#Religion
Samt
wiki skrev:250 e.O.
Stormästaren av Palins Orden utropar sig till ”Kerigass av Palinor, Nargur och Kard”, och utnämner sina egna bonîtsaler. Exarken i Ekeborg (Ändras till Arno då LV ännu inte är splittrad), som saknar representanter och troende i norr, agerar inte.
Med detta skulle jag hävda att de är en religiös riddarorden i samma anda som Solriddaran och Odoorden.
S:t Palins Orden är definitivt en andlig orden. Har kanske uttryckt mig oklart om jag gett intrycket av att hävda något annat. :oops:
Wikin är dessutom lite rörig när det kommer till Palinorden och Palinor eftersom materialet har skrivits vid huvudsakligen två tillfällen och det med flera års mellanrum. Första tillfället gjordes på forumet i EA-projektets ungdom men det andra tillfället kom
mycket senare och gjordes som redigering av en pdf, varifrån sen material har flyttats till wikin.

Och när vi först är inne på S:t Palins Orden så hade jag ursprungligen inte tänkt göra dens närvaro i Fil-Tofia till en stor grej utan bara låta en av LV-byggnaderna som först kom in på kartan tillhöra orden. Detta för att bygga upp under det att orden är tänkt som representerad på många platser utanför själva Palinor. Det är därför inte något unikt att den finns i just Fil-Tofia.

Snibben skrev:Det stämmer rätt bra att det inte är dess egentliga syfte eftersom den inte har något syfte. Förlåt om det lät fränt men det finns väldigt lite syfte med någon fyr i Fil-Tofia.
Sjökaptener navigerar efter råmärken eller sjöfartsmärken (ja, det fanns medeltida sådana) upp för Stirpazviken, som antagligen är en lugn havsvik, för att en bit ut kasta ankar och signalera en lotsstation. Lotsen ror ut till skeppet och tar kommandot för att sedan föra in skeppet i Stirpaz och vidare upp till hamnen. Likadant när man skall ut tar man ombord en Lots som agerar kapten fram till en bestämd plats.
Hade Fil-Tofia varit en havsstad med en hamn som legat vid havet hade jag sett en större användning av fyr.
Om det nu skall finnas en fyr så borde den ligga i ett av tornen innan hamnen annars riskerar nog många skepp att köra in i bron. Sedan måste ett skepp vänta vid tjockdimma och mörker för att kunna lägga till. På natten är staden stängd och vid tjock dimma jobbar man knappast heller i hamnen eftersom det blir livsfarligt att göra sådana jobb när du inte kan se något.
För min del behövs som sagt ingen fyr men som en kompromiss kan vi kanske låte en lotsstation så som du beskriver vara utrustat med en torn och att detta är enkelt upplyst så att skepp vet vart de kan ankra upp om de råkar närma sig flodmynningen när natten faller på? Lotstornet fungerar även som plats att hålla utkik efter svartankor och liknande?

Lotsstationen i Tvillingstaden, vart förlägger vi en sådan? Enligt vad vi sagt tidigare så samarbetar Fil och Tofia om tull och skatter så då känns det logisk om de även gör det med lots och annan hamnverksamhet generellt. Tofia har ingen hamn i anslutning till staden nedanför Kejsarbron men det har Fil. Tofia har däremot bättre hamn ovanför bron än vad Fil har.

