Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Kardien?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Magilre och Klomellien.

Det fanns inga kolonier, men plundring förekom. Vilka drabbades? Betalades det tribut till Halle eller kolonierna? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
jag tänker mig att norra kardien drabbades ganska hårt.

värt att notera är Nordmarkarna i det här sammanhanget. de seglar långskepp, är ljusare än övriga joriska aidnier och har ibland blondt eller till och med rött hår. jag tycker att det här talar för en blandning av folk. Kanske hade Jorukaerlarna kolonier i Nordmark? Plundrade gjorde man säkert också, men jag tycker nog att någon form av mer permanent närvaro verkar rimlig. Några kolonier, handelsstationer, en del nybyggare, men ingen erövring av större landområden skedde. vad tros? spåna gärna vidare...
Detta har jag börjat laborera med i Jorduashurtråden.
400-300
Magillre och Klomellien koloniseras, liksom hela Kards nordkust och östkust. Hela västerhavskusten ner till Kopparhavet utsätts för plundring. Mot slutet av denna period koloniseras även i viss mån Nordmark (i dagens Kardien) av modiga nybyggare från sydligaste Jorduashur. Kolonin är liten och under de kommande århundradena flyttar få jorduashurer hit. Nytt blod fås istället genom kontakter med de rödhåriga Kaserna.

200-100
Storhetstidens höjdpunkt. Jorduakaerlar plundrar och handlar ända till Efaro och Krun. Motståndet ökar dock i Västerhavet.

100fO-300eO
Jorderna får allt hårdare att plundra, förlorar Magilre och kontakten med kolonierna i Nordmark bryts. Jorduakaerlarnas plats i Västerhavet tas över av Ransarder och Klavyker.

300-600 eO
Ny storhetstid där höjdpunkten är Harald Krokig. Kung Jarl Krokig ingår tvåkungsavtalet / waeringavtalet.

En tanke om nordmarkarna. Blandfolk. Ursprungliga befolkningen ett ickenarguriskt barbarfolk, senare jordiskt och kaseniskt blod. Jordisk kultur sätter spår under Storhetstiden som syns än idag. Jorisk kultur har haft inflytande under Imperiets sist århundrade och senare när Kardien reser sig ur askan. Vad tros?
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-29 09:19, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Detta har jag börjat laborera med i Jorduashurtråden.
400-300
Magillre och Klomellien koloniseras, liksom hela Kards nordkust och östkust. Hela västerhavskusten ner till Kopparhavet utsätts för plundring. Mot slutet av denna period koloniseras även i viss mån Nordmark (i dagens Kardien) av modiga nybyggare från sydligaste Jorduashur. Kolonin är liten och under de kommande århundradena flyttar få jorduashurer hit. Nytt blod fås istället genom kontakter med de rödhåriga Kasenerna.

200-100
Storhetstidens höjdpunkt. Jorduakaerlar plundrar och handlar ända till Efaro och Krun. Motståndet ökar dock i Västerhavet.

100fO-300eO
Jorderna får allt hårdare att plundra, förlorar Magilre och kontakten med kolonierna i Nordmark bryts. Jorduakaerlarnas plats i Västerhavet tas över av Ransarder och Klavyker.

300-600 eO
Ny storhetstid där höjdpunkten är Harald Krokig. Kung Jarl Krokig ingår tvåkungsavtalet / waeringavtalet.

En tanke om nordmarkarna. Blandfolk. Ursprungliga befolkningen ett ickenarguriskt barbarfolk, senare jordiskt och kaseniskt blod. Jordisk kultur sätter spår under Storhetstiden som syns än idag. Jorisk kultur har haft inflytande under Imperiets sist århundrade och senare när Kardien reser sig ur askan. Vad tros?
De måste ha blivit ordentligt koloniserade av Imperium Jorpagnum då deras tidigare språk försvann, i övrigt yrkar jag stormande bifall!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag gillar!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om att ursprungsbefolkningen redan innan de kom till Nordmark hade jorifierats i sitt språk? Kanske hade de ett teckenbaserat språk? Kanske talade de genom blinkningar och röksignaler? :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Vad sägs om att ursprungsbefolkningen redan innan de kom till Nordmark hade jorifierats i sitt språk? Kanske hade de ett teckenbaserat språk? Kanske talade de genom blinkningar och röksignaler? :?
Bissara saker som blinkningar, röksignlaer och klick-ljud känns mer som Ker-Bosh än Nordmarkarna. Jag tycker att de i grunden skall vara rätt så normala.

