Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren » 2020-01-02 07:50

Har letat runt på forumet och wikin men hittar inte kartan uppladdat någonstans. Har du frågat osbjer?

Annars finns det väl en karta i Rösten från forntiden, eller avviker denna från utvecklingen här?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding

Inlägg av Grisodlar'n » 2020-01-09 07:27

Jag hittade den här i mina dammiga hoarderrullor. Är det kartan ni söker?

Bild

Jag gjorde en egen Faltraxkarta baserad på den där skissen för några år sedan som jag hade tänkt använda i en kampanj. Den är väl inget mästerverk och hade nog haft högre standard om jag hade gjort den idag, men den kanske kommer till användning? Ni får nyttja den som ni vill.

https://ufile.io/yoxnfld4

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael » 2020-01-11 12:53

Tack!

crilloan
Trakorisk Svavelskeppare

Inlägg av crilloan » 2020-04-02 12:05

Tack!

Tänkte utgå från Faltrax

Är det ngn som har haft med tjuvgillet i ngn form i ett äventyr?

C

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2020-04-02 21:46

Har lagt upp Grisodlar'ns karta över Faltrax i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Faltrax#Karta

Har inte mitt exemplar av Rösten från forntiden tillgängligt så jag kan inte dubbelkolla om alla detaljer stämmer mellan denna karta, kartorginalet och den beskrivning av Faltrax som gjorts här på forumet (och som finns i wikin). Hittar någon konstigheter så får vi lösa det.

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2020-04-02 23:20

crilloan skrev:
2020-04-02 12:05
Tack!

Tänkte utgå från Faltrax

Är det ngn som har haft med tjuvgillet i ngn form i ett äventyr?

C
Ett äventyrsuppslag som rör Faltrax och tjuvgillet där skulle kunna vara följande:

RP befinner sig i Faltrax. Anledningen kan vara som en del i ett annat äventyr eller göras helt fristående. Inledningen är att RP blir bestulna på något föremål. Inga spår finns till vem eller varför. Sen kontaktas RP av vinhandlare Vigorel Skarptunga. Enligt beskrivning är han kontaktperson och mellanhand mellan tjuvgillet i staden och beställare av tjuvgillets tjänster. Vigorel är mycket stolt över sin förmåga att sköta detta med stor skickligthet men nu har han råkat göra ett alvarligt fel. Han har nämligen fått till det så tjuvgillet har utfört fel tjuveri. Det var inte RP som skulle bli bestulna utan någon helt annan. Som en följd av detta har även tjuven Guster, Kråkan kallad, blivit fängslad av stadsvakten och står nu i stupstocken ute på Paradplatsen till allmän beskådning och förnedring för stadens laglydiga invånare. Där kommer han stå i tre dagar från det Vigorel kontaktar RP. Vigorel berättar att RP blivit bestulna av ett misstag och om de befriar Kråkan kan han troligen återlämna det stulna föremålet. Diskreta förfrågningar hos stadsvakten har nämligen avslöjat att Kråkan inte tillfångatogs med något stöldgods. Troligen har han gömt undan det. Vigorel berättar dock inte att det är han själv som råkat göra misstaget. Detta har han heller inte berättat för tjuvgillet som nu knorrar över att ett av deras medlemmar blivit fängslad och straffad. RPs uppgift blir att befria tjuven Kråkan från mitt ute på en öppen plats i staden. Sen att ta reda på vart han har gjort av stöldgodset.

Lite beroende på hur RP agerar kan de få framtida goda kontakter med tjuvgillet i Faltrax eller eventuellt dödliga fiender (gillet sysslar även med lönnmord) om de behandlar Kråkan illa. Lyckas de sköta sig väl kan även Vigorel bli en användbar bekantskap.

Äventyret kan även byggas ut med att Vigorel måste hitta någon som kan göra den stöld som han egentligen skulle förmedlat. Han har redan tagit betald av uppdragsgivaren (och vem är det?) men kan nu inte använda tjuvgillet som då skulle få veta att han gjort ett misstag. Tjuvgillet kan då plötsligt upptäcka att de har fått konkurenter i staden och det gillar de inte.

Kanske kan det även vara så att den mystiske uppdragsgivaren egentligen är vaktkapten Gabriel Ekendal eller rent ut av borgmästare Filio Dunhere som vet om vinhandlaren Vigorel Skarptunga och har arrangerad en stöld för att på så vis hitta bevis och komma åt själva tjuvgillet?

crilloan
Trakorisk Svavelskeppare

Inlägg av crilloan » 2020-04-04 20:36

Det där kan jag nog plocka en del av, tackar

En av karaktärerna är en fattig ung tjuv (från livegna bönder) som kommit på kant med tjuvgillet i Faltrax och har en fiende där (tvingade dom att hitta på lite bakgrund (fiender, allierade och mål på kort o lång sikt)

Tänkt att inkorporeras med Rösten från forntiden som jag aldrig han spela när det begav sig, men nu jävlar :D

C

skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av skaraborgarn » 2020-04-05 19:30

Jag längtar till Kardien,
till Kardiens sköna land,
där små citroner gula,
de växa uppå strand.

Finns det citroner i Kardien? :?

Skriv svar