Sen tillkommer mina hjärtebarn Norra timmerhamnen en bit utanför kartan på Filsidan och Södra timmerhamnen utanför kartan på Tofiasidan. I dessa hamnar är det enbart timmer som gäller och det i sammanhang med flottningen som sker vid speciella tidpunkter på året.
Snibben skrev:Ibland känns det som om allt skall finnas i Fil-Tofia som kan finnas i en Fantasystad istället för att spara på en del och ger mersmak av annat.
Känner också lite så. Men vi får många goda idéer vi kan använda på andra platser. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-08-16 15:45
Vad sägs om följande i torn- och fyrfrågan:
1) Stadsråden i Fil och Tofia samarbetar om att låta Brotornet ute på Ingenmansön vara försedd med ljus nattetid, eldfat eller ljuskorgar av något slag. Ingen fyr men ljuset är synligt för alla som eventuellt rör sig ute på floden i mörkret. Lite symbolik kan också få spela in då Brotornet, Ingenmansön och Kejsarbron är rätt viktiga för både kardier ock zorakier.
Jag satte inte någon eld på brotornet, då jag tyckte allt i stan handlade om Ingenmansön. (vilket det gör nästan) Sedan tyckte jag att fyrtornet i Philborgen var ett sätt att använda borgtornet och få en fyr utan att lägga allt för mycket resurser. Eld i toppen på Ingenmansön är minst lika bra och samma ledfyrsfunktion. Ta dig till Fil- Tofia oavsett dimma, ljus eller väder. Ankra på redden och bli kontaktad av stadens tullare under kontorstid. Mitt antagande är att Fils hamn tar någorlunda stora båtar.
Se ovanstående svar.

Antar också att det är utanför Fil som större skepp ankrar upp.
Jeb skrev:
2) Ett tornhus finns i förstaden norr om Fil, förslagsvis bebott av en enkel riddarvasall till hertig Dagge. Belägrades under kriget mot svartfolken 484-485 eO men föll aldrig. Härifrån sågs undsättningshären under kung Vidar III först och ett meddelande kunde skickas över till Tofia.
Bra idé!
c3) Ett utkikstorn befinner sig någonstans ute i Stirpaz mynning, urprungligen byggt för att spana efter piratankor och eventuella andra fiender. En signaleld kan tändas och är då synlig helt upp till Fil-Tofia. Även dalker och felicier har skådats från tornet.
Det kan finnas det med. Här är elden slocken tills den faktiskt varnar om något och ligger på någon av de sydliga stränderna.
Se ovanstående svar.
Jeb skrev:
Tycker att båda dessa tolkningar stämmer ganska bra.
Jag låter er reda ut hur det egentligen ligger till. Era kunskaper i ämnet är större än mina. Hertig Dagge är som mig. Hans kunskaper är inte fullständiga när det gäller Palins order, men han misstänker något fuffens.

