Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK. Borde kanske kollat wikin. :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Min tolkning är följande:

Historia:

Svarta tornet omnämns första gången år 403. I samband med det sker ett stort antal raider mot hertigdömena Salamor och Inberg i Zorakin och Hertigen av Inmark i Kardien. Detta betyder inte att Häxmästaren inte varit aktiv tidigare. (Snarare tvärt om?)

Svarta tornets svartfolk anfaller och härjar svårt i den Kardiska provinsen Goiana år 405. Kardien skickar riddare men dessa drivs iväg av svartfolket och förlorar striden om skogen. Förbannelsen mot det Brandiska kungahuset har sannolikt varit aktiv ett tag och Kardiens folk har länge lidit av sviterna av en svag och oturförföljd kung och vanstyre. En massa rykten går i landet om stundande katastrof etc.

År 410. Skogsalverna i Goiana kallar på hjälp för att försvara sig mot Svarta Tornets svartfolk och skogsalver från när och fjärran anländer till skogen för att hjälpa till att försvara den. Satyrer anländer också och gör sig kända som skickliga krigare.

Kardien, Goiana. Kardien tappar den sista formella kontrollen över Goiana år 415.

År 424 bildar skogsalverna ett eget rike i Goiana.
Samtidigt avsätts Kung Beron Rik av Kardien och man vänder sig till Echterna. Dessa reorganiserar Kardien och flyttar huvudstaden från Faltrax till Ekeborg. Man utser sig själva till adel. Som följd av detta införs den lysande vägen i norra Kardien.


Tolkning:

Häxmästaren vill åt den Kardiska provinsen Goiana. Så han förbannar den Brandiska kungafamiljen och gör dessa oförmögna att styra landet.

Alltmedan situationen sedan förvärras ser häxmästaren till att historien om att en förbannelse vilar över kungen och landet sprids ut i folkskiktet. Makthungriga faltrakiska ädlingar söks upp av agenter och lockas att söka sig till Echterna efter ledare. Tanken är att störta hela Kardien i inbördeskrig så att Häxmästaren kan lägga beslag på Goiana ostört.

För att se till att Zorakin håller sig utanför det hela så ställer häxmästaren till en hel del oväsen i de östra delarna av Zorakin. Så långt bort han kan skicka den Zorakiska armén från Kardien

Men konspirationen går inte förbi ostört. Alverna lyckas på något sätt få reda på vad som är i görningen. Dessa beslutar sig därför att utnyttja Häxmästarens plan mot honom själv. Eftersom Häxmästaren tänker använda echter för att störta Kardien i inbördes krig lägger Alverna en välsignelse över den Echtiske hövdingen. Kanske sänder man redan nu ett sändebud till Echterna för att betyga sin respekt för Echternas kung och förklara att man vid ett echtiskt ingripande ställer sig på echternas sida eller neutrala (väl medvetna om sönderfallet i det Faltrakiska riket).

När echterna sedan går in i det faltrakiska kungadömet så antar säkert häxmästaren att allt går hans väg. Men sedan blir han kanske mer oroad. Det går FÖR bra för echterna och de tar makten snabbt och med mycket lite motstånd. Inbördeskriget uteblir. Och en ny starkare kungamakt och farligare fiende till Svarta tornet leder nu Kardien.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ser bra ut Fraxinus... även om jag nog helst hade sett att det var alverna som lade förbannelsen. :twisted: Vill ha mer lömska alver, men jag får väl ge mig nu. :cry:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Bergdahl skrev:Ser bra ut Fraxinus... även om jag nog helst hade sett att det var alverna som lade förbannelsen. :twisted: Vill ha mer lömska alver, men jag får väl ge mig nu. :cry:
Det är bara ett förslag. Än kan du få mer elaka älvfolk. :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser toppen ut Fraxinus! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Skall det vara en förbannelse så tycker jag att det skall vara alverna som har lagt den.

