Staden O

Samlingsplats för alla länder och platser
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Clercon: Skulle du vara sugen på en annan sorts stil. Kanske en karta över Halle? :)
Vad menar du med annan stil (vilken stil vill du ha) och vad är Halle?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

clercon skrev: Din sista mening måste jag också erkänna att jag inte riktigt förstår, tror att det beror på avsaknaden av åäö.

Ber om ursäkt för bristen på ringar och prickar. Vad jag menade var bara att de har ett eget upplägg med kartor i Svavelvinterspelet, iom att de även har en spelteknisk funktion i skuggspelet. Vår gode spelknepe har ju varit djupt inblandad i kartritandet till spelet :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

clercon skrev:
Spelknepe skrev:Clercon: Skulle du vara sugen på en annan sorts stil. Kanske en karta över Halle? :)
Vad menar du med annan stil (vilken stil vill du ha) och vad är Halle?
Nu menar jag inte "en helt annan stil" på det sättet. Endast lite andra sorters byggnader och sånt. Halle är Jorduashurs huvudstad. Tänk Birka, Fornnordisk, Skyrim, Vikingar och lite sånt. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu är det jag som känner mig lite förbisedd. Jag ritade Halle för flera år sedan och mailade dig en kopia Spelis.

Eller skickade jag skissen till Anders kanske, har ett meddelande från feb 2009 om Halle? Kan nog leta rätt på den och skicka den igen.

viewtopic.php?p=14879#14879

Update: Jag har skickat Halle till erebaltoremailen. Om jag får Clercons adress kan du få den med.
Senast redigerad av Mikael den 2012-12-14 11:52, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter, du får gärna posta inläggen även här på erebaltor.se.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:För er som intresserar er för Svavelvinter går jag nu igång på Staden O: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=499
Låter mycket spännande Peter! :)

Kommer du använda Briors Hörnösandsvariant som kartunderlag?

viewtopic.php?p=23390#p23390
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

"O är den oförlåtande staden, där den ovärdige delar ovana med den omhuldade. Där otäcka ogärningar omkastar organisationer och där odåd gör oduglig omnipotent, omedelbart. "
Mans Broman, Erebaltor.se

Söker forumets kvorum och berättarens tankar runt lite idéer jag har runt hur Korald och Staden O (respektive) kan få ytterligare kött på benen, mest tänkt for eget kampanjbruk. En av anledningarna att jag vill lägga upp detta här är att jag är rädd att snubbla över idéer som används på annat håll.

Staden O Breda Gatan/Gudarnas marknad: Från ön Dingul över Väckelsebron till Nolan. Detta är ett marknadsstråk för trossatser och syndernas förlösning. Igenom Dingul i en täckt bazar, vid sin slutpunkt på Nolan en lång räcka av barockfasader (på skröppliga ruckel, tänk en blandning mellan romerska barockkyrkor och nybyggarfasader á la vilda västern). Skådespel, galna predikanter och heliga ceremonier. Skådespel och religion är nära sammanlankade i regionen - på korald är så kallade "Gudomliga Komedier" en etablerad dyrkansforum. Endast i Staden O får dock dessa den overdådiga och taskspelsartade glans som syns längs breda gatan. De tjänar stora pengar på inträdeskollekt.

Korald Korackel: En traditionell båt längs den Koraldiska kusten och samt tidigare Ommardaus delta. En enkelt, skinnklädd ram som paddlas. Ibland avlång, ibland som en rund kittel.

Staden O Den Glömda Gudinnan:Tidigare skyddsgud for traktens stammar. Denna krigar- och härskargudinna (Nol, Skyarnas och pölarnas härskarinna) övergavs av sina dyrkare när moderniteten och profiten trängde sig på. Hennes ruckel till tempel ligger fortfarande vid det övergivna torg som utgör Breda Gatans kulmen. Det lokala tabut är att inte titta på byggnaden, som bringar otur. Detta är helt riktigt, eftersom den gamla hjältegudinnan nu rasande förbannar sina gamla dyrkare och deras stad. Hennes furier stryker längs taknockarna och plockar då och då upp ett olyckligt offer.