1) lite okänt ursprung. När Jorerna koloniserade Aidne fick de sträcka flagg och inlämmades i den Joriska kultur och språksfären.

2) Under mörkertiden plundras de av Jorderna som även etablerar ett flertal kolonier. Långskepp, Aesirdyrkan och arvsanlag för ljusare hy och hår sprids till Nordmarkarna. Under Mörkertiden står Nordmarkarne inte efter sin grannar på aidne.

3) Jorukaelarna får det allt svårare. Kontakterna med kolonierna i Nordmark bryts och Nordmark inlemmas i det nyskapade Kardiska konungadömet.

4) Nordmarkarna lämnas mycket åt sig själva och dyrkar de Golwyndiska gudarna och Aesir i en ohelig blandning.

5) Maktskiftet. De intoleranta echterna tvingar Nordmarkarna att tillbe Etin och besöka soltemplet varje Odosdag. Gammal vidskepalse lever kvar, men Etins kraft är stor och de flesta Nordmarkare är idag ljumt religiösa, men dock Etinstroende.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Regil.

Trots att jag vet hur många på forumet inte vill tala om historien före 3K, så tycker jag det är kul att ge en grov skiss av dessa äldre tider.

Avs Aidne föreställer jag mig att olika "barbarstammar" invandrade på Aidne österifrån under Bronsets ålder. Det skedde i vågor där till slut penterna blev den dominerande stamen. De pressades sedan undan av det joriska imperiet som jorifierade och gav makt åt andra stammar. Penter, Ker-bosh, Pamper och i viss mån Nordmarkarna är rester i Kardien och Zorakin av dessa ursprungliga folk som inte jorifierades. (Naturligtvis har Penner, Echter, Faltrakier, Losdriver osv också visst ursprung som härstammar från innan imperiet gjorde jorer av dem.)

Jag kan tänka mig att Nordmarkarna för 1500 år sedan tillhörde samma folkgrupp, om än en enskild stam, som de gamla ickenarguriska barbarstammar som bebor Aidnebergens nordsluttningar och Snoarskogens sydligare delar dit Kaserna inte lyckats sprida sig. Jag får gräva ner mig i Lyceet och återkomma med en avhandling om 5 år.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Trots att jag vet hur många på forumet inte vill tala om historien före 3K, så tycker jag det är kul att ge en grov skiss av dessa äldre tider.

Avs Aidne föreställer jag mig att olika "barbarstammar" invandrade på Aidne österifrån under Bronsets ålder. Det skedde i vågor där till slut penterna blev den dominerande stamen. De pressades sedan undan av det joriska imperiet som jorifierade och gav makt åt andra stammar. Penter, Ker-bosh, Pamper och i viss mån Nordmarkarna är rester i Kardien och Zorakin av dessa ursprungliga folk som inte jorifierades. (Naturligtvis har Penner, Echter, Faltrakier, Losdriver osv också visst ursprung som härstammar från innan imperiet gjorde jorer av dem.)

Jag kan tänka mig att Nordmarkarna för 1500 år sedan tillhörde samma folkgrupp, om än en enskild stam, som de gamla ickenarguriska barbarstammar som bebor Aidnebergens nordsluttningar och Snoarskogens sydligare delar dit Kaserna inte lyckats sprida sig. Jag får gräva ner mig i Lyceet och återkomma med en avhandling om 5 år.
Några funderingar kring folk och historia från tiderna innan 3K tycker jag absolut skal få vara med så grav dig inte alltfor långt ner! :)

De icke-narguriska nordaidnebergssluttningsborna vill jag garna hora flera tankar om, exempelvis ett handterbart arbetsnamn om inte annat.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: De icke-narguriska nordaidnebergssluttningsborna vill jag garna hora flera tankar om, exempelvis ett handterbart arbetsnamn om inte annat.
Lämnar jag åt andra att fantisera om, bara noterade deras existens enligt Aidneboken. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:... bara noterade deras existens enligt Aidneboken. :D
Har jag missat. Vart någonstans? :?
Mikael skrev:... Nytt blod fås istället genom kontakter med de rödhåriga Kasenerna.
Står de någonstans att kasenerna ar rodhåriga? I så fall får jag flata in detta (vilket jag redan funderat på att gora) bland de huvudsakligen svarthåriga nargurerna av osroguhrisk blod.