Återkommer senare med annat förslag på historieskrivning.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Regil skrev:Skall det vara en förbannelse så tycker jag att det skall vara alverna som har lagt den.
Håller med
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Ser toppen ut Fraxinus! :D
Det är ett förslag. Och det är inte jag som är ansvarig för Kardien. Men jag är intresserad av den delen av Kardiens historia som involverar svarta tornet då jag ser striderna i Zorakin som en del i en helhet där Svarta tornet i viss mån styr spelet och det spelet involverar hela Aidne. :)

Jag vidhåller också att Svarta tornet är ute efter något i Goiana.

Det återstår bara att se hur Regil tolkar situationen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Skall det vara en förbannelse så tycker jag att det skall vara alverna som har lagt den.

Återkommer senare med annat förslag på historieskrivning.

Observera att historieskrivningen med tidsangivelsen är den officiella från Wikipedia. Alltså inte mitt hopkok. Tolkningarna är däremot minq och de är på inget vis officiell utan ska mer ses som ett kompromissförslag.
Officiell tidslinje:

403
• Zorakin. En oroande mängd svartfolk visar sig i Aidnebergen och hertigarna av Salamora och Inberg i Zorakin och hertigen av Inmark i Kardien har svårt att freda sig, svarta tornet nämns för första gången i historien.

405
• Kardien. Svarta tornets horder härjar i den Kardiska provinsen Goiana. Kardien skickar sina riddare men dessa förlorar striden om skogen.

410
• Goiana. Skogsalverna i Goiana kallar på hjälp för att försvara sig mot Svarta Tornets svartfolk och skogsalver från när och fjärran anländer till skogen för att hjälpa till att försvara den. Satyrer anländer också och gör sig kända som skickliga krigare.

Kardien. Draken Kréum slår sig ner i Marsklandet, Kardien, efter att ha förstört den piratborg som han gjorde till sitt egna näste. Ön har kommit att kallas Drakön.

415
• Kardien, Goiana. Kardien tappar kontrollen över Goiana.

424
• Goiana. Skogsalverna i Goiana bildar ett eget rike.
Kardien. Kung Beron Rik av Kardien avsätts och man vänder sig till Echterna. Dessa reorganiserar Kardien och flyttar huvudstaden från Faltrax till Ekeborg. Man utser sig själva till adel.
Kardien. Den lysande vägen införs i norra Kardien.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-15 16:03, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:När echterna sedan går in i det faltrakiska kungadömet så antar säkert häxmästaren att allt går hans väg. Men sedan blir han kanske mer oroad. Det går FÖR bra för echterna och de tar makten snabbt och med mycket lite motstånd. Inbördeskriget uteblir. Och en ny starkare kungamakt och farligare fiende till Svarta tornet leder nu Kardien.
..men, går inte dessa händelser Häxmästarens väg på detta vis, han vill ha ut kardierna från Goiana och det får han? Vad har han för utbytta av ett inbördeskrig i mellan faltrakier och echter om det är Goiana han vill åt? Om han inte då har ett avtal med echterna som lovat att hålla sig borta, men då är vi ju tillbaka till hur och varför ett sådant avtal har kunnat ingås?

Sen är det ju alverna som är kvar i provinsen (hertigdömet) som genom sin Meditation lyckas motstå Häxmästaren, men det lär ju (?) ha varit händelser han inte förutsätt.

Eller rör jag till det nu igen? :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:När echterna sedan går in i det faltrakiska kungadömet så antar säkert häxmästaren att allt går hans väg. Men sedan blir han kanske mer oroad. Det går FÖR bra för echterna och de tar makten snabbt och med mycket lite motstånd. Inbördeskriget uteblir. Och en ny starkare kungamakt och farligare fiende till Svarta tornet leder nu Kardien.
..men, går inte dessa händelser Häxmästarens väg på detta vis, han vill ha ut kardierna från Goiana och det får han? Vad har han för utbytta av ett inbördeskrig i mellan faltrakier och echter om det är Goiana han vill åt? Om han inte då har ett avtal med echterna som lovat att hålla sig borta, men då är vi ju tillbaka till hur och varför ett sådant avtal har kunnat ingås?

