Staden O

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Snyggt Birke men jag tycker att det är ett för stort rike för belgotherna med tanke pa att det även omfattar Ljusna vid den tiden. Den östra kusten fram till O (inklusive Ljusna) räcker gott.
Duger svaret i Ljusnatråden: viewtopic.php?p=24213#24213
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Snyggt Birke men jag tycker att det är ett för stort rike för belgotherna med tanke pa att det även omfattar Ljusna vid den tiden. Den östra kusten fram till O (inklusive Ljusna) räcker gott.
Duger svaret i Ljusnatråden: viewtopic.php?p=24213#24213
Jo :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vilka trossamfund lurar i Staden-O?

Jorpangiska kejsardömets panteon - joriska folk, belgother som blandats med jorer. Eventuella Mireler? Kalklänningar?

Ljusa vägen - Senkomna jorer

Aesirtro - Raner, Belgother, Jordekaerlar tidiga jorer som blandats med belgother.

Aesirkult typ fyrkorsarerna - Aleriska flyktingar

Dylisk elementardyrkan - dyler

Olemkulten - Mercanska handelsmän

Khergoll - Staden-O:are (dvs belgother och jorer som blandats med varandra under flera hundra år)

Mindre demonkulter och annat otyg - Staden-O:are (dvs belgother och jorer som blandats med varandra under flera hundra år)

Krille skrev.

Kastyke kan ha blivit mycket populär genom trakoriskt inflytande och har en syn som passar som handen i handsken för Staden O´s maktbärande familjer.

Anaxalis, den gamla joriska havgudinnan. I en ganska förmörkad version.

Trocuspa, eller Thôrm som raner och jordukaerlar kätterskt kallar honom för.

Wothar, den behornade vargen. En krigsgud eller kanske till och med en krigets demon ? En aspekt/avatar av Wodúr?

Julsuian, känd som Lättsinnets Slav. En av de hynsolgiska parbagerna (gudarna) och det svarta fåret i familjen. Hans kult trivs som fisken i vattnet i stadens dekadenta, hedonistiska och eldfängda atmosfär.

Shamasherna från det heliga kishatet bedriver säkert sin misson i staden. Likaså dras nog animisterna på Mereld till Staden O för att bedriva sin välgörenhetsverksamhet i ljusguden Tigwalvans namn såsom man gör i Tricilve.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Producerar staden-O någonting eller fungerar platsen endast som transithamn? Är det säkert att färdas på vattnen utanför? Går Nordtraden förbi här?

Från import och produktion.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser före mig en stad som huvudsakligen för in och ut andras varor men kalksten från de uppströms liggande Kalkländerna kan kanske räcknas som inhemsk? Sen finns tidigare i tråden den omtalade Vindelsodan och förädlingen av godsaker i sliskverksbasarerna.

Denna karta över handelsvägar i området finns från någon annan tråd:

Bild

Mirel med anslutningar från Erebs indre och från Klomelliens stadsstater kan synas viktiga från landsidan, från Västerhavet de flesta länder gissningsvis.
Nordtraden har säkert kopplingar till Staden O.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Som jag ser det så producerar Staden O inget mer än lokal mat utan det är just som handelsplats man har sin funktion med sjötrad och alla håll, karavanvägar inlands och ett liberalt regelverk. Eftersom det ligger i alla furstehusens intresse att skepp kommer och går så föreställer jag mig att det är ganska säkert att färdas på viken utanför (som jag kallar Vintervattnet pga det vita vattnet från Kalklanden i söder). Så snart man kommer utom furstehusens intresseområden är saken naturligtvis annorlunda och pirater ligger säkert på lur där. Jag föreställer mig att det görs räder kanske vart tionde år för att rensa kusten från piratnästen när de har blivit för många. "Pirater" kan nog här ses som lokala fiskare som söker sidoinkomst snarare än som kaparkaptener. Notera som tidigare att Staden O saknar lag och att man måste köpa beskydd från ett furstehus för att inte vara lovligt byte i staden. Agenter för husen lär snabbt vara på plats när nya fartyg anländer.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

låter som en trolig beskrivning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I princip allt från svavelvinterspelet bör gå att använda för O.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Förmodligen, vi var ju med och var bollplank till Erik delvis när han skrev om det om jag inte minns fel.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det enda som kräver lite tankemöda är Palenke-orden (som ju också den har sitt ursprung här på forumet :) )

Möjligen även Mon Tagut, det är en sak att introducera ett nytt halvfolk i nya Argond, men Ereb Altor är ju ganska knökat redan. Kanske kan de ersättas av svartfolk?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

För er som intresserar er för Svavelvinter går jag nu igång på Staden O: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=499
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Behöver inte staden O en stadskarta :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

clercon skrev:Behöver inte staden O en stadskarta :)
Som fan :)

Men jag tror inte att det ar nagon som skriver Staden O just nu, och jag vet inte riktigt vad Fria Ligan's planer ar for dess klon i Argond (dar det finns lite text och beskrivning). I Svavelvinterollspelet sa ar det var sadan dar kartspelbraden som ar modellen
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:
clercon skrev:Behöver inte staden O en stadskarta :)
Som fan :)

Men jag tror inte att det ar nagon som skriver Staden O just nu, och jag vet inte riktigt vad Fria Ligan's planer ar for dess klon i Argond (dar det finns lite text och beskrivning). I Svavelvinterollspelet sa ar det var sadan dar kartspelbraden som ar modellen
Det var ju synd att ingen skriver på det, Staden O har alltid kittlat min fantasi :)
Din sista mening måste jag också erkänna att jag inte riktigt förstår, tror att det beror på avsaknaden av åäö.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Clercon: Skulle du vara sugen på en annan sorts stil. Kanske en karta över Halle? :)
Skriv svar