Till skillnad från mig är han en man med stora resurser och lite praktiskt paranoid läggning. En magkänsla om något fuffens räcker för att agera.
Hertig Dagge kan vara bland dem som misstror S:t Palins Orden generellt och inte gillar orden men att ställa sig tveksam till ordens makt och esoteriska åsikter är ingenting unikt. Kanske han helt enkelt inte gillar att orden har ett tempel och ett kapitelhus i hans stad?
Något åt det hållet. Hans fasta åsikter är baserade på något han sett på Facebook och därför helt orubbliga trots fakta som påstår annat. :D
En riddarorden med ett säte i Philborgen kan sen kanske finnas men att låta dens syfte vara att motarbeta S:t Palins Orden tycker jag skapar en lite för stor grej. Heller då att hertig Dagge har allierad sig med den orden som eventuellt finns i Philborgen med att hålla ett extra öga på palinisterna.
Jag kanske uttryckt mig luddigt. Min avsikt var aldrig att Dagge öppet motarbetar s:t Palinsorden. Han är inte en helt kass politiker. Han misstror dem och när så order XXX ville ha ett kapitelhus i Fil passade det hans planer. Orden fick plats i den gamla borg han själv inte vill bo i. De är tacksamma och skyldig honom en tjänst för hans generositet. Mitt emot bor den lömska s:t Palinsorden. Skulle de vara ett hot mot hertigen kan det aldrig skada att ha en vänligt sinnad skara riddare nästgårds. Sedan att orden delar bostad med stadsvakten och dessa båda övar vapenkonst tillsammans höjer kvaliteten på hans vakter. Alla goda Echter vet att bara få se echtiska riddare svinga sina vapen höjer de arma stadsvakternas moral och dådkraft.
Oavsett hur det är så tror jag att Palinorden är van vid misstro och att vissa vågar ställa frågor men att de kan hantera detta och dessutom är mycket skickliga på att bevara sina hemligheter.
Så är det och på intet sätt har hertigen lyckats slå hål på deras argument. Det stör honom mer och gör att han misstror dem än värre. De borde kastas ut ur hans stad. Än har han inte skrivit till Exarken. Hans relation till kyrkan är lite ansträngd. Istället försitter han aldrig ett tillfälle att under ordnade former finna allierade mot ordern. Jag är inte antipalinist, men.....
Okej, hertigen gillar inte orden men motarbetar den inte öppet. Än.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Det stämmer rätt bra att det inte är dess egentliga syfte eftersom den inte har något syfte. Förlåt om det lät fränt men det finns väldigt lite syfte med någon fyr i Fil-Tofia.
Sjökaptener navigerar efter råmärken eller sjöfartsmärken (ja, det fanns medeltida sådana) upp för Stirpazviken, som antagligen är en lugn havsvik, för att en bit ut kasta ankar och signalera en lotsstation. Lotsen ror ut till skeppet och tar kommandot för att sedan föra in skeppet i Stirpaz och vidare upp till hamnen. Likadant när man skall ut tar man ombord en Lots som agerar kapten fram till en bestämd plats.
Hade Fil-Tofia varit en havsstad med en hamn som legat vid havet hade jag sett en större användning av fyr.
Om det nu skall finnas en fyr så borde den ligga i ett av tornen innan hamnen annars riskerar nog många skepp att köra in i bron. Sedan måste ett skepp vänta vid tjockdimma och mörker för att kunna lägga till. På natten är staden stängd och vid tjock dimma jobbar man knappast heller i hamnen eftersom det blir livsfarligt att göra sådana jobb när du inte kan se något.
I en stad vid en flodmynning som ska vara någon form av medeltidskopia i ett medelhavsliknande land har jag inga problem med att se behovet av en fyr. Det spelar mindre roll. Fyren var en av många idéer och den kan lätt slopas för andra idéer. Lotsstation eller låta kaptener segla av egen förmåga.
Ibland känns det som om allt skall finnas i Fil-Tofia som kan finnas i en Fantasystad istället för att spara på en del och ger mersmak av annat.
Känner också lite så. Men vi får många goda idéer vi kan använda på andra platser.
Vad innebär allt? Vi befinner oss i en stad där både magi och fantasyvarelser existerar. Var och en har olika kulturer och befinner sig på olika teknisk nivå. Ska man vara krass skulle jag säga att det borde se mer annorlunda ut än vad vi skulle vara bekväma med. Min filosofie när man skapar fantasyvärldar är att basera dem i vår verklighet för att sedan klä dem i fantasyinslag. Det måste på något sätt vara lätt att relatera, men ändå en fantastisk plats byggd för äventyr och upptäckarlust. Ett bra sätt att uppnå detta är att göra som vi gör. Lägga upp idéer och bena ut dem till en slutsats vi är nöjda med. När det gäller FT är den på väg att skapas och jag anser inte att vi utforskat fantasyelementet särdeles mycket än.
Okej, hertigen gillar inte orden men motarbetar den inte öppet. Än.
Ja, lite så. Vad ordern egentligen står för eller har för agenda i stan är ovidkommande. Hertigen gillar inget han inte har kontroll över. Det står fast, men frågan är om det bor riddare i Philborgen. Det var bara en tanke som dök upp i stunden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:I en stad vid en flodmynning som ska vara någon form av medeltidskopia i ett medelhavsliknande land har jag inga problem med att se behovet av en fyr. Det spelar mindre roll. Fyren var en av många idéer och den kan lätt slopas för andra idéer. Lotsstation eller låta kaptener segla av egen förmåga.
Vi verkar vara överens om att det finns en plats som leder skepp till Fil-Tofia söder om bron. Om det är en lotsstation, ett utkikstorn eller en fyr är då frågan? Kanske en kombination?