Sen är det ju alverna som är kvar i provinsen (hertigdömet) som genom sin Meditation lyckas motstå Häxmästaren, men det lär ju (?) ha varit händelser han inte förutsätt.

Eller rör jag till det nu igen? :?
Utbytet av ett inbördeskrig i Kardien är ett svagt Kardien som inte förmår att hota häxmästarens anspråk på det forna kardiska hertigdömet Goiana. Nu visar alverna vara en svårare nöt att knäcka än vad häxmästaren planerade. Om han överhuvudtaget tog med dem i beräkning.

Vad jag vill framhäva är att:

1) Svarta tornets agenda påverkar Aidne som helhet. Och sett till den historiska tidslinjen så verkar Svarta tornets anfall mot Kardien, Goiana och Zorakin ha sammanfallit.

2) Det verkar som om Svarta tornet är särskilt intresserat av Goiana (som har varit ett Kardiskt hertigdöme).

3) Kardiens och Zorakins allians gör att Svarta tornet taktiskt bör anfalla två fronter, ett huvudmål och en avledande manöver, för att binda dessa länders trupper så att de inte kan komma varandra till hjälp.

Slutligen är mitt förslag bara ett (kompromiss)förslag och Regil är den som ha ansvar över Kardien.


Förbannelse eller inte förbannelse...det är frågan. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Vad jag vill framhäva är att:

1) Svarta tornets agenda påverkar Aidne som helhet. Och sett till den historiska tidslinjen så verkar Svarta tornets anfall mot Kardien, Goiana och Zorakin ha sammanfallit.

2) Det verkar som om Svarta tornet är särskilt intresserat av Goiana (som har varit ett Kardiskt hertigdöme).

3) Kardiens och Zorakins allians gör att Svarta tornet taktiskt bör anfalla två fronter, ett huvudmål och en avledande manöver, för att binda dessa
Låter rätt, men rörande sista punkten; menar du den "eviga" alliansen mellan Kardien och Zorakin, eller en/den allians som ingås under kriget 403-424 eO?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Vad jag vill framhäva är att:

1) Svarta tornets agenda påverkar Aidne som helhet. Och sett till den historiska tidslinjen så verkar Svarta tornets anfall mot Kardien, Goiana och Zorakin ha sammanfallit.

2) Det verkar som om Svarta tornet är särskilt intresserat av Goiana (som har varit ett Kardiskt hertigdöme).

3) Kardiens och Zorakins allians gör att Svarta tornet taktiskt bör anfalla två fronter, ett huvudmål och en avledande manöver, för att binda dessa
Låter rätt, men rörande sista punkten; menar du den "eviga" alliansen mellan Kardien och Zorakin, eller en/den allians som ingås under kriget 403-424 eO?
Jag menar givetvis den informella allians som "brodersländerna" Zorakin och Kardien har.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Det börjar bli dags att knyta ihop säcken.

I korthet.

* Häxmästarens främsta mål är Goiana
* Alverna ligger bakom förbannelsen
* Beronrik har ingått ett avtal med HM som går ut på att HM får Goiana. Han rådfrågar dock först sitt råd där Vidar Rättråde ingår. Svartfolkens plundringar i Kardien upphör helt.
* Vidar Rättråde ingår avtal med alverna.
* Förbannelsen läggs och echterna tar makten
* Vidar har därigenom felat dubbelt: först hjälpt häxmästaren att utvidga sin makt (observera att kampen mellan HM och alverna sker även på ett metafysiskt plan. HM stärks här av att vara rättmätig härskare över Goiana). Sedan svek han sin kung och övertar makten över hela Kardien.
* Vem häxmästaren är lämnas öppet. Vore kul med några förslag på de vanligaste teorierna, där alla kan skriva vad de själva tycker vore bäst. Eller bara en kul, men osannolik teori.
* Folk i allmänhet känner inte till något av ovanstående

Jag tänkte utveckla det här i en längre text, återkommer med det. (Har tyvärr börjat jobba igen efter semestern, men chefen åker iofs snart till Boston på konferens... 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Du har packat din säck bra Regil. :D
Skriv svar