Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lite detaljer ur Marsklandet om
Krèurm:
Född 937 fO i vulkanen Eldtinns krater.
Krèurm är en hane.
Efter att ha terroriserat en alvstam (vilken, var eller när framgår inte), slog han sig ner på en ö i Marsklandet vilket sedan utforskades utförligt, innan han för ca 200 år sedan tog över en borg som då innhyste träskpirater som var kända för sin framgång och de rikedomar som fanns i borgen.
Vid något tillfälle bestal han en dvärgklan.
Med tiden har historierna om Krèrum gjort honom väsentligt större än han faktiskt är.


I den delen bör därför texten om draken justeras något. annars toppen Regil. Jag och hela min spelgrupp ser fram emot att återvända till Kardien för äventyr när den blir pdf i vår! :D

Sedan får du inte glömma:
Klomellas vall, ett av Erebs mäktigaste byggnadsverk som är Torilias yttersta gräns och försvarsverk.

och kanske heller inte:
Nordmarkabergen, med sina mindre svartfolksklaner.
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-10 23:00, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

• Har lagt till den "nya" kartan över Kardien i början på denna tråd.
• Har lagt till spelarkartan över Kardien i början på denna tråd.

Har det skett förändringar så säg till och jag uppdaterar.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mäster Mikael: är det alltså Kre-rum och inte Kre-urm som jag har skrivit? (gillar min stavning bättre då det blir en Kre urm (orm) istället för ett Kre rum som låter rätt illa)

Övriga fakta får jag ju givetvis klämma in så att de passar bättre ihop med officiellt material!

För övrigt så är jag sugen på att skriva in Mäster Mikaels gata i Ekeborg...

Spelis: Tack! Mycket snyggt, jag tror inte att det kommer fler ändringar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:För övrigt så är jag sugen på att skriva in Mäster Mikaels gata i Ekeborg...
En gata med trevliga gamla hus finns under detta namn på Sodermalm i Stockholm, uppkallad efter stadens skarprattare på 1600-talet...
Bor bodeln på Master Mikaels gata i Ekeborg också? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krèurm är riktigt!

Så illa som en skarprättare är jag väl inte... :oops:
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-10 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:• Har lagt till den "nya" kartan över Kardien i början på denna tråd.
• Har lagt till spelarkartan över Kardien i början på denna tråd.

Har det skett förändringar så säg till och jag uppdaterar.
Fantasktiskt Spelis, KUL! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:För övrigt så är jag sugen på att skriva in Mäster Mikaels gata i Ekeborg...
En gata med trevliga gamla hus finns under detta namn på Sodermalm i Stockholm, uppkallad efter stadens skarprattare på 1600-talet...
Bor bodeln på Master Mikaels gata i Ekeborg också? :)
Ja!

Jag gick förbi gatan häromdagen och kände att den nog låg i Ekeborg, men det här med skarprättaren visste jag inte. Vi får se hur jag får ihop det... Hur skulle du beskriva dig själv Mikael, eller snarare ditt alter ego i Ekeborg?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Nordmark

Befolkning: Faltrakier, Nordmarkare, Svartfolk, Ker-Bosh
Befolkningstäthet: Mycket låg
Hertig: Hertig Karol halte och lytte av Nordmark
Produktion: Päls, timmer, tjära, men Nordmarks ekonomi är outvecklad och handeln inte särskilt omfattande.
Välstånd: Fattigt. Detta gäller även adeln som inte lyckas ta ut mycket skatt från sina undersåtar
Platser: Kastellien, Klippeborg, Torilia (Tra), S:t Viceniuz , S:t Gedra (kloster), Marsklandet, Klomellas vall, Rödbergahus, Birkeborg, Vikte älv, Nordmarkabergen.

Nordmark är uppdelat i åtta grevskap. De tre längst söderut bebos av faltrakier och följer i allt väsentligt beskrivningen av Videlrike nedan. Övriga Nordmark är mycket glest befolkat. Nordmarkabergen i de inre delarna av Antivins udde är ödemark där svartfolk gör alla kolonisationsförsök till högriskprojekt. Nästan alla nordmarkare bor istället längs med kusten. Här livnär man sig främst på fiske och boskapsskötsel. Nog har man även jordlotter där man odlar säd, men jorden ute på Antivins udde är mager och inget att förlita sig på för att trygga sin familjs försörjning. För att dryga ut inkomsten så idkar man även skogsbruk och pälsjakt, eller ger sig ut på långväga handel.