N.B. Att detta material ar tankt for Argond, och ar inte saker pa att det passar for Ereb Altor. Vad tror ni?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:För er som intresserar er för Svavelvinter går jag nu igång på Staden O: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=499
Låter mycket spännande Peter! :)

Kommer du använda Briors Hörnösandsvariant som kartunderlag?

viewtopic.php?p=23390#23390
Det ar det redan, vi anvande den kartan som grund nar vi skrev Staden O i Svavelvinter. Nolan, Kraupix, Sondrion motsvaras av Hemso, Lovvik etc.

Overhuvudtaget ar mycket i regelboken baserat pa den har traden :) Och for den delen det ena och det andra fran projektet i sin helhet. Korsfertilitet ar grejer det!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Nu är det jag som känner mig lite förbisedd. Jag ritade Halle för flera år sedan och mailade dig en kopia Spelis.

Eller skickade jag skissen till Anders kanske, har ett meddelande från feb 2009 om Halle? Kan nog leta rätt på den och skicka den igen.

viewtopic.php?p=14879#14879

Update: Jag har skickat Halle till erebaltoremailen. Om jag får Clercons adress kan du få den med.
Ber om ursäkt Mikael. Hade för mig att någon frågade mig om att rita en karta över Halle, så jag tänkte passa det vidare till Clercon. :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Det ar det redan, vi anvande den kartan som grund nar vi skrev Staden O i Svavelvinter. Nolan, Kraupix, Sondrion motsvaras av Hemso, Lovvik etc.

Overhuvudtaget ar mycket i regelboken baserat pa den har traden :) Och for den delen det ena och det andra fran projektet i sin helhet. Korsfertilitet ar grejer det!
Hade för mig att det var så, därav frågan. :)

Och att komma fram till om vi använder samma karta till EAs Staden O?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Och att komma fram till om vi använder samma karta till EAs Staden O?
Defintivt! Av Ereb ar den kommen, Ereb skall den ater varda

P.s. Fran mitt perspektiv hade det varit grymt om vi ville rita upp en Staden O-karta, det hade varit en rolig resurs, men mer ur mitt eget Staden Operspektiv an utifran Ereb Altor.se's intresse

Problemet ar att vi inte riktigt har projekt att backa upp den.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Blir inte en karta över Staden O svår med tanke på det myller som som staden domineras av? En stadskarta som mer visar stadsdelar och enskilda berömda platser än en detaljkarta tror jag passar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om det bara är många hus och byggnader som skall ritas så går det väl att göra men en översiktskarta med stadens utformning och stadsdelar kan vara lika fin. Beskrivningar av intressanta platser blir ju likadant.&

Men hur skall EA-projektets O se ut, skall vi utgå från Briors Härnösand som Fria Ligan gjort eller skall vi göra en egen karta?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker att vi kan använda Svavelvinterspelets info i den mån det inte krockar med projektet, det inkluderar O.
Jesper
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-11-10 20:39
Ort: Uppsala

Re: Staden O

Inlägg av Jesper »

Som den fritänkare jag är så har jag helt sonika placerat Gadirm Drakmästares rike på andra sidan bergen från Klomellien sett (mest för att få in Gadirm som framtida antagonist i kampanj som inleds med ett äventyr som utspelar sig i Hamur i Klomellien). Staden O blir då hans huvudstad och säte, vilket passar bra då han kan tänkas vilja ha en stor hamnstad att sköta sina affärer med andra läder ifrån. Vidare tenderar ju stora städer bli till nära vatten. Att placera hans rike borta i Akrogal var inget alternativ för mig - vem tusan orkar ta sig dit liksom? Snacka om Sibirien!

Huruvida detta sedan helt kullkastar andras planer - varde de möss, människor (eller granströmar, vilket borde falla in i det senare) - är ju knappast något som någon behöver bli ledsen över. När äventyret är klart så slänger jag upp det här på erebaltor.se så får folk göra med materialet som de vill. Kanske skapas därmed något slags "Alterna-Altor". Äventyret blir förhoppningsvis klart någon gång under hösten, i praktiskt A5-format med lite fina färgkartor.

I framtiden kommer jag väl sedan att bli tvungen att skriva mer om Gadirms rike och då spelar det kanske ingen större roll var detta ligger.

Let it be done!
Cogito ergo BOM!
Skriv svar