Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske kan det finnas ankor som är echter? :shock:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har för mig att jag läst i Aidne-böckerna att ankor i Kardien ses med ett löjets skimmer av människorna och att adelmän i Kardien oftare beskattar ankor hårdare än människor. Det är sannolikt för hårt att kalla dem förföljda men de är definitivt inte rättvist behandlade.

Ankorna i Zorakien ska enligt samma källa behandlas bättre och mer rättvist än i Kardien. I Zorakien håller ankor framför allt till på Grindanuhalvön och i Gredelmark/Luksilo.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-01-29 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Jag har för mig att jag läst i Aidne-böckerna att ankor Kardien ses med ett löjets skimmer av människorna och adelmän i Kardien oftare beskattar ankor hårdare än människor. Det är sannolikt för hårt att kalla dem förföljda men de är definitivt inte rättvist behandlade.

Ankorna i Zorakien ska enligt samma källa behandlas bättre och mer rättvist än i Kardien. I Zorakien håller ankor framför allt till på Grindanuhalvön och i Gredelmark/Luksilo.
Kanske lite som det judiska folket på vissa håll under medeltiden? De håller sig till sin egen homogena grupp, och är duktiga handelsmän. Förlöjligas och skrattas åt av människorna då de är annorlunda.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Citat från Aidne: "I både Zorakin och Kardien finns ett fåtal halvlängdsmän och bruna och vita ankor som ägnar sig åt jordbruk och handel. I Zorakin är det ingen som höjer på ögonbrynen över dem och de har alla privilegier och skyldigheter som människorna. De betalar skatt i vanlig ordning och lever oftast sida vid sida med övrigt folk. Halvländsmännen ägnar sig mestadels åt jordbruk, medan de vita ankorna huvudsakligen ägnar sig åt handel och sjöfart. De fåtaliga bruna ankor som finns tjänstgör oftast som legosoldater eller livvakter. I Kardien är situationen lite annorlunda. Trots att ingenting sägs i några lagsamlingar om dessa småvuxna folk är de, om inte förtryckta, så åtminstonde diskriminerade. De arroganta adelsmännen hyser ett stillsamt men märkbart förakt för dem och plågar dem med tyngre skattepålagor och högre avgifter än andra folk. Detta har fått merparten att bosätta sig i de fria städerna och i den kungliga domänen Ekenfara. I södra Ekenfara finns en lite by som enbart bebos av ankor, trettio stycken vita ankor som bedriver jordbruk och handel och tio stycken bruna som har hyrts in för att försvara byn."

I vy av detta vill jag påstå att ankor och i synnerhet halvlängdsmän är mer vanliga i Zorakin än i Kardin. Fortfarande ett fåtal i Zorakin men fler än i Kardien. De är helt enkelt en vanligare syn i Zorakin. Det ger också en bild av Zorakin som ett något mer tolerant samhälle än exempelvis Kardien. Kanske är de adliga inte vidsyntare men mer realpolitiska än sina Kardiska bröder. Det vill säga....oavsett vilken ras, person, livegen, arrendebonde, fri bonde, hantverkare, köpman eller kund man är så betalar alla skatt till sina länsherrar eller kung antingen i form av hårt dagsverke, pengar eller naturaprodukter.

Så en Zorakisk girigbuk till baron uppvisar jämfört med en kardisk baron prov på stor jämlikhet och rättvisa mot alla sina undersåtar då han suger ut och beskattar alla sin undersåtar lika hårt och behandlar alla lika nedlåtande oavsätt om de är 1,90 eller 1,10 cm långa, oberoende färg på hud eller fjäderdräkt, oberoende av ras.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det tänkas att echterna ser ner på de vita ankorna av den anledning att de inte är dugliga krigare som det deras svarta (och bruna) kusiner är? Piratankor gillas inte, kanske rent ut av hatas, men de kan i viss grad respekteras för sin skicklighet och sitt mod?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:I vy av detta vill jag påstå att ankor och i synnerhet halvlängdsmän är mer vanliga i Zorakin än i Kardin. Fortfarande ett fåtal i Zorakin men fler än i Kardien. De är helt enkelt en vanligare syn i Zorakin. Det ger också en bild av Zorakin som ett något mer tolerant samhälle än exempelvis Kardien. Kanske är de adliga inte vidsyntare men mer realpolitiska än sina Kardiska bröder. Det vill säga....oavsett vilken ras, person, livegen, arrendebonde, fri bonde, hantverkare, köpman eller kund man är så betalar alla skatt till sina länsherrar eller kung antingen i form av hårt dagsverke, pengar eller naturaprodukter.

Så en Zorakisk girigbuk till baron uppvisar jämfört med en kardisk baron prov på stor jämlikhet och rättvisa mot alla sina undersåtar då han suger ut och beskattar alla sin undersåtar lika hårt och behandlar alla lika nedlåtande oavsätt om de är 1,90 eller 1,10 cm långa, oberoende färg på hud eller fjäderdräkt, oberoende av ras.
Det här skriver jag under på. Tycker att du formulerar det exakt.

Den kardiske adelsmannen skulle hävda att han är den som behandlar sina undersåtar rättvist - echtiska bönder beskattas lägre, ges större rättssäkerhet och frihet än övriga, vilket är rättvist. Ankorna får vad de förtjänar då de ser så fåniga ut.

Anders: jag har också alltid sett en stark paralell mellan ankor och judar.

Birke: jag tror inte att det finns echtiska ankor, de är nog för konstiga för att komma i närheten. jag ser inte heller att man gör direkt skillnad mellan ankor. Snarare då att man respekterar de mer välmående vita ankorna mer än sina fattigare bruna kusiner - om det nu är så att de stereotyperna verkligen gäller, vilket är upp till anktråden att avgöra.