Vid Nordmarks midja, längs den södra kusten, ligger Marsklandet, ett område som sedan länge övergetts av Etin. Dyig sankmark, lerpölar, små holmar, vattenväxande träd, stinkande dunster och ilskna knottsvärmar är vad som väntar besökaren, men även tusen och åter tusen fåglar av alla de slag och små dammar täckta av undersköna träskliljor. Området får dock av naturliga skäl inte många besökare och har istället blivit hem åt ett flertal aparta grupper. Marsklandets mest talrika invånare är antagligen ett primitivt barbarfolk kallat Ker-Bosh. Dessa söker hålla sig undan resten av världen och de finns de som till och med tvivlar på deras existens. Utöver dem lever här sannolikt svartnissar eller svartalfer och det finns även rykten om att en ljusskygg magiskola har sin hemvist på en av holmarna. Mest ryktbar av Marsklandets invånare är tveklöst Kréurm, draken som har sin boning mitt i träskdeltat. Han kom inflygande till Kardien för hundratals år sedan och spred till en början stor skräck i bygden. Ett par borgar blev attackerade och Vinkleborg ockuperades av draken i några månader innan hon tröttnade och flög vidare. Detta har medfört att de flesta borgar i Nordmark än idag är utrustade med kraftfulla arbalest och spikförsedda tak, även om det var decennier sedan Kréurm anföll någon av dem. Efter sin inledande aggresivitet så verkar det som om Kréurm slog sig till ro i Marsklandet och sedan dess tycks hon nöja sig med att norpa åt sig en och annan ko och emellanåt välta en fiskebåt. Ett flertal expeditioner har genomförts i syfte att döda besten, men hittills har ingen av dem återvänt. Det sägs att Kréurm är bosatt i en borg som tidigare inhyste ett band av framgångsrika träskpirater, men det har aldrig kunnat bekräftas av pålitliga källor. Andra sägner som berättas om Kréurm är att han skall ha utrotat en alvstam någon gång i forntiden samt stulit en dvärgaskatt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag är smickrad Regil!
I Pendon finns redan ett alter ego...men kanske så här i Ekeborg.

Mäster Mikaels gränd i Ekeborg är namngiven efter legenden om Mäster Mikael, den ålderlige advokat som sägs ha levt där fram till år 101 eO. (?) Det är en mörk i stora delar överbyggd gränd i gamla staden. Mäster Mikael, adjudicator notar public iurus magnum, som sägs ha varit så gammal att hans hud var som de torra pergament och paragrafer han hanterade i sitt yrke. Trots sin ansenliga ålder och förmodade förmögenhet var han inte mycket av en offentlig person och föredrog att bo i den mörka gränden där han alltid hade bott. Mäster Mikael var inte den man gick till med vardagliga bekymmer, men det sägs att han hjälpte fattiga som rika. Han var istället känd för att vara den man skulle vända sig till för hjälp och lagtydning (somliga säger lagvrängning) vid ytterst besvärliga affärer, accidentala orsakanden av livsslut, prefererat företräde i arvståg m.m. dvs tydningar av lagens finaste maskor till klientens fördel. (Han hade rykte om sig att kunna försvara Hemaqueil inför Etin själv.) Ofta skedde det genom att citera antik kejserlig praxis och prejudikat, och det hände att Lycéet i Pendon bjöd in honom föreläsa i antik rättshistoria vilket han dock aldrig ställde upp på. Det märkligaste med Mäster Mikael var att flera generationer sade sig ha hört talas om honom när de var unga, men han tycktes överleva dem alla. Tills en dag när en tillrest mandelmunk fann Mäster Mikaels kontor tomt så när på det askgrå liket efter en äventyrare, en vass sotig påle på golvet och högar av damm. Efter att Stadsvakten sökt igenom Mäster Mikaels hem och kontor låste man och bommade för porten i fem år. Porten och låsen fick bytas ofta då Mäster Mikaels försvinnande följdes av en epedemi av inbrott i det förbommade kontoret. Även begränsade bränder förekom i kontoret innan Jarlen tog över det Mäster Mikael lämnat i form av böcker och pergament. Några rikedomar fann man aldrig. Böckerna donerade Jarlen sedan till Exarken och den Lysande Vägen, med undantag för några få praktexemplar som hamnade i slottets bibliotek. Så säger legenden, men ibland förvånas någon acolyt av att finna namnet antecknat i något ålderdomligt pergament.