Men innan vi bestämmer detta borde vi avgöra hur långt det är från Fil-Tofia och ut till havet samt hur området kring själva flodmynningen ser ut. Vi har tidigare kommit fram till att Kejsarbron är 325 meter lång vilket borde göra Stirpaz till ca 300 meter bred. Håller floden denna bredd hela vägen till mynningen eller blir den bredare?

Någon föreslog att sträckan mellan stad och mynning är 1 km, altså 1000 meter upp till bron som är 325 meter bred. Är detta lagom eller vill vi ha det längre/kortare? Med ett såpass kort avstånd är det också kanske möjligt för dig Snibben att enkelt zooma ut stadskartan lite och göra en enkel omgivningskarta där flodmynningen syns?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Vad innebär allt? Vi befinner oss i en stad där både magi och fantasyvarelser existerar. Var och en har olika kulturer och befinner sig på olika teknisk nivå. Ska man vara krass skulle jag säga att det borde se mer annorlunda ut än vad vi skulle vara bekväma med. Min filosofie när man skapar fantasyvärldar är att basera dem i vår verklighet för att sedan klä dem i fantasyinslag. Det måste på något sätt vara lätt att relatera, men ändå en fantastisk plats byggd för äventyr och upptäckarlust. Ett bra sätt att uppnå detta är att göra som vi gör. Lägga upp idéer och bena ut dem till en slutsats vi är nöjda med. När det gäller FT är den på väg att skapas och jag anser inte att vi utforskat fantasyelementet särdeles mycket än.
Tror att jag har en tendens att vara lite för återhållsam med fantasy men det är mest för att inte glömma bort det mer jordnära. Fast till mitt försvar i just den frågan vill jag påminna om att jag lite i det stilla har nästlat in en dödsguddyrkande riddarorden i staden, en portalmagiker förklädd som himmelsängstillverkargesäll och inte minst, svartnissar i avloppsrören! :D :wink:

Tror också vi tre som skriver mest här balanserar varandra ganska bra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Mikael »

Jag har inte hunnit följa med Fil-Tofias utveckling så jag vet inte var nivån ligger, men Ereb Altor är en mer jordnära (sic.) fantasyvärld än många andra. Fantasyinslag är kul och välkomna, men det är viktigt att det inte blir för mycket av det goda - särskilt i Aidne som tycks ligga närmast vår romantiskt klassiska riddarmedeltid. Blir det obalanserat på ett ställer behöver man också en förklaring varför allt detta samlats just här och inte i Pendon eller Faltrax, och lösningen ska då inte bli att kapprusta resten för att komma ikapp.

Detsamma gäller Palins orden som jag är tveksam till hur den på forumet växt fram som den kanske största orden trots att den är så hemlighetsfull och inte alls nämns i Aidnemodulen. Ja orden har representanter i olika aidneLV länder, men de är en av de mindre ordrarna - åtminstone avs manskap och spridning. Jag förstår att deras mörka sida lockar men den funkar bara om den är hemlig. Från början beskrevs orden som en orden som hankade sig fram i fjärran norden, helt beroende av unga adelsmän utan arv i hemlandet, vissa donationer och handel med nordens varor...det tycks den ha glidit ifrån nu och det gillar jag inte. Om palinorden är en av de mest spridda, rika, starka, av adeln stödda...varför inte ta över från Ekeborg innan hemligheterna upptäcks? Håll därför även palinorden på lagom nivå.

Med dessa varningsfingrar, upprepar jag att jag inte läst FT-tråden och därför inte riktar kritik mot dess innehåll - bara varnar generellt.
Skriv svar