Hmm... "sanroguher", harstammande ur den vackert rodhåriga San-ra en av Gudinnans veriner (nymf) som foralskade sig i en osroguhrisk nargurier...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

2 svar Birke:
På kartan över folkslagens placering.
Hittade på att de var rödhåriga, kan komma annorstädes ifrån, varför inte tidigare ur historien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det Tredje Soltåget narmar sig och jag tror jag har tillrackligt med material for att skriva ihop det, både från Aidne-modulen och vad som skrivits kring de två foregående soltågen och LV. MEN, om någon har tankar eller ideer om vad som bor med i en beskrivnig tar jag garna emot dessa! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Att skriva inom översiktlig framtid:

Philmark

Krig i Kardien - kortare än först tänkt

Omskrivning av feodalstrukturen (för andra gången) och färdigställande av lägre klasser.

Nordmark och Nordmarkarna skall expanderas.

Lagar.

Folkdans.

"Vad den .... säger"

Sedan så är det inte så mycket mer än religion kvar. :D

Synd att livet skall vara så stressigt bara. ErebAltor.se får hoppas på att jag står utan jobb efter examen, då kan det bli lite fart igen.
Senast redigerad av Regil den 2008-12-02 11:42, redigerad totalt 2 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Delvis publicerat förut. Notera att det här inte säger mycket om normarkanas etniska ursprung, vilket inte heller var meningen.

Nordmarkare
Nordmarkarna bebor Antivins udde längst upp i nordvästra hörnet av Kardien. Udden är karg, höglänt och otillgänglig och har alltid varit Kardiens mest bortglömda hörn. Här har nordmarkarna genom alla tider fått sköta sig relativt självständigt.

Historia
Nordmarkarnas tidiga historia är höljd i dunkel, och de finns inga skriftliga källor som omnämner folket på Antivins udde såsom just nordmarkare förrän i Ovar förstkonungs annaler. Klart är att de varit en del av den joriska kultursfären under imperietiden och talar jori. Efter tredje konfluxen så blir Antivins udde liksom övriga Kardien vilt och laglöst, men man hämtar sig nog så fort som omkringliggande områden. Under 400-talet fO drabbas man hårt av av jordukaerlarnas plundringar och så småningom etablerar dessa kolonier på Antivins udde. Kolonierna växer sig starka och Klippeborg med över 1 000 invånare utgör under några århundraden Kardiens största stad. Det som började med plundringar utvecklas under Jorduashurs storhetstid (200-100 fO) till ett övervägande fredligt handelsutbyte. Nordmarkarna tar till sig skeppsbyggnadsteknik och inlemmar Aesirdyrkan med dyrkan av de Golwyndiska gudarna enligt devisen: ”ju fler desto bättre”. Kontakterna minskar allteftersom jordernas plundringståg möter på större motstånd och dessas besittningarna runt om Västerhavet går förlorade. När Ovar förstkonung så kommer och gör anspråk på överhöghet över Nordmark finns det ingen som protesterar och nordmakarna böjer huvud för kungen och fortsätter sedan sitt liv som förut. Särskilt många Ogdar kom aldrig att etablera sig här, nordmarkarna fick sköta sitt så länge som man betalade sina blygsamma skatter och bidrog med skepp till flottan i krigstider.

När echterna tog över styret över Kardien beslutade man att alla joriska folkslag skulle tillbe Etin. Sålunda tvingade man samtliga Nordmarkare att en gång för alla överge sina gamla gudar och träda in i Etins ljus. Etin var vid det här laget ingen ny företeelse för nordmarkarna, dessa hade länge blivit utsatta för ivriga missonärer och många nordmarkare hade redan konverterat. Omvändelsen har gått relativt väl, men det vore lögn att säga att nordmarkarna är varmt troende eller att de har övergivit alla hedniska sedvänjor. Echterna tillsatte ett antal baroner, grevar och en hertig att styra över Nordmark. Då landskapet är fattigt och nordmarkarna av ett självständigt sinnelag har echterna aldrig fått något riktigt grepp om området. Skatterna är låga och betalas alla i natura och man har aldrig lyckats lägga livegenskapen ok över nordmarkarnas skuldror. Många adelsmän nöjer sig med att insätta en fogde som sköter länet och låter vad överskott som står att få överföras till sätesgården på Divras udde.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut! :)

Kanske få med några ord om hur nordmarkarna förhållit sig till de missionärer som utan tvekan åtminstonde försökt sprida Etins varma ljus under de 350 åren som föregick echternas maktövertagande?
Var folket på Antivin så pragmatisk lagda att de lät både Etin och Odo sitta med kring rundborden? Om de faltrakiska ogdarna lät dem vara ifred så länge de fick sin årliga silltunna i tempelskatt så var detta en olägenhet de kunde stå ut med?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil, me like! Du fick med mycket men lämnar ändå öppet för SL.
Skriv svar