Somliga som tror på legenden säger att Mäster Mikael var något så märkligt som en juridisk elementar som levde redan i slutet av Imperiets dagar. Att hans eviga studier av Kejserlig rätt tillslut påverkade honom så att han blev evig som Aurelions Lex Imperi. Advokat Dirivin skall ha varit en av hans sista studenter, men Mäster Mikael var mycket äldre än så. Andra påstår att han var en vampyr vilket skulle förklara den spetsiga pålen och att han bodde i den mörka gränden. Mäster Mikael skall också endast ha verkat om natten eller vinterkvällar. Han bar även väldigt tunga svarta kläder. Det sägs vidare, iaf bland icke-echter, att det finns adelsätter och köpmannasläkter idag som fått sin rikedom tack vare Mäster Mikael. (Därför de många inbrotten och bränderna efter hans död.) Att Valentin Echtes visdom egentligen var Mäster Mikael som viskade i tronens skugga. De flesta, och det är hur han lever kvar i legenden, ser honom bara som en väldigt gammal lagvrängare som dog av asklunga vid mycket hög ålder.
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-11 21:53, redigerad totalt 6 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:I Pendon finns redan ett alter ego...men kanske så här i Ekeborg. Jag har inte kollat årtal och stavning men...
Mäster Mikaels gränd i Ekeborg är namngiven efter legenden om Mäster Mikael, den ålderlige advokat som sägs ha levt där fram till år 101 eO. (?) Det är en mörk i stora delar överbyggd gränd i gamla staden. Mäster Mikael, adjudicator notar public iurus magnum, som sägs ha varit så gammal att hans hud var som de torra pergament och paragrafer han hanterade i sitt yrke....
...De flesta, och det är hur han lever kvar i legenden, ser honom bara som en väldigt gammal lagvrängare som dog av asklunga vid mycket hög ålder.
:lol:

Det är taget, möjligen med ändring av kung till Jarl.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev: :lol:

Det är taget, möjligen med ändring av kung till Jarl.
Kul! Är dock osäker på årtalet för Mäster Mikaels försvinnande. Skedde det före eller efter Schismen tycker ni?

Äventyrsförslag med Mäster Mikael som bakgrund:

*Adelsfamilj är nervös när någon påstår sig ha funnit bevis att Mäster Mikael bedrägligt ordnade så de kom till den position de ärvt till idag. RP kan behövas för att söka sanningen, söka utpressaren eller hjälpa utpressaren.

*Mäster Mikael är inte död och måste sökas upp.

*Mågonstans finns en värdefull skrift med hemligheter RP behöver söka. I den gamla bostaden, slottet, Exarkens palatstados (Arno eller Ekeborg).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Mikael! :D

Nar han dog(?) ...tja, om det var den echtiske jarlen som overtog hans agor måste det i så fall ha varit innan 424 eO (då jarlatitetln byttes med kungatiteln).

En fundering och en juridisk fråga jag antar inte har dykt upp i våran varld men som ar mojlig i Altor: Ar ett kontrakt signerat/bevittnat av en bevisligen odod giltigt? Skulle en varldslig domstol godkanna det, och i så fall hur skulle en andlig ratt stalla sig till detta? Låt saga att Master Mikael satte upp ett kontrakt dar baron Ekeskog skankte munkarna i klostret S:t Velin en jordegendom, ar detta giltigt i enligt kardisk ratt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:En fundering och en juridisk fråga jag antar inte har dykt upp i våran varld men som ar mojlig i Altor: Ar ett kontrakt signerat/bevittnat av en bevisligen odod giltigt? Skulle en varldslig domstol godkanna det, och i så fall hur skulle en andlig ratt stalla sig till detta? Låt saga att Master Mikael satte upp ett kontrakt dar baron Ekeskog skankte munkarna i klostret S:t Velin en jordegendom, ar detta giltigt i enligt kardisk ratt?
Om man kan nå den beviskravsnivå som krävs i Kardien för att en person är/var en odöd, kan jag inte tänka mig att en odöds handlingar vore giltiga då de är en styggelse mot Etin och allt han skapat. Möjligen skulle Mäster Mikael själv kunna överbevisa sig...mig. :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Det kryllar av ankor i Samkarna, men var finns ankstäderna/byarna i Ereb?

Enligt EAK finns större populationer i:
Kardien! Faltrakien?
Zorakin! Grindanu?
Caddo! Arno?
Berendien! Lindaros?


Kardien - kungadomänen ekenfara, egna byar. Stor population i ekeborg. Samt lite här och var i alla större städer.


En kort blänkare om detta King Regil!?
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-29 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har inte funderat så mycket över ankorna. Det står i Aidne at de finns i Ekenfara. Jag har inte funnit inspirationen vad gäller ankorna riktigt och de har nog hamnat lite i skymundan. :oops:
Skriv svar