PS: jag är inte längre arbetslös, därav min usla närvaro på forumet. Sportlov vecka 9, då kanske det kan hända lite mer... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hej King Regil!
Har varit inne och redigerat lite i Kardiens wiki. Egnetligen bara flyttat ut Faltrax och kombinerat den med de Faltrax artikel som redan fanns. Inget har gått förlorat, men när jag ville ta mig an Ekeborg kände jag att jag nog skulle överlämna åt dig att kombinera de två texterna, jag vet inte vilken du skrev först och vad som skall eller inte skall vara med.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Hej King Regil!
Har varit inne och redigerat lite i Kardiens wiki. Egnetligen bara flyttat ut Faltrax och kombinerat den med de Faltrax artikel som redan fanns. Inget har gått förlorat, men när jag ville ta mig an Ekeborg kände jag att jag nog skulle överlämna åt dig att kombinera de två texterna, jag vet inte vilken du skrev först och vad som skall eller inte skall vara med.
:roll:
Jag hade ju lite finkänsligt lyft bort de delar av Faltrax som jag inte kände passade ihop med min version av Kardien. Nu är magikerakademin, krigarakademin, banken och (suck :wink: ) dödsmördargillet tillbaka... dessutom så har slottet fått en funktion som både kunglig garnison och bormästarens residens, stadsfogdesystemet skljer sig från den traditionella stadsvakten osv. Så... inte helt nöjd... :wink:

Skall jag sudda bort de delar jag inte är överens med från Faltrax eller åter lägga in "mitt" Faltrax i Kardien? :roll:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

:shock: Öhh... behöver inte varje stad ett dödsmördargille?... Lägg in "ditt" Faltrax Regil!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil du suddar vad du inte vill ha med. Jag tog inte bort något för jag ville inte riskera att sudda fel saker! Trodde att du hade skrivit båda?
Låt artikeln dock vara sin egen.

Kan du göra det samma med Ekeborg? :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Regil du suddar vad du inte vill ha med. Jag tog inte bort något för jag ville inte riskera att sudda fel saker! Trodde att du hade skrivit båda?
Låt artikeln dock vara sin egen.

Kan du göra det samma med Ekeborg? :)
Me fix! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vad anser mäster Regil, (och ni andra) vara "tung rustning" i Kardien 490e.O (och vad är det idag?)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev:Vad anser mäster Regil, (och ni andra) vara "tung rustning" i Kardien 490e.O (och vad är det idag?)
Idag - bröstplåt, armskenor, benskenor + brynja. Helrustning finns men är ovanlig?

490 - Plocka bort någon del?

Jag har själv tänkt 1300 tal ungefär när jag tänkt rustningar (utan att veta exakt vilka rustningar man hade på 1300-talet.)

men jag låter gärna någon ta ett helhetsgrepp på rustningar i ereb och inlämmar gärna Kadien i det. Min tanke är dock att Kardien hänger med i utveckligen utan att leda den.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har sett rutsningskonsten i Zorakin som jämförbar som den i slutet av 1300-talet i europa. Dvs för rikare adel så består rustningen av en vadderad tygjacka (gambeson) samt ringbrynja på ovankropp, förstärkt med bröstplåt och möjligen gauntless (stålstridshandskar) och armbågsharnesk. Underbenen skyddas av stålskenor, knäna skyddas av knäharnesk av stål och överbenen av remskenor (härdat läder med stålremmar elle spjälor). Fötterna skyddas av stål.

För mer medelmåttiga och fattigare adelsmän består rustningen av gambesonen, ringbynjan och eventuellt bröstharnesk men kanske vanligare en platan (även kallat Visbyharnesk eller brigantin dvs läderharnesk med fastsydda stålplattor på insidan). På ben och armar förstärks skyddet med remskenor.

På den här länken kan man på den översta bilden få en bra bild hur en mer medelmåttig och fattigare adelsman är rustad. Men även hur följesvenner och fattigt fotfolk från bondeklass är rustade.

http://www.thule.vas.nu/kampanj/artikel ... sunnan.htm

Fattiga riddare och svenner får ofta nöja sig enbart med ringbrynja och gambeson på ovan kroppen, möjligen förstärkta med härdade läderskenor på underarmarna. Benen skyddas av ringbrynjehosor (de anses som tunga och lite klumpiga) alternativt knäharnesk av stål, stålskenor eller remskenor på underbenen och härdade läderskenor på överbenen. Fötterna får oftast nöja sig med lädret från skorna.

Huvudet skyddas i samtliga fall av en ringbrynjehuva. De rikare har ofta en halvöppen hjälm av typen barbuta eller bascinet. Bascineten är en toppig hjälm som täcker hela huvudet ner över nacken. Den kan dessutom med fördel förses med visir för ansiktet. Barbutans ansiktsöppning är däremot mindre än bascineten och har oftast ingent visir. Öppningen på barbutan har formen av ett T eller med rundade ögonöppningar som de antika grekiska hjälmarna. Även de lita gammelmodiga tunnhjälmarna finns kvar bland fattigare adelsmän men ofta då mer toppiga än de gamla hjälmarna.

Helrustningar i stål är extrem ovanliga (I europa dyker de upp under mitten 1400-tal). Kungar, väldigt rika och mäktiga adelsmän (hertigar) och extremt rika och framgångsrika legoknektar (som ofta kommendanter som leder ett eget större kompani eller stridsfölje av legoknektar) kan tänkas ha dessa typer av rustningar.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag skriver under på det ovanstående.

Hur går man till "vardags" som riddare (när man är ute och rider med sitt följe, på väg till äventyr, men ännu inte där man förväntar sig faran)? Jag tänker mig gambeson plus brynja så att man ser cool ut, men inte alla rustningsdelar.
Skriv svar